Vieze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simonesimone

Vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 17:00

Beetje een vreemde titel maar wist even niet hoe ik het anders moet omschrijven.

Mijn haflinger staat sinds kort snachts op stal. Het is een echte viespeuk! Zijn er meer mensen met hele vieze stallen, en dan bedoel ik echt alleen maar poep en pies in de stal, en hoe lossen jullie dit zo goed mogelijk op?

Ik heb nu een laagje houtkrullen met daarop wat stro, maar dit alles kan ik de volgende dag er weer uitscheppen. Dat laatste is niet erg maar ze staat nu wel de hele nacht in de derrie, en ze is nogal rotsstraal gevoelig dus dit is niet echt ideaal.

Ben benieuwd :-)

xLauLaUx

Re: Vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 17:08

Mijn fries was toen ik haar net gekocht had ook zo'n viespeuk. Uiteindelijk bleek na onderzoek dat ze wormen had en een klein leverprobleem had. Meteen ontwormd en behandeld en nu duurt het een week voor haar stal volledig leeg moet (uiteraard wel dagelijks natte plekken en mest uitscheppen).
Misschien dus eens een bloedonderzoekje wagen? Het lijkt me niet helemaal normaal dat in een tiental uur een stal van piekfijn naar volledig smerig gaat, dat is bij mijn paarden ten minste niet (meer) zo.

Lissenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 18:50

Misschien een stomme opmerking van mijn kant, maar heb je wel genoeg in je stal liggen?
ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken of dat zo is.
Als ik bij mijn pony te weinig strooisel in de stal leg is het de volgende dag ook echt een bende en kan alles eruit.
Maar als ik echt een dikke laag er in doe, kan ik meestal een paar dagen verder, mits ik natte plekken en poep plekken eruit haal, maar hoef dan echt niet bij te vullen :)

succes!

p.s. bloed en mest onderzoek valt reuze mee in de kosten als je zelf met je paardje naar de kliniek rijd.

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:42

Ik heb een inloop stal.
Maar daar voor had ik ook gewoon een binnen stal.
bij mij was het ook altijd een kledder boel!
misschien moet je wel iets meer in je stal leggen als je er niet zo veel in hebt liggen.
Ik had dat dus ook maar ik ging alleen nog maar houtkrullen (zaagsel)en daar dee ik 10 a 15 cm
zaagsel in dan hoef je alleen maar elke dag de natte plekken en mest er uit tehalen het hielp bij mijn oude haflinger ook.

ps:mischien als je een hele kleine stal hebt kan dat het veroorzaken

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:44

de hoeveelheid stro in de stal is inderdaad erg bepalend. daarnaast is een loopstal niet te vergelijken, dan lopen ze ook alle derrie van buiten mee naar binnen, heb ik nu ook... sneeuw wat blijft plakken en binnen smelt, alles moet er dagelijks uit.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 19:47

Ik doe de piesplekken maar een in de 2 weken eruit halen, iedere dag de drollen eruit en flink opstrooien. Dan zakt de urine naar beneden als je een dikke laag heb

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 20:49

Overdag is het een inloopstal want de deur staat altijd open zodat ze als ze willen alsnog naar binnen kunnen. Maar heb nu sinds kort een schot ertussen gezet zodat mijn haf in een stal van 4 x 2,5 staat en mijn shet in een stal van 2,5 bij 2,5. Ik gooi er naar mijn idee toch flink wat in. Maar zal eens kijken als ik er nog meer zaagsel ingooi of het er dan beter op word. Bedankt voor de reacties iniedergeval :)

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:02

Mischien is vlas een iedee? Dan zakt het meestal wel gelijk naar de bodem

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:17

Strokorrels :)

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:54

Ik heb ook zo een viespeuk! Elke dag weer ziet de stal eruit alsof ik nooit uitmest.
In het midden zit een kale plek en achterin liggen bergen stro.
Ik weet wel hoe het komt, mijn paard tilt haar voeten niet op en neemt zo al haar stro mee als ze draait in haar stal.

Ik probeer wel de onderlaag nu te laten liggen, zodat het niet alleen maar beton is in het midden van haar stal. Verder mest ik haar stal ook bijna altijd 's avonds uit, overdag staat ze toch buiten en dan heeft ze voor de nacht weer een lekker bedje om op te liggen.

Heb overigens ook vlas geprobeerd, dit kan ik je zeker niet aanraden met een viespeuk. Zelfs met 2/3 balen in de week bleef het een smeerbende.

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 10:56

Mijn ruin vind het heel leuk om alles door de stal heen te slepen.
Meneer staat van 16:30 tot 07:00 uur op stal, verder de hele dag buiten.
Ik kan echt elke 2 dagen de hele stal uitmesten, want dan is er ook niks 'schoons' meer over.
Ik doe het wel elke keer opstrooien als ik er ben, om het te verminderen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:00

Mijn ruin is ook heel vies..
Wij hebben ook een inloopstal en 's nachts zet ik ze erin met de deuren dicht.
Je moet inderdaad echt veel houtkrullen en stro erin doen, anders werkt het niet.
Wij hebben een stal van 3,5 x 3,5m en ik doe ieder weekend 1 pak houtkrullen erin met een flinke laag stro erover heen.. Iedere dag haal ik de mest uit de stal en strooi ik als het nodig is wat stro bij, en dan gewoon 1x in de week (bij mij in het weekend) alles eruit en overnieuw beginnen..
Werkt perfect!!! Succes met je paardje.. :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:22

Hmm, de mijne is ook echt een viezerik, ben dus toch begonnen met vlas want anders kon ik om de 2 dagen haar hele stal leeghalen. Nu 2 balen vlas, per dag 2 plakken stro. Hebben ze nog wat te knabbelen. Van bovenaf afscheppen zodat er een mooie onderlaag ontstaat (droog ook, is een tinker dus gevoelig voor mok). Doe hier (maar dat doe ik zelf) 1 a 2 weken mee. Dan haal ik het weer helemaal leeg omdat ik liever geen mok wil. Ik moet zeggen dat dat bij haar wel goed werkt.

Anne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 14:19

Mischien zijn rubberen matten wat voor jou. En daar een laagje stro op zodat de pies weg zakt tussen de kieren van de matten.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:20

ik roep weleens dat ik geen paard heb maar een zwijn.
We hebben alle mogelijke bodembedekkingen al getest maar het is en blijft een zwijn.
Ik heb een poosje veel meer vlas in zijn stal laten gooien (en bijbetalen) maar dat haalde niks uit, stro was alle dagen leeghalen en zaagsel/vlas eigenlijk ook, potten is zinloos het sopt al als je ernaar kijkt.

Dus.. we halen nu alle dagen de ergste natte derrie eruit, kantjes weer naar het midden, mest eruit en 2x in de week een baal vlas, of je er veel of weinig in doet vies blijft hij toch wel, hij staat overdag buiten.

Medisch is hij nagekeken en ok bevonden, water hebben we een tijdje mondjesmaat gegeven maar dan trekt ie de waterleiding van de muur dus nu maar weer gewoon water. De ene week gaat het beter dan de andere.. het is niet anders.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:35

ik heb ook 1 vierzeik...maar met flink wat zaagsel (lees: een kruiwagen vol) moet ik zeggen dat het een stuk beter gaat

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 15:47

voldoende dik strooien en genoeg hooi zodat het stro niet opgegeten wordt is het enige wat helpt bij het paard van m'n vriendin, want die schraapt ook alles door elkaar waardoor het een smeerboel wordt.
Maar door dik genoeg te strooien ligt ze toch 2 nachten droog, dag 3 is alles eruit scheppen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:57

Sommige paarden zijn gewoon van die viezerds geloof ik. Hier ook een.
Paard krijg meer dan voldoende hooi (laat vaak veel liggen), dik pak stro, en komt voldoende buiten (10u per dag). Sja, wat wil je er aan doen?
Edit: het gaat hier om een verzorgpaard, dus vlas of zaagsel erin gaat niet, helaas.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 13-12-12 18:02, in het totaal 2 keer bewerkt

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 17:59

Mijn paard is ook een enorme viezerik maar ik ben niet gek ga hem niet elke dag leeg halen haha. Ik doe gewoon elke dag een laag stro erbij en dan 1x in de week gewoon leeg halen. Soms dacht ik wel ik haal hem elke dag leeg maar dat doe ik toch niet haha.