Opties modderpoel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

diiamondds_

Opties modderpoel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:01

Hallo,

Mijn weide is met dit weer natuurlijk 1 grote modderpoel.
Ik vind het echt vreselijk , als ik de paarden eten moet geven zak ik tot aan m'n enkels weg in de modder. :(:)
En wanneer het vriest is het nog erger. Over zijn gaten in de weide en als die bevroren zijn
is het wel gevaarlijk. (gaten komen van m'n fors paard )
Nu had ik even geleden gelezen dat je bij de modder gehakseld hout kan leggen en bij
een bevroren weide zout. Is dit allebei niet een beetje gevaarlijk ?
Ik kan ze ook niet verzetten van wei ,want ik heb maar 1weide ter beschikking.

Alvast bedankt!

TurdusMerula

Re: Opties modderpoel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:04

Ik zou een stuk afzetten van je wei als dat kan, zodat je een winterstuk en een zomerstuk hebt. Het winterstuk kan dat kapot gelopen en het zomerstuk laat je mooi. :)

Hout zou ik niet aan beginnen, dat werkt even maar daarna gaat het rotten en wordt het alleen maar viezer. Ik zou dan liever kiezen voor puin. :)
Verder weet ik niet wat je mogelijkheden zijn omdat ik niet weet of het je eigen wei is en wat daar mag en wat je wilt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:08

ik heb een stukje laten bestraten bij het hek zodat ze daar droog kunnen eten.
mijn weide is ook erg nat met dit weer.

diiamondds_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 22:25

Hallo , bedankt voor de snelle reactie's.
De weide is van mij dus ik mag er alles op doen.
Bestraten doe ik liever niet omdat m'n paard er niet graag op loopt.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:28

Houtsnippers gaat rotten wat al is gezegd dus dat zou ik zeker niet doen.
Wel zou ik denken aan een stuk bestraten of steltonplaten er neer laten leggen.

Hier staan de paarden veel liever op het harde dan in de modder en is ook nog eens beter voor de benen/pezen ipv die zuigende modder.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:31

ik zou een stukje bestraten, en je pony die went er echt wel aan. is ook goed voor z'n hoeven, worden ze hard van. ze staan liever op de stenen dan in een modderpoel.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:33

hout niet doen ivm rotten.

stuk afzetten, en als het heel hard vriest kunnen ze daar eventueel op.. zonder er door te zakken heb je daar ook geen gaten,.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:37

Waarom staat je paard niet graag op het harde?
Als dat écht zo is zou mij daar zorgen over maken...

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:39

Bestaan er niet van die dingen waar het gras tussendoor kan groeien? Een soort van vierkant van plastic met allemaal kleine vierkantjes erin.. Sorry voor de vage omschrijving, ik zal nog even een linkje posten als ik t vind.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:41

Ik heb ook een stuk laten verharden, met steenschotten met kunststof toplaag. De paarden staan er erg graag op. Het hooi wordt dan ook niet de blub ingetrapt, de voerbakken staan lekker op de verharding. Voor mij ook erg praktisch, het voeren is nu in een paar minuten gedaan zonder geploeter.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:42

Frederique, jij bedoelt van die grindtegels. Werken ook erg goed, zijn wel wat prijzig. :)

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:45

Frederique22 schreef:
Bestaan er niet van die dingen waar het gras tussendoor kan groeien? Een soort van vierkant van plastic met allemaal kleine vierkantjes erin.. Sorry voor de vage omschrijving, ik zal nog even een linkje posten als ik t vind.

Volgens mij bedoel jij grasblokken :j

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:50

graskeien, grasdallen of grasroosters heten ze ook wel!

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:52

Ja zoiets als grasblokken idd, maar ze waren dan van plastic ofzo en er zater grotere gaten tussen. Volgensmij waren ze ook goed voor de stapmolen. Ik heb ooit een advertentie hiervoor gezien in de Bit.

Frederique22

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:54

Ja grasroosters! Dat is wat ik bedoel!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 22:56

Grasdaltegels/keien zijn die heel zware stenen die o.a. naast de wegen liggen ivm zachte berm. Op de kop (want egale kant) zijn die ook voor verharding bij paarden goed bruikbaar, mits correct opgevuld zodat er uitgemest kan worden zonder alle gaatjes leeg te moeten peuteren. Plastic matten met kleine gaatjes zijn van die paddockmatten om de grond te verstevigen, van wat ik hoor zijn ze glad en slibben makkelijk dicht.

De grasdaltegels zijn inderdaad ook in plastic te krijgen, maar ervaringen daarmee bij paarden ken ik niet.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:02

Ik heb ervaring met die in plastic, werkt super! :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:21

wij hebben betonplaten in de paddock met daarop de hooiruif. Ideaal voor het eten want mijn pony houd niet van natte voeten :P

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:33

meld me even hier :) hoor heel vaak mensen over een natte wei. drainage aanleggen is heel duur maar er zijn goedkopere oplossingen. vraag 1 heb je sloten in de buurt die voor afvoer zorgen? we zijn holanders he! gewend met water en vroeger waren we aan het strand al geultjes aan het graven :D

maar er is nog een goedkope en toch duurzame oplossing. heb je wel een aan zinkgaten gedacht? dat houd simpel in een paar gaten maken op de natste plekken (laagste) die aan vullen met grind wortel doek er over en weer gras zaaien of in combinatie met gras tegel s (roosters) dit kan echt mega schelen en is stukken goedkoper als bestraten. met gaten bedoel ik wel vlinkt de diepte in.
ps grindtegels werd hier als optie gegeven , die zijn vaak gratis af te halen. hoeft niet nieuw toch :D

en dan nog vraag 2 welke grondsoort hebben jullie daar?
Laatst bijgewerkt door hertogaj op 17-12-12 00:42, in het totaal 1 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 00:40

Ik zeg ook bestraten; Dit kan echter niet als je weide al supernat is. En dat je paard daar niet graag op staat is een beetje onzin imo. Dan is er of iets mis met zijn hoeven of hij moet er gewoon even aan wennen. Zo heeft hij in ieder geval de keuze om droog te staan, wel zo fijn. Wij hebben aan het begin van de weides (waar ze het kapot lopen) ook houtsnippers gestrooid wat het is bij ons klei-achtig spekglad dus! Tot nu toe gaat dat goed, moch het gaan rotten kan je het altijd nog weg graven.