voor het eerst op pension, waar op letten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

voor het eerst op pension, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:39

Sinds ik mijn paardje heb wil ik nu voor het eerst op een pensionstalling gaan staan, nu is voor mij de vraag, waar moet ik allemaal op letten?
Hebben jullie nog tips, ook qua contract oid?
Ik weet wel wat ik zoek in een stal en ga daar uiteraard ook op letten, maar aangezien dit voor mij voor het eerst is wil ik niet iets over het hoofd zien.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:47

Meeste pensionstallen hebben wel een vast contract. Misschien een idee om afspraken die jij belangrijk vindt, bijv het aantal uren, in het contract bij te schrijven?

Princesj

Re: voor het eerst op pension, waar op letten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:51

Voerbeleid, buitenzet beleid en de voorzieningen voor jezelf eventueel.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:17

Contract is idd heel belangrijk, zorg dat jij en de stalhouder het tekenen. Voorkom je welles-nietes spelletjes, want dan trek jij uiteindelijk altijd aan het kortste eind!

Zelf zou ik er op letten dat je dier zoveel mogelijk, nee liefst altijd buiten komt. Maar wel beschutting kan opzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:22

riannehh, hoe bedoel je met het aantal uren?
princesj, dat heb ik wel aan de telefoon gevraagd, vind ik ook belangrijk
gypsy, elke dag even naar buiten is een must, anders gaat het helemaal niet door :D

Ik ga straks bij een stalling kijken, dus ik ben heel benieuwd, klinkt goed, en ze zijn net begonnen en aan de telefoon zei de man dat ze zowiezo elke dag uit stal komen, mocht het weer het echt niet toelaten worden ze in de binnenbak gezet dus dat is wel fijn ook.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:25

Let ook op het aantal uren. Je hebt er ook waar ze bv s' zomers om 4 of 5 uur naar binnen gaan, terwijl het nog tot 10 uur licht is. Dat vind ik altijd zo'n onzin.
Als je zwart op wit hebt staan dat ze in de de zomer bij goed weer bv. min 10 uur buiten komen (en dan staat ie nog 14 uur op stal dus dat is nog steeds veel) dan kun je er wat van zeggen als ze bijvoorbeeld pas om 11 uur naar buiten gaan en 5 uur later weer naar binnen. Anders niet.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:28

Dat is ook wat ik bedoel. Mij werd bijv beloofd dat ze min 4 uren eruit kwamen winters, maar toen het puntje bij het paaltje kwam was 2u wel een max. Daarvan niets op papier gezet en dus geen contractbreuk en ik mijn maand opzegtermijn uit moeten zitten.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:33

- Voerbeleid (wat krijgen ze, wanneer en hoeveel) (ook om over te schakelen van voer --> eerst nog een paar dagen 50/50 doen met je eigen voer)
- Hoeveel uur ze buitenstaan
- wat je zelf moet doen en wat gedaan wordt? (volpension, mest uit de bak scheppen na het rijden etc.) Dus ook meteen de regels (na het rijden de bak netjes achterlaten, gangpad vegen etc.)
- Hoe het zit met lessen ivm gebruik maken van de bak.
- Openingstijden (en geloof me, zeggen ze tot 10 uur 's avonds.. er zitten erbij die je om 8 uur al bijna weg aan het kijken zijn :'))

Navraag doen bij mensen die er al staan! Heb hetzelfde als RianneH gehad, werd beloofd veel naar buiten (wil die van mij echt minimaal 8 uur hebben buitenstaan, of het moet echt heel slecht weer zijn); en ze zouden veel buiten komen... Ook in de winter :S Nou, dat was in de zomer al max 4 uur want anders was der wei niet meer mooi groen :')

Sowieso navragen, vraag aan mensen die er staan hoe ze het vinden, ken je mensen die er gestaan hebben, vraag waarom ze zijn weggegaan etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:42

Gypsy en rianneh, dat is inderdaad wel een goede van die uren, nu gaat het bij mij om een stalling van enkel de wintermaanden, in de zomer gaat ze weer naar waar ze dan nu staat, dat is 24/7 buiten.

Serendip99, dat zijn inderdaad allemaal goede tips, had ik zelf nog niet over nagedacht, bij de stal waar ik zo ga kijken weet ik wel wat er allemaal inbegrepen is maar de rest ga ik zo gelijk even vragen.

En ik hoop dat ik wat mensen zie die daar gestald zijn, ze zijn nog maar net begonnen dus ervaringen van mensen die weg gegaan zijn zal ik niet krijgen denk ik :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:21

Ik ben zojuist langs geweest, ziet er goed uit, goed geregeld denk ik wel, paarden komen elke dag buiten, ze werken alleen (nog) niet met een contract omdat hij net begonnen is.
Meisje gesproken die daar ook staat en die is wel tevreden.
Dit is wel alles wat ik in een stalling zoek, dus denk wel dat ik het ga doen.
Ik heb zelf geen trailer dus moet er rijdend heen maar hij had al aangeboden als dat hij eventueel zelfs mijn paard wil ophalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:25

Dat klinkt wel positief :) Als ik jou was zou ik vooral vragen of alles wat je nu ziet en wat ze nu tegen je zeggen ook zo blijft. Als ze aarzelen weet je genoeg :Y)

Als je gewend bent om veel zelf te doen (omheiningen repareren, hooi inkopen enz) moet je ook even goed bedenken van tevoren of het voor jou wel goed is om bij die stal misschien veel minder zeggenschap te hebben. Ik heb nu namelijk af en toe het gevoel dat mijn paard mijn verzorgpaard is, er wordt voor hem beslist en niet door mij. Erg rot, kan ik je vertellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:30

Had ik wel al gevraagd :) hij is nu net begonnen en nu ook bezig om wel iets verder uit te breiden, ik ben wel zelf gewend om bijna alles zelf te doen maar ik werk fulltime dus ik zou echt het binnen en buiten zetten en voeren overlaten aan hem, daar heb ik ook geen problemen mee denk ik.
De rest is wel zelf doen, maar snap wel wat je bedoeld hoor koper, gaat mij alleen om de wintermaanden dus dat moet wel goed komen denk ik.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:36

Ga niet 1x langs , maar 3 of 4 keer.
Dan zie je weer andere dingen. Kijk goed in de stallen, naar de
paarden en hoe de voorzieningen erbij liggen met goed en slecht weer.
Ik heb me daar vaak op verkeken.

Dan kon ik alleen op zaterdag komen kijken bijvoorbeeld (dan werden
de stallen uitgemest en dik opgestrooid) het leek heel wat, maar
de andere dagen was het een bende.

Ook de bak/paddocks kunnen na 2/3 dagen regen er opeens heel anders
uitzien. Vraag ook mensen die daar staan naar plus en minpunten.

Elke stal heeft natuurlijk wel iets, maar zo kun je er rekening mee houden
in je keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:45

Bedankt voor de tip, had vanochtend gebeld en een half uur later langs geweest maar de paarden zagen er zo wel goed uit, en de stallen ook.
Weiland was wel nat maarja dat is nu overal zo, en hij zei ook heel eerlijk dat de paarden met de sneeuw niet in het weiland hadden gestaan maar wel in de binnenbak een aantal uur.
De meesten willen hun paard daar dan ook niet buiten hebben maar die zijn allemaal meer wedstrijdgericht, en zijn snel bang dat hun paard uitglijd enzo.
Maar hij zei als ik dat graag wil kan mijn paard overdag in de paddock staan.

Hij was ook meteen van aan de telefoon kom maar wanneer je wilt dus dat vond ik wel fijn, en als ik wou kon ik meteen langskomen, was geen probleem.

Ik mocht overal naar binnen lopen, de stallen enzo, en naar mijn idee wel heel eerlijk.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:46

Vraag letterlijk naar wat ze voeren en wanneer ze voeren. Er worden vaak gouden bergen beloofd maar je krijgt nog niet eens de helft. Is naar buiten voor je belangrijk, vraag dan letterlijk van hoe laat tot hoe laat de paarden buiten staan zomer/winter.

Daarnaast: bekijk de huidige paarden die er staan!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:56

Dank je jeanine, voer heeft hij me laten zien, keuze uit kuil of hooi en krachtvoer naar keuze, net als stro of vlas.

Ik vind het wel belangrijk dat ze toch elke dag dr stal uit gaat, mocht ze niet naar buiten gaan door bijvoorbeeld extreem weer dan word ze in de binnenbak neergezet, dat ik daar kwam stond ook een paard in de bak, en een paar andere in de buitenbak.

En inderdaad de andere paarden, zagen er allemaal goed uit, glans op de vacht etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:09

PercyLeen schreef:
Vraag letterlijk naar wat ze voeren en wanneer ze voeren. Er worden vaak gouden bergen beloofd maar je krijgt nog niet eens de helft. Is naar buiten voor je belangrijk, vraag dan letterlijk van hoe laat tot hoe laat de paarden buiten staan zomer/winter.

Daarnaast: bekijk de huidige paarden die er staan!!

Daar heb ik me dus ook een keer op verkeken. Stalhouder zou 12 kilo per paard per dag voeren, en de paarden die ik daar zag zagen er meestal wel oké uit. Een paar waren er ook pas een paar dagen of weken.

En toen bleek dat mensen daar zelf hooi inkochten om ervoor te zorgen dat hun paard er goed uit bleef zien -O- Er werd veel minder gevoerd dan beloofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:18

Ja maar dat weet je nooit helemaal van te voren ook denk ik toch?
Mocht dit het geval zijn ben ik zo weer weg hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:03

Ik ben inmiddels ook bij een andere stal wezen kijken, en eerlijk gezegd lijkt mij die veel beter.
Wil er binnenkort nog een keer heen want was savonds wezen kijken dus wil nu nog even weten hoe het overdag eruit ziet met de weides enzo.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 12:22

Ik heb voor mezelf destijds een checklist gemaakt, n.a.v. een topic hier op bokt en ervaringen op de stal waar mijn verzorgpaard stond. Ik sta nu op een doe het zelf stal.

Hoeveel paarden/pony’s stallen jullie?
Hoe groot zijn de boxen?
Hoe vaak wordt de bak gesproeid en gesleept?
Wat voor een bodem ligt in de bak?
Longeerbak aanwezig?
Kantine/wc aanwezig?
Hoe laat worden de paarden gevoerd?
Wat voor voer krijgen ze?
Mag je zelf hooi en brok bijvoeren als je vindt dat er niet genoeg gevoerd wordt?
Waar komen hooi en stro vandaan/soort?
Watervoorziening op de wei?
Watervoorziening met vorstperiodes?
Wat voor strooisel en hoeveel?
Bij doe-het-zelf: kun je strooisel en hooi bij staleigenaar kopen of doe je dat zelf?
Opslag spullen, voer etc. bij doe het zelf.
Overgangsperiode opbouw naar 24/7 of niet?
Voer bij 24/7 op de wei?
Gaan de paarden met of zonder halster in de wei?
Hoe lang staan ze in de wei?
Hoe vaak en hoe lang in de winter?
Wat zijn redenen om de paarden binnen te laten?
Staan paarden altijd op dezelfde wei of wordt er gewisseld?
Kudde of individueel?
Toezicht/voorziening/stroom/omheining?
Wasplaats met warm en koud water?
Ontwormen via mestonderzoek of ‘traditioneel’? Er zijn stallen die daar eisen aan stellen.
Jaarlijkse entingen tegen?
Wat doen jullie als het paard ziek is o.i.d.? Eigenaar bellen, DA bellen of???
Jullie ervaring met paarden?
Eigen zadelkast meebrengen?
Openingstijden?
Prijzen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 10:28

Beste lijst :)
Maar zitten nog wel wat puntjes bij die ik nog kan vragen, meeste weet ik allemaal al dus denk ik redelijk goed zit qua informatie.
dank je wel!

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:55

Goede lijst emma s girl, hier wil ik nog aan toevoegen, wanneer wordt er gemest? Tegenwoordig zijn er veel stallen die bezuinigen en dus 1x in de week de stal mesten en de rest bijstrooien, het kan ook zijn dat je zelf moet mesten, zijn hier regels voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 12:34

Is ook een goeie perla, maar dit had ik bij beide stallen al nagevraagd, bij de ene stal om de dag en de andere elke dag.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:22

Het is sowieso een hele handige lijst :j Ongeacht wat voor stalling je zoekt, je kunt dan zelf de vragen eruit halen die voor jouzelf en/of je paard relevant zijn.

Misschien nog een puntje om toe te voegen: bij dhz-stalling of halfpension vragen wie wanneer uitmest en voert, dus of er een rooster is en hoe dat werkt, ook met ziekte en dagjes weg. En welke werkzaamheden er nog meer zijn (vegen, water bijvullen)

Wat voor mij de allerbelangrijkste is: als de stalling je bevalt: vragen of de situatie zo BLIJFT als besproken. En als er toch wat verandert op wat voor termijn je dat te horen krijgt en hoe veranderingen worden gecommuniceerd.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 13:27

Dat is idd ook belangrijk ja kopen... Mis ook om aan de klanten te vragen, zijn er veel dingen verandert sinds je hier staat.