Eisen voor het houden van een eigen paard/pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lily_Atiesto

Eisen voor het houden van een eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:05

Wat zijn de eisen voor het houden van een eigen paard/pony?
Met eisen bedoel ik bijvoorbeeld:
-hoe vaak moet je rijden en hoe lang (hangt dit ook af van de leeftijd?)
- hoeveel tijd per dag moet je met je paard doorbrengen
Maar ook andere zaken voor het houden van een eigen paard

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:08

*hoevaak rijden; zo vaak als wat je paard nodig heeft (dus afhankelijk van leeftijd, huisvesting, training, doel met je paard)
*hoeveel tijd per dag: net zo veel als wat je nodig hebt. (moet je uitmesten/vegen/andere stalwerkzaamheden? of alleen rijden?)

*andere zaken: veel. :+ o.a. goede huisvesting, voeding, kennis, begeleiding, soortgenoten, training, en ga zo maar door. bovenal natuurlijk genoeg geld om alles te kopen wat je paard nodig heeft (zadel, hoofdstel, anti worm, hoefsmid, entingen en spaarpotje voor onverwachte uitgaven) :D

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:09

het rijden hangt inderdaad ook van de leeftijd af, een 4 jarig paard komt pas net op start in een paar keer in de week rijden is dan prima, maar als je toch al wat ouder paardje hebt wordt het nog geen verplichting maar als je je paard in conditie wilt houden is 4x in de week of meer bij de meeste zeker nodig. En je moet je paard voldoende aandacht geven het is niet zo dat je persé een uur op stal moet door brengen maar ga er maar van uit dat je zo'n paar uur per dag zeker je paard aandacht moet geven denk aan voeren, verzorgen dat komt er allemaal bij dus je bent zeker een paar uur bezig per dag om je paard te onderhouden. Denk ook aan alles wat je voor je paard moet kopen ben je ook druk mee.

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:15

Eigenlijk moet ik het anders zeggen.

Tijd: ik zal mijn paard dan op een manege stallen. Ik hoef dan in principe alleen de verzorging van het paard te regelen qua gezondheid en beweging. Dus niet voeren, uitmesten etc.

Met rijden is dus ongeveer 4x per week genoeg. Een paard moet wel elke dag beweging hebben toch? Wordt er onder beweging ook verstaan een half uurtje longeren/stapmolen/paddock?

Aslien

Re: Eisen voor het houden van een eigen paard/pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:17

Staat je paard dan zegmaar continu op stal? of komt hij ook buiten, als hij namelijk op stal staat moet hij meer beweging dan een paard dat in de wei staat.

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:21

Hij zal niet vaak in de wei komen. De manege waar ik hem dan wil stallen heeft echt een hele kleine wei wat eigenlijk geen wei meer te noemen is. Wel een aantal paddocks

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:22

Niets 'moet'; er zijn alleen richtlijnen.
Belangrijkste is dat paarden samen met soortgenoten horen te staan en voldoende tijd en/of ruimte hebben om vrij de benen te kunnen strekken!

Rijden 'moet' niet persé: als paardlief dag en nacht buiten staat met soortgenootjes kan het het dier denk ik geen bal schelen als het niet wordt gereden...
En een tweejarige (of elk ander paard wat nog niet is ingereden) kun je bijvoorbeeld nog niet eens rijden. Een paard wat pas zadelmak is, moet je ook niet te vaak per week en te lang per keer rijden. Dit moet opgebouwd worden.
Verder maakt het ook niet echt uit om hoelang je rijdt maar om wat je doet: je kunt in een half uur bijvoorbeeld heel intensief trainen; bijvoorbeeld in een (privé-)les (waarbij het paard goed over de rug loopt en zijn spieren moet gebruiken), maar je kunt ook een uurtje flierefluiten. En je kunt buitenritten maken van vele uren achter elkaar. Het is handig om dit per dag af te wisselen.
Verder zijn er nog veel meer manieren om je paard beweging te geven of bezig te houden: longeren, wandelen, grondwerk, vrijheidsdressuur...

Ik trek per dag gemiddeld 3 uur uit voor mijn paard. Hierin fiets ik van en naar stal, mest ik de stal uit, poets ik mijn paard, rijd of longeer ik en doe ik andere klusjes die nodig zijn. Mensen die hun paard op volpension hebben staan en dus niet zelf hoeven uit te mesten, zijn misschien minder tijd kwijt.
Laatst bijgewerkt door mairead op 13-12-12 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:22

Op een paard rijden hoeft helemaal niet, als het beestje maar genoeg beweging krijgt.
Rijden is namelijk niet noodzakelijk om een paard goed te verzorgen.
Wel moet het paard dus voldoende los kunnen lopen, een half uurtje per dag in de stapmolen/los of longeren is qua mijn inziens niet iets waar het paard gelukkig van wordt en voldoende aan heeft.
Minstens 4 uur per dag naar buiten vind ik beter.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:26

als je paard vrij weinig buiten komt moet hij voldoende beweging krijgen, of inderdaad gewoon even benen strekken half uurtje stapmolen is niet genoeg! als een paard maar heel weinig kan bewegen wordt hij daar niet gelukkig van, als hij maar een half uurtje in de paddock kan staan enzo is het wel vereist dat je hem dan nog rijdt, dat het paard kan bewegen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:28

Een paard 'moet' eigenlijk minimaal 6 uur per dag vrij kunnen bewegen (dus in de padock of wei), en het liefst ook met soortgenoten samen. Meer is altijd beter.

Daarnaast kun je natuurlijk altijd rijden, maar het 'moet' niet.

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:29

Heeft een paard die een aantal keer per week gereden wordt en die de rest van de dagen bijv gelongeerd/stapmolen/paddock staat en waar natuurlijk aandacht aan gegeven wordt. Heeft een paard daar niet genoeg aan?
Is het erg als een paard een dagje niks doet en alleen op stal staat?

Ik kan hem niet elke dag uren in bijv de paddock zetten. Want hij zal op een manege komen te staan

Jaleesaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:32

een hele dag op stal is voor een paard niet fijn het moet wel zn benen kunnen strekken.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:33

Ik denk niet dat een paard daar gelukkig van wordt. Hij staat dan gemiddeld 23 uur per dag op stal. Kan alleen maar staan of liggen maar niet lekker bewegen en als hij dan kan bewegen is het nog niet eens zoals hij het wil maar zoals jij het wil want jij rijdt hem. Ik zou naar een andere stal op zoek gaan waar hij meer buiten komt want i.m.o is dit niet paardvriendelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:33

Lily_Atiesto schreef:
Heeft een paard die een aantal keer per week gereden wordt en die de rest van de dagen bijv gelongeerd/stapmolen/paddock staat en waar natuurlijk aandacht aan gegeven wordt. Heeft een paard daar niet genoeg aan?

Ik kan hem niet elke dag uren in bijv de paddock zetten. Want hij zal op een manege komen te staan

Ja, dat is erg. Een paard is een dier wat hoort te bewegen, z'n hele lichaam is gebouwd op bewegen.

Een stal van 3x3 (normale maat) is vergelijkbaar met een hond in de bench, een kat in een boodschappenkratje, een konijn in een verhuisdoos, een hamster in een broodtrommel of een mens op het toilet. Dat is erg klein dus, en niet geschikt om een paard langere tijd op te houden.

Daarnaast blijft een paard geestelijk ook gezonder als ze lekker vrij kunnen lopen, kunnen spelen met soortgenoten etc.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:34

Lily_Atiesto schreef:

Dat is dus niet ideaal, nee. :n
De (minimaal) 4 tot 6 uur vrije beweging (weide/paddock) die hier genoemd worden zijn een goede richtlijn. Daarnaast zou het helemaal ideaal zijn als het paard daarbij samen staat met 1 of meer soortgenootjes voor sociaal contact (kroelen, etc.): paarden zijn immers kuddedieren.
Laatst bijgewerkt door mairead op 13-12-12 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:34

Mag ik vragen waarom je dit wil weten krijg je een paardje?

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:34

Het lijken misschien allemaal een beetje stomme vragen, maar ik heb al jaren rij ervaring en ik wil al jaren een eigen paard.
Ik zit zelf nog op school en ik kan dus niet elke dag uren tijd aan een paard besteden. Daarom probeer ik uit te zoeken wat de mogelijkheden zijn.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:36

Lily_Atiesto schreef:

Als dit het leven wordt van dat paard, neem dan geen paard alstjeblieft! Dit is geen leven voor een paard. Voor jou misschien leuk, maar paarden horen buiten met vriendjes de benen te strekken (zoveel mogelijk uren per dag). Zelf vind ik 6 uur per dag weide/paddock met vriendjes het minimum.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:37

Juist als je geen tijd hebt om uren per dag te besteden kun je beter een stal zoeken waar je paard elke dag een aantal uur buiten komt. Dan is het ook niet zo erg als je een dagje overslaat doordat je het bijv te druk hebt met school.
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 13-12-12 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:38

MerelxG_R schreef:
Juist als je geen tijd hebt om uren per dag te besteden kun je beter een stal zoeken waar je paard elke dag een aantal ur buiten komt. Dan is het ook niet zo erg als je een dagje overslaat doordat je het bijv te druk hebt met school.

Helemaal mee eens! Er zijn genoeg stallen waar ze paarden overdag voor je in de padock zetten, en waar ze 's zomers lekker een paar uur (of dag en nacht) in het land kunnen staan. Dat is zo veel beter voor een paard.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:38

Een hele dag op stal vind ik zeker niet ideaal. Ik vind dat een paard zich ook eens ongestoord uit moet kunnen leven en sociaal contact is voor paarden ook erg belangrijk. Als jij wat met het paard doet (rijden, longeren) verwacht je dat hij precies doet wat jij verlangt, het is voor een paard ook heerlijk om even zelf rond te kunnen scharrelen of gek te kunnen doen, dat is naar mijn mening wel een basisbehoefte.

Waarom wil je per se op die manege staan :)?

Mijn merrie komt elke dag in de paddock samen met andere paarden en in het weideseizoen staat ze dag en nacht op een groot stuk land. Daarnaast hebben we op stal wel gewoon de faciliteiten om fijn te kunnen rijden (binnenbak et cetera) en komen er meerdere instructeurs op stal om les te geven. Vaak zijn dit soort stallen nog eens goedkoper dan maneges ook! Plus dat je wanneer je op een manege staat vaak 'last' hebt van de lessen, aangezien de bak dan vaak bezet is.

Verder ben ik het eens met bovenstaande opmerkingen. Als jij verwacht niet heel ruim in je tijd te zitten, kun je je paard beter op een stal zetten waar je vol pension kunt staan, waar de paarden ook buiten en weer binnen worden gezet. Mijn paard wordt gevoerd, gemest en komt dagelijks buiten, dus wanneer ik eens niet kan, is dat ook niet zo erg.

Gemiddeld ben ik wel zo'n twee uur per dag op stal te vinden :j Ik rijd mijn merrie gemiddeld nog maar drie keer per week, want ze is nog jong.
Laatst bijgewerkt door Yelly op 13-12-12 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

dickyliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:41

Een paard een half uurtje stappen en dan terug in de stal is zeker niet fijn voor je paard. Een paard moet lekker kunnen bewegen, of in de wei zetten of een paar uurtjes in de padock. Idd lekker vrij bewegen. Ook qau verzorging gaat er veel tijd in je paard zitten. Je kan het tegenover je paard niet maken om maar 30 min te komen. ik besteed ook per dag min, 4 uur aan me paard. Je moet er zelf toch ook niet aan denken om 30 min per dag je kamer uit te mogen?
Groetjesss

Lily_Atiesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 22:42

Ik zou niet zo snel een andere plek weten waar een paard (ook in de winter) in de wei zou kunnen staan. Ik woon in Rotterdam. En het moet natuurlijk ook niet te ver weg zijn.

Gezien jullie adviezen vraag ik mij wel af hoe mensen dat op mijn manege doen. Mensen met eigen paarden zie ik namelijk niet elke dag hun paard (lang) beweging geven

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:44

begin met een dikke portemonnee...die op den duur vanzelf dunner wordt,naarmate het paard ouder wordt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 22:45

Lily_Atiesto schreef:
Ik zou niet zo snel een andere plek weten waar een paard (ook in de winter) in de wei zou kunnen staan. Ik woon in Rotterdam. En het moet natuurlijk ook niet te ver weg zijn.

Gezien jullie adviezen vraag ik mij wel af hoe mensen dat op mijn manege doen. Mensen met eigen paarden zie ik namelijk niet elke dag hun paard (lang) beweging geven

Ik ga heel gemeen zijn: als je geen geschikte plek kunt vinden om een paardje te houden (dus met iedere dag minimaal een aantal uren samen met andere paarden naar buiten toe), dan moet je misschien geen paard willen houden.
Vergelijk het ermee dat ik een hond zou willen houden, maar ik heb er eigenlijk niet zoveel tijd voor, dus stop ik hem de hele dag in een bench, en 3x per dag ga ik een uurtje met hem wandelen. Dat is ook zielig, toch? Honden horen lekker los te lopen in huis, met andere honden te kunnen spelen. Zo werkt het voor paarden ook.

Over de mensen op je manege kan ik niet oordelen, want ik ken ze niet en ik ken de situatie niet, maar ik durf wel te zeggen dat mensen die hun paard alleen maar uit hun stal halen om te rijden en te longeren, en af en toe eens een half uurtje in de stapmolen of padock zetten, niet goed bezig zijn.