welke bakbodem, voor western,dressuur, spring ruiters

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

welke bakbodem, voor western,dressuur, spring ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 23:59

Zoals mijn titel aangeef ben ik benieuwd naar ervaringen van bak bodems,
die gebruikt worden in de verschillende takken van sport,

op de stalling waar ik sta zijn er plannen om de bak onder handen te nemen,
maar is er de grote vraag hoe hou je iedereen tevreden, en blijft het betaalbaar
we zitten te denken aan een all weather tuft bodem

op welke bodem kan een basis western paard de beginselen van de sliding leren, of de spin
een spring paard goed zijn sprong doen, en een dressuur paard de piroute,

wij staan op de klei, dus nu is de bodem gewoon nat ,
en de nieuwe bodem zou hier in verbetering moeten geven.
nu weet ik iemand die spint op boven genoemde bodem maar kan dat ??? en is het slecht voor je paard

zijn er ideeen
kan je bv je paard de beginselen van de spin bij brengen op de bekende tapijt vlokken? of wat dan wel ?

sontana

Re: welke bakbodem, voor western,dressuur, spring ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:47

GOEDE vraag trouwens . Daar ben ik ook wel nieuwschierig naar. Wij zijn op zoek naar een plekje voor ons zelf met alles aan huis . Ik wil ook wel eens meer weten over verschillende bodems. Vooral voor een buitenbak & binnenbak verschillen . Dus ik ben benieuwd ???
in elk geval zeker geen tapijt vlokken . Dat is echt prut voor een goede westernbodem.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:53

Wij hebben een bodem met Volume-vlokken.
Super dunne vlokjes en niet te vergelijken met tapijtrommel o.i.d.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:53

Voor zover mijn beperkte kennis rijkt heb je voor reining vooral een bodem nodig met een harde ondergrond en een vrij losse bovengrond. Zodat je makkelijker kan sliden. Het lijkt me dat dit onmogelijk te combineren is met je wensen als springruiter omdat je daar alles behalve sliden wilt als je landt na de sprong.
Er zal vast een gulden middenweg zijn maar 1 bodem die echt goed is voor alle disciplines lijkt me eigenlijk onmogelijk.

Vlokken zijn elk geval geval erg slecht, dat is veel te stroef.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 10:09

vandaar ook dit topic er zal in mijn inzicht ergens een gulde midden weg zijn ik verwacht niet dat ik meters kan slide in een nieuwe bodem, maar als ik mijn droom niet meer waar kan maken omdat ik op eens op een stal sta en de bodem alleen nog geschikt is voor dressuur /springen zou dat beteken dat ik ongewild zal moeten verhuizen/ of om de dag met een trailer moet gaan rijden naar een bak een half uur verder met een redelijk bodem om dit wel te doen ,

moonshine heb jij zelf zo een bak ? hoe is hij met veel regen? en welke tak van western rij je er in ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:11

Is het trouwens een binnen of buitenbak?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:19

Je hebt het over een buitenbak?
Er zijn heel veel westernruiters die dagelijks trainen in een bak waar je niet in kan sliden. Een geschikte bodem is echt niet te doen voor springruiters.
Als er een goede bodem in de bak komt zou je met je stalhouder kunnen overleggen of hij langs de wei of langs de bak een pad wil maken die geschikt is voor slidings. Dus een beetje breed en lang pad met geschikte bodem dan. Moet hij wel weten hoe hij deze onderhoud, dat is ook een vak apart en moet je stalhouder wel willen natuurlijk.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:22

@superpony wat voor bodem is dan wel geschikt voor bijv spins en voor andere disciplines ook nog bruikbaar?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 10:27

er is nu een buitenbak,

ik dacht dat dat duidelijk was aangezien ik melde dat hij te nat is ,

super pony wat je dus zegt is er zijn heel veel western ruiters die dagelijks hun paarden trainen op een ondergrond die eigenlijk niet geschikt is voor hun oefeningen???
want eventueel zou ik dus wel mogen spinnen ( mocht ik dat in de toekomst geleerd kunnen krijgen)

zo een baan is nu nog geen optie, wel is er misschien een mogelijkheid om een paddock om te vormen maar daar zullen dan over dan de paarden in moeten lopen , dus dan is het als nog niet geschikt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:09

hutch84 schreef:
er is nu een buitenbak,

ik dacht dat dat duidelijk was aangezien ik melde dat hij te nat is ,

Ben wat blond.. :o?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:42

spinnen en stoppen dien je te doen op een reining bodem. dus leem ondergrond en losse bovenlaag zand. niks met vlokken en snippers. ook niet voor spinnen. teminste, als je je paard heel wilt houden waar ik even vanuit ga.
een all weather buitenbodem gaat eigenlijk nooit samen met een reiningbodem.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:23

Veel moeten trainen in een ''gewone'' bak voor de basis. Spinnen ook niet doen in een ongeschikte bak. KIjk eens op youtube naar een filmpje en zie wat er gebeurt. Je weet wel wat spinnen is, maar ik bedoel echt aandachtig kijken naar de bodem waarop een paard staat te draaien.

Een goede bodem zoals QH beschrijft, vraagt ook speciaal onderhoud, dat moet een stalhouder ook weten en willen, anders is een geschikte bodem al weggegooid geld op den duur.
Ook als je een pad krijgt of kleinere bak/paddock.

Het beste is je basis trainen en idd bij je trainer als die een geschikte bak heeft beginnen met stoppen en spinnen onder begeleiding.
Goede bakken zijn schaars, dus niet iedereen kan er dagelijks in trainen gewoon.

Ik heb wel mensen zien sliden en spinnen op andere bodems dan waarw e het over hebben, maar ik zou het risico niet nemen.
Voor de buitenbak is het ook niet te doen om hem het hele jaar door geschikt te houden, in Nederland dan.........

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:49

een rustige spin, stappend, kun je best op een gewone zandbodem doen, tempo moet je niet doen

verder heb ik in een ander topic al iets geschreven over de bodem

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 18:35

spatter ik heb best veel zoek termen gebruikt zou jij willen melden welk topic je bedoeld?

de perfecte bodem kunnen we hier gewoon niet krijgen om voor mij als beginnend western ruiter met ambitie weg te leggen want in de winter zou de leem laag zorgen voor een schaatbaan ,

dat wordt dus echt naar een trainer toe ,

ws worden het vlokken al dan all weather kokos of andere , omdat daar veel mensen mee weg kunnen

het onderhoudt word gewoon een probleem omdat ik denk dat die kennis er niet is

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:26

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:54

@Hutch, ik zou me in eerste instantie niet te druk maken. Lekker trainen en je basis doen. Heeft je trainer een goede accomodatie? Dan zul je daar tijdens lessen zien hoe het gaat.

Ik sta nu toevallig op een stal met reiningbodem. Maar ik heb het niet nodig nu. Ik ben daarheen verhuisd, omdat het een fijne stal is. Ik moet wel zo een 35km reizen. Maar gaat puur om de mogelijkheden qua rijden, buiten staan, voer en bos datw e daar nu staan.
Andersom zou ik nooit naar een stal verhuizen met goede bodem die echt te ver is of niet aan mijn eisen van verzorging voldoet, snap?
De afweging om straks met trailer op pad te gaan moet je tegen die tijd maken wanneer het echt nodig is.

Geen idee waar je wil starten? Voor Wran L3 valt het allemaal erg mee. Begin je liever meteen bij de DRHA grag, dan zou ik wat meer op een goede bodem trainen.
En sowieso nooit spinnen en sliden op een niet geschikte bodem zonder plates. Je ziet het mensen doen, maar goed...........je ziet mensen zoveel doen en of je dat wil????
Niet elke westernruiter/trainer heeft een bodem nodig, want reining is een ander verhaal dan pleasure natuurlijk, dus die kunnen beter uit de voeten dan jij, als je echt de reining kant op wil.

Ik denk ook eerlijk dat alleen een westernstal een geschikte bodem zal leggen, mede vanwege het specifieke onderhoud. En een stal met gemengd publiek en alleen een buitenbak heeft gewoon een bak nodig die hele jaar door door iedereen goed te gebruiken is.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 20:04

nee mijn huidige trainer komt aan huis, en we rijden dus in deze bak.
druk maken heeft weinig zin , want ik moet het niet betalen, maar de stal eigenaar wil graag van iedereen optie in zijn of haar tak van sport ,
dus vandaar ook de vraag rijden er western mensen op deze bodem

voorlopig start ik alleen wran wedstrijden, maar het is de bedoeling, om nu te investeren en niet dat er over een jaar mensen zeggen van sorry maar ik ben plijte wegens de bak.

naar een goede bak gaan is over een jaar zeker een optie

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:08

WN-TR -> VSW

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:09

heel goede vraag, vraag me dat al langer af alleen nog nooit een topic over aangemaakt.
Ik lees dus even mee
vooral omdat wij nu een nieuwe bak hebben en ik niemand er tevrede mee is, erg slechte keus dus van de stalhouder.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:17

hutch84 schreef:
nee mijn huidige trainer komt aan huis, en we rijden dus in deze bak.
druk maken heeft weinig zin , want ik moet het niet betalen, maar de stal eigenaar wil graag van iedereen optie in zijn of haar tak van sport ,
dus vandaar ook de vraag rijden er western mensen op deze bodem

voorlopig start ik alleen wran wedstrijden, maar het is de bedoeling, om nu te investeren en niet dat er over een jaar mensen zeggen van sorry maar ik ben plijte wegens de bak.

naar een goede bak gaan is over een jaar zeker een optie

Ik bedoelde nog niet druk maken over verhuizen. Ik snap dat de stalhouer iedereen tegemoet wil komen, maar met slechts 1 buitenbak kan hij gwoon geen geschikte reining bodem bieden die hele jaar goed blijft en ook geschikt is voor springuiters. Onderhoud vraagt ook specifieke kennis.

Prima toch als je trainer bij jou komt en je in een gewoon goede bodem je basis altijd kan trainen. Voor de Wran L3 heb je echt niet veel meer nodig. Daarna zul je met regelmaat op een geschikte bodem moeten trainen.

Ik gaf als vb dat meer mensen niet dagelijks een reiningbodem hebben en naar lokaties gaan waar het wel is. Die zijn er niet op elke hoek vd straat nog.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:52

super pony we snappen nu elkaar bedankt voor je bijdrage

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:18

Eb en vloed bodem is naar mijn idee altijd goed, en ook nooit te nat.
Het belangrijste aan een bodem is dat hij goed vlak is

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 17:57

een echte reining bodem is vaak zwaar en dat willen veel mensen niet.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:36

Ik heb 1 keer een wedstrijd gehad op een stal die net was overgenomen door westernruiters. Zij hadden vlak voor de springwedstrijd (die ze nog door wilde laten gaan) een reininbodem in de bak gelegd. Na 1 hindernis heb ik afgegroet, totaal geen grip in de afzet. Ik denk niet dat je springen en reiningruiters met 1 bodem tevreden kan houden ivm totaal verschillende eisen.

Succes met je zoektocht en ik denk dat superpony de beste oplossing heeft aangedragen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:44

Eb en vloedbodem kun je wel basis reining training in doen en blijft ook op veen / klei erg goed.