Mijn paard staat 24/7 buiten en alhoewel het grootste gedeelte van het weiland mooi droog is, staat hij vaak toch met zijn voeten in het moddergedeelte vooraan het weiland. Hij heeft vrij veel behang aan zijn voeten en zover ik weet kunnen paarden normaliter zelf reguleren dat de huid beschermd is tegen nattigheid ed.
Nu krab ik uiteraard dagelijks de hoeven uit en kijk ook regelmatig tussen de vieze modderharen door of hij geen last heeft van mok ed, hier valt niks van te bezien of bemerken (ook nooit eerder gehad). Onder de modderlaag zijn zijn sokken gewoon droog en nog mooi wit. Ik laat de boel dus een beetje de boel, omdat ik de natuurlijke functie van het huidvet niet wil verstoren met shampoos etc, juist omdat hij dus vaak in nattigheid staat.
Tenzij ik hem bij de hoefsmid moet afleveren, maak ik in dit natte seizoen dus niets schoon aan zijn benen, maar ik vraag me toch af hoe dit zit. Zijn er manieren waarmee ik wel zijn sokken zou kunnen schoon maken, zonder zijn 'beschermlaag' te verminderen? Bijvoorbeeld alleen met warm water afspoelen of met iets zoals Badedas wassen, zou dit uit maken?
Hij staat ook zonder deken en hierdoor poets ik met name alleen de zadelplek echt goed. Ik vind het niet onoverkomenlijk dat hij meestal 'vies' is, het is belangrijker dat hij beschermt is tegen nattigheid en koude, maarja.. soms zou het ook wel fijn zijn om een schoon paard te hebben.

Bedankt voor het lezen, ben benieuwd naar jullie bevindingen!