Paard compleet veranderd sinds nieuwe plek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hopaardho

Paard compleet veranderd sinds nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 18:14

Ik ben even radeloos en weet niet hoe ik dit probleem ga oplossen , hieronder het verhaal.

De beginsituatie ;

Ik heb een ruin van 8jr , samen hebben we al velen bossen verkent , het is een onwijs lief paard die je ,bij wijze van spreken, alleen zou kunnen laten met een peuter.
Nooit geen problemen gehad in de omgang of met rijden , ik heb hem zelf zadelmak gemaakt en ook dit was een fluitje van een cent. Oftewel , een ontzettend lief en makkelijk paard.

Eind augustus ben ik verhuisd naar de andere kant van het land en mijn schatje moest natuurlijk mee , bleek nog even een opgave te zijn om een plek te vinden waar paarden het hele jaar door buiten konden staan maar ook dit was gelukt. Een maand lang hebben we weer lekker de bossen hier verkent en alles ging goed zoals vanouds , hij viel wel buiten de groep maar dit zou snel opgelost worden omdat er op 1 september een ander paard bij zou komen. Eindelijk een vriendinnetje ! *\o/* Maar of ik daar nu zo blij mee mag zijn? -O-

- Alleen een buitenrit maken doet ik niet meer want; Nadat ik een uur bezig ben met hem opzadelen (want ook dit is ineens een probleem) keert hij halverwege om en gaat met een noodgang richting stal.
- Ik ben nog nooit van mijn paard afgevallen maar dit is nu eerder regel dan uitzondering geworden.
- Rustig aan het halster wandelen is hij ineens verleerd ofzo want ook dit gaat moeizaam.
- Hij heeft ook voernijd ontwikkeld en heeft pas nog een stalgenoot van mij een trap verkocht

Medisch is hij volledig nagekeken , zadel is nagekeken dus het enige wat ik kan bedenken is dat hij of niet op zijn plek is daar, of .......
Hij neemt erg veel slechte gewoontes van zijn vriendinnetje over , andere stalgenoten zijn er over eens dat het gedrag van mijn ruin te wijten is aan die merrie.

Nu vind ik het erg vervelend om zoiets te moeten uitspreken tegenover de eigenaar van die merrie waar ik verder prima mee overweg kan daarnaast sta ik op het punt om een andere stal te zoeken want er is niks meer over van mijn perfecte maatje ,echter blijft de merrie dan "alleen" over en dit vind ik dan weer vervelend voor haar en haar eigenaar.

Heeft iemand nog ideeën,suggesties , of een verklaring voor het gedrag van mijn ruin?

friesiszwart

Re: Paard compleet veranderd sinds nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 19:12

Ik zou ook naar meerdere dingen kijken. Je zegt voernijd, kijk daar eens naar. Hoe wordt er gevoerd? Krijgt hij voldoende. Wat is er in het ritme veranderd etc etc.
Naar een andere stalling gaan kan het probleem oplossen maar hoeft natuurlijk niet.

joyce B

Re: Paard compleet veranderd sinds nieuwe plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 01:32

Misschien is hij onzeker geweest na de verhuizing en erg eenzaam en nu hij een vriendinnetje heeft, wil hij er niet meer bij weg uit angst haar te "verliezen"

Ik kon vroeger altijd alleen weg met mijn pony, maar toen hij verhuisde naar een pensionstal en hij in een groep kwam te staan, bokte hij me er op de oprit af omdat hij niet van het erf wilde...
Ben toen eerst gaan wandelen en als hij lief was een stukje er op tot het niet meer vertrouwd voelde, dan er gewoon weer naast en dat zo opgeobuwd tot ik weer alleen weg kon.
Hij bleef wel buien houden dat hij erg druk werd op de terugweg en dan heftig kon worden.

Ik zou eerst gewoon even samen rijden met anderen en als je alleen weg wilt veel wandelen zodat het weer normaal wordt. Soms duurt het wel een hal;f jaar voor een paard echt weer gewend is aan nieuwe omgeving en nieuwe vriendjes en meer vertrouwen krijgt dat er niets geebeurd als hij even gaat wandelen/rijden zonder vriendinnetje.