welke palen voor een paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fanta2

welke palen voor een paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 18:51

Ik zit rond te kijken voor palen voor een paddock, welke palen zijn geschikt en niet al te duur? Wat is het verschil met weide en boom palen?

pmarena

Re: welke palen voor een paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:04

Gecreosoteerde palen, die gaan het langst mee. Zijn bruin-zwarte palen. Die groenige gewolmaniseerde palen zoals je vaak van tuinhout ziet en ook bij bouwmarkten, rotten veel sneller weg.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:11

pmarena schreef:
Gecreosoteerde palen, die gaan het langst mee. Zijn bruin-zwarte palen. Die groenige gewolmaniseerde palen zoals je vaak van tuinhout ziet en ook bij bouwmarkten, rotten veel sneller weg.

deze hebben wij ook en dan 10 cm rond.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:12

pmarena schreef:
:j

En de maat hangt af van hoe hoog je je afrastering wilt maken. Bovenste draad 1m boven de grond -> palen van 8 cm x 1,60m. Bovenste draad 1,25 m -> palen van 8 of 10 cm x 2,00m. Hoekpalen een maat langer ivm het opvangen van de trekspanning op de draden, of de hoekpalen schoren. Mogelijk alternatief is op de hoeken spoorbielzen plaatsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:33

Spoorbielzen zijn ideaal inderdaad :j

Gewone dikke palen trek je toch ook naar binnen, zoals hier op kleigrond en ik die het lint en draad graag super strak wil hebben hangen zodat het er netjes bij hangt allemaal en niet flappert in de wind :)

Ooit nog eens bielzen op de hoeken zetten :P

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:37

pmarena schreef:
Gewone dikke palen trek je toch ook naar binnen, zoals hier op kleigrond en ik die het lint en draad graag super strak wil hebben hangen zodat het er netjes bij hangt allemaal en niet flappert in de wind :)
Zelfs als je ze schoort?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:46

Ik neem aan dat je dan zo'n dwarsbalkje bedoelt? :)

Nog niet geprobeerd, ik trek ze in de hoeken ook naar binnen en om dan aan de binnenkant een steunpaaltje te zetten is weer niet zo handig i.v.m. paarden die er hun nek over breken enzo :P

Moet er eens naar kijken hoe ik dat wat steviger ga maken, maar staat vrij ver onderaan het to-do-lijstje omdat het verder wel goed functioneert, het ziet er alleen een beetje jammer uit :P

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 20:51

Kon helaas zo snel geen betere afbeelding vinden dus dit is niet helemaal wat ik bedoel, maar verduidelijkt wel het principe:
Afbeelding
Dit dus maken met hetzelfde hout als je gewone staande palen, bovenkant van de schoorpaal die tegen de staande paal aan moet onder de goede hoek afzagen en dan door het geheel een dikke draadnagel jassen om de boel aan elkaar vast te maken. En de schoren zo hoog mogelijk tegen de staande paal aan laten sluiten, qua arm=krachtxlengte, of zoiets.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:16

Het enige voordeel van die kunststof palen tov. gecreosoteerde weidepalen is wat mij betreft de maatvastheid. Bij de duurzaamheid heb ik al vraagtekens mbt. de UV-bestendigheid, hoe bros ze worden bij serieuze vorst en hoe flexibel in een lekker warm zomerzonnetje. Verder vind ik ze gewoon spuuglelijk en te duur en daarnaast valt het me op dat je alweer je eigen toko zit te spammen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:18

Dat bedoel ik idd. Eirikur, moet eens kijken of ik het zo ga maken, misschien van de zomer eens naar kijken, ben een beetje paarden-moe, nu eerst het huis maar eens goed bewoonbaar maken voordat de puntjes op de i gaan bij de knollies :) Beesten zitten er beter bij dan wij zelf :P

Steigerpijp is idd. mooi materiaal voor afrasteringen, veilig en duurzaam en ziet er nog netjes uit ook als je het mooi in de lak zet en netjes verbindt.

Bij de kunststoffen palen ben ik nog een beetje bang dat die na verloop van tijd toch ook wat zwak worden onder invloed van weer / wind / zonlicht?

fanta2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:38

oke maar zijn boompalen dan hetzelfde of niet? dan gecreasoteerde?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:46

Boompalen zijn ofwel onbehandeld, ofwel geïmpregneerd/gewolmaniseerd, dus kwalitatief veel minder goed verduurzaamd dan gecreosoteerde palen. Het hout is op zich verder wel hetzelfde.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:52

Wij hebben rond de stapmolen zo'n kunststofpalen.
Staan 1m25 hoog, 2 kunststof dwarsbalken aan vast gevezen.

En geloof me vrij, topmateriaal. Stevig, helemaal niet lelijk, kleurvast, ...

Ware het niet voor de prijs hadden we het veel meer staan (deze hebben we bij de stapmolen bijgekocht, 2de hands).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:00

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:55

Wij hebben stijgerpijpen als palen. Ideaal roesten niet. Blijven mooi staan desnoods hoekpalen in beton gieten. Gaan zeer lang mee,