1e eige paardje?! Help!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MiniKoek

1e eige paardje?! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 18:33

Heeii!!
Ik mag over een paar jaren een 1e eigen paardje!!
Natuurlijk suuuuper leuk!!
Ik heb ook ervaring met paarden!
Maar heb echt geen idee hoe je een paard onderhoud?!
Ik kan/durf ook niet hardop te zeggen ik kan een paard onderhouden,
En weet er alles van!!
En ik weet dat het ECHT nodig is om te weten hoe je een paard verzorgt!!
Natuurlijk weet ik wel dat er veeel meer bij komt kijken,
Dan een les paardje poetsen op de manege,
Zorgen voor stalling en genoeg weidegang, Borstelen, Dierenarts, Tandarts,
Hoefsmith, Bekappen en ontwormen, Genoeg beweging, volle portomonee!!
Maar wanneer weet ik niet!!
En net zoals de paddock, dekens omdoen, borstelbeurt,wassen en afspoelen,
Weet ik allenmaal niet wanneer!!
En wassen en afspoelen weet ik niet hoe!!
Ik wil ook eerst kijken voor een verzorgpaardje om dit alles te leren,
Maar dan moet ik ook weten hoe alles moet enzo!!
En of ik hier een verzorgpaardje vind is nog wel de vraag!!
Want ik ben bang dat er niks is hierzo!!
En als er wat is willen heeeel veel mensen die en willen ze vaak ook boven de 18,
Is er hiervoor geen cursus ofzo?!
En kunnen jullie me aub helpen en info geven?!
Alvast heeeel erg bedankt :) xx

eclair98

Re: 1e eige paardje?! Help!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:35

Neem eerst een VP daar leer je heel erg veel!

MiniKoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 18:36

Verzorgpaardje ben ik ook van plan :)
Maar hier is bijna of eigenlijk helenmaal niks te vinden maar het is t proberen waard :D

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:43

en met behulp van ervaren paardenmensen kom je er heus wel.ik heb nu een aantal eigen paarden gehad en heb er megaveel van geleerd.in het begin vondt ik het doodeng en was bang dat ik alles verkeerd deed,maar heb nu veel meer zelfvertrouwen(in het begin vroeg ik constant hulp)

w.b het zoeken van een verzorgpaardje:zet een advertentie op internet,en ga naar lokale manege's om te vragen of je mag komen helpen/of zij paarden weten die je mag verzorgen.

heus het lijkt allemaal heel erg groot,en moeilijk maar met goede hulp kom je er wel en weet je uiteindelijk wat voor eigen paard bij je past.

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:46

Je kan veel vinden over het verzorgen door het gewoon te googlen, en topics op bokt te lezen. Nee, hier leer je lang niet alles van, maar het kan wel helpen! Ik leer er ook hartstikke veel van.

Oh ja, en misschien even je leeftijd aanpassen op je profiel?

succes!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 18:58

inderdaad eerst een verzorgpaard zoeken zodat je kunt zien en meemaken hoe eea werkt. Daarbij indien je vol pension zou staan en hoefsmid om de 7 weken laat komen en da / tandarts een keer per jaar ben je al een heel eind. De stalhouder zal het ontwormen dan meestal aangeven (navragen) en anders met DA afspraken hierover maken.
Bij je zoektocht naar het juiste paard wees eerlijk over je kunnen en zoek daar een passend paard bij.
leuk vooruitzicht

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:10

Zo vaak hoefsmid? Wow. Die van ons gaan wel minder hoor. Nouja we vijlen zelf altijd de rafeltjes er af, dat kunnen we zelf.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:23

friesiszwart schreef:
inderdaad eerst een verzorgpaard zoeken zodat je kunt zien en meemaken hoe eea werkt. Daarbij indien je vol pension zou staan en hoefsmid om de 7 weken laat komen en da / tandarts een keer per jaar ben je al een heel eind. De stalhouder zal het ontwormen dan meestal aangeven (navragen) en anders met DA afspraken hierover maken.
Bij je zoektocht naar het juiste paard wees eerlijk over je kunnen en zoek daar een passend paard bij.
leuk vooruitzicht

Dat verschilt allemaal per paard.. Mijne gaat bijna nooit naar de hoefsmid. 1 a 2 keer per jaar ;)

Zoek inderdaad een leuke verzorgpony, daar heb ik vroeger ook veel van geleerd !

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:25

Wij hebben 2 pony's gekocht toen we klaar waren met de manege, we waren zo groen :')

Maar we staan op een fijne pensionstal en zijn altijd goed geholpen door stalgenoten. Ik kan me voorstellen dat er veel op je afkomt en een verzorgpony is een heel goed leermiddel maar wees ook niet bang om hulp te vragen en aan te nemen.

Kim_Asterix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:20

Ik zou beginnen met een verzorg paardje als ik jou was. Misschien kun je ook wat regelen op je manege dat je wat vaker iets doet met een manegepaard. Misschien mag je pensionklanten helpen met de verzorging van hun paard en een aantal weken meelopen met hun? Ik heb van deze dingen heel veel geleerd.
Als het dan zo ver is zou ik je paardje eerst op een pensionstal stallen met veel mensen die heel ervaren zijn met paarden. Dan kun jij lekker leren van je paardje en voor vragen kun je altijd terecht bij iemand. Bij mij hield een heel ervaren vrouw mij en mijn pony in de gaten de eerste paar weken. Als er dan iets was wat ik ook maar een klein beetje verkeerd deed zei ze het direct tegen me. Dat is hartstikke fijn! Ik heb een hoop rare en foute dingen gedaan met mijn eerste pony maar daar leer je dan ook veel van! Hij leeft nog steeds en hij staat nu lekker thuis en we zijn nog steeds hartstikke gek op elkaar :)
Je moet het wel makkelijk kunnen betalen want er kunnen altijd rare dingen gebeuren zoals koliek oid. Hoefsmid gebeurt bij ons 1x in de 2 maanden en tandarts 1x in het halve jaar. Ik heb altijd geleerd dat je paard minstens 4 uur per dag vrije beweging moet hebben. Dus rijden of op een groot genoege weide/bak/paddock. Borstelen gewoon als hij vies is + voor en na het rijden. Wassen alleen met heel warm weer als je op wedstrijd gaat ofzo. Afspoelen vaak alleen bij blessures of als hij vies de modder uit komt en je wil hem schoon op stal. Ontwormen doen wij 1x in de 4 maanden. Dekens omdoen verschilt bij iedereen. Dit jaar staan ze bij mij zelfs zonder. Ze krijgen alleen bij zware regenval een 0 grams regendeken op. Ik deed op de pensionstal nog wel een deken om. Toen heb ik de deken pas omgedaan toen de andere paarden ook dekens op kregen :) Het gaat allemaal vanzelf en als er echt wat is kun je altijd bij iemand terecht! Heel veel succes met alles!

Ps. Waar woon je ongeveer?

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:38

Idd, waar woon je ergens en hoe lang en zwaar ben je?

MiniKoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:42

Chicalover schreef:
Ik zou beginnen met een verzorg paardje als ik jou was. Misschien kun je ook wat regelen op je manege dat je wat vaker iets doet met een manegepaard. Misschien mag je pensionklanten helpen met de verzorging van hun paard en een aantal weken meelopen met hun? Ik heb van deze dingen heel veel geleerd.
Als het dan zo ver is zou ik je paardje eerst op een pensionstal stallen met veel mensen die heel ervaren zijn met paarden. Dan kun jij lekker leren van je paardje en voor vragen kun je altijd terecht bij iemand. Bij mij hield een heel ervaren vrouw mij en mijn pony in de gaten de eerste paar weken. Als er dan iets was wat ik ook maar een klein beetje verkeerd deed zei ze het direct tegen me. Dat is hartstikke fijn! Ik heb een hoop rare en foute dingen gedaan met mijn eerste pony maar daar leer je dan ook veel van! Hij leeft nog steeds en hij staat nu lekker thuis en we zijn nog steeds hartstikke gek op elkaar :)
Je moet het wel makkelijk kunnen betalen want er kunnen altijd rare dingen gebeuren zoals koliek oid. Hoefsmid gebeurt bij ons 1x in de 2 maanden en tandarts 1x in het halve jaar. Ik heb altijd geleerd dat je paard minstens 4 uur per dag vrije beweging moet hebben. Dus rijden of op een groot genoege weide/bak/paddock. Borstelen gewoon als hij vies is + voor en na het rijden. Wassen alleen met heel warm weer als je op wedstrijd gaat ofzo. Afspoelen vaak alleen bij blessures of als hij vies de modder uit komt en je wil hem schoon op stal. Ontwormen doen wij 1x in de 4 maanden. Dekens omdoen verschilt bij iedereen. Dit jaar staan ze bij mij zelfs zonder. Ze krijgen alleen bij zware regenval een 0 grams regendeken op. Ik deed op de pensionstal nog wel een deken om. Toen heb ik de deken pas omgedaan toen de andere paarden ook dekens op kregen :) Het gaat allemaal vanzelf en als er echt wat is kun je altijd bij iemand terecht! Heel veel succes met alles!

Ps. Waar woon je ongeveer?

Super bedankt voor alle info!! Ik woon in Almere buiten :)

MiniKoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:44

xTesslove schreef:
Idd, waar woon je ergens en hoe lang en zwaar ben je?

Almere buiten en ben 1,65 ong maar groei nog verder (hoop ik :P) en gewicht geen ideee :P
Hoezo xd
Laatst bijgewerkt door MiniKoek op 23-12-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:47

Oei een verzorgpaard vinden in Almere is erg lastig
Mijn pony is helaas alles behalve een goed leerbeestje..

MiniKoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 21:52

Rider01 schreef:
Oei een verzorgpaard vinden in Almere is erg lastig
Mijn pony is helaas alles behalve een goed leerbeestje..

Jaa idd is zeker moeilijk hiero ;P

xTesslove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 21:57

Oowh ja beetje te ver.. haha

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 01:39

xApple schreef:
friesiszwart schreef:
leuk vooruitzicht

Dat verschilt allemaal per paard.. Mijne gaat bijna nooit naar de hoefsmid. 1 a 2 keer per jaar ;)

Zoek inderdaad een leuke verzorgpony, daar heb ik vroeger ook veel van geleerd !

Wow om da 7 weken vind ik ook wel heeel erg veel xo

Balou_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:05

xApple schreef:
friesiszwart schreef:
leuk vooruitzicht

Pardon 1 a 2 keer per jaar??? Ik vraag me af hoe de hoeven van jou paard eruit zien :oo

Love_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:09

Ik neem aan dat ze maanden bedoeld ;) ( Dat mag ik toch hopen .. )

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 03:23

Ehh, mijn pony gaat 1x per jaar naar de hoefsmid. De rest vijl ik zelf bij. Ze heeft hele nette hoeven hoor :)

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 08:37

Er zijn heel veel topics over dit onderwerp. Daarom hier een slotje.