slowfeeder: hooiZAK, werkt het??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

slowfeeder: hooiZAK, werkt het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 12:04

Werkt een hooizak langzamer? Het is de bedoeling dat mijn pony meer kuil krijgt minder kracht voer vanwege de winter maar ook vanwege het leegeten van de stal, met als gevolg dat hij elke ochtend ontzettend smerig staat, hij maakt er een feestje van... hij krijg 1x per dag kuil, in de avond. Ze gaan vroeg het land op en krijgen daar ook kuil. Maar eigenlijk mijn vraag, werkt een zak? Ik wordt namelijk helemaal gek van zo'n hooinet... echte ondingen om te vullen..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 13:03

Mijn jonge paard krijgt zo'n grote hooitas helemaal vol als hij eind van de middag naar binnen gaat.
De eerste weken deed hij er echt heel lang over om 'm leeg te krijgen, nu gaat het wel wat sneller.
Ik vul 'm met hooi, voordroog en stro gemend, zodat hij lekker bezig is.
Rond een uur of 8/9 krijgt hij nog wat los hooi of vul ik 'm bij, want dan is 'ie vaak al op of over de helft.
Dus of ze er echt een hele nacht mee bezig zijn durf ik niet te zeggen...

Batlow

Re: slowfeeder: hooiZAK, werkt het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 13:44

Hmm lastig, 2 zakken op hangen is ook weer zo wat.... ze gaan zo rond 5 naar binnen en krijgen dan eten, vanaf dan ben ik er ook niet meer, dus dat is ook redelijk vroeg maar dat komt gewoon omdat het zo snel donker is... ik ga denk ik gewoon 1 proberen.. misschien ook nog kuil op de grond er bij kan ook. 2 zaktken is mogelijk maar zo overdreven :P

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:00

Je moet ook geen gewoon hooinet nemen, maar eentje die je aan de deur oid vast kan maken. Die heb je in meerdere maaswijdtes,waarmee je het hem als dan niet makkelijk of moeilijker kan maken om het hooi er uit te krijgen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:11

De hooitas die ik heb heeft echt hele kleine gaten, alleen aan de voorkant en hij draait ook nog eens rond aan het touw, maar ze worden er gewoon handig in... :D

Bij de avond voerbeurt krijgt de mijne nog een beetje bij en verder moet 'ie het ermee doen en dat gaat volgens mij prima...

misschien 2 ophangen anders inderdaad...

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 16:15

Ik heb sinds kort een Little bit-hooitas en daarbij een hooinet met mazen van ca. 5cm. Samen zit daar ongeveer 7 a 8 kg in.
Merk dat het echt helpt, paard heeft nu rond half 1/1 uur 's nachts(vanaf 5 uur) 3kg hooi over.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 16:40

Suzie, waar heb je die gekocht, en wat kostte dat? De hooizak/tas die ik heb gezien, is gewoon een grote tas met een ronde gat in het midden, ik denk niet dat hij daar langzamer van gaat eten, hij zal minder hooi verspillen staat er, maar hij eet zijn stal toch leeg dus dat wat op de grond ligt komt wel weg... ik heb zojuist een hooinet gekocht wat heel fijnmazig is. Ik kijk even aan hoe dit gaat, anders klinkt die hooitas van suzie wel goed...

iemand die weet hoe veel kilo er in een net gaat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 17:59

@batlow: die hooitas met dat ene ronde gat is niks. Daar trekken ze alles in 1x doorheen. Je moet het van kleinere mazen hebben.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 18:01

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:04

Ken je dit topic al: [VSW] Slowfeeders?
Daarin staat ook veel info over allerlei soorten slowfeeders.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:25

Geen gewoon hooinet nemen, maar vierkante, bijvoorbeeld van hooinet.nl. Deze hang je in de hoeken op, laat je ook gewoon hangen als je vult. Ideaal. Ik stop ze voor de nacht vol en de volgende ochtend is er altijd nog hooi over.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:33

Batlow schreef:
Ik heb vandaag deze gehaald: http://www.ej.nl/products/10000119/8040 ... T+SLOWFEED
Ik heb ook zo'n simpele nylon, maar die mazen zijn erg groot, waardoor het dus gewoon zo op is...

Die had ik ook besteld een tijdje geleden, maar was helaas heel snel kapot. Vervolgens zitten er grote gaten in waardoor die kleine maaswijdte ook niet meer helpt!
Ik heb nu weer gewoon een hooitas. Daar gaan ze niet langzamer van eten nee... Maar goed ik wil ook gewoon buikvulling geven en heb geen stro als bodembedekker.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:40

Batlow schreef:
Suzie, waar heb je die gekocht, en wat kostte dat? De hooizak/tas die ik heb gezien, is gewoon een grote tas met een ronde gat in het midden, ik denk niet dat hij daar langzamer van gaat eten, hij zal minder hooi verspillen staat er, maar hij eet zijn stal toch leeg dus dat wat op de grond ligt komt wel weg... ik heb zojuist een hooinet gekocht wat heel fijnmazig is. Ik kijk even aan hoe dit gaat, anders klinkt die hooitas van suzie wel goed...

iemand die weet hoe veel kilo er in een net gaat?

ow die bedoelde ik ook, die met het ronde gat is een stuk kleiner en die hebben ze zo leeg (en stuk)...
ik heb de grootste uitvoering, of er echt 12 kg in gaat betwijfel ik...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:46

Ik heb twee hooinetten met 3/ 3 mazen. Een hangt in de wei tussen twee bomen, een in de schuilstal. Water staat weer ergens anders, dus blijven ze in beweging. Ik ben er erg blij mee. Ik prop ze smorgens vol en dan weer een keer voordat het donker wordt. Ze eten dezelfde hoeveelheid als toen ik beperkt afgewogen voerde, maar ze doen er nu wel de hele dag over. Ze hebben altijd iets de knabbelen. Ik heb deze
http://www.facebook.com/media/set/?set= ... 060&type=3

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 18:51

Ik heb ook de little bit hooizakken. Ben er erg tevreden over. Paarden knoeien niet en de zak is de volgende dag niet helemaal leeg. Gaat dus genoeg in om onbeperkt te voeren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 22:52

Heb er naar gekeken, zijn nog best duur. Ik kijk hoe het met deze gaat dan ga ik toch voor die. Ze zien er erg goed uit(stevig) en die van 8 kg zou wel moeten lukken

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 00:03

Ik heb een hooinet. fijn gemaast.

Gekocht bij stal zeldenrust in driebruggen
goed kwaliteit. paard loopt er behoorlijk mee te sjorren

annknowles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-12 18:51

Ik heb een slowfeeder, ben er heel erg tevreden over.
Paard is een heel aantal uur bezig om alles eruit te eten, en gaat ook verveling tegen.

Simyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 00:18

Wij hebben hier ook een aantal paarden staan die een hooizak (slowfeeder) hebben,
het helpt zeker wel. Wij zijn er dan ook zeker tevreden over, is het geld zeker waard!