shetlander en schrikdraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bojangles888

shetlander en schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 19:06

ik heb een shetlander die totaal geen respect heeft voor schrikdraad
zowel in de winter als in de zomer knalt hij erdoor heen
weet iemand een oplossong hiervoor
hij is ook al een paar keer helemaal nat gemaakt dat werkt een paar dagen en dan begint hij weer van voren
hij is zo slim dat hij het zwakste plek zoekt in de omheining en daar doorheen gaat

DB123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:08

Zit er stroom op dan? Als dat niet zo is; zou ik dat wel erop doen.

fotac

Ik heb er ook 1 die er dwarsdoorheen loopt.. Wij hebben 10 draadjes onder elkaar en alsnog doet ze het soms.
En in de weides waar ze dag en nacht staan soms hebben wij kippengaas van 1,20 hoog geloof ik :)
Daar gaat ze niet uit :)

Shirley

Zorgen dat jij NOG slimmer bent en zorgen dat er geen zwakke plekken te vinden zijn :)*

Een flink aantal draden boven elkaar, flink stroom erop, liefst nog of gaas, of een houten omheining erbij en geen shet die nog ontkomt :Y)

Sarah395

Woonplaats: In de buurt van een plaatsje vlakbij een ander plaatsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:12

bij mijn verzorg paarden hebben wij ook zo´n shetlander die overal doorheen gaat
schrikdraad en kippengaas werken niet. dat duwt ie gwn naar beneden en springt er dan overheen.
Bij ons staan ze nu dus of in een box of in een met hardhouten planken paddock, alhoewel hij die ook al meerdere malen heeft vernielt...
misschien kan je dus als je de mogelijkheid hebt het stuk met een heel stevig hek omheinen

wolter

Re: shetlander en schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:44

Schokdraad gebruiken ipv schrikdraad?
Wss staat er niet genoeg stroom op de draad, en vaak komt dat omdat de aarding van het apparaat onvoldoende is. [of de batterij is leeg]

bojangles888

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-12 14:36

bedankt voor de oplossingen
maar de plek waar hij staat is dit allemaal niet mogelijk
hij staat namelijk op een manege waar ze voor hem zelf de stroom op het draad hoger gezet hebben

ben dus op zoek naar andere oplossingen

Imke1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:38

zelfde probleem. bij ons op stal staat er wel stroom op het hek (niet veel), maar pony gaat er gewoon onderdoor en overheen.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:52

bojangles888 schreef:
bedankt voor de oplossingen
maar de plek waar hij staat is dit allemaal niet mogelijk
hij staat namelijk op een manege waar ze voor hem zelf de stroom op het draad hoger gezet hebben

ben dus op zoek naar andere oplossingen

Hoeveel volt staat er dan op de draad, heb je dit al eens nagemeten?
Hier staat een 6 jarige hengst op 5 mtr van de [hengstige] merries, met beide 2 draadjes [ieder 1 reserve draadje voor het geval dat er 1 breekt]

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 08:57

RT-P >> VSW

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 09:01

hier precies hetzelfde, alle 4 (de veulens ookal) knallen overal dwars doorheen.
dus ik lees even mee.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:52

wij scheren onder het halster helemaal kaal, tot op de huid, dan op die plek een ijzerdraadje om het halster heen, dat dan weer als een soort antenne overeind staat. Meestal proberen ze eerst met het hoofdje er onderdoor te gaan, bij een flink volle bos manen voelen ze geen stroom. Nu krijgen ze alvast een flinke klap stroom op het hoofd.. Bij ons helpt het.. Klinkt zielig, maar een doodgereden paard is zieliger.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:57

En wat denk je van gewoon een goede omheining ?
Als er om wat voor reden dan ook eens toevallig geen stroom op je draad staat, hebben ze dat zo door, hoor :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:17

misschien kun je een klein weitje maken voor hem endeze met gaas afzetten en daar stoom voor dan kan hij er niet uit.of aan een langtouw zetten

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:20

Zorgen dat er voldoende stroom op je draad staat. Die van mij hadden meteen door wanneer er weinig of geen stroom op staat en dan peren ze hem erdoorheen. Uiteindelijk was ik het beu en heb ik een goed stroomapparaat gehaald. Alle draden nagekeken en waar nodig vervangen, goede aardpen gekocht en het hele hek gecontroleerd op kortsluiting. Hier hebben we 2 tot 4 draden en nu er overal stroom op staat blijven ze netjes in hun landje.

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:22

Hej

Zn neus tegen t draad houden tot ie een opdonder krijgt.
Die van mij deed t ook en zocht ook een oplossing, dus neusje tegen het draad en hij leert t af :d
Die van mij doet t niet meer haha

Klinkt zielig maar wel de beste. Grtjs

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:24

Toch blijf ik voorstander van een niet-stroomafhankelijke heining :j

Wij hebben overal gaas en hout.
Indien de stroom uitvalt ( of ik zet 'm bewust uit bij bijvoorbeeld onweer ) kan er niks gebeuren en wij zitten nog bijzonder veilig qua verkeer !
Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren als je ergens langs een weg zit :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:26

Aan de straatkant heb ik ook een houten hek idd, vind dat wel zo veilig, maar de weilanden onderling worden wel verdeeld door stroom. Die van mij mogen niet veel gras ivm gevoeligheid voor bevangenheid en dan is het wel handig dat ze op hun kale wei blijven

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:28

Sunny schreef:
wij scheren onder het halster helemaal kaal, tot op de huid, dan op die plek een ijzerdraadje om het halster heen, dat dan weer als een soort antenne overeind staat. Meestal proberen ze eerst met het hoofdje er onderdoor te gaan, bij een flink volle bos manen voelen ze geen stroom. Nu krijgen ze alvast een flinke klap stroom op het hoofd.. Bij ons helpt het.. Klinkt zielig, maar een doodgereden paard is zieliger.

werkt heel goed hoor :j

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:35

Kan je geen stuk land krijgen/huren op je stal, dan aangrenst aan een slootje? Mijn verzorg paard, heeft een enorme weide samen met zijn vriendje. Helemaal achterin, is een andere wei, met wat jaarlingen en veulens, en ik denk dat er zo'n 2 meter tussen onze wei en die van de veulens zit. Onze wei is afgesloten met een hek. Gewoon een metalen hek, en die van de veulens begint daarmee. En als ze daar langs komen, is dit niet zo'n groot probleem aangezien het 2 weides bij elkaar zijn...
En aan beide kanten van onze wei, hebben we een slootje, met daarnaast weer een stuk wei dat ook van ons is. Ook met aan de zijkant een sloot. En dan hebben we enkel nog 3 metalen hekken waar we de paarden mee in en uit het land halen. Zo heb je nooit geen last van ontsnapte paarden hoor.... En de kant van de wei waar de sloot langs loopt die grenst aan een golfbaan, daar staan nog stroomhekken langs en thats it... Tenzij je paard zo slim is om over de sloot te springen......... :+

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:40

Of er doorheen te lopen als het water laag staat :') Dat hebben die van mij een keer gedaan. Sindsdien om alle sloten stroomdraad heen. Weet je ook dat ze er niet zomaar invallen als ze proberen te drinken oid.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:47

capopjekop schreef:
Of er doorheen te lopen als het water laag staat :') Dat hebben die van mij een keer gedaan. Sindsdien om alle sloten stroomdraad heen. Weet je ook dat ze er niet zomaar invallen als ze proberen te drinken oid.

Das waar... Gelukkig hebben wij brede sloten waar we brede sloten moeten hebben.. xD Mijn verzorgpaard staat op een prive boerderij van de ouders van zijn eigenaresse, dus we hebben zelf alle ruimte. 2 Grote weides. In de ene staan de paarden, en in de andere de schapen. De paarden staan in de wei het verst verwijderd van waar ze problemen op kunnen leveren als ze ontstnappen... Dus als ze uit deze weide ontstappen komen ze in de 2e weide terrecht. We hebben ook wel eens gehad dat 1 van de schapen op de een of andere manier door het hek geklommen is en in zijn eentje tussen de paarden stond terwijl de schapen aan de andere kant stonden. En ook wel eens gehad, dat de moeder van de eigenaresse (dit zijn trouwens bejaarde mensen die vroeger koeien hadden en geen paarden) mijn verzorgpaard in het land zette en haar man net op het stuk was waar de jaarlingen stonden, dus je kan wel raden dat alles toen door elkaar liep..... Maar verder gaat het bij ons gelukkig allemaal goed. Het ene paard is wat dat betreft slimmer dan het andere he xD

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:21

hoe laag is de draad van je wei?

ik heb een een minishetje die graag ontsnapte, ik heb voor hem dus een extra lage draad overal gespannen. En nu blijft hij overal tussen!

Dat draad hangt denk ik maar 10 cm van de grond af, en dan kan hij er echt niet onderdoor, zeker niet als het goed strak staan EN goed stroom er op.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:40

Wij hadden ook zo'n leukert, ging onder door de houten balk met schrikdraad, over een muurtje door de struiken :')

Nu hebben we boven en onder brede sterke houten planken, daarvoor een draadje, daartussen een draadje eronder een draadje en erboven een draadje. Flink veel stroom erop en nu gaat het goed :j

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:49

LoveUggs schreef:
Kan je geen stuk land krijgen/huren op je stal, dan aangrenst aan een slootje? Mijn verzorg paard, heeft een enorme weide samen met zijn vriendje. Helemaal achterin, is een andere wei, met wat jaarlingen en veulens, en ik denk dat er zo'n 2 meter tussen onze wei en die van de veulens zit. Onze wei is afgesloten met een hek. Gewoon een metalen hek, en die van de veulens begint daarmee. En als ze daar langs komen, is dit niet zo'n groot probleem aangezien het 2 weides bij elkaar zijn...
En aan beide kanten van onze wei, hebben we een slootje, met daarnaast weer een stuk wei dat ook van ons is. Ook met aan de zijkant een sloot. En dan hebben we enkel nog 3 metalen hekken waar we de paarden mee in en uit het land halen. Zo heb je nooit geen last van ontsnapte paarden hoor.... En de kant van de wei waar de sloot langs loopt die grenst aan een golfbaan, daar staan nog stroomhekken langs en thats it... Tenzij je paard zo slim is om over de sloot te springen......... :+

en toen liepen ze over het ijs ( hebbenz e hier gedaan, ook nog draad en stroom maar ja, bezoek van een hertje en daar lopen we achterna ... ) gelukkig was dit 2 jaar terug met de - 20