scheren van een paard dat bang is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

scheren van een paard dat bang is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:52

ik wil toch mijn jonge merrie gaan scheren, ze blijft zo ontzettend lang nat na het rijden en dat is met die temperaturen van afgelopen week geen pretje. NOu is ze alleen ontzettend bang voor de trilling van de scheermachine. zo gauw ik haar aanraak met het ding springt ze aan de kant.
Nou wilde ik het dus met tranquigel of iets dergelijks gaan proberen. Maar kun je daarna gewoon rijden of heeft dit na het scheren nog een aantal uren/dagen tijd nodig om uit te werken, kan hier niks over vinden dus vandaar....

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:54

Waarom wil je direct dezelfde dag na een hele spannende ervaring nog rijden met haar? Lijkt me juist dat je haar rust geeft om een ervaring als deze te verwerken en er positieve associaties mee te krijgen.
Wat betreft werking, staat er niets in de bijsluiter?

Citaat:
TRANQUIGEL® is een geelgekleurde pasta en bevat als werkzaam bestanddeel acepromazine maleaat. Acepromazine is een phenothiazinederivaat en behoort tot de farmacologische groep van de neuroleptica met een dempende werking op het centrale en perifere zenuwstelsel. De mate van sedering is dosis-afhankelijk. De werking van acepromazine komt tot uiting in sedering, afnemen van spontane motorische activiteit, onderdrukking van geconditioneerde reflexen en van agressie of vijandig gedrag. Na orale toediening wordt acepromazine rdelijk goed geresorbeerd en de werking treedt in circa 1 uur na toediening en blijft gedurende 8-12 uur gehandhaafd. Acepromazine versterkt de werking van analgetica, algemene anaesthetica en sedativa.

Dat dus. Geef je paard een dag vrij, na 12 uur moet het uitgewerkt zijn.

vickers

Re: scheren van een paard dat bang is

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:56

Sluit mij aan bij Rianneh.
Laat het paard daarvan bij komen.
Goed opletten als het paard erg suf is, dat ze niet kan eten.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:50

Ik zou aan raden om haar eerst de desensibiliseren, vaak valt het na een tijdje wel mee. Hele bange paarden kunnen ook heel makkelijk voor tranquigel heen komen, ik gebruik het eigenlijk nooit ik geef altijd de voorkeur om bij paarden die heel bang zijn of op zijn zacht gezegd brutaal zijn te laten spuiten door de dierenarts. Kost misschien wel iets meer maar het belangrijkste is dat ze er iets van leren.

Heb je zelf ooit eerder geschoren?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 18:58

Ik heb vorige jaar geschoren met een spuit tranquigel, hij was toen heel snel weer wakker en konden we niet alles doen. Dit jaar opnieuw met dezelfde hoeveelheid tranquigel geschoren, toen heb ik aan het einde van de dag een DA moeten bellen mdat hij steeds dieper leek weg te zakken en stond te trillen als een rietje en stond te kwijlen. Ik ben er nu zeer terughoudens mee. Misschien meer tijd uittrekken voor laten wennen aan het scheerapparaat?

LindeWodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 13:00

Bij ons op de manege scheren ze de bange paarden inderdaad met verdoving van de dierenarts.
Dit vind ik in mijn ogen toch ook iets veiliger, hij weet goed welke dosis hij moet geven.
En de paarden, die staan er heerlijk te suffen.

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:10

is het een idee om met een praam om te gaan scheren?
geen last van nare bijwerkingen (eventueel) van verdoving.
Paard krijgt zo ook geen nare ervaring met het scheren en kan hierdoor stapje bij beetje wat meer wennen aan het scheren en kun je het gebruik van de praam misschien afbouwen?
ik heb hier zelf goeie ervaring mee..

succes

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 14:16

laat haar wennen aan de trillingen, ga niet gelijk scheren. Doe de machine aan en laat deze tegen haar vacht zodat ze kan voelen wat het is. Stel haar gerust. Eventueel kun je ook watten in haar oren doen met een oornetje erover want het geluid speelt denk ik ook wel een rol. Neem er veel tijd voor en heb geen haast en doe het niet in je eentje maar met iemand erbij. Mocht er wat gebeuren zijn 4 handen sterker dan 2.

Mocht je toch de tranquigel gebruiken laat het paard gewoon op stal staan na het scheren en uitwerken. Die dag er dus niet meer opstappen.

blubdevis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:17

Kennisje van me heeft bij haar jonge paard (had ze wel aan huis staan) het scheerapparaat voor zn stal gelegt en een paar uur laten trillen.. daarna meteen gaan scheren en heeft geen kik gegeven..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 18:21

Het beste voor de lange duur is om je paard er aan te laten wennen.
En dat is een stuk gezonder dan telkens verdoven.
Als je verstand hebt van desensibiliseren is je paard er heel snel aan gewend.
Hier staat een stukje over hoe je dat doet.
http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
(linksonder op desensibiliseren klikken)