illegale stalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

barrelover

illegale stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 10:29

Ik hoorde laatst dat waar mijn paard staat er helemaal geen stallen mogen worden verhuurd. Het is best een grote stalling maar er staan maar 4 paarden. 2 van hem 2 van pensionklanten.

Maar hoe weet je of je daar mag staan? En wat zijn de gevolgen voor huurder en verhuurder als het dus waar blijkt te zijn dat de verhuurder geen boxen mag verhuren? Hij gebruikt dit trouwens als in komen en liefst krijgt hij het geld contant. Er is geen contract en ik weet vrijwel zeker dat hij er geen belasting over betaald.

Myca

Re: illegale stalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:34

Volgens mij mag je hobbymatig max 7 paarden houden. Dan heeft de stalhouder dus geen vergunning nodig. Maar als je het zeker wilt weten dan zou je dat na moeten vragen bij de gemeente waar je paard staat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:36

Geldt dat dan niet voor eigen paarden, Myca ?
Pensionstalling is toch wel iets anders lijkt me ...

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:42

In dit geval zijn er maar 4 paarden waarvan 2 in pension. Dat lijkt toch echt meer op een hobby dan op een bedrijfsvoering. Ik kan me niet voorstellen dat je hier een probleem mee zal krijgen.

Ik denk dat de meeste mensen die hun paard in pension hebben staan daar contant voor betalen zonder factuur.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:43

Ik betaal ook contant zonder contract of factuur.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:44

Volgens mij heeft Shirley idd gelijk. Heb namelijk ook wel is gehoord dat je daar een vergunning voor moet hebben.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:45

Tot een x aantal --> hobbymatig :) Hangt ook nog van de gemeente af en je zit ook nog met vergunningen voor het aantal paarden dat je mag houden.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:51

Als je hobbymatig paarden houdt dan geldt dat de paarden niet geregistreerd hoeven te worden en dat de administratie van dieren, grond en producten niet bijgehouden hoeft te worden. Per gemeente scheelt dat misschien een paard, maar 4 paarden is royaal onder de grens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:51

Het verhuren van stalling is nooit hobbymatig, je vangt er nl geld voor en hoort er belasting over te betalen. Verder worden er andere eisen aan pensionstalling (wat je dan bent) gesteld als aan een puur-eigen-paarden stalling.
Maar het gebeurt veel, net als veel andere dingen die 'zwart geld' opleveren :)

In het ergste geval kun je plotseling op straat komen te staan als hij kontrole krijgt.
Zou hij schulden hebben dan kan je paard gekonfiskeerd worden omdat ze als zijn eigendom gezien worden.

Maar wie kontroleert er nu bij een pensionstal/manege hoe de boeken er voor staan en of er niet meer paarden gestald staan als er vergunning voor is ....

Risiko loopt je overal.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:52

Maar is het zo dat er geen stallen mogen worden verhuurd om dat de plek waar de stallen staan een andere bestemmingsplan heeft? Dus de stallen die er staan helemaal niet mogen staan?
Volgensmij is er voor jou zelf geen probleem als ze er achter komen. Waarschijnlijk krijgt de stalhouder een flinke boete en moeten de paarden daar weg en de stallen worden afgebroken.
Maar goed daar weet ik het fijne er niet van af. Dan zou je bij je rechtsbijstand verzekering kunnen informeren. Ik weet wel dat als je paard op pension staat en de pension raakt failliet dat ze dan niet je paardenbeslag mag nemen.

Wat betreft het hobbymatig houden van paarden mag tot maximaal 7 paarden. Maar dat moeten wel eigen paarden zijn en geen pensioenspaarden dacht ik!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:54

Mias schreef:
Wat betreft het hobbymatig houden van paarden mag tot maximaal 7 paarden. Maar dat moeten wel eigen paarden zijn en geen pensioenspaarden dacht ik!

Eigen paarden kunnen ook met pensioen zijn hoor ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:55

Hierbij speelt wel een rol of de activiteiten op winst zijn gericht en zo ja, of die winst een hoofdbron van bestaan kan zijn.
Van 2 paarden in pension kan je niet leven en ik ga er van uit dat de pensionhouder een andere inkomensbron heeft.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:56

DubbelDun schreef:
Mias schreef:

Eigen paarden kunnen ook met pensioen zijn hoor ;)

Haha, bedoelde pension. Autocorrectie van de iPad werkt niet mee ;)

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:56

Als jij kan aantonen dat jij de verzorging van je paard opneemt, dus bijv da kosten, dan ben jij zogezegd eigenaar en wordt je paard ( in t ergste geval ) niet in beslag genomen.

Maar dan ga je van het ergste uit... Soms gaan dingen ook gewoon goed.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:59

DubbelDun schreef:
Het verhuren van stalling is nooit hobbymatig, je vangt er nl geld voor en hoort er belasting over te betalen. Verder worden er andere eisen aan pensionstalling (wat je dan bent) gesteld als aan een puur-eigen-paarden stalling.

In het ergste geval kun je plotseling op straat komen te staan als hij kontrole krijgt.
Zou hij schulden hebben dan kan je paard gekonfiskeerd worden omdat ze als zijn eigendom gezien worden.

Maar wie kontroleert er nu bij een pensionstal/manege hoe de boeken er voor staan en of er niet meer paarden gestald staan als er vergunning voor is ....

Risiko loopt je overal.

Nee, is dus niet zo! Dit is onzin!

Het verhuren van 2 stallen weegt vaak niet eens op tegen de kosten. Die zou je anders ook kunnen aftrekken en dan zou je er nog aan verdienen (kijk maar eens wat onderhoud kost ;) (nouja, je draagt minder belasting af dan dat je terugkrijgt :))

Vandaar ook dat er een grens is gesteld zodat het a. administratie scheelt etc. Dus je kan als eigenaar makkelijk 1-2 stallen verhuren zonder gezeik.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 10:59

TS, heb je ook je paspoort in moeten leveren op stal? Wij moesten dat namelijk op onze eerste stal wel (wisten wij veel...) Hij zij dat dat van de verzekering moest, maar in feite stonden alle paarden in de boeken als zijn eigen paarden. Wij moesten ook contant betalen... Nu staan we op een 'professionele' stal en keken ze ons heel raar aan toen we vroegen waar we de paspoorten moesten laten ;) Toen ging bij mij dus pas een belletje rinkelen...
In het geval van een faillissement is het dus best lastig om op dat moment aan te tonen dat een paard daadwerkelijk jouw eigendom is. Er staat immers niets meer op papier. Verdiep je hier dus even in!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:03

BiHB schreef:
Als jij kan aantonen dat jij de verzorging van je paard opneemt, dus bijv da kosten, dan ben jij zogezegd eigenaar en wordt je paard ( in t ergste geval ) niet in beslag genomen.

Maar dan ga je van het ergste uit... Soms gaan dingen ook gewoon goed.

Dat is dus erg lastig als jij iedere maand zwart betaald! Bij ons liepen de entingen en ontwormingen bijvoorbeeld ook via de pensioneigenaar. Dus pas daar echt mee op! Ik heb er gelukkig geen problemen mee gehad, maar het kan echt zo fout aflopen. Ik betaal nu dan ook mijn beide paarden apart (via de bank) zodat ik in ieder geval een of andere vorm van 'bewijs' opbouw. Een paspoort zegt namelijk niets over de eigendom.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:07

Zelfs dan kan het niet dat ze zo maar je paard in beslag nemen (sowieso moet het dan wel heel ver gaan voordat zoiets gebeurd :')) hoef je niet van uit te gaan, er zijn daarvoor tig signalen. Paspoort is trouwens ook geen eigendomsbewijs dus daar heb je nog weinig aan. Sowieso neem ik aan dat het paard ook op naam staat van de eigenaar, en niet van de pensionhouder. Dus mjah... je kunt in elke situatie moeilijk gaan doen "stel dat, stel dit..." maar dat lijkt me een beetje overbodig.

Contant betalen kan gewoon, maar vraag dan "voor je eigen administratie" voor een betalingsbewijsje.

Via bank is natuurlijk handiger ;)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:11

In de praktijk gebeurt het meestal niet, maar officieel moet het paardenpaspoort altijd bij het paard gehouden worden (dus bij de stal). Het is inderdaad geen eigendomsbewijs.
Als een stalhouder om een paspoort vraagt dan hoeft dat helemaal niet te zijn om te doen alsof het zijn eigen paarden zijn.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:12

Nee, het is meer voor "als er iets gebeurd..." (Stel paard moet met spoed naar een kliniek, stal eigenaar doet dat meteen, jij zit die dag voor je werk aan de andere kant van het land...) + vaak ook soort borg (ook al geven ze dat niet toe :'))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:13

DubbelDun schreef:

Risiko loopt je overal.
Serendip90 schreef:
Nee, is dus niet zo! Dit is onzin!

Het verhuren van 2 stallen weegt vaak niet eens op tegen de kosten. Die zou je anders ook kunnen aftrekken en dan zou je er nog aan verdienen (kijk maar eens wat onderhoud kost ;) (nouja, je draagt minder belasting af dan dat je terugkrijgt :))

Vandaar ook dat er een grens is gesteld zodat het a. administratie scheelt etc. Dus je kan als eigenaar makkelijk 1-2 stallen verhuren zonder gezeik.

Blijft het feit dat het een bijverdienste is en dus opgegeven hoort te worden aan de belasting. Ik kan me niet indenken dat iemand met 2 paarden aan huis zo'n laag inkomen heeft dat ie daarmee onder de belastinggrens zal blijven ;)

De belasting heeft er geen boodschap aan dat de kosten niet opwegen tegen de baten en verbiedt niemand een charitatieve instelling te hanteren :) Maar opgeven zul je het toch moeten...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:14

Loetie84 schreef:
TS, heb je ook je paspoort in moeten leveren op stal? Wij moesten dat namelijk op onze eerste stal wel (wisten wij veel...) Hij zij dat dat van de verzekering moest, maar in feite stonden alle paarden in de boeken als zijn eigen paarden. Wij moesten ook contant betalen... Nu staan we op een 'professionele' stal en keken ze ons heel raar aan toen we vroegen waar we de paspoorten moesten laten ;) Toen ging bij mij dus pas een belletje rinkelen...
In het geval van een faillissement is het dus best lastig om op dat moment aan te tonen dat een paard daadwerkelijk jouw eigendom is. Er staat immers niets meer op papier. Verdiep je hier dus even in!

maar in andere topics lees je weer dat de prof stallen juist de paspoorten wel willen hebben omdat ze die bij controle moeten laten zien dus hier kan ik niet uit afleiden of een stal legaal of illegaal is hoor :?
Overigens denk ik er niet aan om mijn paspoort op stal te laten, paard is van mij en als er controle komt dan bellen ze maar dan kom ik wel met mn paspoort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:18

Een legale stal heeft een BTW-nummer en is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat is zeer simpel na te gaan :)

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:19

Een paardenpaspoort moet ten alle tijden opvraagbaar zijn bij degene die de paarden houdt.
Uitzonderingen daarop zijn:

•Als een paard in de wei of op stal staat en de houder het paspoort op verzoek meteen kan laten zien.
•Als het paard tijdelijk lopend wordt verplaatst naar een plek vlak bij het bedrijf en het paspoort binnen drie uur getoond kan worden.

•Bij het verweiden van het paard waarbij het paspoort op het bedrijf van vertrek getoond kan worden.

•Als het gaat om een veulen dat nog niet gespeend is en vergezeld gaat van de moeder of de zoogmerrie.

•Als het paard deelneemt aan een training of test voor een wedstrijd of evenement en daarvoor het wedstrijd- of evenemententerrein moet verlaten.
•Als er sprake is van een noodsituatie met betrekking tot het paard zelf of het bedrijf waar het gehouden wordt.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:21

Maar hobby-matig mag je ook nog een stal hebben...

Stel ik huur een wei en verhuur een van de stallen daarop aan een vriendin. Dan hoef ik geen extra inkomsten aan te geven hoor. Pas als ik het oogmerk heb om er serieus winst mee te maken. Hetzelfde is met paarden fokken (particulier) --> die mensen verkopen hun paard toch ook gewoon en (zolang ze geen officiele stal zijn) hebben ze toch ook niets met belastingen te maken?