Weide pony en elke dag verzorgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Frankaas

Weide pony en elke dag verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:52

Hoi mensen :)

Als je een pony/paard hebt wat zo ongeveer 24/7 in de wei staat, verzorg je hem/haar dan elke dag? Hoevenkrabben, poetsen, etc... Of in iedergeval - is dat nodig? Sorry ik ben nog niet zo'n paardenexpert ;)

malih

Re: Weide pony en elke dag verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:53

Ik persoonlijk niet.
Moet om maandag en vrijdag voeren dus dan ben ik er en gaan we wel eens tutten en wandelen. Maar de overige dagen staat ze gewoon te niksen. (jong paard)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:54

Nee want ieder dag poetsen is niet echt bevordelijk voor de vetlaag die je paard beschermt tegen regen. Hoeven iedere dag controleren is uiteraard niet verkeerd. Belangrijkste is dat ze een fijne schuilplek hebben waar ze droog kunnen liggen, minimaal een paardenmaatje en voldoende ruwvoer. Gras is niet voldoende in de winter, dus dagelijks hooi en schoon water brengen is wel nodig.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:54

Als een paard 24/7 op de wei staat kun je beter niet te veel poetsen. Paard heeft modder en zijn eigen vetlaag nodig om zich warm te houden. Poets je teveel, poets je de vetlaag eraf :)

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:56

Bedankt!! :) Hoevenkrabben kan elke dag dus zeker geen kwaad? Of in ieder geval even kijken

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:57

Als je pony 24/7 op de wei staat, hoef je er zeker niet elke dag heen. Paard krijgt beweging genoeg dan. Alleen eventueel voeren/mesten moet natuurlijk wel gedaan worden. Ik zelf ga er ongeveer 3x per week heen (shet) en dan wordt ie door iemand anders gevoerd enzo, en natuurlijk een aai over zn bol. In de vakantie is het weer een ander verhaal, dan ben ik er een stuk vaker :)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 17:58

Mijn paarden lopen 24/7 buiten, Ze hebben wel de beschikking over een schuilstal.
2 keer daags voer ik ze en controleer ik het water, e nmaak ik de stal schoon.. Poetsen, hoeven uitkrabben, ed doe ik niet, alleen als ik eens ga rijden. Verder moeten ze zich maar vermaken.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 17:59

Okee :) Als hier ooit een pony/paard komt (gebeurt toch niet mijn ouders houden er niet zo van :3) dan hebben we een groot genoeg weiland aan huis van ongeveer zeker een halve hectare :) Bedankt voor de reacties!!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:00

Mijn pony staat zomers dag en nacht buiten en dan sla ik weleens een dagje over. Ze mist me niet hoor. Heeft t prima naar der zin.
Nu in de winter staat ze snachts binnen, maar zou ze een buitenpaardje zijn zou ik in ieder geval elke dag moeten komen om te voeren.

Noblesse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:03

De 2 pony's staan 24/7 op de wei, en ik poets ze enkel als ik ga rijden/grondwerken :). Ik zie het nut er niet van in om ze elke dag helemaal te poetsen als ze 5 minuten later weer liggen te rollen in de modder.
Mn paard zet ik elke avond op stal, en dan verzorg ik wel z'n hoeven, en borstel ik hem meestal. Af en toe sla ik eens een dagje over :')

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 18:06

Als dat paard of die pony dan komt, zorg dan alsjeblieft voor een maatje, paarden zijn gezelschapsdieren die kan je niet alleen houden.

Ik poets mijn pony's 1 a 2 keer in de week helemaal, de manen en staarten doe ik iets vaker (die klitten nogal) dan doe ik dan gewoon met mijn handen en eventueel iets aan antiklit erin. Mesten, voeren, kijken of ze nog gezond zijn e.d. gebeurd natuurlijk gewoon iedere dag.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 18:52

Waarschijnlijk komt er nooit een paard/pony tenzij er een wonder gebeurt :)
Alsnog bedankt voor de reacties :p

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:38

Hoi! :) mijn pony's hebben een stal en een luik erboven om te schuilen, maar die stal staat altijd open dus ze kunnen altijd in de wei, nou eigenlijk bak, lopen. Ik ga er 6 dagen in de week heen en dan poets ik ze en rijd ik 1 pony (de ander is namelijk een shetlander :p). Al lopen ze in een wei of bak, ik vindt toch dat ze juist daarom gepoetst moeten worden en aandacht nodig hebben, en ze gaan niet vanzelf rennen dus geef ik ze beweging..;) het kan ook zijn dat jouw pony('s) wel gaan rennen hoor maat dat is voor iedereen anders. maar als je moet voeren moet je er sowieso elke dag heen. (Mijn vader voert mijn pony's elke ochtend + middag, ik doe dat 's avonds). Ik hoop dat je hier wat aan hebt :) succes!
Gr sanne :D

sannexbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-12 19:40

Trouwens, ik sluit me helemaal bij depende aan! Een maatje is heel belangrijk! En natuurlijk moet je ook mesten. Gr!

prinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 22:59

Mijn paard staat 24/7 buiten, in de winter in een grote zandpaddock en in de zomer combinatie van zandpaddock en weide samen met 5 andere pony's. Ik kom niet iedere dag, vooral in de winter wordt dat lastiger doordeweeks omdat ik overdag werk en met deze korte dagen het donker is zodra ik klaar ben met werken. Twee dagen in de week komt er een verzorgster voor hem, in het weekend ben ik er altijd en als de dagen weer langer worden dan ben ik er ook doordeweeks nog als zijn verzorgster er niet is.
Elke dag wordt er 2x water gechecked en ze worden gevoerd. We hebben een schema om uit te mesten dus 1 keer per week in het weekend moet ik alles uitmesten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 01:04

Mijn paard staat in lente, zomer en herfst 24/7 buiten met 4 andere en een schuilstal. Ik ga wel dagelijks heen om eten te geven maar verder niet dagelijks iets zeg maar. De ene dag alleen maar even poetsen en andere dagen wel aan het werk. Maar elke dagen hoeven uitkrabben doe ik nooit tenzij ze iets mankeren aan de hoef en het nodig is dus de tijd moet je wel hebben. Verder vindt ik het wel belangrijk dat er sowieso dagelijks iemand kijkt voor het geval dat er verwondingen zijn of kreupel gewoon wel even nakijken, mochten ze dan niet lekker in de vel zitten dat je het gewoon tijdig opmerkt.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 11:37

Bluebontje schreef:
Mijn paarden lopen 24/7 buiten, Ze hebben wel de beschikking over een schuilstal.
2 keer daags voer ik ze en controleer ik het water, e nmaak ik de stal schoon.. Poetsen, hoeven uitkrabben, ed doe ik niet, alleen als ik eens ga rijden. Verder moeten ze zich maar vermaken.

Precies mijn antwoord....

Dagelijkse controle moet er wel zijn bij paarden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:04

Bij ons staan jonge paarden in de zomer ook 24/7 (ergens anders) op de wei. Kunnen water aan en omheining is goed... Wij gaan maar 1x per week (of moet toevallig in de buurt zijn). wel hebben mensen die er vlakbij wonen nummer voor als er iets is.
Doen we al zeker 10jaar, eigenlijk nooit wat geweest, ja ooit eruit geweest of dat er een kreupel stond (hoefzweertje) maar dat was het wel (gelukkig :))

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 20:20

dancer_ schreef:
Als je pony 24/7 op de wei staat, hoef je er zeker niet elke dag heen. Paard krijgt beweging genoeg dan. Alleen eventueel voeren/mesten moet natuurlijk wel gedaan worden. Ik zelf ga er ongeveer 3x per week heen (shet) en dan wordt ie door iemand anders gevoerd enzo, en natuurlijk een aai over zn bol. In de vakantie is het weer een ander verhaal, dan ben ik er een stuk vaker :)

XxLMMxX schreef:
Mijn pony staat zomers dag en nacht buiten en dan sla ik weleens een dagje over. Ze mist me niet hoor. Heeft t prima naar der zin.
Nu in de winter staat ze snachts binnen, maar zou ze een buitenpaardje zijn zou ik in ieder geval elke dag moeten komen om te voeren.

Je moet zowiezo elke dag naar je paardje/pony. Al is het alleen maar om zelf te zien dat alles goed is. Naast het voeren en drinken geven is controleren van levensbelang! Niet het poetsen en knuffelen. Maar het voelen of de benen goed zijn, het kijken of er geen koliekverschijnselen zijn of kreupelheid of weet ik veel wat. Wil je dat aan een ander overlaten? Ik niet Ik ben degene die mijn paardjes door en door kent, de kleinste verranderingen zie ik.Allen al daarom kan ik niet afgaan op de mening van een ander. Misschien een beetje een raar om te zeggen maar jouw moeder ziet vast veel sneller dat je wat heb (ziek of verdriet) dan je pa... zo'n relatie moet je hebben/krijgen met je paard!

Nena_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 17:46

Nee, om de dag is voldoende, maar ligt er wel aan of andere mensen zijn gezondheid wel in de gaten houden als jij er niet bent.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 18:24

Ik ben er over t algemeen elke dag. Op stal is controle. Kan ik zomers dus een keer een dagje niet lig ik daar niet wakker van. Swinters een ander verhaal. Maar valt dan vaak ook onderling nog wel wat te regelen. Tuurlijk heb je zelf t snelst door als er wat mis is met je paard. Maar is er iets dat ernstig is dan ziet een ander dat ook. Hoop ik in ieder geval. Bedoel er zijn altijd gevallen waar t beestje pas na uren ontdekt wordt maar dat is ieders nachtmerrie.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 22:52

ik ben ook iedere dag bij mijn pony's op de wei :) het is nu wel een en al blubber door het regenachtige weer van de laatste tijd.. maar ze zitten in hun wintervacht dus ik doe paar keer per week manen en staart uitborstelen.. en regelmatig hoevenkrabben.

wel een must om iedere dag water te controleren! en of er natuurlijk niks met het paard kwa gezondheid is.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:25

Ik poets eigenlijk alleen als ik ga rijden. Verder haal ik er af en toe een borsteltje overheen als ik op stal ben en niks te doen heb. Maar iedere dag poetsen? Nee. Het is inderdaad niet goed voor het vetlaagje en ik geloof niet dat mijn paard het erg vind als ze vieze vlekken heeft;)

Hoeven krab ik ook niet iedere dag, als ik een week niet rijd dan krab ik ze zo'n 2 keer uit denk ik (ga ik wel rijden dan krab ik voor en na het rijden even de hoeven uit).

Ik controleer wel regelmatig hoe het met paardlief is. Even controleren op wondjes en (vooral nu in de winter) of haar hoeven er nog goed uitzien en op mok bijvoorbeeld.

Britt_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:40

De mijne kun je niet rijden (oude haf met rugprobleem en beenprobleem en 2.5 jarig welsh a) daarom poets ik ze IND winter nooit. Heeft verder ook geen zin :) haflinger controleer ik bijna elke dag aan zijn benen.