wat vinden jullie van het scheren met praam?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

wat vinden jullie van het scheren met praam?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 17:23

zie de titel! wat vinden jullie van het scheren met praam?
alvast bedankt!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:24

Voor sommige paarden noodzakelijk. Die van mij krijgt ook de praam op bij zijn buik en benen. Vanwaar je vraag?

Shirley

Re: wat vinden jullie van het scheren met praam?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:26

Ik denk dat een tondeuse sneller gaat :))

Maar nee, niks mis mee, hoezo ?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:27

Ik denk dat het scheerapperaat wat makkelijker is :j

Edit : Lol.. iemand was me voor :P

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:33

Shirley schreef:
Ik denk dat een tondeuse sneller gaat :))

Maar nee, niks mis mee, hoezo ?

_O- _O-

dat dacht ik dus ook.

Maar een praam op zijn neus zetten is niks mis mee.
Beter dan een onrustig paard.
Door de praam maakt het paard zelf een stof aan waardoor die rustig blijft.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:48

geen probleem, TS heb jij er wel problemen mee?

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 23:59

Ik heb er geen goede ervaring mee :\
Mijn paard was licht verdoofd tijdens het scheren en zijn hoofd moest als laatste nog gedaan worden. Hij kreeg toen ook een praam op omdat de verdoving niet goed meer werkte. Hij was rustig met de praam, maar opeens uit het niets ging hij helemaal door het lint en heeft hij me een flinke trap met zijn voorbenen verkocht.

Ik wist al van tevoren dat een paard met een praam op helemaal uit het niets zonder enige waarschuwing door het lint kan gaan, maarja ...
Ik doe het in ieder geval nooit meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:00

Ik vind daar hetzelfde van als van spruitjes met pindasaus.

En jij?

Esprit4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:00

beter een praam op zijn neus dan een hoef tegen jou hoofd ;)

devon04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 00:02

@ Sonja hahaha die is goed!

Ik heb er ook geen probleem mee, wat nodig is is nodig!
Beter dan dat het paard de scheer machine uit je handen slaat omdat hij het niet fijn vind..
Ik moet ook wel eens iets wat ik niet leuk vind.

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:41

liever een praam dan een dode :')

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:43

ten eerste: spruitjes met pindasaus zijn lekker! ;)
maar ik vindt het altijd een beetje zielig om een praam om te doen, kijk bij bijv. de tandarts moet het dat is voor z`n gezondheid maar scheren hoe belangerijk is dat?
ik wil hem scheren omdat ik vind dat ie wel een hele dikke vacht heeft, en omdat hij tijdens het rijden (rijden meestal een bij slecht weer meerdere keren per week in de binnenbak) maar wat stel je dan voorop?
en hoe erg is het voor een paard om een praam op te doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:46

Die van mij krijgt met scheren wel een praam op,maar alleen bij de benen/het hoofd. Ze is maar 84 cm maar zó ontzettend sterk,wil niet dat ze zichzelf of anderen verwondt.Heb het idee dat ze het zelf ook fijner vindt. Ik doe zo lang mogelijk zonder praam,maar lukt het niet meer,gaat de praam er wel op. Sederen vind ik zieliger dan een praam,dus dat doe ik echt niet. Met tandarts,dierenarts of hoefsmid krijgt ze geen praam op,dan is ze gewoon heel braaf :j
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-12 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:46

ik scheer ook voor mn paard der gezondheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:50

dressuur518 schreef:

I know :j
Scheren met een praam gaat ook veel lekkerder dan met een stuiterend paard in je messen.

Niks mis met correct praamgebruik.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:51

Ik heb geen problemen met scheren & praam samen. Maar het lijkt mij niet verstandig om het paard de gehele scheerbeurt met de praam op te laten staan. Dit lijkt me namelijk een beetje lang...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:53

Ik vind het heel belangrijk dat het scheren voor een paard een positieve ervaring is. En dan maakt de reden waarom je scheert niets uit.

Dat houdt in, de tijd nemen, vooraf desensibiliseren voor trillende dingen en het geluid van het scheerapparaat en als het echt niet kan, een praam of desnoods platspuiten. In die volgorde.

Een praam op de neus prikkelt een acupressuurpunt op de bovenlip en als je die op tijd (en dat wordt te vaak NIET op tijd gedaan) opzet dan raakt een paard van die lichaamseigen endorphines "high". Alsof hij drugs gebruikt. Je ziet het aan de ogen, ze kijken lodderig. Met de praam moet je ook leren omgaan, je moet de druk verhogen en verlagen, ermee spelen, want anders werkt hij niet. Dus je kunt het zo bekijken dat een praam hetzelfde effect heeft als platspuiten door de DA. Alleen krijgt hij geen lichaamsvreemd goedje binnen. En op het moment dat je de praam eraf doet, dan stopt het ook. Aan een verdoving heeft een paard langer werk om er bovenop te komen, en iedere injectie is een risico voor het paard. En dan, net als met een verdoving, kan een paard door angst door de praam heenbreken.

Dus praam bij het scheren? Geen moeite mee, vooral doen. Als het betekend dat het paard er een positieve ervaring door heeft en het veilig blijft voor degene die scheert, is het toch goed?

Zie het probleem van een praam ook niet zo....

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 20:53

dus het is niet vervelend voor het dier? en wat bedoelen jullie met scheren voor de gezondheid? hoe noodzakelijk is het om een paard te scheren als het er eigelijk alleen omgaat dat het mooier is en makkelijker met rijden? dat is mijn dilema!

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:56

Als je paard daardoor rustiger is, is het allemaal maar beter
Bespaart een hoop onnodige stress :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:59

Als een paard bij hard werken met een te dikke vacht het te warm gaat krijgen is dat schadelijk voor zijn gezondheid. Eiwit stolt bij temperaturen die hoger zijn dan 40 graden. Als je hard met een dier gaat werken met een dikke bontjas aan kan de lichaamstemperatuur zomaar 40 graden of meer gaat worden. Een dier kan aan oververhitting bezwijken. Jij gaat toch ook hartje zomer bij 40 graden buiten niet in een bontjas een marathon lopen? Dan bezwijk jij toch ook? Misschien, als je dat doet, kun je daar ook dood aan gaan!

Daar komt ook nog bij dat een paard dat je echt in het zweet rijdt met een wintervacht heel lang nodig heeft om op te drogen. Er zijn niet veel mensen die vier uur of langer de tijd hebben na het rijden om te wachten tot hun paard droog is om dekens te gaan wisselen. Een paard met een natte vacht (of met natte deken) op stal te zetten is vragen om een ziek paard.

Wil je hard met je paard aan het werk in de winter, dan ga scheren. Niet voor de mooi, maar voor praktisch en voor de gezondheid van je paard.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 23:53

Ik vraag me altijd af of het echt wel nodig is. Mijn voorkeur is in ieder geval om ook een praam zo min mogelijk te gebruiken, maar als hij wel nodig is, dan kan dat ook gewoon.
Maar scheren is niet per definitie een reden om maar meteen een praam (of spuit) erbij te pakken. Je kunt ook zorgen dat het paard gewoon het scheerapparaat accepteert door het op een rustige manier te introduceren. Verder helpt het natuurlijk ook om een GOED scheerapparaat te gebruiken met scherpe messen en een goed motortje zodat het ook vlot door het haar kan snijden in plaats van aan de haren te trekken.
Bij mijn ene merrie scheer ik in de winter een streep en daar gebruik ik niet eens een verlengsnoer voor. Ze staat gewoon op amper een meter afstand van het stopcontact en laat dan keurig de onderkant van haar hals kaalscheren. En die dame laat het goed weten als dingen haar niet aanstaan, maar een streep scheren is heel snel klaar bij haar, geen probleem.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:12

Sonja schreef:
Ik vind daar hetzelfde van als van spruitjes met pindasaus.

En jij?

_/-\o_

Maar met scheren is het niet zo dat een paard/pony een praam op MOET...
En verdoven MOET ook niet.

Ik heb hier diverse pony's staan die geschoren zijn, en dit doe ik alleen, zonder hulp van derden, of hulpmiddelen als verdoving / praam.

En ik vind scheren ook zeker een goed ding.
1 pony bij ons wordt gedaan om medische redenen, de andere omdat de vacht anders zo dik is dat die 2 dagen na het rijden nog nat is, dan wordt die ziek, dus voor mij is scheren zeker niks anders dan een dierenarts of tandarts die komt.

En zou idd zoals hier al gezegt wordt het paard er rustig aan laten wennen, en als je het "zielig" vindt, je hoeft niet direct je hele paard kaal te scheren, zijn genoeg partonen waarmee je beginnen kan.
Dan is de sessie voor het paard niet zo lang, en heb jij resultaat.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:14

Ik ben zelf niet zo'n fan van de praam.
Gelukkig gaat die van mij onder het scheren staan slapen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 10:20

dressuur518 schreef:
maar ik vindt het altijd een beetje zielig om een praam om te doen, kijk bij bijv. de tandarts moet het dat is voor z`n gezondheid maar scheren hoe belangerijk is dat?
ik wil hem scheren omdat ik vind dat ie wel een hele dikke vacht heeft, en omdat hij tijdens het rijden (rijden meestal een bij slecht weer meerdere keren per week in de binnenbak) maar wat stel je dan voorop?
en hoe erg is het voor een paard om een praam op te doen?

Waarom moet een tandarts een praam gebruiken ?

Hier worden alle paarden door de tandarts behandeld zonder verdoving en praam.
Ook wolfstanden worden gewoon zonder praam en verdoving getrokken.

Scheren gebeurt hier veelal zonder praam, maar wel altijd bij de hand, we gaan onszelf niet verongelukken he :)

Overigens reageren niet alle dieren zo goed op een praam. Wij hebben er ook 1 die, als je hem verdooft en een praam opzet, door de praam door de verdoving heengaat.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 12:09

xanax schreef:
Overigens reageren niet alle dieren zo goed op een praam. Wij hebben er ook 1 die, als je hem verdooft en een praam opzet, door de praam door de verdoving heengaat.

hoe bedoel je dat de praam door de verdoving heengaat?