Hoe bestraten handig aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Hoe bestraten handig aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 18:28

Hier grote ellende... het is allemaal helemaal verzopen. (veen grond)

Het is ieder jaar erg;maar dit jaar TE.

Nu zit ik met de volgende kwestie:

Mijn pony's hebben een grote schuil stal (loods). Ook hebben ze een betonnen plaat, waar ik ze op voer en ze drinken geef.
Nu moeten ze om van A naar B te gaan iedere keer weer door die dikke bagger laag heen.
De rest van de weide is ook echt ellende; we willen volgend jaar graag een paddock aanleggen van 20x20.

Nu wil ik graag het stukje om van A naar B te komen (de paddock zou overigens elders komen) bestraten.
Het stukje is ongeveer 5 bij 9 groot.

Het is helaas een hele dure december maand voor ons, dus een klein budget. Maar ik wil er graag nu iets aan doen!

Alles zal hand werk worden (uitgraven, zucht, zucht, kreun, steun) maar het is niet anders, het is namelijk niet makkelijk bereikbaar in de winter.
Gelukkig kan ik zelf straten, dus dat scheelt. Ook hebben we nog straat tegels liggen.

Hoeveel zou ik af moeten graven?
Hoeveel zand onder de tegels?
Welk zand?

Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft?

Ibbel

Re: Hoe bestraten handig aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 19:50

In de winter bestraten kan niet. Alles vriest op, je zand kan niet inklinken. Dat kun je echt gewoon vergeten.
Wat gebruikelijk is, is een bed van minimaal 30 cm geklopt puin, en daarop 10-15 cm zand. Straatzand, loonwerker weet precies wat je moet hebben. Dus een 50 cm uitgraven zit je zo aan. Dan ben je dus 20-25 kuub met de hand aan het uitgraven... 2 vrachtwagens.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:37

ik heb ook altijd geleerd dat je niet kan straten als het zo nat/koud is...
Dus: zet het op je to do list voor het zomerseizoen :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:53

Ze hebben hier net voor de vorst nog bestraat. De ondergrond moet droog en hard zijn en je zand ook droog zodat je het aan kunt trillen. Met een natte en blubberige ondergrond tril je het water naar boven. Dan verdicht het niet goed en kun je niet straten. De laag zand met puin is wat overdreven voor een looppad. Op harde zwarte grond is 20 tot 30cm zand echt voldoende. Is je laag te dik dan ben je veel meer tijd kwijt met verdichten en kan het gaan verzakken als het later nog veel inklinkt.

Je zult af moeten graven tot de harde bodem. Als het heel diep vertrapt is, is dat een hele klus met de hand en heb je veel meer zand nodig om het gat te vullen... Zet het stuk af om het te laten rusten zodat het steviger wordt en kijk of je het stuk droger kunt krijgen. Lukt dat niet, dan zou ik eerder gaan voor een rubber loopmat er over en in het voorjaar, als alles opdroogt de klus te beginnen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:28

nu gewoon een dikke laag houtschilfers opgooien (blijft zéker een jaar goed), en deze zomer laten afgraven en bestraten...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 14:16

Wij hebben hier een paar jaar geleden het stuk voor de schuilstal in de megablubber bestraat. De tegels dreven er echt op. Ze liggen nu nog steeds, muurvast.
Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 15:28

Puin ed doe ik er niet onder voor gewoon paarden gebruik Ik heb een cm of 10 straat zand en daarop de stoeptegels
welk zand? Gewoon straatzand kost hier meen ik 22.- per m3

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 10:25

Hier kost dat minder dan €10,- per kuub.straatzand is 1 van de goedkopere soorten. Koop het wel direct van de zandhandel. Dat scheelt vele euro's