Weer een stroomdraad vraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Riddershow

Weer een stroomdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 11:28

Ik had deze zomer last van weinig spanning op de draad. Dus kort geleden heb ik wat renovaties aan de draad (en isolatoren) doorgevoerd. Nu is het zo dat de tik wel verbeterd is, maar nog steeds niet van harte is.

Wat mij wel opviel is dat het tikt bij de aardpen. Nu vroeg ik mij af of dit een goed of slecht teken? De aardpen zit in vochtige grond... Want als dat het probleem is, is het uiteraard een kleine moeite om deze te vervangen.

Lynn_Nikita

Re: Weer een stroomdraad vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:41

Normaal tikt deze hier niet. 9 van de 10 keer met slechte stroom ligt ook het probleem bij de aardpen. hoe diep zit deze en hoe heb je de draad eraan bevestigd?
?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 12:58

De pen zit al 4 jaar hetzelfde, alleen heeft vroeger dus niet getikt (zover ik me kan herinneren) Misschien maar een keer kijken of de draad nog goed vast zit.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:42

Het tikken bij de draad hoor je eigenlijk alleen als er een breuk zit.

Is de afstand (lengte van het draad) wel voldoende voor de gebruikte stroomklok?

Heb je verschillende extra verbindingen gemaakt, zodat mocht er een breuk zijn deze draad in het vervolg ook weer gewoon stroom heeft?

Levidepevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 13:43

Ik ga mee met friesiszwart.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 13:59

Ik doel op de draad van de klok naar de aardpen he? niet de omheining draad...

De lengte van mijn omheiningdraad/lint en de stroomklok zijn beide al een tijd niet gewijzigd, dus daar zou het probleem ook niet moeten zitten. De stroom is met de tijd afgezwakt en daarom heb ik een kleine renovatie ingelast een korte periode terug.

Ik heb het lint en draad gedeeltelijk vervangen met nieuwer en betere versie's. Isolatoren indien nodig vervangen en idem voor handvaten ed. Maar het stroom is nog steeds niet terug op zijn oude niveau. Ook hebben we alle onkruid en ander verliespunten helemaal verwijderd. Dus vandaar dat ik mij afvroeg of het probleem bij de aardpen kan liggen. Vooral omdat ik het daar hoor tikken. Maar ga binnenkort de verbinding controleren. Ik las ook ergens dat de aardpen kan verroesten en daardoor minder goed werkt? Hij zit ca 4 jaar nu in de grond.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 14:26

ja, roest geleid ook minder, beste is een rvs uitvoering, en zo diep mogelijk plaatsen

tikken is niet altijd een breuk hoor, kan ook als je ergens contact mee maakt, bv onkruid dat draad tikt

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-12 14:30

Lynn_Nikita schreef:
ja, roest geleid ook minder, beste is een rvs uitvoering, en zo diep mogelijk plaatsen

tikken is niet altijd een breuk hoor, kan ook als je ergens contact mee maakt, bv onkruid dat draad tikt

Maar als het tikt bij de aardpen, hoeft dat niet de sterkte van de stroom op de draad te verminderen? of doet dat wel?

ik zou niet meer weten wat voor aardpen het was, kan goed van rvs zijn... maar controleer het zodra ik een keer met daglicht thuis ben.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:18

Overal waar wat tikt lekt stroom weg.

Zonder goede aarding heb je ook geen goede geleiding van je stroom. Evt eens als er roest opzit met een schuurpapiertje eraf halen en de verbinding en het draadje vanaf apparaat naar pin goed controleren en testen hoe hij het dan doet