stal en berging opknappen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauranne94

stal en berging opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:04

Hallo!

Vanaf volgende maand ongeveer, wanneer mijn eigen paard komt, huur ik een wei hier in de buurt.
Aan de wei moet nog wel wat gebeuren (lees: mesthoop afpalen, onkruid weg, paddockje leggen eventueel, ...)
De stal/berging is echter een groter probleem :)

Het gaat hier om een oude schuur die in twee is gedaan.
De ene kant is een stal van ongeveer 3 op 4, die gebruikt zal worden als schuilstal/inloopstal.
Het probleem waar ik hier tegenaan loop is dat de 'muren' me niet zo veilig meer lijken.
Het zijn horizontale houten balken waar al serieus aan geknabbeld is door een vorig paard. Enkele van deze balken zijn ook afgebroken waardoor er een splinterig en scherp uiteinde te zien is.
Hier had ik het idee om eventueel houten platen te bevestigen tegen de houten balken. Is dit een goed idee? Welke houtsoort zou ik hier best gebruiken? Ik dacht aan spaanplaten (lekker goedkoop) en dan eventueel behandelen tegen rotten enzo ..

De andere kant van de schuur is een 'berging'. Hier staat een diepvrieskist die ik wss wel zal houden om het eten op te slaan. Verder is er een houten constructie die wellicht afgebroken zal worden :+ is een soort grote houten krat met klein deurtje waar ik het nut niet helemaal van snap :D
Ook hier mss best houten, behandelde platen? Ook spaanplaten? daar kunnen dan hangers en zadelsteunen enzo aan bevestigd worden eventueel.
In dezelfde berging moet ook hooi opgeslagen worden en zakken stro-pellets.
Een andere optie is zelf een kist timmeren voor zadel, hoofdstel, ...
Er hangt een bouwvallige deur in, er steken nagels uit de houten balken en een deel van de muur is ... tja gewoon weg :p

de eigenaar gaat zelf nog wel enige werkjes doen (bijvoorbeeld dat gat in die muur dichten) maar dit is voor mij toch niet echt voldoende.

Als iemand tips heeft wat renovatie van deze schuur betreft, materiaal dat ik kan gebruiken of manieren om dingen op te bergen, laat het dan zeker maar weten :D

bedankt! x

Sonja_vR

Re: stal en berging opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:28

spaanplaten zou ik niet gebruiken, je moet echt platen gebruiken die ook geschikt zijn voor buiten, want in de stal zullen ze ook voldoende in aanraking komen met nattigheid.
misschien kijken of je een aantal osb/underlayment platen kan scoren via marktplaats ofzo?

die zou ik nog steeds afwerken met het een of ander, vooral ivm urine etc .(scheeps vernis is keihard, sluit goed af :j )
osb kost een 14 euro per plaat van 122 bij 244 cm , 9mm dik
of kijken of je via mp ofzo aan betonplex platen kan komen, dat blijft ook wel heel en hoef je kwa afwerking niet echt meer wat aan te doen .
betonplex nieuw is een 38 euro per plaat van 125 bij 250 cm , 9mm dik
9mm zou ik voor dit gebruik wel aandurven , het hoeft niet te dragen , alleen iets af te schermen.

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:39

Sonja_vR schreef:
spaanplaten zou ik niet gebruiken, je moet echt platen gebruiken die ook geschikt zijn voor buiten, want in de stal zullen ze ook voldoende in aanraking komen met nattigheid.
misschien kijken of je een aantal osb/underlayment platen kan scoren via marktplaats ofzo?

die zou ik nog steeds afwerken met het een of ander, vooral ivm urine etc .(scheeps vernis is keihard, sluit goed af :j )
osb kost een 14 euro per plaat van 122 bij 244 cm , 9mm dik
of kijken of je via mp ofzo aan betonplex platen kan komen, dat blijft ook wel heel en hoef je kwa afwerking niet echt meer wat aan te doen .
betonplex nieuw is een 38 euro per plaat van 125 bij 250 cm , 9mm dik
9mm zou ik voor dit gebruik wel aandurven , het hoeft niet te dragen , alleen iets af te schermen.

heel hard bedankt! naar die materialen zal ik zeker eens uitkijken :)

ivm dat dragen/afschermen: als ik er een zadelsteun aan wil hangen is 9mm niet zwaar genoeg? het gaat hier echt niet over 20 zadelsteunen aan één plaat maar toch wel één zadelsteun en enkele haken voor hoofdstel en dergelijke :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:47

Begrijp ik uit je verhaal dat je paard alleen komt te staan??
Dan is mijn tip om er een maatje bij te nemen.

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 19:53

Jes schreef:
Begrijp ik uit je verhaal dat je paard alleen komt te staan??
Dan is mijn tip om er een maatje bij te nemen.

bedankt voor je oprechte bezorgdheid, maar hij heeft wel degelijk contact met soortgenootjes :)
tgaat me nu ff om de veiligste manier om deze inloopstal af te werken!

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:11

Lauranne94 schreef:

ivm dat dragen/afschermen: als ik er een zadelsteun aan wil hangen is 9mm niet zwaar genoeg? het gaat hier echt niet over 20 zadelsteunen aan één plaat maar toch wel één zadelsteun en enkele haken voor hoofdstel en dergelijke :)

Een zadelsteun zou ik ook niet zomaar (i.e. zonder extra versteviging) aan een dikkere plaat hangen. Als er tussen de plaat en de wand waar je 'm tegenaan gaat bevestigen voldoende holle ruimte overblijft, zou je kunnen overwegen om van te voren op de achterkant van de plaat een stuk hout te bevestigen op de plek waar de zadelsteun moet komen, waardoor je daar plaatselijk wat extra body krijgt, zodat je naderhand de zadelsteun zelf met langere en/of dikkere schroeven aan de plaat kunt bevestigen.

Als er na montage geen holle ruimte achter de plaat overblijft, kan dit natuurlijk niet. Dan zou je kunnen proberen om de zadelsteun met lange slagpluggen (bijv. 6x60 of 6x80, afhankelijk van welke lengte je nodig hebt) door de plaat heen in de achterliggende originele muur te verankeren.

Werkwijze voor optie 2:
  • Gaatjes aftekenen op de plaat, door je zadelsteun er op de gewenste plek tegenaan te houden,
  • daarna gaten voorboren door de plaat heen in de muur,
  • pluggen in het gat stoppen, deze er voorzichtig geheel in slaan, met bijv. een nylon hamer,
  • zadelsteun voor de gaatjes houden en één voor één de stalen "nagels" (eventueel met een extra ringetje er omheen) in de pluggen vastslaan. als je er door de vorm van de steun niet lekker bij kunt met de hamer, kun je evt. een oude kruiskopschroevendraaier die je toch al afgeschreven hebt als drevel gebruiken.

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 20:16

Eirikur schreef:
Lauranne94 schreef:

Een zadelsteun zou ik ook niet zomaar (i.e. zonder extra versteviging) aan een dikkere plaat hangen. Als er tussen de plaat en de wand waar je 'm tegenaan gaat bevestigen voldoende holle ruimte overblijft, zou je kunnen overwegen om van te voren op de achterkant van de plaat een stuk hout te bevestigen op de plek waar de zadelsteun moet komen, waardoor je daar plaatselijk wat extra body krijgt, zodat je naderhand de zadelsteun zelf met langere en/of dikkere schroeven aan de plaat kunt bevestigen.

Als er na montage geen holle ruimte achter de plaat overblijft, kan dit natuurlijk niet. Dan zou je kunnen proberen om de zadelsteun met lange slagpluggen (bijv. 6x60 of 6x80, afhankelijk van welke lengte je nodig hebt) door de plaat heen in de achterliggende originele muur te verankeren.

Werkwijze voor optie 2:
  • Gaatjes aftekenen op de plaat, door je zadelsteun er op de gewenste plek tegenaan te houden,
  • daarna gaten voorboren door de plaat heen in de muur,
  • pluggen in het gat stoppen, deze er voorzichtig geheel in slaan, met bijv. een nylon hamer,
  • zadelsteun voor de gaatjes houden en één voor één de stalen "nagels" (eventueel met een extra ringetje er omheen) in de pluggen vastslaan. als je er door de vorm van de steun niet lekker bij kunt met de hamer, kun je evt. een oude kruiskopschroevendraaier die je toch al afgeschreven hebt als drevel gebruiken.

wauw, bedankt! had er niet echt over nagedacht dat dat niet ging ..
wss ga ik zoveel mogelijk op de grond proberen zetten zodat er geen gewicht hangt aan de platen (voor zover het mogelijk is met muizen enzo)
voor het zadel vind ik dan wel een oplossing, een losse zadelsteun ofwel toch idd via een houten plaat achter de eerste plaat!

bedankt! :)

eshorse

Re: stal en berging opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:13

hoihoi,, klinkt leuk zo'n schuurtje ;) Hoop voor je dat het gemakkelijk te fixen is..
maar over die zadelsteun en voer... Dat ligt veiliger in een zadelkast, ook tegen regen (wat er vast beetje doorkomt en ander vocht, is ook beter voor je zadel.. en natuurlijk voor het voer.. Houten kist komt ook sneller vocht in.
;) succes met je schuurtje!

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 21:34

eshorse schreef:
hoihoi,, klinkt leuk zo'n schuurtje ;) Hoop voor je dat het gemakkelijk te fixen is..
maar over die zadelsteun en voer... Dat ligt veiliger in een zadelkast, ook tegen regen (wat er vast beetje doorkomt en ander vocht, is ook beter voor je zadel.. en natuurlijk voor het voer.. Houten kist komt ook sneller vocht in.
;) succes met je schuurtje!

hallo!

idd, het is ook best wel leuk maar natuurlijk wel wat werk :)
het zadel ben ik ook zo nog niet uit, wss komt er toch een aparte kast voor materiaal in de berging. Voer komt sowieso in een pvc ton of een diepvrieskist voor muizen, ratten en vocht :)

In de berging komt dus: grote zelfgemaakte kast voor materiaal, diepvrieskist voor voer, hooi, eventueel enkele losse pvc kisten voor andere dingen :)

bedankt! x