Zelf draineren, kan dat?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cambiar

Zelf draineren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 12:16

Ik ben volop bezig met het stukje paddock omdat wegens verkoop van het huis waar m'n paarden nu sta, de paarden terug thuis ga stallen, maar breek me een beetje het hoofd over de drainage van de paddock die ik aan het maken ben..
Het stukje ligt ingesloten aan 4 kanten door aan de voorkant muur en aan de andere drie kanten 2m hoge weide afsluiting. Dus daar kan geen kraan bij ivm drainage leggen.
Bedoeling is dat er tegen de muur een schuilstal komt van 8m op 4m, met daarin zand. Het gans het stuk komt in zand, tot tegen de draad van de weide (zie foto), dus dat wordt een zandbak van 40 meter lang (op slechts een breedte van 5 meter).
(ze staan hier nu met drie, maar dat is dus niet de bedoeling)
http://www.mijnalbum.be/Album=P7SSSMVM

Ik ben nu alle vegetatie en wortels aan het wegtrekken en de grond effen aan het trekken. De grond is donkere aarde, redelijk luchtig. Afgraven zie ik niet zitten gezien alles met de hand moet gebeuren, hoop dat de boordstenen en de worteldoek die ik tegen de afrasterig zal hangen het zand zal tegenhouden.

Is drainage echt nodig? verticale sleuven eventueel met een grondboor en daarin puin? Kan ik zelf drainage leggen?
Ik twijfel ook of ik al dan niet geotex doek onder het zand zou steken, maar bij navraag kan ik afleiden dat het zand anders snel zal vermengen met de gewone donkere aarde.

Geotex:http://www.insulco.be/geotechnique/docs/nl/insulco_fibertex_nl.pdf

Ik sta voor alles alleen, dus ik zou heel dankbaar zijn met een beetje info ;). Zijn er nog tips voor zand en andere zaken?

Amalarab

Re: Zelf draineren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:24

hoe groot is de doorgang, mss kun je zo'n minikraantje huren?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:26

idd met zo'n minikraantje kunnen ze overal bij.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:28

Wij hebben ooit zo'n minikraantje gebruikt, als er een volwassen paard ruim door kan dan zo'n ding ook hoor.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 01:07

Moet draineren echt? Er is geen doorgang helaas, er ligt wat puin in de weg.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:11

Zon kraantje kan wat puin zo verplaatsen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 09:41

Tja op zich... Wij hebben op een stuk van 4 bij 11 meter en nog een beetje gewoon een soort zandbak gemaakt. planken tegen de palen van de omheining slaan om het zand in op te sluiten, en dan gewoon oosterschelde zand zo bovenop de modder. Tot nu toe vind ik het ideaal, het is best mooi droog. Je moet er alleen wel ieder jaar oid wat zand bij doen denk ik, maar goed dat valt qua kosten best mee.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:22

Als je bezig bent, zou ik zeker draineren. Als het eenmaal ligt, haal je de boel niet snel opnieuw open en het is zo'n verademing als je paarden 's winters gewoon droge voeten houden en niet tot hun kogels wegzakken in de drap.
Er zijn idd kraantjes die door een deuropening kunnen, even een paar sleuven graven en drainage erin. Dagje werk, het valt wel mee en scheelt enorm veel frustratie uiteindelijk.
Of anders met de hand sleuven graven. Je kunt het best zelf doen als je een beetje je handig bent, je je goed inleest of info bij bijv. een loonwerker opvraagt.

anoniem45673

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:49

Mijn advies zou ook zijn draineren, dan weet je zeker dat het goed is. Echter moet je drainagebuizen ook wel ergens toe leiden. Heb je wel een sloot of dergelijke waar de drainagepijp uitkomt? Ook het zand wat je vervolgens op de drainagebuizen gaat storten moet wel goed waterdoorlatend zijn. Puin werkt overigens ook goed als drainagelaag, maar de keuze valt of staat met je ondergrond. Zit je op een klei ondergrond? Want klei verdicht en laat dus geen water door, dan zou ik zeker kiezen voor drainage. Overigens is drainage prima zelf aan te leggen, sleuf graven (even wat werk) en gewoon de buis erin. Daarna niet weer je ‘oude’ grond erover gooien, maar direct het zand.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 12:57

Ter aanvulling op Mellis86: Of in je sleuven grof puin/grof grind opvullen in de sleuven, laat het water nog beter door namelijk en dan pas zand, of eerst nog doek en dan zand.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 13:00

Cambiar schreef:
Moet draineren echt? Er is geen doorgang helaas, er ligt wat puin in de weg.

hoe komt je paard daar dan. en als er brand uitbreekt of iets dergelijks krijg je ze nooit weg als er geen doorgang zou zijn

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 14:40

Geen paniek :-), het is een paddock, zal geen brand uitbreken. Er is een doorgang naar de weide via aan gang naar de achterkant van de weide.
Doordat het zo'n smal stuk is, kreeg ik de tip om maar 1 buis te steken, er is toch al een lichte afhelling. Deze buis dan laten uitkomen in de gracht.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 14:42

Mellis86 schreef:
Mijn advies zou ook zijn draineren, dan weet je zeker dat het goed is. Echter moet je drainagebuizen ook wel ergens toe leiden. Heb je wel een sloot of dergelijke waar de drainagepijp uitkomt? Ook het zand wat je vervolgens op de drainagebuizen gaat storten moet wel goed waterdoorlatend zijn. Puin werkt overigens ook goed als drainagelaag, maar de keuze valt of staat met je ondergrond. Zit je op een klei ondergrond? Want klei verdicht en laat dus geen water door, dan zou ik zeker kiezen voor drainage. Overigens is drainage prima zelf aan te leggen, sleuf graven (even wat werk) en gewoon de buis erin. Daarna niet weer je ‘oude’ grond erover gooien, maar direct het zand.

Ik denk niet dat het klei is, is soort donkerbruine aarde.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 16:10

Mijn broer is hovenier en had het over een soort apparaat op een kruiwagen wat je kan huren om sleuven te trekken. Lijkt me dat je er dan wel bij kan.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-12 16:16

Ik vroeg me eigenlijk gewoon af of het echt nodig is om te draineren, niet of ik erbij kan geraken.
Ik had ervaringen gehoord van mensen die niet draineerden, maar enkel een dikke laag zand stortten en dat dat prima bevalt. Is geen rij-paddock, enkel standplaats, die later nog zal verhard worden ook voor een deel.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:30

Draineren is niet zo moeilijk, maar je moet wel een afvoer hebben en uit jouw verhaal kan ik niet opmaken dat je een sloot in de buurt hebt liggen.
Het andere wat je zou kunnen doen is de bovenlaag afgraven en deze vervangen. Wij hebben 2 weken geleden het paddockzand ook vervangen, lag er al jaren en was echt aan vervanging toe. Ik heb hiervoor stratenmakerszand laten aanvoeren. Mooi grof en laat goed het water door.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 20:35

Ik denk dat omzetten beter is dan enkel znd opbrengen.