De situatie: eerder dit jaar heb ik mijn paard verhuisd naar de stalling waar hij nu staat. Ik was op zoek naar stalling waar hooi gevoerd wordt (geen voordroog) en waar hij droog kan staan. Droog van boven en droog van onder, dus een schuilhok met droge bodem. Die stal had ik gevonden: schuilstal van ongeveer 4 x 5, met een uitloop. De uitloop bestond voor een deel uit beton (verlengde van de schuilstal) en voor een deel uit zand (een paddock die aan het betonuitloopje vast zat), met hooi van eigen land. De paarden zouden overdag op het gras gaan en tegen zonsondergang in de uitloop/paddock/schuilstal. Niet perfect maar wel in orde. Met als bonus onvoorstelbaar lieve stalgenoten voor mij en een perfect medepaard voor mijn paard: die andere ruin is precies wat hij nodig heeft. Er staat ook nog een derde ruin bij.
Vorige maand werd er een rijbakje aangelegd. Hartstikke mooi. De rijbak zou komen te liggen op de plek waar de paddock was, en zou groter worden dan de paddock dus de paarden zouden meer ruimte krijgen

Tot de dag dat de bouw van de rijbak begon. Ineens kwam het bericht dat de paarden daar niet op mochten. En natuurlijk snap ik dat de aanleg van een bak geld kost. En dat het niet heel handig is als er paarden mesten (we mesten elke dag uit met een uitmestrooster) Maar wat ik niet snap is dat mijn paard sindsdien wordt opgehokt op een paar vierkante meter beton. De schuilstal is ongeveer 4 x 5, het stukje betonuitloop waar die op uitkomt ook ongeveer zo groot maar langer en smaller. In de schuilstal liggen rubber matten van ongeveer anderhalve centimeter dik. Het zijn van die matten die handig zouden kunnen zijn voor onder stro of zaagsel oid, ze zijn ongeveer 1 x 1,5 meter. De matten sluiten niet aan, het zijn losse matten met stukken beton ertussen. De paarden plassen binnen, omdat het daar minder spettert. Ze krijgen ook binnen hooi.
En verder kunnen ze dus buiten op het beton staan. Mijn paard kan al bijna een maand niet liggen (tenzij op de wei, dat is 7 uur. De overige 17 uur kan hij NIET liggen, niet zijn benen strekken, niet apart gaan staan wanneer hij dat wil (hij is laagste in rang) Daar heb ik het uiteraard met mijn stalhouder over gehad. En er zou een uitloopje komen, aan een andere kant (korte kant) omdat aan de lange kant inmiddels de bak ligt. Mijn stalgenoot (eigenaar van het fijne paard) begrijpt goed dat ik ermee zit dat de situatie vrij abrupt zonder overleg ten nadele van mijn paard wordt veranderd. En mijn stalhouder begrijpt het geloof ik niet. Er zou een uitloopje komen, paar keer over gehad, hoe en waar enz. En er gebeurt niks.
Nu is het slechter weer, sneeuw enzo. Dus nu staat hij 24/7 opgehokt op een paar vierkante meter beton. Ik weet niet meer zo goed wat ik ermee moet, hoe zouden jullie dit aanpakken? En stel ik me nou zo aan?