Moddervoetjes wassen vs de natuurlijke huidvet-functie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whild

Moddervoetjes wassen vs de natuurlijke huidvet-functie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:27

Hoi allemaal,
Mijn paard staat 24/7 buiten en alhoewel het grootste gedeelte van het weiland mooi droog is, staat hij vaak toch met zijn voeten in het moddergedeelte vooraan het weiland. Hij heeft vrij veel behang aan zijn voeten en zover ik weet kunnen paarden normaliter zelf reguleren dat de huid beschermd is tegen nattigheid ed.
Nu krab ik uiteraard dagelijks de hoeven uit en kijk ook regelmatig tussen de vieze modderharen door of hij geen last heeft van mok ed, hier valt niks van te bezien of bemerken (ook nooit eerder gehad). Onder de modderlaag zijn zijn sokken gewoon droog en nog mooi wit. Ik laat de boel dus een beetje de boel, omdat ik de natuurlijke functie van het huidvet niet wil verstoren met shampoos etc, juist omdat hij dus vaak in nattigheid staat.
Tenzij ik hem bij de hoefsmid moet afleveren, maak ik in dit natte seizoen dus niets schoon aan zijn benen, maar ik vraag me toch af hoe dit zit. Zijn er manieren waarmee ik wel zijn sokken zou kunnen schoon maken, zonder zijn 'beschermlaag' te verminderen? Bijvoorbeeld alleen met warm water afspoelen of met iets zoals Badedas wassen, zou dit uit maken?
Hij staat ook zonder deken en hierdoor poets ik met name alleen de zadelplek echt goed. Ik vind het niet onoverkomenlijk dat hij meestal 'vies' is, het is belangrijker dat hij beschermt is tegen nattigheid en koude, maarja.. soms zou het ook wel fijn zijn om een schoon paard te hebben. :P
Bedankt voor het lezen, ben benieuwd naar jullie bevindingen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:31

Ik zou het gewoon lekker zo laten, als je met water en zeep (ook badedas) gaat klooien krijg je denk ik juist problemen. Als hij nu geen last heeft en niet naar de keuring hoeft, waarom zou je die sokken dan schoon willen maken?

Gewoon wachten tot het vriest en de boel minder modderig is en dan de sokken eens goed uitborstelen. Meer dan dat zou ik er niet aan doen :)

Mooie tink heb je trouwens!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:36

wachten tot het sneeuwt, dan worden ze vanzelf weer schoon!

pitbullgup

Re: Moddervoetjes wassen vs de natuurlijke huidvet-functie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:02

Gewoon met warm/lauw water afspuiten worden ze niet brandschoon van maar de ergste viezigheid is weg

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:03

En zit er daarna met een paar seconden weer aan :D

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:04

Ik zou niet afspoelen maar laten opdrogen en daarna de modder met een harde borstel eraf vegen.

En anders met een handdoek als ze heel nat zijn.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:29

Koper schreef:
En zit er daarna met een paar seconden weer aan :D

Ja als m weer in de modder zet wel haha :D

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:25

idd, lekker zo laten. Paard heeft er bij gezonde huid weinig last van. nattigheid van vieze stal is erger. Mijn paarden lopen nu ook door de modder, kunnen wel droog staan...niet ideaal, maar t is ook niet anders

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:24

Goed om te weten dat het niet zo'n kwaad kan. Die van mij heeft ook last van moddervoeten die vaak nog nat zijn en daarom lastig schoon te maken zijn. Ik maakte me hier al druk over.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:26

Die van mij staan al zooooooooooo lang in het nat, niks aan doen gewoon zo laten zijn niet van suiker hoor.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:34

Volgens mij doe je het prima zo. Wassen heeft nu toch geen nut, want alles wordt direct weer vies. Ik zou het lekker zo laten. Ik kan me voorstellen dat je bij een Tinker wel wat vaker de huid controleert op mok. Maar mok heeft ook veel te maken met weerstand, dus als zijn huidje er mooi gezond uitziet dan kan die viezigheid echt geen kwaad. :)

Wat een gave poownie heb je trouwens! :j

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:59

Toen die van mij 24/7 buitenstond en het modderig werd, merkte ik ook snel dat hij mok kreeg. Schoonmaken deed ik wel, maar niet wassen. (Gewoon een stuk gaan wandelen, afdoen met een doek/borstel, mokzalf smeren en nog even goed in laten trekken en dan kon ie weer terug.) Het is a. meteen weer vies en b. volgens mij maak je met wassen meer kapot dan goed is.

Modder is op zich niet zo erg, maar het hangt er maar net af hoe gevoelig je paard voor dingen is. Vieze stallen zijn, zoals gezegd, een stuk erger.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 22:53

Bedankt voor de reacties, daar kan ik wat mee. :)
Voorlopig zal het niet gaan vriezen en de modder zal dus nog aanhouden, ik laat het dus maar inderdaad voor wat het is en blijf idd wel controleren op wat er onder de modderlaag zit.
Thanks voor de reacties over z'n good looks trouwens. :o

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:01

Zo doe ik het ook. De boel de boel laten en met mijn handen voel ik zijn huid af voor het geval er wondjes/plekjes zitten. De binnenste laag en huid is eigenlijk altijd droog. Hij staat gelukkig ook nooit tot en met zijn koten in de modder.