wat te doen met verzorgster..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tijd voor een nieuwe?

ja
126 (84%)
nee
2 (1%)
nog even afwachten
21 (14%)

Totaal aantal stemmen: 149

xMEGAN___95

wat te doen met verzorgster..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:00

ik zit een beetje met een dilemma,
ik heb al een poosje een verzorgstertje lopen,
maar wat ik merk is dat ze steeds minder gaat doen met mijn paard..

nu ben ik sinds ik haar heb behoorlijk aan het trainen en is ze dus ook redelijk druk als ze een dagje stil heeft gestaan..
maar nu valt het me op, dat de laatste 6/7 keer dat ze haar gedaan heeft dat ze haar elke keer vrij gaf..
ook wat me opvalt is dat ze wel eens opschrijft dat ze rijdt, maar dat ik dan vervolgens van mensen van mijn stal hoor,
dat ze helemaal niet gereden heeft..

ook laat ze de kleine dingentjes vallen, zoals na het buiten staan in de paddock geen borsteltje over haar heen haalt,
ook al haar beentjes onder de modder zitten zet ze haar zo in haar stal..
als ik hier wat van zeg is het:"oke."

zelf heb ik niet 7 dagen per week de tijd, en was ik al blij dat ze twee daagjes voor me wou invallen,
maar wat nu het geval is, dat ik alsnog meer tijd dan die 5 dagen in haar moet steken,
omdat ze zoo ontzettend druk is en aandacht vraagt.

net zoals vandaag, dan kom ik aan op stal zit der deken helemaal ondersteboven en onder de modder..?
dan wil ik gaan rijden en bij het instappen kan ik haar al niet onder me houden,
wil ik lichtjes gaan draven en dan gaat ze me toch in een rengalop ervandoor.
dan moet ik haar een hoek insturen om haar te kunnen laten stappen,
na half uur veel galop werd ze eindelijk rustig..
puntje bij paaltje heb ik dus weer niet verder kunnen gaan met de nieuwe technieken omdat ze gewoon te druk is.

:n wat denken jullie, tijd voor een nieuwe verzorgster?
want ik wil niet dat mijn paardje hierdoor helemaal gek wordt en dat we straks weer helemaal opnieuw moeten beginnen..

Marcato

Re: wat te doen met verzorgster..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:04

Zo echt wel. Tijd voor een nieuwe!
Zodra ze al tegen je liegt door te zeggen dat ze gereden heeft en dat niet heeft gedaan, zou ik er klaar mee zijn. Mocht je daar nog niet helemaal aan toe zijn, ga dan s om de tafel met elkaar.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:05

Mischien een goed gesprek aan gaan met de verzorgster. En anders als jullie er niet uitkomen iemand anders zoeken.

Ziviaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:08

Liegen = eruit vliegen {:)-: Voor mij dan hè. Zodra een verzorgster liegt tegen me is ze niet meer welkom :j Vertrouwen is heel belangrijk als iemand je paard verzorgd.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:08

ga je weleens kijken als zei rijdt? ik vindt dit een béetje klinken alsof je verzorgstertje namelijk een beetje bang is ;) dat je pony bij haar misschien ook wat sneller kan zijn, en dat ze daar bang voor is geworden, zou dat kunnen? als ik jou was zou ik eens gaan kijken, dan zie je meteen of er spanning tussen de twee zit :) mocht dat nou niet zo zijn, zou ik iig voor een andere gaan.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:09

Misschien tegen haar zeggen wat je ook hier zegt?
En als ze daarna nog steeds hetzelfde doet, gewoon een ander zoeken
veel mensen zoeken een leuk verzorgpaard hoor :)

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:09

Inderdaad: ik zou eerst eens even met haar gaan praten en haar hiermee confronteren.
Zou er misschien iets vervelends gebeurd zijn met het rijden waardoor zij nu niet meer durft?
Hoe dan ook: het zou beter zijn als ze dit eerlijk aan jou vertelt. Ook als ze eigenlijk een beetje klaar is met het verzorgen van jouw paard en ermee wil stoppen: want dan weet jij ten minste waar je aan toe bent en kun je op zoek naar iemand anders.

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:10

hmm, ja het is zo dat ik er vandaag pas achter ben gekomen..
het betreft hier een meisje van 14 met een geestelijke achterstand,
het ging altijd goed, maar wat het me opvalt is dat ze de laatste tijd 'lui' word,
dit geeft haar moeder ook aan ( die heeft bij ons ook een paardje staan )
en dat haar moeder regelmatig voor haar dan uitmest..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:11

Andere verzorgster en / of op een andere manier zorgen dat je paard meer beweging krijgt.

Kan het dier niet langer naar buiten samen met minimaal een maatje op een grotere oppervlakte, zodat ze even lekker kunnen rennen en spelen? Dat scheelt vaak ook al een heleboel :)

En wellicht ook even naar het voer kijken, of dat niet wat minder kan qua energie.

Dan ben je wat minder afhankelijk van een verzorger.

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:12

Naja liegen ?

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:12

Als ik van jou was zou ik een praten met het meisje, wie weet weet ze niet goed wat te doen met het rijden enz,

zo geef je ze toch een eerlijke kans he :)

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:14

mairead schreef:
Inderdaad: ik zou eerst eens even met haar gaan praten en haar hiermee confronteren.
Zou er misschien iets vervelends gebeurd zijn met het rijden waardoor zij nu niet meer durft?
Hoe dan ook: het zou beter zijn als ze dit eerlijk aan jou vertelt. Ook als ze eigenlijk een beetje klaar is met het verzorgen van jouw paard en ermee wil stoppen: want dan weet jij ten minste waar je aan toe bent en kun je op zoek naar iemand anders.

zoals ik hieronder ook al vermeld, ik praat met haar altijd over hoe het was gegaan, en ook als ze vervelend is ofzo,
geeft ze zelf aan achja ik pak haar wel aan als het moet?
dus ik zou het werkelijk niet weten of het iets met iets vervelends te maken heeft,
maar als dat het geval was had ik het wel gehoord van haar of haar moeder.

melody7 schreef:
ga je weleens kijken als zei rijdt? ik vindt dit een béetje klinken alsof je verzorgstertje namelijk een beetje bang is ;) dat je pony bij haar misschien ook wat sneller kan zijn, en dat ze daar bang voor is geworden, zou dat kunnen? als ik jou was zou ik eens gaan kijken, dan zie je meteen of er spanning tussen de twee zit :) mocht dat nou niet zo zijn, zou ik iig voor een andere gaan.

ik ben meerdere keren bij geweest dat ze reedt, ze heeft zelfs met haar nog springles gereden,
dus zou niet weten waarom ze bang zou zijn?
we bespreken ook altijd hoe het was gegaan en ik geef haar vaak tips als ik ergens achter ben gekomen.

pmarena schreef:
Andere verzorgster en / of op een andere manier zorgen dat je paard meer beweging krijgt.

Kan het dier niet langer naar buiten samen met minimaal een maatje op een grotere oppervlakte, zodat ze even lekker kunnen rennen en spelen? Dat scheelt vaak ook al een heleboel :)

En wellicht ook even naar het voer kijken, of dat niet wat minder kan qua energie.

Dan ben je wat minder afhankelijk van een verzorger.

buiten is bij ons alleen 's avonds een optie, en als ik haar buiten heb staan ( met kuil of een andere pony )
staat ze met een half uur bij het hek te drammen dat ze eruit wil.
voer wordt niet verminderd omdat ze in opbouwing is en het nog nodig heeft om nog wat aan te komen.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:15

ahh oke, als ze niet bang is of zo, denk ik dat ze het misschien gewoon 'saai' is gaan vinden, dat had m'n zusje ook, die ging steeds minder, en daar is nu ook een punt achter gezet..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:16

Ik ben zelf ook lui in de winter, paard word nauwelijks gepoetst, laat staan zijn natte zandbenen (worden wel dag erna als ze opgedroogd zijn gepoetst) , ik rij ook nauwelijks, het is me 't weer niet om er heen te gaan, lang leve stalgenootjes. Kan best begrijpen dat ze wat lui word gezien het weer, sleur maar dat ze erover liegt is voor mij het geen om haar weg te sturen :)

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:19

xSlvna schreef:
Ik ben zelf ook lui in de winter, paard word nauwelijks gepoetst, laat staan zijn natte zandbenen (worden wel dag erna als ze opgedroogd zijn gepoetst) , ik rij ook nauwelijks, het is me 't weer niet om er heen te gaan, lang leve stalgenootjes. Kan best begrijpen dat ze wat lui word gezien het weer, sleur maar dat ze erover liegt is voor mij het geen om haar weg te sturen :)

heen en weer gaan is voor haar geen probleem, want ze woont 3 huizen naast mijn stal..
wat ik bij die van mij altijd merk is dat ze gauw last heeft van wat mok met zandbeentjes,
dus dit ook altijd al aangegeven en scheer daarom ook om de paar weken haar beentjes zodat ze makkelijker schoon te houden zijn.
het probleem is bij die van mij dat ze er niet tegen kan als ze minder te doen krijgt,
dit weet ze zelf ook want dit hebben we al keer eerder meegemaakt..

vandaag dus ook weer in het boekje geschreven dat er meer met haar gedaan moet worden..

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 21:28

Benen scheren is juist niet zo heel slim om te doen als ze snel last heeft van wondjes. Tenminste, het zou kunnen dat ze juist zo gevoelig is om de haren (bescherming!) niet meer heeft. Als je dan ook nog te pas en te onpas die beentjes gaat lopen poetsen gaat dat júist irriteren. Laat het een tijdje met rust, denk dat dat eerder helpt dan 'overpamperen'.

Als jij het lastig vind dat je paard druk is met rijden, zou je haar ook van te voren kunnen longeren.

Als je paard moet aankomen, gaat dat niet lukken door meer brok te voeren. Van meer ruwvoer komen ze eerder aan en worden ze ook niet drukker. Dat zou je dus juist wel aan moeten passen. Daarnaast zou ik kijken of je paard langer buiten kan.

Dat je niet blij bent dat je verzorgster niet precies doet wat jij zegt, kan ik begrijpen. Daarom zou ik het er ook eens met haar over hebben. Aan de andere kant, wat jij wenst, kun je dat wel verwachten van een 14-jarige met een beperking?

xMEGAN___95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 21:31

Peppertree schreef:
Benen scheren is juist niet zo heel slim om te doen als ze snel last heeft van wondjes. Tenminste, het zou kunnen dat ze juist zo gevoelig is om de haren (bescherming!) niet meer heeft. Als je dan ook nog te pas en te onpas die beentjes gaat lopen poetsen gaat dat júist irriteren. Laat het een tijdje met rust, denk dat dat eerder helpt dan 'overpamperen'.

Als jij het lastig vind dat je paard druk is met rijden, zou je haar ook van te voren kunnen longeren.

Als je paard moet aankomen, gaat dat niet lukken door meer brok te voeren. Van meer ruwvoer komen ze eerder aan en worden ze ook niet drukker. Dat zou je dus juist wel aan moeten passen. Daarnaast zou ik kijken of je paard langer buiten kan.

Dat je niet blij bent dat je verzorgster niet precies doet wat jij zegt, kan ik begrijpen. Daarom zou ik het er ook eens met haar over hebben. Aan de andere kant, wat jij wenst, kun je dat wel verwachten van een 14-jarige met een beperking?

met haar benen gaat het hoe ik het nu stukken beter dan eerst, longeren voor het rijden kan niet altijd en ik heb ook niet altijd zin om eerst naar binnen te gaan om te longeren en dan vervolgens naar buiten te gaan om te gaan rijden. Ze krijgt nu 3x per dag ongeveer ruwvoer en 2x brok. Ze heeft zelf voordat ze mijn paard deed 7 dagen per week een halflinger van haar moeder gedaan meer dan een jaar, dus ik zou niet weten waarom 2 daagjes nu ineens niet meer kan? Langer buiten is zoals eerder aangeven bij ons geen optie aangezien ze niet wilt.

LUNNAAX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:22

Misschien kun je tegen je verzorgster zeggen dat ze toch echt beter de best moet gaan doen en als ze dat niet doet dat je dat een ander gaat zoeken. Nadat je dit hebt gezegd een weekje aankijken en dan als ze daar niet naar luisterd een andere zoeken!

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:29

Een goed gesprek aangaan. Vragen of ze het nog leuk vind of dat ze misschien niet meer zoveel zin heeft, of dat het haar misschien te veel tijd kost?
Goed doorvragen en vertellen dat jij juist een verzorgster hebt zodat je paard iedere dag beweging krijgt.
Afhankelijk van hoe het gesprek gaat en eventuele afspraken die eruit voortkomen of haar nog een kans geven, of een nieuwe verzorgster zoeken.

robening

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:15

sorry maar dr uit. Je geeft aan dat als je iets zegt ze gewoon oke zegt. En als er niet geluisterd wordt dan liggen ze er bij mij zo uit. Ik ben hard dat weet ik maar mijn beesten zijn net zoveel waard als mijn kinderen en daar wordt goed voor gezorgt. Straks gebeuren er ongelukken. Als ik iemand niet kan vertrouwen dan krijgen ze mijn vertrouwen ook niet.
Sucses en ik hoop dat t goed komt voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:33

Tsja was ook wel klaar geweest met de verzorgster dan, over en uit.

Maar begrijp ik nu goed dat je paard amper buiten staat? En na een half uur bij het hek al staan... jammer dan hoor maar die van mij blijft gewoon maar even lekker staan, staat nu zelfs dag en nacht buiten terwijl ze elke avond op stal gewend was.
Tis maar net wat je je paard laat wennen.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:52

Ik zou zeggen tijd voor een nieuwe. :Y)
Gezien haar reactie op jou geloof ik niet dat het er van gaat komen dat ze ineens wel gaat doen wat jij wil of misschien voor even en dan zakt het weer af heb je niks aan. :n

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 23:54

Ik zou een gesprek met der aan gaan en vragen of ze het nog wel leuk vind.

Ik zou niet er gelijk vanuit gaan dat ze liegt, mede omdat andere zeggen dat ze iets niet doet dus daarom liegt.
Heb zelf mee gemaakt dat er door andere werd gezegd dat ik bang was voor toen me eerste bijrijdpaard en veel niet durfde, terwijl dat helemaal niet waar was. En geloof me dat voelt heel vervelend als dat over je gezegd wordt.

Dus gewoon even vragen..

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 00:04

maar dit paard staat echt heel weinig buiten als ik het goed begrijp, aleen in de avond en na een half uur vindt hij het niks? laat hem lekker staan

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 07:26

Een paard is een gewoontedier, als hij weet dat hij na een halfuur naar binnen gaat, dan staat hij inderdaad aan het hek of hij naar binnen mag..