Gisteren vroeg mijn man of ik de pony’s (shetlanders) al behandeld had tegen de vachtluizen. Zei dat ik er mee bezig was door na elke wandeling met de luizenkam te kammen en ze met veeluispoeder in te poederen. Hij vroeg waarom ik ze nog niet gewoon met anti luis shampoo had gewassen en ik antwoordde dat het daarvoor te koud was.
En toen kwam hij met de opmerking: Maar ze staan toch ook gewoon nat te worden in de regen???
En toen dacht ik dus, daar heb je in principe wel een punt...
Ik weet dat ze een vetlaag hebben, maar die zal je toch niet in een beurt meteen wegwassen? Zeker niet als ik alleen de plekken goed inmasseer waar de luizen zitten?
Dus tja, jullie mening graag.... Heb alleen een schuilstal en geen dekens voor ze...
Omdat na het wassen met shampoo de vacht niet meer waterdicht is. En je pony dus doornat wordt als het regent. Je was namelijk wel de vetlaag van het haar af.
Ibbel
Geplaatst: 11-12-12 08:11
Word jij op je huid nat met je jas aan? Nope. En dat gebeurt ook met een paard in de regen. Als je gaat wassen, was je weliswaar niet meteen alle huidvet weg, maar je maakt je paard wel nat tot op de huid. En daar is het nu echt wel te koud voor als je ze daarna niet goed tochtvrij (en evt met een zweetdeken) een poosje kunt binnen houden.
Polly
Moderator Algemeen
alshet regent loopt dat water door die vetlaag van de vacht af waardoor de huid niet nat zal worden en de pony's niet koud. Als je gaat wassen en inmasseren word die vetlaag wel degelijk minder maar buiten dat word die ook nat wat weer afkoeld waardoor je pony het wel koud krijgt. Kijk wel uit, met borstelen/kammen kan je die vetlaag ook aantasten.
8nnemiek
In de regen worden ze niet tot op de huid nat, dat is het verschil. Door die vetlaag kan het water niet zo ver de vacht in dringen. Daarom is het dus inderdaad niet zo goed om te wassen in de winter. Die vetlaag komt wel weer vrij snel terug, dus wat je zou kunnen doen is even het weerbericht in de gaten houden en als er een aantal dagen droog weer wordt voorspeld even wassen en goed laten drogen (als het kan onder een deken) en dan zijn de pony's voor de volgende regen weer waterdicht