Sneeuwbeslag/ringen ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Sneeuwbeslag/ringen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 13:03

Ik rij graag buiten, maar als er weken sneeuw ligt wordt dat best lastig. Bevallen sneeuwijzers goed? Kun je er gewoon mee over de weg, en hoeveel kost het extra naast je beslag? Ik denk dat het ook prettiger voor de paarden is in de wei, wat zijn jullie ervaringen?

Gr Claudia

Gulpje

Re: Sneeuwbeslag/ringen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:08

Ik heb van die rubberen ringen die onder het ijzer komen. Het grote voordeel is dat de sneeuw zich niet ophoopt dan. Ik zou niet met ijzers over een gladde (sneeuw)weg gaan rijden, veel te glad. Dan kan je denk ik nog beter de ijzers eraf halen.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 13:08

Ze heeft enkel voor ijzers.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:10

ik lees even mee ben ook wel benieuwd

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 13:30

Gulpje schreef:
Ik heb van die rubberen ringen die onder het ijzer komen. Het grote voordeel is dat de sneeuw zich niet ophoopt dan. Ik zou niet met ijzers over een gladde (sneeuw)weg gaan rijden, veel te glad. Dan kan je denk ik nog beter de ijzers eraf halen.

Ik heb ook ijzers met sneeuwringen erin maar draai bij gladheid 5 mm stiftjes in met een wideapuntje. Dan glijden ze niet uit.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 13:33

Suzanne F. schreef:
Gulpje schreef:

Ik heb ook ijzers met sneeuwringen erin maar draai bij gladheid 5 mm stiftjes in met een wideapuntje. Dan glijden ze niet uit.

En dan kan je ook gewoon buitenritten maken in de sneeuw? Hoe zien die stiftjes er dan uit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:02

Afbeelding

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:23

Die gebruik ik ook :j samen met sneeuwringen. Je beslagbeurt wordt er iets duurder van omdat de sneeuwringen er tussen gezet moeten worden, en er gaten in het ijzer moeten worden gedraaid.
Maar de ringen gaan wel 2 beslagbeurten mee, en dat is meestal genoeg om de ergste wintermaanden door te komen.
Ik vind kosten niet opwegen tegen het gemak en de zekerheid van grip.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:24

Ook een goede, met kalkoenen. Alleen heb ik geen kalkoengaten :)

Moniquex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:27

Citaat:

Ik doe precies hetzelfde, werkt super!

Ik was vorige week 16 euro kwijt voor 2 sneeuwringen en je kunt ze meerdere beslag beurten gebruiken.
Ze staan hier de hele dag buiten, dus vind het wel fijn dat ze niet constant op klompen staat door de ringen en met de wideapuntjes erin kon ik van de week prima rijden in de gladde bak.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:29

Ook hier sneeuwbeslag, maar het helpt inderdaad niet tegen glijden. Als je dan buiten wilt rijden inderdaad punten in draaien, of ijzers met wideapuntjes gebruiken.

Ik rijd niet met sneeuw over straat, enkel in de bak. Heb dan ook geen punten in... maar ben wel heel blij met het sneeuwbeslag! Echt een ideale oplossing aangezien ze hele dagen buiten lopen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 09:47

Ik heb voor het eerst sneeuwringen laten zetten deze week.
Koste me €10 extra voor 4 stuks.
Dus heb er verder nog geen ervaring mee.
In verse sneeuw rij ik gewoon buiten met ijzers.
Zodra het glad wordt blijf ik thuis, maar dan ik mijn inziens niks buiten te zoeken.
Ook niet met mijn paard dat blootsvoets staat.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:00

Ook hier sneeuwbeslag en kalkoengaatjes om bij gladheid er puntjes in te kunnen draaien. Ik heb nu voor het 4e jaar sneeuwbeslag en heb er erg veel profijt van ieder jaar.

Rijden heb ik nog maar 1 keer gedaan met sneeuw. Voor mij is het voor de wei en om stukken te kunnen blijven stappen aan de hand. Bij losse sneeuw ga ik de straat op, bij ijzel natuurlijk niet. Misschien kan het nu wel met die puntjes. De grootste reden voor mij is in ieder geval dat mijn paard gewoon lekker op de wei kan. Bij sneeuw en ook bij rijp op het gras.

Volgens mij betaal ik 5 euro per hoef extra.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 18:05

Hier ook sneeuwbeslag. Ik heb de paarden altijd overdag buiten, ook met sneeuw als ze vierkant beslagen zijn. Om te voorkomen dat ze enorme kloten sneeuw in hun hoeven krijgen, laat ik er sneeuwringen onder zetten. Ben er zeker tevreden over. Kalkoengaten zijn er ook ingezet, mocht ik toch extra grip willen, maar als het heel glad is ga ik toch niet weg. Door verse sneeuw lopen vind ik geen enkel probleem, dan glijden ze vrijwel nooit uit. Ik loop er dan wel naast. Is het spekglad door ijzel of is de sneeuw helemaal aangestamp/aangereden tot ijs, dan neem ik geen risico meer. Ik betaal wel 10 euro per hoef extra aan sneeuwbeslag.

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:34

Ook wij laten er sneeuwbeslag onder slaan door de smid. Dat zijn die zwarte vaste die alleen de smid er weer onderuit kan halen. Ideaal en gebeurd al zolang ik mij kan herinneren,
het helpt super goed en kunt gewoon rijden door de sneeuw, paarden kunnen met de sneeuw de weide op en door de rubberen ringen hebben ze ook net wat meer grip en natuurlijk geen last van ijsblokken.

Het kost hier ook 10 euro per hoef extra, dus 40 euro. Wij proberen per paard er maar 1x per jaar sneeuwbeslag eronder te doen. Dit jaar gaat dat als het goed is lukken.
Afgelopen keer met de sneeuw hadden we ze er nog niet onder, toen stonden alle paarden met ijzers op stal en liepen alleen in de binnenbaan. volgende keer als het gaat sneeuwen laten we ze er onder slaan en dan houden ze ze er onder tot dat ze weer nieuwe ijzers moeten. Wij rijden er ook gewoon mee als er geen sneeuw is en dan ook over straat.