hengsten naast merries op stal, of aparte stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxrossiexx

hengsten naast merries op stal, of aparte stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:59

beste bokkers,

wat ik me eigenlijk al een tijdje afvraag is wat beter is met betrekking tot hengsten.
namelijk of je ze beter naast elkaar kunt zetten in een apart deel van de stal, bijv. aan de andere kant van de binnenbak (dus geen direct zicht op merries) of dat je de hengsten beter uit elkaar kunt halen en naast merrie's of ruinen te zetten.

en op de wei eigenlijk dezelfde vraag, de hengsten naast elkaar en de andere paarden een stuk verder weg, of ook gewoon door elkaar zetten? wat is nou beter voor de paarden? zit er dan ook nog een verschil in of het denkhengsten zijn of niet?

neem even als voorbeeld dat je een stal van 30 paarden hebt waarvan er ongveer 6 hengst zijn.
bedankt!

Caira

Re: hengsten naast merries op stal, of aparte stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:01

Dekhengst of niet? Dat maakt vaak een groot verschil

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:03

Een ding is zeker, als de merries niet in het zicht van de hengsten staan, gaat het vaak stukken beter. Ze hoeven dan onderling niet te bakkelijen over de dames :P

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:05

ja, snap inderdaad dat het een groot verschil maakt, heb het er inderdaad niet zo duidelijk neer gezet.
maar bedoel juist omdat denkhengsten onderling vaak agressiever naar elkaar zijn, of dit dan ook in de stal tot uiting komt.
of dat je in zo'n geval beter een ruin ernaast kunt zetten?

hoop dat je het snapt, kan het beetje moeilijk uitleggen,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:08

Hier 2 hengsten die gewoon zicht hebben op de merries op stal. Heb de 2 hengsten naast elkaar staan, dan een ruin, en daarna de merrie's.
Moet wel zeggen dat het hele brave hengsten zijn, kan ze ook gerust naast een merrie met veulen zetten. Ze hebben (nog) niet gedekt, komen wel ter dekking over een paar jaar. Maar verwacht dan alsnog geen problemen.

Ze staan niet tegelijk met de merrie's buiten maar hebben wel zicht op de shetlandermerrie's van de buurman. Zit alleen een sloot + goed hekwerk tussen en gaat prina.
Heb de 2 hengsten en de ruin tegelijk buiten, wel elk in hun eigen wei.
Beide hengsten doen elkaar niks.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:11

Hengsten en merrie's staan hier in dezelfde stal/box maar(!!!) De boxen zijn wel afgesloten dmv trailies en houtenplaten tussen merrie/hengsten dit om gesnuif en gemier te voorkomen.

Merrie's gaan apart de weide op aan de achterzijde van de stal en de hengsten komen om de beurt aan de voorzijde in de bak.
Zomers gaan ze soms om de beurt de paddock in en enkel de rustige hengsten mogen met hun 2en naar buiten wel ieder apart in de paddock met flink veel stroom.

Besef goed dat hengsten en merrie's compleet kunnen veranderen zodra er een paard van het andere geslacht bij komt!! Er zullen vast uitzonderingen zijn maar ga daar niet vanuit,natuur is sterker dan je denkt.

Bovenstaand is gebasseerd op grotere pony's en paarden dus geen shetlanders oid.

birte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:11

Is bij elke hengst anders en ook hoe veel contact ze kunnen hebben in de stal, als ze met de neus bij een ander paard kunnen geeft dit al meer onrust dan dat ze dat niet kunnen

het is ook maar net wat ze van jongs af aan gewend zijn.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:14

Hangt idd erg van het paard af.
Ik heb er niet het meeste verstand van maar mijn ervaring is dat er genoeg hengsten zijn die prima naast/tegenover/in de buurt van een merrie konden staan zonder gekke dingen te doen.
Andersom nog weinig meegemaakt maar die baasjes zullen wel zo slim zijn geweest zo'n situatie niet op te zoeken ;) .

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:17

op mijn vorige stage zetten ze de hengsten zo veel mogelijk in de hoek met altijd een ruin naast een hengst, en dan een merrie naast de ruin. En weer het liefst een andere hengst/ruin er tegenover, zodat de hengst niet te veel stress krijgt door merries in het zicht.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:19

Ik heb mijn (Dek)Hengst naast mijn merrie staan met open tralies en hebben dus gewoon contact met elkaar.
Ook kan hij met zijn koppie naar buiten.
Tegenover hem staat 1 ruin de rest in ons pad zijn allemaal merries

Heb ook bewust er voor gekozen om mijn merrie er naast te zetten :)

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:21

iedereen bedankt voor de reacties!,

ik snap dat opvoeding en karakter een grote rol spelen in het houden van paarden,
maar was toch erg benieuwd hoe grote stallen dit doen, juist omdat die paarden met verschillende karakters hebben.

daarbij, word de reactie van de hengst niet vergroot als die naast andere hengsten staat en er een merrie langs loopt?
lokt dat niet een grotere reactie uit dan als een hengst naast (of bijna ernaast) een merrie staat?

@tammy, dat zou ook mijn gedachte zijn om ze zover mogelijk apart te zetten, voor de rust.

@Barcelano, waarom heb je daar bewust voor gekozen?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:26

En wat zijn jullie ervaringen of verwachtingen met drie hengsten, die allen weleens gedekt hebben en een ruin tezamen in een weide of bak?

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:29

it_is_me schreef:
En wat zijn jullie ervaringen of verwachtingen met drie hengsten, die allen weleens gedekt hebben en een ruin tezamen in een weide of bak?

met merries in zie of ruik afstand?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:30

Mijn hengst liep altijd bij de merries in het land, deelde zijn box met een merrie en dat ging prima. Zette je er een hengst of ruin naast ging hij ijsberen.
Zette je hem met een hengst of ruin in het land werd dat knokken als er merries in de buurt waren. Waren de merries helemaal uit het zicht kon hij prima bij andere mannen in het land.

Een andere hengst die ik op stal gehad heb durfde ik echt niets bij te zetten, heb een extra hek meer gezet zodat er niet gesnuffeld kon worden en die heeft binnen 2 maanden een greppel van van zo'n 40 cm diep gemaakt door het op en neer lopen

En weer een andere dekhengst die ik op stal gehad heb stond bij mijn jonge hengsten en merrieveulentje in het land. Ging prima, pony wist niet wat hem over kwam dat hij bij andere in het land mocht lopen en vond het geweldig! Toen hij alleen stond kwam hij roepend aan als ik hem ging halen om aan het werk te gaan, toen hij in een groepje stond moest ik hem komen halen omdat hij het veel te gezellig vond.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:31

xxrossiexx schreef:
iedereen bedankt voor de reacties!,

ik snap dat opvoeding en karakter een grote rol spelen in het houden van paarden,
maar was toch erg benieuwd hoe grote stallen dit doen, juist omdat die paarden met verschillende karakters hebben.

daarbij, word de reactie van de hengst niet vergroot als die naast andere hengsten staat en er een merrie langs loopt?
lokt dat niet een grotere reactie uit dan als een hengst naast (of bijna ernaast) een merrie staat?

@tammy, dat zou ook mijn gedachte zijn om ze zover mogelijk apart te zetten, voor de rust.

@Barcelano, waarom heb je daar bewust voor gekozen?

Omdat ik geen zin had om juist steeds een ander paard naast me te hebben.
Dit is trouwens me 2e hengst die ik zo houd.

Het belangrijkste vind ik hem zitten in rust op stal.

Ze zijn eigenlijk dikke maatjes en zowel de merrie als de hengst staan echt niet constant elkaar op te zoeken.

Ik heb het ook vaker gezien hoor dat dekhengsten naast merries stonden.
En ze werden er niet gekker van.

Mijn mening is juist als je ze van alles weg houd(merries) de problemen kunnen komen op het moment dat ze wel een hengstige merrie tegen komen.

Het hoort gewoon bij de opvoeding dat ze het verschil weten tussen bijv werken en dekken...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:34

xxrossiexx schreef:
it_is_me schreef:

met merries in zie of ruik afstand?

Merrie op een afstandje in zicht en 's zomers in de weide pal ernaast.

Maar wat ik mij afvraag is hoe hengsten en ruinen uberhaupt op elkaar reageren in een kudde zonder merries. Of hoeft dat onderling geen probleem te zijn en dat het wel een probleem wordt wanneer er een merrie in het zicht komt.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:38

Dennis schreef:
Mijn hengst liep altijd bij de merries in het land, deelde zijn box met een merrie en dat ging prima. Zette je er een hengst of ruin naast ging hij ijsberen.
Zette je hem met een hengst of ruin in het land werd dat knokken als er merries in de buurt waren. Waren de merries helemaal uit het zicht kon hij prima bij andere mannen in het land.

.

nooit veulens gehad... of toevallig een hengst die niet vruchtbaar is.?

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:57

Op mijn vorige stalling stonden de hengsten wel bij elkaar, maar de mijne tussen hengst en merrie..
En liep ie wel es op wei met de shetlanders (merrie/ruinen) en lama's..

Waar ik nu sta, staat mijn hengst ook naast een merrie..
En gaat daar zelfs met een merrie (oma van 34) de wei op, terwijl de andere paarden( 2 ruinen en n merrie) gewoon in t zicht lopen..

Denk dat t wel ook beetje ligt aan de hengst....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:06

Mijn hengst die bij de merries in liep dekte ook natuurlijk in het land. Dus daar zijn veulentjes van gekomen. Hij liep zomers bij de merries die door hem gedekt moesten worden, en de winter liep hij bij alle drachtige merries (van hem en merries die door andere hengsten gedekt waren).
Hij is tot z'n 13e hengst geweest, nu 2,5 jaar ruin en loopt in een groep niet-drachtige merries. Gaat prima, helemaal geen hengsten neigingen meer, maar is nog steeds fel naar andere mannen.

Julez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 19:08

Het ligt sowieso een beetje aan de hengst denk ik.
De 1e stal waar ik met mijn hengst stond, stonden gewoon merrie's naast en/of tegenover hem, geen enkel probleem. Eigenlijk is hij heftiger op merrie's gaan reageren nadat ik hem verhuisd had naar een andere stal waar de merrie's helemaal afgezonderd stonden van de hengsten en ruinen. Als hij er dan 1 tegenkwam was het altijd geheid bléren, terwijl op die andere stal een merrie naast hem op de poetsplaats kon staan en hij dan geen kick gaf.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:03

2 hengsten gehad die samen opgegroeid zijn, stonden naast elkaar op stal (tussen de merries) en samen op de weide. Toen de ene hengst met 3 jaar werd ggk, hebben we de andere verkocht. De ggk stond op stal tussen de merries en op het land het eerste jaar met een paar merries samen en gescheiden met 1 draadje van de andere merries. Het jaar erop stond hij met zijn eigen merries en veulens op het land en was 1 draadje voldoende om hem te scheiden van de andere (hengstige) merries die hij niet mocht dekken.
Toen hij eenmaal gedekt had, werd hij wel feller richting andere hengsten, nooit op merries en ruinen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:31

Hier de voorkeur voor gewoon tussen de merries in, worden ze veel hanteerbaarder door, en ze reageren dan vrij laconiek op merries. Helaas is het zo dat bij KI-stations eisen zijn over hoe hengsten gestald zijn, en daar moeten dekhengsten strikt gescheiden blijven van de merries.

xxrossiexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-12 17:18

iedereen bedankt voor hun reactie!
kijk neonlight daar was ik dus niet van op de hoogte dat het verplicht is. ik zou ook denken dat tussen merries in voor gewenning zorgt en dat daar mijn voorkeur dus ook naar uit gaat.

zijn er ook stallen waarbij een hengst gewoon naar buiten komt met merries op de zelfde stal, of is dit inderdaad alleen als de rest binnen staat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 17:56

De hengsten hier lopen (net als de merries) 24/7 buiten. Meeste enkel met een stroom draadje er tussen. Als ik het niet helemaal vertrouw met een extra hekje op 1m van het gewone hek af zodat er niet gesnuffeld kan worden.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 19:50

Hier gaan ze overdag allemaal naar buiten. De hengsten kunnen in principe bij elkaar of bij drachtige merrie's, maar met 3 volwassen mannen (onderlinge concurrentie als er 1 bij de meiden in loopt) en ik in mn uppie doe ik het liever gescheiden houden momenteel. 2 hengsten kunnen aan elkaar snuffelen op de weide en lopen naast de jonge hengsten (kunnen ze ook allebei aan snuffen). De andere loopt haaks op de jonge hengsten en kan alleen aan de jonge hengsten snuffen en de jonge hengsten sluiten weer aan op de merrie's en kunnen dus met alle volwassen hengsten en de merrie's snuffen. buiten de 3 dames die ik aan de andere zijde van de schuur heb lopen momenteel dan...
Op stal staan de mannen naast elkaar maar midden in de stal, dus met overal merrie's om zich heen. Ze hebben dichte zijwanden en tralies aan de voorkant maar allemaal een spiekgaatje in de zijwand naar de buurman en kunnen daardoor ook snuffen en in elkaars neus bijten (of likken, wat vaker gebeurt).