Geen paddock = niet erg?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Geen paddock = niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:25

Okee, ik wil even weten of ik overdrijf.

De situatie: eerder dit jaar heb ik mijn paard verhuisd naar de stalling waar hij nu staat. Ik was op zoek naar stalling waar hooi gevoerd wordt (geen voordroog) en waar hij droog kan staan. Droog van boven en droog van onder, dus een schuilhok met droge bodem. Die stal had ik gevonden: schuilstal van ongeveer 4 x 5, met een uitloop. De uitloop bestond voor een deel uit beton (verlengde van de schuilstal) en voor een deel uit zand (een paddock die aan het betonuitloopje vast zat), met hooi van eigen land. De paarden zouden overdag op het gras gaan en tegen zonsondergang in de uitloop/paddock/schuilstal. Niet perfect maar wel in orde. Met als bonus onvoorstelbaar lieve stalgenoten voor mij en een perfect medepaard voor mijn paard: die andere ruin is precies wat hij nodig heeft. Er staat ook nog een derde ruin bij.

Vorige maand werd er een rijbakje aangelegd. Hartstikke mooi. De rijbak zou komen te liggen op de plek waar de paddock was, en zou groter worden dan de paddock dus de paarden zouden meer ruimte krijgen :)

Tot de dag dat de bouw van de rijbak begon. Ineens kwam het bericht dat de paarden daar niet op mochten. En natuurlijk snap ik dat de aanleg van een bak geld kost. En dat het niet heel handig is als er paarden mesten (we mesten elke dag uit met een uitmestrooster) Maar wat ik niet snap is dat mijn paard sindsdien wordt opgehokt op een paar vierkante meter beton. De schuilstal is ongeveer 4 x 5, het stukje betonuitloop waar die op uitkomt ook ongeveer zo groot maar langer en smaller. In de schuilstal liggen rubber matten van ongeveer anderhalve centimeter dik. Het zijn van die matten die handig zouden kunnen zijn voor onder stro of zaagsel oid, ze zijn ongeveer 1 x 1,5 meter. De matten sluiten niet aan, het zijn losse matten met stukken beton ertussen. De paarden plassen binnen, omdat het daar minder spettert. Ze krijgen ook binnen hooi.

En verder kunnen ze dus buiten op het beton staan. Mijn paard kan al bijna een maand niet liggen (tenzij op de wei, dat is 7 uur. De overige 17 uur kan hij NIET liggen, niet zijn benen strekken, niet apart gaan staan wanneer hij dat wil (hij is laagste in rang) Daar heb ik het uiteraard met mijn stalhouder over gehad. En er zou een uitloopje komen, aan een andere kant (korte kant) omdat aan de lange kant inmiddels de bak ligt. Mijn stalgenoot (eigenaar van het fijne paard) begrijpt goed dat ik ermee zit dat de situatie vrij abrupt zonder overleg ten nadele van mijn paard wordt veranderd. En mijn stalhouder begrijpt het geloof ik niet. Er zou een uitloopje komen, paar keer over gehad, hoe en waar enz. En er gebeurt niks.

Nu is het slechter weer, sneeuw enzo. Dus nu staat hij 24/7 opgehokt op een paar vierkante meter beton. Ik weet niet meer zo goed wat ik ermee moet, hoe zouden jullie dit aanpakken? En stel ik me nou zo aan?
Laatst bijgewerkt door Koper op 06-12-12 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Humphry

Re: Geen paddock = niet erg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:29

ander plekje zoeken als het niet bevalt?

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:30

Hij kan toch binnen liggen als ik het goed begrijp?

Ik snap overigens je frustratie over het verlies van de paddock!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:31

Nee, ik vind niet dat je overdrijft. Het lijkt me verschrikkelijk voor je paard om niet te kunnen gaan liggen als hij dat wil. Ik snap dat je afhankelijk bent van je stalhouder, maar ik zou op zoek gaan naar een andere stalling.
Waarom mag er niet lekker stro in de schuilstal?

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:32

Is er misschien een mogelijkheid om voor bodembedekking te zorgen in de schuilstal. Slijten je paard zijn hoeven niet ook ontzettend op deze manier?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:33

Bo_Cassey schreef:
Hij kan toch binnen liggen als ik het goed begrijp?

Nee kan hij niet, de matten zijn te dun en met stroken beton ertussen dus het is te hard. Daarnaast krijgen ze binnen hooi, en aangezien het paarden zijn willen ze op verschillende plekken eten en rusten. Dus ze eten binnen en verder staan ze wat op het beton buiten. En mijn paard is laagste in rang, als hij zou gaan liggen krijgt hij een terrorist van een fries op 'm af :Y)

Ander plekje zoeken... waar ik nu sta is op zich verder oké, en ik wil 'm ook niet graag weer verplaatsen. Bovendien wil ik persé een stalling met HOOI en die zijn haast onvindbaar in de omgeving.

Hoeven slijten, maar niet té hard. Hij kan namelijk nauwelijks bewegen, na een paar meter staat er weer een muur of een hek. Maak me eerder zorgen om de verkeerde drukverdeling op z'n voeten als ze almaar op het harde staan.

Rollen kan hij ook niet, dat zit me ook dwars. Als het regent of sneeuwt wordt zijn vacht nat, gaat jeuken... en dan kan hij niet rollen.

mirestaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:44

hmm, lijkt me erg onhandig idd, helemaal niet overdreven. :)
je paard kan van die paar gebreken hartstikke gefrustreerd raken, en dat is wel het laatste wat je wil.
een andere stal zoeken lijkt me een optie, als er verder fijne stallen ZIJN. wat dat is zeker niet overal zo.
kun je het verder wel vinden met je stalhouder, want als je afhankelijk bent van iemand waar je niet goed mee overweg kunt is dat natuurlijk helemaal niet handig.
misschien kan je, als je het er al een paar keer duidelijk over gehad hebt, je stalhouder een beetje "aanvallen" door te zeggen dat dit echt niet kan zo... blabla.
niet heel erg aardig, maar hij/zij doet ook niet erg haar best het jou naar de zin te maken, terwijl jij haar klant bent!! ik zeg zeker niet dat je op hem uit moet flippen }>... probeer duidelijk te maken dat het voor jou echt niet gaat zo...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:59

Mijn stalhouder is een aardig mens. Ik heb alleen, sinds die bak er ligt, het idee dat ze me aan het lijntje houdt (paar keer over oplossing gehad, die werd toegezegd en kwam er vervolgens steeds niet)

Ik heb 'r alleen nog niet gemeld dat ik voor wat ze nu aanbiedt een stuk minder over heb aan stallingshuur. Ik ben niet bereid om dezelfde prijs te blijven betalen omdat ik de situatie NIET okee vind en ik het ook niet waardeer dat zij zoiets zomaar beslist en geen alternatief aandraagt. Ik voel me niet serieus genomen, en dat zit me bijna net zoveel dwars als wat ze m'n paard aandoet.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:26

is de bak al klaar? Waarom mag ie niet in de bak dan? Daar kan ie lekker uitleven, rollen en liggen. Als je iedere keer de mest eruit haalt valt het met de schade allemaal nog wel mee volgens mij.

Als dit niet kan zou ik hem toch weghalen daar.

roosxrhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:28

andere stal zoeken?

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 22:35

Vervelend zeg..
Op wat voor termijn heeft de stalhouder je de verbeteringen toegezegd?
Als dit bijv dinsdag besproken is vind ik het niet heel vreemd dat er nog niks 'klaar' is dat is natuurlijk kort dag... Vraag specifiek naar een tijdsbestek waarin ze een andere aan jou beloofde situatie wil gaan realiseren.

Dat de paarden niet los in de rijbak mogen snap ik opzich wel, aangezien het zich heus niet alleen beperkt tot een mest probleem.. Veel paarden maken een waar maanlandschap van de bak waar ze de hele dag instaan. Dus dat is in de meeste gevallen niet ideaal als je de bak ook echt als rijbak wil gebruiken..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 22:44

roxiie schreef:
Op wat voor termijn heeft de stalhouder je de verbeteringen toegezegd?
Als dit bijv dinsdag besproken is vind ik het niet heel vreemd dat er nog niks 'klaar' is dat is natuurlijk kort dag... Vraag specifiek naar een tijdsbestek waarin ze een andere aan jou beloofde situatie wil gaan realiseren.

Morgen is het 4 weken geleden dat ik 't ter sprake bracht. Ze moest toen die zondag een paar dagen weg voor haar werk, zou woensdag weer terug zijn en dan zouden we voor een oplossing gaan kijken. Anderhalve week na die woensdag vroeg ik haar er weer naar en toen zei ze dat ze pas die dag ervoor weer terug was gekomen (was ook zo, ze is vaker weg. Maar tussendoor was ze wel anderhalve week thuis geweest en heb ik haar ook een paar keer gezien en gesproken) Toen zei ze dat ze begrepen had dat ik wilde dat m'n paard met eventuele sneeuw op iets anders dan beton zou kunnen staan. Óók als er sneeuw ligt ja! Maar ook als het niet sneeuwt wil ik dat hij kan liggen wanneer hij dat wil. Dus toen weer afgesproken om het erover te hebben, paar dagen later hebben stalhouder, ik, stalgenoot en vader van stalhouder met z'n allen bekeken waar er een uitloopje zou kunnen komen en hoe groot. Dat is nu 8 dagen geleden.

max66: bak is al een tijdje klaar, ze zijn 4 weken geleden begonnen en binnen een paar dagen lag 'ie er. Paarden kunnen er niet op omdat de bak niet aan alle kanten omheind is, en omdat ze het een probleem vinden dat de paarden er mesten, en dat je eerst zou moeten uitmesten als je wil gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:50

Maar hij staat overdag nog op de wei? Begrijp dat dan een hele achteruitgang is, maar in vergelijking met veel paaeden die elke dag uurtje op de wei komen en verder op stal staan is er niks te klagen!

Geen idee toch binnen stro oid te leggen en dan hooi te voeren in (overdekte) ruif? En dag en nacht op de wei, want neem aan daar ook schuilmogelijkheid hebben? Hoe groot is stuk buiten nog, want 4x5 binnen is voor 3 paarden wel echt erg weinig, zeker als straks echt moeten schuilen trekt de laagst geplaatste (jouwe dus) aan het kortste eind.

Succes!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:55

@Haike
Wat ik begreep is de schuilstal 4x5 en het uitloopje heeft net zoveel m2.
Dus 40m2 voor 3 paardjes, beton, 17 uur per dag.

Paarden die op stal staan kunnen droog en zacht liggen, haar paardje dus niet.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:56

inderdaad wel lekker dat ze overdag buiten op de wei staan, ik vind het altijd jammer als paarden niet lekker kunnen liggen maar goed dat is waarschijnlijk het mens en niet het paard in mij dat spreekt.
Ik heb wel gezien hoe een container er uit kan zien met 2 paarden die daar in piesen en mesten , daar kun je niet ook nog eens lekker eten want ze maken er natuurlijk een zwijnestal van ..... Ik zou inderdaad gewoon minder geld geven , want je heb minder faciliteiten, kijken of er dan wel iets gedaan kan worden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 00:58

@Boedjang
Paarden moeten af en toe liggen om in een diepe slaap te komen.
Als ze 7 van e 24 uur op de wei staan, dan zullen ze eerder eten dan liggen.

Nu sneeuwt het en is het nat en kunnen de paarden NIET de wei op en staan 24/7 met 3 paardjes op 40 m2 beton.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:01

Dan is het wel erg klein, de dominante komen niks te kort maar andere heeft dan wel erg weinig. Vooral binnenruimte zou ik mij zorgen over maken, minder dan missen paddock, 3 paarden op 20m2 past gewoon niet.

Is het geen mogelijkheid overdag op de wei en s avonds in een gewone box? Mist ze wel de bewegingsvrijheid maar wel meer rust en warm en droog?

Gezien ze de laagste is in rang enbinnen gevoerd wordt, krijgt ze dat wel genoeg?

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:04

ai dat is echt niet fijn, veel te weinig ruimte voor 3 paarden , ik kan me voorstellen dat je je daar niet prettig bij voelt. Wat lastig dat er zo weinig hooi gevoerd wordt in jou omgeving,maar ik denk dat ik toch wel een andere stal zoeken.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 01:14

Ik denk toch ook dat verhuizen de beste optie is. Of in ieder geval de stalhouder laten weten dat je opzoek gaat naar een andere stal als de situatie niet verbeterd. Misschien dat het helpt om haar een beetje te pushen als je niets doet ben ik weg. Opzich zou je natuurlijk op een volgende stalling kunnen afspreken dat je zelf voor hooi zorgt wordt alleen lastig als je paard 24/7 met andere staat. Maar misschien is daar wel een oplossing voor te vinden. Zoals nu lijkt me ook geen doen. Nu zullen de paarden wel goed aan elkaar gewend zijn maar ik vindt het vrij riskant om 3 paarden op zo'n kleine ruimte te houden voor hele dagen. Zou ik best eng vinden eerlijk gezegd.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 01:49

Brainless schreef:
@Boedjang
Paarden moeten af en toe liggen om in een diepe slaap te komen.
Als ze 7 van e 24 uur op de wei staan, dan zullen ze eerder eten dan liggen.

Nu sneeuwt het en is het nat en kunnen de paarden NIET de wei op en staan 24/7 met 3 paardjes op 40 m2 beton.....

Dat is wel zo'n beetje de samenvatting ja, die andere twee "paardjes" zijn kastelen van friezen. Ik weet ook van mijn paard dat hij erg graag af en toe even ligt (net als één van de andere waar hij mee staat) Op de eerste dag dat hij er stond lag hij veel, viel m'n stalhouder ook op. En toen realiseerde ik mij dat hij dat ik hem dat op de vorige stal, waar ik toen net vandaan kwam, al een paar maanden niet had zien doen := Was ook erg klein daar (paddockje zonder schuilgelegenheid) en de ondergrond was zand maar er stond een paard bij waar hij zich niet bij op z'n gemak voelde. Ik had 'm dus net UIT zo'n situatie gehaald. Hij is in september verhuisd. En de afgelopen maanden heb ik een paar keer gehoord van een stalgenoot die meestal al vroeg op stal is dat hij samen met een ander paard 's ochtends in het toen nog zanduitloopje lag. In dat uitloopje lag ook de meeste mest altijd. Dus ze gebruikten het genoeg.
Nu met sneeuw/nat kunnen ze inderdaad niet op de wei. Op de dagen dat ze wel op de wei staan krijgen ze 's ochtends geen hooi en moeten ze dus eerst zien dat ze wat binnen krijgen. Vanaf de wei kunnen ze niet naar de schuilstal (paarden die in een ander groepje staan kunnen dat wel, dag en nacht...) Het stukje wei dat ze laatst hadden (elke keer ander stukje) was ongeveer zo groot als anderhalf a 2 standaard rijbakken.

Haike mijn paardje gaat NIET in een box :( Heb een tijdje ergens met 'm gestaan waar het echt niet anders kon en hij werd gek.

Overdekte hooiruif opperde iemand. Dat zou op zich wel passen maar dan passen er denk ik geen paarden meer omheen. 't Is nogal smal.

Afgezien van het plotse gebrek aan ruimte en inzicht :+ bevalt het paard en mij verder goed op stal. Om nou meteen te verhuizen is ook zo wat. Er moet toch een oplossing zijn?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:37

Ik zou even duidelijk opschrijven hoe de situatie nu is, en wat je graag wilt. En daar ook duidelijk bij vermelden dat het gene wat nu aan de orde is, minder waard is voor jou. Probeer ook de eigenaars van de friezen hier in te betrekken, als drie pensionklanten het niet meer eens zijn met de verhouding prijs/kwaliteit dan moet er toch een belletje gaan rinkelen?

Verder vind ik absoluut niet dat je overdrijft. Drie paarden op zo'n klein stukje is vragen om problemen! Ik zou proberen een compromis te sluiten. Bv de helft van de rijbak erbij, deels meebetalen aan de aanleg van een nieuw stuk zandpaddock... Met een beetje onderhandel valt er hopelijk toch nog iets te "winnen."

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 09:58

Je paard leeft met andere paarden in een ruimte groter dan dat hij op stal zou staan, er is een rijbak aangelegd. Dus je kunt hem beweging geven. Ik denk dat hij beter staat dan veel paarden die 23 uur per dag op stal staan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:15

friesiszwart schreef:
Je paard leeft met andere paarden in een ruimte groter dan dat hij op stal zou staan, er is een rijbak aangelegd. Dus je kunt hem beweging geven. Ik denk dat hij beter staat dan veel paarden die 23 uur per dag op stal staan.

Dus een paard dat 24 uur per dag op een stukje beton staat, is beter af dan een paard dat op stal staat?
De schuilstal is klein en haar paard is laagste in rang.

Eit: TS heeft voor haar paardje bewust gekozen voor een stalling waar ze een redelijke uitloop hadden.
Nu is deze uitloop verdwenen en voldoet deze stal niet meer aan haar eisen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-12-12 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 10:16

Ik zou de vergelijking niet eens gaan maken. Dat het altijd slechter of beter kan staat hier los van. Het gaat er denk ik om dat je het beste doet wat mogelijk is!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 11:29

Ik had die vergelijking met een stalpaard ook al gemaakt. Het is alleen geen stalpaard, en als hij dat wel zou zijn zou hij stro of vlas hebben, en zou hij niet met paarden staan waar hij zich niet van kan afzonderen wanneer hij dat nodig vindt.

Gipsy, de ene fries is van een stalgenoot die er al járen staat en de andere is van m'n stalhouder...

Dank jullie wel trouwens voor de bemoedigende woorden, ik ben blij dat jullie het niet gek vinden dat ik me zorgen maak :o