Ik heb de hele nacht wakker gelegen omdat het me niet lekker zit. volgens de weersvoorspelling krijgen we komende nacht storm en sneeuw, oftewel een sneeuwstorm. Mijn veulen (nu 6.5 maanden oud) staat normaal gesproken 24-7 op het land. Nu is ze recentelijk van weide verwisseld door de eigenaar van het land, en op dit nieuwe stuk hebben ze weinig schuil van de bomen. Ik maak me ontzettend ongerust over de komende nacht en vraag me af of ze niet beter op stal kan vanavond en na de storm morgen weer naar buiten. Ze kent een stal wel, heeft ze ook in gestaan met het afspenen en er zou een vriendje met haar mee kunnen. De rest van de paarden blijft waarschijnlijk gewoon buiten, maar ja.. zij is nog maar een veulen en ik vind het nogal wat. Wat zouden jullie doen?
Als er weinig schuilmogelijheden zijn en ze kan met een vriendje op stal zou ik dat doen. Genoeg ruwvoer erin voor de nacht en dan zal dat vast prima gaan.
Siepie
Geplaatst: 06-12-12 09:48
Ik zou haar met een vriendje binnen zetten. Als ze geen storm kent en op hol slaat en door het draad vliegt ben je verder van huis.
Set_Elkol
Geplaatst: 06-12-12 09:49
als je veulen gewoon een goede vacht heeft aangemaakt is ze niet kwetsbaarder dan gewone paarden, en de rest van de paarden zal niet in paniek raken neem ik aan. Dan leert het veulen meteen dat het niet eng is, door het voorbeeld van de andere paarden te volgen. en met een groep paarden is de beschutting voor een veulen nog best goed, mits ze bij de andere paarden staat. Zelf zou ik ervoor kiezen om haar buiten te laten. Op hol slaan doet ze denk ik niet zo gauw, zo'n storm bouwt geleidelijk op dus niks op plotseling voor te schrikken, daarnaast zijn paarden niet zo gauw bang voor natuurelementen.
viphorse
Geplaatst: 06-12-12 09:52
Mijn veulen , nu inmiddels jaarling , zocht vorig jaar de sneeuw op om erin te gaan staan . De sneeuw bleef op de vacht liggen maar deze had wel een uitloopstal dus mogelijkheid om te schuilen. Ieder paard is verschillend onze 2 jarige gaat absoluut de uitloopstal niet uit en heeft een hekel aan regen etc. De jaarling ligt er het liefst in. Ik snap je gedachte en gevoel en eerlijk gezegd had ik als mijn veulen geen schuilmogelijkheid had gehad hem naar binnen gehaald ondanks dat ze er prima tegen moeten kunnen.
Bedankt voor jullie reacties. Het is ook niet de sneeuw op zich waar ik me zorgen om maak, maar juist nog een storm daarbij vind ik wel erg heftig voor der. Ze staan met zn vieren in dat stuk weide en zij staat altijd samen met haar shet-vriendje en de 2 grote paarden staan ook met zn tweetjes samen. Veel schuil zal ze aan de shet niet hebben vrees ik. Pff lastig!
Is het dan een schrikkerig veulen over het algemeen? Ik ben er zelf echt voorstander van om ze overal aan te laten wennen, maar ik snap wel je zorgen. Misschien kan je 's avonds laat gaan kijken hoe ze eronder is, en anders alsnog binnen zetten?
Als je je zelf zorgen maakt zou ik haar lekker op stal zetten met de shet. Of het echt nodig is weet je natuurlijk niet, maar in dit soort gevallen zou ik toch naar je eigen gevoel luisteren. Of je ligt weer een nacht te woelen en je druk te maken, of je bedenkt als de storm al begonnen is om ze alsnog binnen te doen. Kan je dat beter voor zijn denk ik dan. Ik haal de paarden ook binnen bij een sneeuwstorm.
jorika1986
Geplaatst: 06-12-12 10:14
Zet ze maar lekker binnen met een kameraad die niet al te groot is en waarmee ze het goed kan vinden. Lekker veel te knabbelen en misschien wat om te spelen in de stal leggen (jollybal) Zekerheid voor alles!
Lekker op stal met een vriendje als je die mogelijkheid hebt! Stel je jezelf gerust en weet je zeker dat ze lekker beschut staat! Lekkere lading hooi in de stal zodat ze kan knabbelen en dan vermaken ze zich wel een nachtje hoor!
Shirley
Geplaatst: 06-12-12 10:20
Eigenlijk vind ik het voor die grote paarden ook wat sneu, ze krijgen er niks van, die van mij staan ook praktisch allemaal ( op twee echt oude mokkeltjes na ) buiten, maar WEL met voor iedereen ruim gelegenheid tot schuilen om droog en uit de wind te staan.
En een flinke dot hooi uiteraard om de kachel te stoken ...
Dus ja, ik zou 'r ook lekker binnen zetten de nacht met haar kameraadje
Nou ik heb toch maar naar stal gebeld en ze komt vanmiddag rond voertijd met haar shetvriendje op stal. Het was geen probleem gelukkig. Pff, ben ik zo'n ongeruste mieperd, ik weet het niet.
Het stormde en sneewde hier gisteravond ook flink en het was echt niet fijn buiten. Zelfs de zwerfkat die nooit naar binnen wil heeft binnen geslapen. Dus goede keus om je veulen een nachtje binnen te zetten.
liljebo
Geplaatst: 06-12-12 11:02
Geef je wel gelijk hoor. Ik zou niet zo bang zijn dat ze schrikt van de storm, maar ik vind met dergelijke weersomstandigheden de mogelijkheid van beschutting zoeken toch echt een 'must' (eigenlijk voor alle paarden). Ik heb zelf ook de paarden 24/7 buiten en de temperatuur is hier nog wel wat lager dan in nl, maar ik heb een fikse schuilstal en een fijnmazig hooinet buiten en een fijnmazig hooinet in de schuilstal, opdat ze geheel hun eigen wensen kunnen invullen. Je ziet met een sneeuwstorm toch echt dat ze graag gebruik maken van de mogelijkheid tot het zoeken van beschutting. Sneeuw is niet erg, kou ook niet. Maar wind (zeker gecombineerd met nattigheid) is voor veel paarden niet aangenaam.
In het andere stuk land hadden ze veel schuil van het bos dat er naast ligt, maar hier niks helaas. Ik ben opgelucht dat ik heb gebeld. Nog een paar maandjes, dan komt ze naar huis, is toch anders dan wanneer ze zo ver weg staat, zoals nu.
Ben zelf zeker voorstander ervan om paarden lekker veel buiten te laten lopen. Maar zonder schuilmogelijkheid nu 's nachts buiten? Nee, ook mijn volwassen paarden gaan dan toch echt naar binnen voor de nacht Dus ik geef je groot gelijk en fijn dat er geen probleem van werd gemaakt.
Anoniem
Geplaatst: 06-12-12 13:55
Een veulen hoort ook rust te krijgen. Ze slapen nog veel dus lekker s'nachts op stal! Bovendien kost slecht weer enorm veel energie, terwijl ze het 1e jaar 90 % van hun totale hoogte bereiken dus hard groeien. Ik heb wel een jaarling buiten lopen op een beschutte wei met bijvoer maar de veulens horen het eerste jaar s'nachts binnen vind ik.
Tosadog
Geplaatst: 06-12-12 13:57
Ik ga met de rest mee, als je de mogelijkheid hebt, lekker binnen zitten voor een nachtje. Al is het alleen maar voor je eigen gemoedsrust... Paarden zijn idd wel heel verschillend; ik heb er een die rustig in weer en wind buiten blijft staan, in principe dan, want toen we vorige week, regen en die ijskou hadden werd het haar ook te gortig. En ik heb een jonge merrie die in de stal echt veel ligt, die heeft dus echt haar rust binnen nodig en voor jouw veulen is dat misschien ook "even bijkomen". Zelf zet ik ze sowieso binnen als er slechte voorspellingen zijn voor de avond en nacht, als het gewoon "normaal" weer is kunnen ze zelf beslissen of ze naar buiten gaan of niet. En overdag lopen ze buiten, weer of geen weer.
Wilawander, ze zijn pas deze week naar dit stuk verhuisd, in de andere wei hadden ze echt wel schuilmogelijkheid. Niet in een hok, maar onder de bomen, die veel schuil boden. Komend voorjaar heb ik mn eigen stallen af en dan kan ze naar huis komen en komt ze sowieso snachts op stal, maar voor nu ben ik nog wel afhankelijk van stalling. Ik woon niet dichtbij dus zelf s avonds naar binnen brengen en s ochtends weer naar buiten is geen optie. Er staan daar alles met elkaar wel zo'n 30 paarden die in verschillende groepen gewoon bij weer en wind buiten staan en ik moet eerlijk zeggen dat ze het er allemaal prima op doen. Ik ben dat alleen zelf nooit gewend geweest.
Mijn andere paarden staan bij mijn ouders en die komen met slecht weer altijd naar binnen. Het is voor mij ook geen optie om veulen daar naartoe te brengen voor de winter, omdat ze dan echt te weinig buiten zou komen. Met bevroren grond, sneeuw enzovoort willen mn ouders geen paard buiten hebben namelijk en dan zou ze gewoon langdurig op stal komen. Dat vind ik ook niks.
Mjetterd
Geplaatst: 06-12-12 14:07
Verstandig van je! Ik ben ook aan het proberen een jaarling voor vanavond binnen te krijgen. Maar het werkt allemaal nog niet echt mee...
Hier staat sinds een week ook een 6maanden oud veulen samen met mijn 3 pony's samen op de wei (24/7). Ze hebben momenteel 1 schuilstal waar ze in kunnen, maar ook 's nachts kruipt niemand van hen er echt regelmatig in (ik kom vaak heel laat ivm school etc en ze staan dan helemaal aan de andere kant van het weiland). Over 2 weken is het hooi in de andere schuilstal op en hebben ze dus 2 schuilstallen, al gaat dat enkel mijn eigen gemoedrust goed doen denk ik, aangezien ik zie dat zij er zelf niet al te veel aan vinden. Mijn eigen pony's staan al 3 jaar zo bij mij, zonder 's nachts op stal te gaan, en ik heb ze nog nooit zien rillen van de kou of ongelukkig gezien, zolang ze zich maar lekker warm kunnen houden met wat hooi te eten. Het nieuwe veulen (kwpn, mijn eigen pony's zijn haflingers en een welshxarabier) stond thuis altijd 's nachts binnen maar doet het heel goed met de overgang, ook met de vele sneeuwval hier geen kou. Hier zijn zij en ik niks anders gewend en ze doen het er altijd heel goed op, mijn welshxav wordt zelfs erg chagerijnig op stal (zelfs al denk je haar daar een plezier mee te doen). Het is ook heel paardafhankelijk hoor, dus je moet het allemaal een beetje zelf afwegen
Voor je eigen gemoedsrust heb je zeker een goede oplossing gevonden denk ik!
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 06-12-12 17:41
Hier blijven ze buiten staan. Onze oude onder deken. Het jonge ding bloot. Ze hebben nu geen schuilstal maar wel de beschutting van twee grote schuren met overstekend dak dat scheeltZe redden zich wel vannacht. En staan al een tijdje op dit stuk. De schuilstal is nog in de maak maar bijna klaar.
Fijn dat je kleintje op stal kan, zeker als ze er nog maar net staan.
Wij hebben vandaag onze kudde die altijd 24/7 buiten staan nu voor winter naar de schuilstal gebracht, kunnen ze droog staan en liggen als ze willen of de weide in. Tot maart blijven ze hier staan en dan gaan ze weer 24/7 de weide op..... Aanleiding om het nu te doen is toch wel het weer wat ze voorspellen voor vannacht en morgen, en de weides ook al erg nat zijn. Het is toch wel lekker als ze de komende maanden kunnen kiezen om lekker droog te liggen en staan.