sobere paarden permanent op de weide, is dit mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

sobere paarden permanent op de weide, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:10

hoi bokkers, ik heb even een vraagje over hoe jullie het doen. Ik heb sobere paarden en veel weide. Als ik ze in de zomer 24/24 op de weide laat worden ze heel dik. Deze zomer heb ik ze op de paddock gehouden met hooi en mochten ze overdag op de weide maar dat was wel erg lastig. Ik woon namelijk niet aan de weide en moet een kwartiertje rijden dus moest ik een paar keer over en weer rijden om hen op en af de weide te laten. Er is ook meer onderhoud (lees kak rapen) en verzorging (extra hooi geven) met dit systeem. En ze waren nog steeds te dik.
Deze zomer wil ik het anders doen om mezelf al dat rijden en tijd te besparen want we gaan beginnen verbouwen.

Vroeger heb ik wel eens prikpaaltjes gebruikt maar dat kwam mijn weide niet ten goede, het gras wordt dan heel intensief belopen en afgeknaagd tot aan de wortel. Mijn vader die de weide helpt onderhouden wil dat niet.
Is er een andere oplossing om sobere paarden permanent op een weide te houden zonder dat ze moddervet worden?
Ik neem aan dat een graasmasker 24/24u ook geen goed idee is.
De weide maaien geeft dan weer krachtig kort gras dus dat is ook geen oplossing.

Ik wou even luisteren hoe andere mensen dat doen, die meerdere paarden op een weide hebben staan waar ze even voor moeten reizen.

Alvast bedankt!

Authentic

Re: sobere paarden permanent op de weide, is dit mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:14

Bij mij op stal lopen meerdere paarden in de zomer met een graasmasker, sommige altijd en anderen om de dag. Mijne krijgt er volgend jaar ook één om want ze stopt gewoon niet met eten en ze wordt heel snel te dik.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:22

die van mij is niet sober maar is wel hoefbavangen geweest.
wat ik doe is als het gras lang is of er te veel fructaan in het gras zit dan gaat er toch echt een grasmasker om en als die 2 dingen in oorde zijn gaat hij af.
dat wil zeggen dat hij soms 2/3 weken dag en nacht met grasmasker loopt, dat gaat prima, mijn paard ondervind er imo geen hinder van.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:38

Weide kort houden dmv maaien, strookbegrazing of toch een graasmasker

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:42

Wij doen aan strookbegrazing, elke keer krijgen ze er een reep bij. Paarden eten alles echt kort, in de winter krijgt het land tijd om te rusten en herstellen. Ligt er nu alweer erg mooi bij! Zijn overigens geen sobere paarden maar KWPN-ers, en niet moddervet, wel iets voller als ze op het gras staan.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-12 20:43

hoi bedankt voor de antwoorden.

Graasmasker is optie dat ik in overweging neem. Maar krijgen ze daar geen kale neus van of prutsen ze dat niet uit? De pony kan zelfs haar halster uitdoen in de weide dus zo'n ding zal misschien snel stukgemaakt worden.
Strookbegrazing is slecht voor de weide, gras wordt stukgelopen en met wortel en al uitgetrokken. Het jaar erop hadden we veel meer onkruid.
Maaien maakt het korte gras ook te sterk/straf.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:44

Hier ook hoefbevangen geweest, we doen nu inderdaad ook aan strookbegrazing, en in de zomer grasmaskertje op.

Hier aan het begin kale plekken van het grasmasker, maar toen hij wat stroever werd ging het beter. Je kunt er eventueel ook bont aan doen, zodat het niet schuurt.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 20:48

Ik doe ook aan strookbegrazing en mijn wei blijft goed. Ik heb wel de wei in twee delen verdeeld, als het ene deel opschuift gaat er van het andere deel een stuk af. Zo houden ze flinke loopruimte en wordt de wei niet te zwaar belast. In de winter gaat een helft helemaal dicht zodat dat stuk goed bij kan komen.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 22:30

in het begin kan je idd last van plekjes hebben, mijn ervaring is dat de huid went aan het masker net zoals je soms aan schoenen moet wennen zeg maar.
er zijn best wat topics met tips hoe je je masker aan de binnenkant kan bekleden zodat je geen last hebt van plekjes.

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:00

Ik ken ook iemand die zijn wei maait, maar daar word het gras niet persee stroever van?
Graasmaskers werken ook niet bij alle paarden, ik ken er een die het altijd kapot krijgt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 01:08

Percy schreef:
Ik doe ook aan strookbegrazing en mijn wei blijft goed. Ik heb wel de wei in twee delen verdeeld, als het ene deel opschuift gaat er van het andere deel een stuk af. Zo houden ze flinke loopruimte en wordt de wei niet te zwaar belast. In de winter gaat een helft helemaal dicht zodat dat stuk goed bij kan komen.

Zo doe ik het ook met mijn friezen die snel te dik zijn. Zo heb je het hele jaar door wel gras en eten ze nooit teveel. Je moet gewoon op tijd er een strookje bij geven en er weer een afhalen. Als je ze te lang op hetzelfde stuk laat dan vreten ze de wortels er bij op en dat moet je voorkomen.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:52

Mijn pony is ook zon geval, wordt niet dik maar krijgt echt een opgeblazen grasbuik. Die krijgt ze als ze naar het gras kijkt. Wij hebben ook altijd strookbegrazing gedaan, maar toch bleef ze bol. Het aankomende weideseizoen ga ik het ook proberen met een graasmasker. Kijken hoe het dan gaat.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:06

Mijn Shetlander kreeg lelijke wondjes van dat masker en hij kon er niet goed mee drinken. Vervolgens werd hij ook nog eens voor het eerst van zijn leven astmatisch. Was misschien toeval maar ik heb dat masker niet meer gebruikt.

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 15:08

Hier ook 3 sobere paarden, heb even uit het huisvestingstopic mijn uitleg, foto en filmpje gekopiërd, moet ik de uitleg niet helemaal opnieuw doen :D

Maar heb wel nog een filmpje teruggevonden, hier waren ze net naar deze weide verhuist dus het pad is hier nog gras ipv zand. Je ziet de buurpaarden ook lopen, deze hebben hetzelfde principe qua pad alleen hier was het wel al zand.

Afbeelding

Omdat mijn tinkermerrie meer gras mag eten als de 2 ponys hebben we een systeem uitgedokterd. De schuilstal heeft een tussenschot dus dmv een draadje dat je kan open- en toedoen dat naar dit tussenschot loopt, kan mijn merrie die 's nachts op de weide mag schuilen maar ook de ponys die op het pad blijven, kunnen schuilen in het andere deel. Overdag staan ze dus allemaal samen op het pad, 's nachts mijn merrie op de weide, en de pony's krijgen dan enkele paaltjes gras van het pad naar de wei (beetje principe strookbegrazing dus) de volgende dag worden deze paaltjes natuurlijk terug op het pad gezet zodat het gras terug kan groeien. Zo gaan we de wei rond en natuurlijk mogen ze af en toe enkele uurtjes op de wei. Dit is het zomerprincipe. In de winter hebben we ook dit systeem met het pad maar dan gaat mijn merrie natuurlijk niet 's nachts alleen op de wei maar wordt ze gewoon extra bijgevoerd. En mogen ze enkel met droog weer en als het fructaangehalte laag is op het middenstuk :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:37

Hoi,

Ik heb 2 fjorden op 4 kilometer van huis. Wij hebben onze weide in kleinere stukjes verdeeld en in die stukjes doen we aan strookbegrazing. Deze stukjes zijn vanuit de paddock allen te bereiken. Dus de paarden lopen hieraltijd opde paddock en er is in hetseizoen een stukje land open, met strookbegrazing. Vaak doen we savonds het land wel dicht. en lopen ze alleen in de paddock. Dit betekend wel dat je minimaal 2 keer per dag naar de paarden moet.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:39

2 hafjes en 2 fjorden staan 24/7 met inloopstal op hetzelfde weiland en worden voorzien van kuilvoer.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:10

Nee een sober ras is gemaakt voor sobere weides. En aangezien we die in nederland maar weinig hebben word 9vd10 te dik.
Wij hebben wel een fjord gehad die gewoon overdag buiten ging met de 'sport'paarden, deze werd niet dik (mits hij wel gereden werd). Maar de meeste hebben toch de aanleg tonnetjerond te worden.

Enige optie is bijvoorbeeld bij 'terug aan de natuur' weilanden. Wij weien bij Limburgs Landschap, staat een hoop rotzooi(onkruid) met tussendoor gras, word niet gemest en 1x per jaar uitgemaaid.
Ideaal voor sobere rassen (en ook koeien dus want een gemiddelde nederlandse koe houdt het daar ook niet op vol ;))

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 11:12

Ik zou het niet aandurven. Dik worden is gevaarlijk voor de gezondheid en vooral in het voorjaar ligt hoefbevangenheid op de loer!

Een idee is om een paddock te maken en een looppad om de wei. En ze dan een aantal uur per dag laten grazen en de rest van de tijd in de paddock met looppad zetten met hooi in slowfeeders.

Edit: Soprano: +:)+ !

Lizzykizzx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:08

Als je mijn shetlander op het gras zet heeft hij een vol weitje binnen een dag op ;)
Bij mij staat hij overdag in paddock met stal waar hij zelf in en uit kan lopen maar wel afgesloten kan worden.
Overdag word hij bijgevoerd met hooi.
Dan mag hij soms een uurtje op de wei,ik zou heel graag willen voor hem dat hij de hele dag op de wei zou staan.
Maar anders word hij hoefbevangen en sleept zijn buik bijna op de grond :D
En pony is ook tevreden met zijn hooi dus ideale oplossing voor mij :j