Strooi zout, slecht voor paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eldora1

Strooi zout, slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 00:19

Ik zal even mijn verhaal doen:

Mijn paard staat in een grote zee container, geen zorgen: er staat altijd 1 grote deur open, er ligt altijd stro in, aan de container liggen 6 stelton platen, waar ze zelf heen kan, ze kan dus zelf heen en weer en word niet ' opesloten' in stal. Nu het winter word, en het gaat vriezen word alles glad. Nu heb ik al een paar kee gezien dat ze uit glee op de platen. En om klachten en problemen t evoorkomen heb ik het eerste helemaal schoon getrokken met een trekker en bezem en toen strooi zout er op gegooit.
Maar nu zie ik steeds dat ze er aan ruikt, niet erg , maar ook er aan gaat likken.
Ik heb 2 likstenen in stal/buiten hangen, waar ze ook gebruikt van maakt.
Maar nu dan mijn vraag: is het erg dat ze het op likt? Want het is heel anders zout dan een lik steen,en zijn er nog meer bokkers met een uitloop stal, die ook last hebben van uitglijdende paarden? Hoe doen jullie dat?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Strooi zout, slecht voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:23

ik schuif en veeg de uitloop maar gooi geen strooizout.
Als het echt te gortig word met ijzel is het land vaak ook hard genoeg om daar ook op te kunnen maar als het echt gevaarlijk word is het heel jammer voor ze maar gaat de staldeur toch echt dicht.
Overigens is dit bv vorig jaar helemaal niet voorgekomen, zorg dat de sneeuw opgeveegd is voor ze het aan kunnen stampen en dan hopen datr het droog opvriest.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:37

Ik gebruik ook geen strooizout, omdat ik de tegels op tijd schoon krijg of het door zand niet zo snel glad wordt. Als ik zout wil hebben haal ik een zak veezout (25kg à 9 euro laatst) goedkoper en veilig mocht er een pony aan gaan sabbelen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 00:43

CaCl2 is strooizout. NaCl is keukenzout. Beide zijn niet echt bevoordelijk en kunnen in een te hoge concentratie behoorlijk zieke dieren opleveren. Zout werkt irriterend op het slijmvlies van het maag-darmkanaal. Als het zout in de maag blijft zitten wordt het opgenomen door het bloed. Hierdoor wordt in het bloed een te hoog natriumgehalte aangetroffen. Het bloed gaat water onttrekken van de omringende weefsels, dit kan leiden tot uitdroging van de cellen.

Je kunt beter de boel niet schoonvegen en juist oude mest met stro en/of zand laten opvriezen op die plekken, hiermee krijg je een mooi stroef oppervlakte.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 00:47

Ow... Laten we maar eens gaan stoppen met het zout :s
BedNkt voor de tips, ik heb er zeker wat aan!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:44

zout is vooral slecht voor de hoeven
ik gooi elke winter als er vorst word voorspeld een dun laagje hooi op de grond dat is stroef
geen stro want dat is glad
ook kun je wat mest strooien maar dat word wel een vieze bende als het gaat dooien het is wel goedkoper dan hooi

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:46

Dun laagje zand zorgt er ook voor dat het stroef wordt

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 08:59

Ik was idd een dun laagje zand van plan neer te leggen, maar daar is het blijkbaar al te laat voor. Achja paardlief red zich wel en anders is altijd de stalhouder er nog. :)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:08

zand spoelt weg als het gaat regenen of dooien hooi niet je kan het ook op de bevroren ondergrond leggen als het gaat dooien dan blijft het liggen als het dan weer gaat vriezen dan is het weer stroef gaat langer mee

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:12

Geeft toch niet lady? Spoelt het gewoon de bestrating in. Hooi lijkt mij dan weer een vreselijke troep geven.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 09:17

valt reuze mee en het is zo weer opgeruimd

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:14

Dan is het ook weer direct schoon als het zand weg spoelt (moet het trouwens wel behoorlijk regenen).
Gaat het weer vriezen strooi je toch weer een nieuw laagje.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:16

zelf strooi ik grof zand indien nodig, geeft minder troep dan stro etc en zo weer bijgestrooid :j

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:19

Zand lijkt mij de beste oplossing. Voor de trams gebruiken ze dat ook op de rails.
Zand wordt (bijna) niet gegeten door paarden en is lekker stroef.
Geeft geen rommel zoals mest, en hooi wordt ook een drassige bende als er een aantal keer overheen gesjokt is.
Is ook lekker goedkoop en milieu vriendelijk uiteraard!
En als het droog is en het ligt er nog pak je de bezem en veeg je het zo opzij of natuurlijk de bak in.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:22

Ik strooi al jaren strooizout (7 winters) op de klinkers bij de stallen als het glad is en mijn paard krijgt er juiste prachtige schone hoeven van.
Hier kan hij ook in de paddock en in een stal dus hij staat niet voortdurend in het zout.
Ik heb wel een hekel aan het strooizout waar ook steentjes in zitten. Dan moet je weer oppassen dat die niet in de witte lijn terecht komen.

Naast zout strooi ik ook zand. Ligt een beetje aan de hoeveel nattigheid wat is opgevroren.

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 23:23

Besankt voor se tips!
Her zout laten ik naar bij wat het is en ben zand aan hwt gebruikrmen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:29

Leerzaam topic. Ik heb zout gekocht om te strooien, met de gedachten; misschien in de paddock. Maar als ik nu ga buiten lopen met mijn pony, likt ze het liefst de hele straat af door het stooizout... (ze heeft keuze uit 2 verschillende likstenen) maar als ik dat zo zag is dat plan van in de paddock strooien zo verdwenen , dat gaat sowieso niet meer gebeuren. Maar het is ook voornamelijk zand, en als de tegels glad worden kan ik die altijd nog weg halen.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 23:55

Ik strooi pertinent geen zout in mijn paddock, heb het 1 keer gedaan en daar een hele harde wijze les uit geleerd.. Mijn oude merrie heeft er zwaar ontstoken mok van gekregen en ik moest alle 4 haar benen kaalscheren. Ze had altijd wel wat kleine mokplekjes, maar door het irriterende zout had ze haar hele benen kapot gebeten en vervolgens durfde ik haar ook niet meer in de (toen) rijbak te zetten. Ze had tientallen wonden op haar benen van het zout. Alle sokken af moeten scheren en vervolgens weken lang gespoeld met water.

Heb nu antislip matten in mijn paddock, deze zijn afgelopen dagen niet glad geweest. Op de rest van het beton heb ik het geknoeide hooi laten liggen, normaal veeg ik dat weg maar na de sneeuw had ik het laten liggen. De sneeuw heb ik wel onmiddellijk weggeschoven, maar het hooi verspreid om de hooikisten en waterbakken en richting hun favoriete mestplaats.