Inloopstal opdelen in 2 stallen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simonesimone

Inloopstal opdelen in 2 stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:11

Hallo allemaal :)
Ik zit in een dilemma en ik zou graag jullie mening hierover willen weten.

Ik heb 2 pony's ( een 2,5 jarige haflinger merrie van 1,40 hoog en een 4 jarige shetlander merrie van nog geen 1,00 meter hoog ). Ze staan 24/7 buiten in een paddock, met goed weer op het land, en hebben samen een inloopstal van 5,5 van 2,5 meter.

Na de erg natte periode werd de paddock erg blubberig maar helaas ook erg glad. Dit heb ik toen opgelost door er bergen haksel over heen te strooien waardoor nu een mooie gelijkmatige niet gladde bodem is ontstaan. Een stuk verbeterd maar het blijft natuurlijk nat.

Nu zou ik graag mijn pony's 's nachts op stal zetten. Aangezien ze beide aanleg hebben voor rotstraal ( zijn hiervoor in de zomer met goed resultaat voor behandeld ). Ik krab hun hoeven wel 2 a 3 keer per dag uit maar toch hou je de nattigheid en daardoor zachte stralen niet tegen. Ze hebben altijd een droge schone stal maar staan hier helaas niet zo vaak in, alleen als ik daar het hooi neergooi. Verder hebben ze voor de stal een stukje met afdak met een stenen vloer zodat ze daar ook een soort van met droge voeten kunnen staan.

Ik heb meerdere malen geprobeerd om ze samen in de stal te zetten, maar helaas na 10 minuten gaat dit fout aangezien mijn haflinger de shet dan in een hoekje drijft en een klap verkoopt.

Nu zou ik de stal kunnen opdelen in een stal van 2,5 bij 2,5 voor de shetlander. En voor de haflinger een stal van 3,5 bij 2,5. Zou dit groot genoeg voor deze twee zijn, en is dit een slim idee?

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

Shirley

Re: Inloopstal opdelen in 2 stallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:14

2 x 2,5 en 3,5 x 2,5 zal het dan worden als de eerstgenoemde maat goed is ;)

Voor alleen de nacht lijken me dat toch lekkere stallen ?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:16

Ja dat kan best
Hier hadden we hetzelfde probleem
Welsh pony is de baas en schopt de shet eruit
We hebben toen een lage houten schutting gemaakt en met een gedeeltje open (doorgang met een ketting)
zodat de shet er onderdoor kan lopen en de Welsh niet en zo een eigen gedeelte heeft

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:17

Het kan, trek anders het stukje met afdak er bij voor extra ruimte.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:22

@ Shirley : Sorry mijn fout. De stal van de shet word dan inderdaad 2 x 2,5. Vroeger zat er een schuifdeur in de stal. De rails zit er nog steeds in ( aan het plafond ) dus als ik mijn vriend even lief aankijk zit die er vast zo weer in. Alleen blijft er dan nog een klein metertje over waar ik dan iets van een laag hekje neer zal zetten zodat ze elkaar nog wel kunnen zien. Maar qua afmetingen moet dit dus wel lukken voor de nachten?

Het afdakje erbij betrekken word wat lastig. Het afdakje is ongeveer de helft van de stal. En dan zou ik daar nog weer een extra hek moeten maken anders staan ze nog in de blub. Zal even een foto opzoeken van het stalletje.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:25

Afbeelding

Het ligt in de planning om het hele afdak te verlengen en te vernieuwen want dit is drie keer niks zo, maar dat gaat waarschijnlijk pas in het voorjaar gebeuren.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:28

Het lijkt me prima te doen !

Als je toch nagaat dat grote paarden ook rustig de hele dag in een box van 3 x 3 staan ( niet hier , hoor, persoonlijk ben ik daar geen fan van :o ) dan zijn de jouwe straks twee riante stallen :)

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:30

Oke harstikke bedankt voor jullie reacties. Dan zal ik mijn vriend morgenochtend maar eens heel lief gaan aankijken :)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:32

Zie net de foto pas, gezellige stal :)

Nu word ik natuurlijk wel nieuwsgierig hoe je dat dan gaat oplossen met die grote deuren :o

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:39

Dank je wel :) Het is niet het meest luxe ooit, maar ben blij dat mijn paarden aan huis kunnen staan en de (bijna straks dan) hele dag buiten.
Haha de grote deuren trek ik dicht en dan komt er heel ouderwets een balk achter. Die komt dan aan de binnenkant zeg maar. Van het kleine deurtje blijft het bovendeurtje dan gewoon open. Door het raam komt ook aardig wat licht. En verder heeft de stal aan de achterkant nog een aantal ventilatie roosters.

Ik bedenk me nu wel net dat mijn haflinger door het kleine deurtje moet ( ze past er wel doorheen ) en mijn shetlander door die mega deuren. :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:43

Vind het er superleuk uitzien, hoor, mooie tegels ervoor ook +:)+

Denk dat daar heel wat paardjes jaloers op zouden zijn !

Morgen wel even foto's maken van de nieuwe situatie, die willen we natuurlijk ook zien, liefst inclusief bewoners :D

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 21:47

Als het gelukt is dan zal ik meteen even foto's plaatsen :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 21:49

ja welja hoor, mijn grootste ijslander is 1.44 en die staat voor de nacht in een 3 bij 3 box en dat is echt ruim hoor

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 20:15

Door het slechte weer van vandaag is er helaas niks van terecht gekomen, maar morgen gaan we e mee aan de slag. :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:17

Ik denk dat het wel een goede oplossing is om ze dan 's nachts in de stal te doen. :) Naar mijn idee zeker groot genoeg hoor.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:21

Euhm even over dat haksel, rotstraal krijgen ze vaak van kleine scherpe houtsnippers! Vochtige zolen werken er natuurlijk ook aan mee, maar door het haksel krijgen ze kleine sneetjes in de zool waardoor de bacterien naarbinnen kunnen. Goed uitkrabben en hyposol oud erop kan natuuurlijk goed helpen, maar lopen ze daarna weer op dat houtspul gaat het weer kapot. Ik ben hierachter gekomen nadat ik dit ook een keer heb gedaan om te verharden en de paardjes die nooit rotstraal hadden kregen het allebei! Je kunt beter verharden met stenen (vriend nog liever aankijken dus) of schoon zand of matten of anders greppeltjes graven zodat t wat weg kan lopen. Succes met je paardjes!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 20:24

Verdelen is niet zo moeilijk. Maar waarom moeilijk doen met schotten ed. Optie 1 is een simpel lijntje met lint ertussen zetten. Doe ik zelf ook rustig en het helpt echt. Of anders een weidehek ertussen, die je open kan doen. Daarmee kan je dan je inloopstal ook nog gewoon gebruiken. Of om het iets permanenter te maken zonder grote zware ingrepen, een panelhek ertussen (zie foto hieronder).

Mijn eigen stallen.
Afbeelding

De voorkant zijn panels met deuren en ertussen zitten weidehekken die ook open kunnen. Hiermee kan ik van de hele stal ook een inloopstal maken.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 21:54

rina schreef:
Verdelen is niet zo moeilijk. Maar waarom moeilijk doen met schotten ed. Optie 1 is een simpel lijntje met lint ertussen zetten. Doe ik zelf ook rustig en het helpt echt. Of anders een weidehek ertussen, die je open kan doen. Daarmee kan je dan je inloopstal ook nog gewoon gebruiken. Of om het iets permanenter te maken zonder grote zware ingrepen, een panelhek ertussen (zie foto hieronder).

Mijn eigen stallen.
[ Afbeelding ]

De voorkant zijn panels met deuren en ertussen zitten weidehekken die ook open kunnen. Hiermee kan ik van de hele stal ook een inloopstal maken.

dan mogen ze wel heel braaf zijn.

Zo'n soort afscheiding zou ik nooit gebruiken bij mijn paard. gaat iets te makkelijk een been tussendoor als hij uithaalt en voor hetzelfde blijft hij dan haken
als hij hem terugtrekt.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 22:14

simongek schreef:

_O- _O- _O- _O- jep ik heb de BRAAAAAAAAAFSTE paarden op stal............ :n not really he. Ik heb draken op stal, en toch heb je met deze hekken geen last van hangen blijven. Deze zijn gemaakt voor paarden en de afstand is dusdanig dat dat been altijd teruggetrokken kan worden. Dat benen erdoor is hier dus ook wel vaker dan 1 keer gebeurd, en in het begin hield ook ik mijn hart vast. Maar echt ze halen em zo terug zonder enig probleem. Zelfs de achterbenen, want ja ook dat is al gebeurd. Maar als je het zo eng vind, haal bij de Leen Bakker een stuk van het goedkoopste tapijt en rol het hek erin, klaar is klara. Die verandering heb ik nu zelf ook gemaakt, maar dat was meer omdat miss uberdraak OVER de hekken ging omdat dr buurvrouw naar dr hooi keek :roll: Nu ziet ze dr buurvrouw niet meer als ze staat te eten en geeft het rust in de tent.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-12 19:04

@ Rina : een afzetlint zou voor die van mij echt geen optie zijn. Ze lopen er gewoon dwars doorheen heb ik al meerdere keren ook in de paddock e.d. geprobeerd.

De originele schuifdeur was geen optie meer. Uiteindelijk hebben we een tussenschot van een oude deur en een hek gemaakt. Even improviseren maar het is stevig en werkt tot nu toe goed.
Haflinger staat nu toch aan de kant van de grote deuren en de shetlander aan de andere kant. Vandaag de eerste dag op stal dus flink wat hooi gegeven, benieuwd hoe ze er morgenochtend bij staan en dan meteen even een foto maken :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:48

Lijkt me prima hoor. Mijn fries heeft ook niet zo'n grote stal. Iets van 2,5 op 4. Vindt het goed te doen. Ze staan er alleen 's nacht dus vindt ik persoonlijk een heel verschil met paarden die de meeste tijd van hun dagen slijten op stal dan is groter gewenst.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-12 20:52

rina schreef:
simongek schreef:

_O- _O- _O- _O- jep ik heb de BRAAAAAAAAAFSTE paarden op stal............ :n not really he. Ik heb draken op stal, en toch heb je met deze hekken geen last van hangen blijven. Deze zijn gemaakt voor paarden en de afstand is dusdanig dat dat been altijd teruggetrokken kan worden. Dat benen erdoor is hier dus ook wel vaker dan 1 keer gebeurd, en in het begin hield ook ik mijn hart vast. Maar echt ze halen em zo terug zonder enig probleem. Zelfs de achterbenen, want ja ook dat is al gebeurd. Maar als je het zo eng vind, haal bij de Leen Bakker een stuk van het goedkoopste tapijt en rol het hek erin, klaar is klara. Die verandering heb ik nu zelf ook gemaakt, maar dat was meer omdat miss uberdraak OVER de hekken ging omdat dr buurvrouw naar dr hooi keek :roll: Nu ziet ze dr buurvrouw niet meer als ze staat te eten en geeft het rust in de tent.

Classy heeft 2 jaar geleden zelfs in een mini paddock gestaan, afgezet met schrikdraad.
Lekker droog in de ouwe schuur en nooit een probleem gehad.
Volgens mij fok je hele super makke en lieve paarden.