Vragen over voedsel ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frankaas

Vragen over voedsel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:33

Hoi :)

Hoe kom je er achter wat je net nieuwe pony/paard moet eten? Houd je dan hetzelfde eten aan van wat de vorige eigenaar hem/haar gaf? Wat zijn dingen die elk paard eigenlijk eten? En als (ik neem even een voorbeeld) een D pony Haflinger bijna de hele dag buiten staat en s'avonds rond etenstijd naar binnen gaat, wat zou het dan nog extra moeten krijgen aan voedsel?
Sorry voor de vele vragen maar ik vraag me dit nou 's af, bij honden is het veel makkelijker maar een paard zit toch wel wat anders in elkaar :P.

Sharonaa_

Re: Vragen over voedsel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:38

even vragen wat de vorige eigenaar hem gaf, daarbij moet je kijken hoeveel jij met hem traint. Meestal een klein schepje basisbrok is al voldoende, althans de mijne krijgt niet meer dan 1 kilo basisbrok per dag.
Daarbij voldoende ruwvoer zoals hooi ter beschikking hebben.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:41

Okee bedankt ;)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:42

Inderdaad even vragen aan de vorige eigenaar. Kijk wat hij daar kreeg en vooral wat daar qua training/beweging tegenover stond.

Is dit gelijk aan wat jij met hem doet? Is hij goed op gewicht?

De meeste haflingers hebben voldoende aan goed ruwvoer, liksteen en evt. wat basis brok. Afhankelijk van de hoeveelheid werk.

Die van mij (ouderwets type met aanleg voor overgewicht) krijgt in rust alleen ruwvoer, als ze 3/4 keer per week een uur werkt dan krijgt ze een handje brok 2x per dag en na het werken een halve schep muesli. That's it. Ze doet het er prima op.

Belangrijk is om te kijken naar je paard, is hij voorwaards en goed op gewicht, voeren zo laten. Wordt hij mager dan meer gaan voeren en wordt hij te dik dan meer bewegen en minder voer. Dit kan in kleine aantallen al een groot verschil maken.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 12:46

Okee :P Hoeveel kilo hooi is dan ongeveer nodig per dag?

Balou_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 02:11

Ik zou als je pony het goed doet op het voer dat hij nu krijgt gewoon hetzelfde blijven geven als de vorige eigenaar. Alleen als hij te dik of te dun wordt of wat dan ook zou ik het aanpassen.

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:41

Iderdaad gewoon even vragen aan de vorige eigenaar ;)