dilemma : weide in eigen beheer of pension ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Exponent

dilemma : weide in eigen beheer of pension ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 13:47

Hallo allemaal!

Nu zit ik dus met een immens groot dilemma over waar ik mijn 2 paarden ga stallen..

eerst wat info over de paarden :

* Roos, 20j, BWP, merrie. Artrose op 1 been
*Gatina, 2j, KWPN, merrie

En dan dus het probleem..

Al jaren heb ik een huurweide, deze is best aan de kleine kant (4000m2).
hier heb ik een schuilstal ter beschikking en een kleine zadelkamer en ik kan perfect op de weide rijden.
Vanaf het iets of wat regent is het daar (hele wei + voor en IN de schuilstal ) een echt modder. We hebben er al
massa's zand onder gegraven maar niets helpt..
Ook is er een zand ( of dus eigelijk modder... ) pad van een 700 m van de straat naar de wei.

Waarom ik zou willen verhuizen?
*de modder voor de stal
*het pad, ik moet sochtends om 6uur te voet met nette kleren door de modder ploeteren... en als ik de paarden
wil opladen ( wat 1x in de week is) moet ik ze samen naar de straat brengen, wat niet echt handig is.
*aanbrengen van materiaal is een ramp (hooi, eten,... )
*nu we verhuisd zijn is het een dikke 10km rijden
*ik moet ze steeds alle 2 weghalen als ik op wedstrijd ga, anders flipt de andere..
* erg weinig gras

Wat is nu de andere optie?
De paarden zouden bij mijn overbuur mee op de weide kunnen. (enkel in de zomer, winter staan ze aan huis)
hier staan ze met fokmerries. Heel positief vind ik dan dat ze niet meer met 2 staan, en ze dus misschien eens
wat minder onafscheidelijk worden..
ze staan dus dag en nacht buiten op een erg grote wei met een schuilstal en een continu gevulde hooiruif.
Hier krijgen ze niets anders van eten bij ( is dit wel goed voor de jaarling ? )
Ik moet dus enkel gaan als ik wil werken of iets wil doen met mn paardjes en niet meer elke ochtend om 6uur en savonds 20u gaan eten geven
ivm schooluren.

Ivm de kostprijs...
wei
huur : 500 / jaar
eten & hooi &... ook best wel wat voor 2 paarden
meststoffen : 50 euro per zak x 4 zakken = 200 euro
dit jaar zou er eveneens volledig nieuwe omheining en stal moeten komen
en zou de wei ingezaaid moeten worden.Grote kost dus!
benzine!!

overbuur
150 euro per paard per maand all in..
(weides, hooi, piste, stapmolen, water, zadelkast)

Nu, wat zouden jullie doen? Voor welke optie zouden jullie kiezen, en dan vooral om welke redene?

Alvast bedankt :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:54

Waar staan je paarden in de wintermaanden dan? De hele dag op stal of ook buiten?
Als ze s'winters buiten komen en ik zou het financieel redden dan was de keus voor mij niet moeilijk want ik haat prut.

Als het hooi van goede kwaliteit is hebben paarden daar echt genoeg aan.
Brok is uitgevonden voor de mens en als men er dan een etiketje OPFOKBROK opplakt maak je de mense gek dat paarden dat perse nodig hebben.

Ragdollcat

Re: dilemma : weide in eigen beheer of pension ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:58

Op pension gaan, 150 is echt een hele nette schappelijke prijs.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 13:59

Tja, dat is toch echt aan jou om te kijken wat je mogelijkheden zijn en waar je prioriteiten liggen. Vergis je niet in wat een pensionstal je kan beloven, maar wat in de praktijk erg tegen kan vallen. Breek me de bek niet open.....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:02

Cowgirl schreef:
Waar staan je paarden in de wintermaanden dan? De hele dag op stal of ook buiten?
Als ze s'winters buiten komen en ik zou het financieel redden dan was de keus voor mij niet moeilijk want ik haat prut.

Als het hooi van goede kwaliteit is hebben paarden daar echt genoeg aan.
Brok is uitgevonden voor de mens en als men er dan een etiketje OPFOKBROK opplakt maak je de mense gek dat paarden dat perse nodig hebben.

Hier ga ik in mee... als je toch wat brok wil bijvoeren kun je dat misschien zelf nog doen (paarden uit de wei en buiten de wei brok geven) want ze staan dan immers heel dichtbij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:09

Ik zou naar de overbuur gaan en nog een jaar de weide aanhouden voor de zekerheid. Eventueel kun je in de zomer nog verhuizen om in de winter weer naar je overbuur te gaan...
Dan kun je rustig ervaren wat voor jou-jullie het prettigst is.
Ik vind de wei wel klein voor 2 grote paarden en heb een hekel aan blubber.
Onze pony's staan ook in de winter binnen om die reden. (zomers dus wei + goede schuilstal)

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:15

Ik zou, mits het financieel haalbaar is, absoluut verhuizen.
Je noemt eigenlijk zelf al precies de redenen.

Vooral dat je paarden in een kudde komen vindt ik een erg groot voordeel. Ik heb mijn merrie ook bewust van jongs af aan in een gemengde kudde gehad en niet naar een opfok gedaan. Ze is nu 2,5 en gaat hartstikke goed. Ze krijgen ruwvoer bij en hebben ze in principe genoeg aan. Ze krijgt wel af en toe bijgevoerd, maar dat is meer vanwege haar achtergrond. Als kleine uk heeft ze voordat ze bij mij kwam een achterstand gehad. Ze krijgt daarom in de wintermaanden wat bij, maar de andere paarden die bij haar in de groep staan krijgen dat niet, hebben het niet nodig en doen het ook super.

Lekker verhuizen dus!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:51

Ik wil niet heel vervelend doen, heb zelf ook een weilandje gehad met iemand anders en ze daarna nog even achter het huis gehad. Maar ga in de winter maar eens na wat je allemaal moet doen. Stel je krijgt weer een maand een ijskoude periode, water bevriest, waarschijnlijk ook de leidingen, dan moet je elke dag (voor, tijdens?, na je werk? en nog een keer voor het slapen gaan?) naar stal om te zorgen dat ze voldoende drinken hebben. Dat is heel wat op en neer rijden dan ;)

Natuurlijk is het mogelijk om er iemand bij te zoeken die wil helpen, maar wat ik dan altijd had, dat ik zelf ook ging omdat ik zeker wilde weten dat het ook echt gedaan was. Ik wil nooit meer iets anders dan volpension! (Of ik zou heel rijk moeten zijn, niet meer hoeven te werken en dan in de achtertuin.) en dat is geen luiheid, ik vind het super leuk om even de stallen te mesten, zelf te voeren etc. maar als ik kijk wat het me qua tijd allemaal koste, in de zomer is een eigen weilandje ideaal, maar in de winter...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 14:52

Pension, eventueel de wei aanhouden voor de zomer.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 14:55

Over de winter gaat het me niet, nu staan ze lekker aan huis, elke dag mn stalletjes doen, en ja inderdaad soms ben ik om 5uur sochtends met water aan het zeulen.
Maar liever dat dan ze binnen te zetten (hier in de buurt vind je geen pension stalling met weides in de winter)

Ze zouden dus in de zomer naar de overbuur gaan voor de duidelijkheid! :-)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:00

Verkeerd begrepen ;)

Het nadeel is van de zomer je wei leeg laten, dat ze terugkomen in een nattere periode, en het gras sowieso snel weer op zal zijn. Maar misschien voor je weiland wel even goed de "rust".
Voor het sociale gedeelte ook goed voor je paarden, maar er komt wel 300 euro bij per maand, aan de andere kant, je bespaard die maanden benzine, voer etc.

Maar de wei moet dus sowieso aangehouden worden? (Neem aan dat je anders niet meer terug kan....) dus er komen alleen extra kosten bij als je het doet?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 15:12

oh, sorry.
Ik zou liever naar de overbuur gaan. Lijkt me een stuk makkelijker en heb je meer tijd voor je paarden.
De weide onderhouden is veel werk en kost idd ook genoeg.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 16:07

en als je nou gaat betegelen? Of beton stort? Dan sla je meerdere vliegen in 1 klap. Paarden droge voeten, jij blijft schoon en de trailer voorrijden en in of uitladen is dan ook geen probleem meer.

Exponent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 01:06

In de winter komen ze aanhuis, dus eveneens niet op die wei.
De huur van de weide zou dan volledig stopgezet worden, zo rijk ben ik jammer genoeg nog niet :-)
Betegelen voor de stal vind ik weg gegooid geld aangezien het niet onze wei is.
Wil mijn papa ook gewoon niet doen.
Het pad verharden zou denkik dan een erg grote kost worden + dat deze ook gebruikt wordt door een boer en de achterburen.
We hebben 2 jaar geleden de weg helemaal goed gelegd met kraan, afwaterend naar de beek.. maar al die tractors verpesten het steeds !!

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-12 09:10

Betegelen hoeft niet perse weggegooid geld te zijn, mits je de tegels ergens gratis kan afhalen en er zeker van bent dat je het volgende jaar weer de weide kan huren.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 12:38

Stoeptegels leggen is als je handig bent niet duur, maar als ik het zo lees is het bij de overburen ook niet slecht en ook nog eens stukken dichterbij

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-12 15:36

Praat eens met hoveniers. Die halen vaak hele bergen stoeptegels (en nog beter: die grote grindtegels) uit tuinen die ze moeten aanleggen. Vaak rekenen ze afvoerkosten door naar hun klanten en dat afvoeren kost hun ook weer geld. Zij kunnen dat afvoergeld van de klant houden en de stenen gratis aan jou geven. Zo ben ik zelf in Nederland ooit aan een hele berg gratis stoeptegels gekomen.
1 ding over de grindtegels: leg ze ondersteboven neer, dus met de steentjes kant naar beneden. Dat is minder glad

Lisasjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:35

Ik zou zeker op pension gaan! 150 is inderdaad een hele nette prijs!