op de weide met sneeuw

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annenas

op de weide met sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:23

Doen jullie jullie paard op de wei met dit weer?
Ik ben een beetje bang dat hij uitglijdt in de sneeuw, maar ik dacht: hij moet toch naar buiten.
Paard dus naar buiten gedaan maar er niet bij nagedacht dat alles wit zag en de sneeuw ook op de draad hing: paard zag de draad dus niet, begint te rennen en rent er dwars doorheen.
Gelukkig luistert hij als ik hem roep, maar ben toch bang dat het een keer fout zou gaan.
Ik zie in dat ik fout zat dus hier hoef ik geen reacties op, ik doe dit zeker niet meer en ben me kapot geschrokken.
Maar hoe zorgen jullie ervoor dat je paard op een veilige manier toch naar buiten kan?
En zou ik hem in de wei veilig kunnen longeren (de bak is een grote modderpoel) of zou ik dit maar niet gaan doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:25

Ik mocht willen dat mijne nu met de sneeuw op de wei mocht. Vindt hij prachtig. Als je paard geen ijzers heeft zou ik het gewoon doen, misschien even iets aan het draad hangen, stukjes plastic ofzo zodat 't beter zichtbaar is?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:27

Daar dacht ik ook al aan, maar als het weer gaan sneeuwen worden die dus ook weer wit en onzichtbaar..
Gelukkig staat meneertje thuis en mogen we dat lekker zelf bepalen :)

Edit: hij heeft geen ijzers, maar ook longeren of dat maar laten?
Laatst bijgewerkt door Annenas op 07-12-12 15:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:27

Ja. Ze gaat altijd naar buiten. Wel zonder ijzers. Longeren zou ik niet doen.

En even het sneeuw van de draad schudden.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:28

Groen lint spannen dan :D O nee, dat ziet 'ie in de zomer weer niet.

1 wit en 1 groen lint? :P

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:28

hier staan ze het hele jaar door op het land, s' avonds op stal, en s'morgens weer naar buiten

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:29

En zijn jullie dan echt niet ongerust?
Ik sta om de 5 minuten op tafel zodat ik hem door het raampje in de gaten kan houden.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:29

Hier gaan ze gewoon de wei op en hij staat voor met ijzers. Ze merken zelf dat ze voorzichter moeten doen en als je ze elke dag naar buiten doet zitten ze ook niet bomvol energie waardoor ze niet echt gek zullen gaan doen.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:30

Tegen klompen onder de hoeven kan je de boel even goed insmeren met olie (goeie vette laag), dan heeft de sneeuw veel minder grip. Verder even zorgen dat de draden zichtbaar zijn en dan kunnen ze gewoon de wei op ;) Longeren zou ik alleen doen op ongeplette sneeuw, rustig aan en een grote cirkel, zodat je paard niet uit kan glijden.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:31

Nou, hij gaat toch echt elke dag naar buiten en staat om 7 uur sochtends al te hinniken om naar buiten te mogen, en als die buiten komt geeft hij met alle plezier, elke dag, een showtje bokken.
Maar om hem binnen te laten staan vind ik ook zo sneu.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:32

annnepannne schreef:
En zijn jullie dan echt niet ongerust?
Ik sta om de 5 minuten op tafel zodat ik hem door het raampje in de gaten kan houden.

nee hoor, die redden zich wel!

Barron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:32

Mijn paarden staan dag en nacht buiten en mogen zelf kiezen of ze de stal in gaan of niet. Maar in de winter staan ze niet steeds in de wei, maar op het zand. Net heb ik ze wel de wei in gelaten en dat vonden ze hardstikke leuk, dus waren ze erg enthousiast. Ze weten prima wat wel en wat niet kan. Ze redden zich wel.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:32

Rianne, dankjewel voor de tips, dat ga ik zeker doen!
Ga hem trouwens pas zondag longeren, dus hoop dat de sneeuw dan weer weg is eigenlijk. :+

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:33

hier gaan ze zodra het gesneeuwd heeft of hard genoeg gevroren lekker de wei op, ze weten waar de draden staan want die staan er al jaren, tot nu toe altijd prima gegaan.
Vanmorgen stonden ze ook te dreinen voor het hek alleen sneeuwde het helaas voor hun niet hard genoeg en mogen ze lekker in de uitloop blijven.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:35

mijn paard staat gewoon buiten, maar het land is omringt door sloten en 1 hek, dus niet het probleem met draad.

Hij staat overigens wel zonder ijzers

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 15:35

Dan zal ik me maar minder zorgen gaan maken en hopen dat ie rustig op de wei blijft staan..

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:36

Hier ook gewoon in de wei. Ze zijn met dit weet wel een.beetje gek in de kop. Gelukkig is de ondergrond aardig gelijk. Dat vind ik wel belangrijk. En ja ... Ze rennen en heb zo wel iets zien glijden. Maar ze zullen toch zelf moeten ondervinden dat ze voorzichtig moeten zijn. Binnen houden is geen optie. Ze breken me de stal haast af. Willen zo graag naar buiten. Moet er ook wel een beetje om lachen hoor. Zo dol in de kop, net een stel kleine kinderen.

Rijden/longeren in de sneeuw lijkt me niet zo een goed idee.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:38

Gewoon lekker naar buiten doen, ze redden zichzelf prima! En inderdaad zonder ijzers krijgen ze geen sneeuwklompen.

Ik ga ook rustig op buitenrit als er sneeuw ligt en heb net een heel eind gewandeld met de jonge pony(aan de hand), denk dat we in totaal een dik half uur onderweg zijn geweest en als hij 3x weg gegleden is met een voet dan is het veel(ik had meer moeite om gewoon te kunnen lopen soms).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:39

bij ons ook gewoon naar buiten hoor en god zegen de greep dat ze dan niet uitglijden er zitten gewoon 2 teutebellen tussen die altijd wat hebben, maar ze vinden het heerlijk, direct rollen in de sneeuw, je kunt misschien iets om het draad heen doen , van die losse linten die naar beneden hangen, dan zien ze wel dat daar wat is ....... Ik heb ook gisteren gewoon in de besneeuwde bak gereden hoor wilde eerst alleen stappen maar het draf ging ook prima, gewoon rustig aan doen, top weertje toch? beter als regen.

meggiemeg

Re: op de weide met sneeuw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:41

Hier gaan ze ook gewoon naar buiten, ze doen eerst even heel erg blij, rennen en vaak rollen achter elkaar en daarna is dat over. Ze moeten toch even de benen strekken.

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:42

Die van ons staan 24/7 buiten, en we hebben zelf nog nooit problemen gehad, ze weten ook waar de draad staat (en het is zelfs een witte met ijzerdraad rond :) ). Maar ze doen zelf niet zo gek in de wei dus wij hebben nooit problemen gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 15:43

mijn paarden (2 zonder ijzers, 1 met ijzers) gaan gewoon van smorgens - namiddag de wei op, daarna worden hun hoeven wel goed droog & proper gemaakt met een (oude) handdoek

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:24

Je kunt je paard aan de hand even meenemen langs de omheining, zo kan hij zelf zien waar de boel stopt. Moet je paard natuurlijk wel te hanteren zijn.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:36

Hier staan ze gewoon in de wei met sneeuw. Ze staan er altijd, dus weten de omheining best staan, die lopen daar niet zomaar doorheen :) Qua uitglijden maak ik me geen zorgen, ze staan allemaal ijzerloos en weten hoe ze zich in sneeuw moeten gedragen.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 16:40

Ik kan ze op de wei doen maar doe het nu niet. Ik heb een merrie die meteen sneeuw begint te eten ook al heeft ze water en voldoende eten ter beschikking. Ze kunnen hier wel in de bak en dat gaat prima. Als ze elke dag even naar buiten gaan worden ze minder snel te fris en het is prima tegen stalbenen.