Ervaring Stable Stabile

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerner

Ervaring Stable Stabile

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:50

Heel graag lees ik ervaringen van mensen die het strooisel Stable Stabile gebruiken of gebruikten.
We doen op dit moment een proef hiermee en het verrast me namelijk best wel.
Ik kan er nog weining over terugvinden op het net, bij deze dus de vraag.
Wie gebruikt dit en kan er wat over vertellen?

Sim

Re: Ervaring Stable Stabile

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:02

Wat is het voor een spul? Ken het niet.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 16:24

Stable Stabile is een korrel geperst houtzaagsel. We gebruiken het nu als proef bij 3 paarden die altijd de grootste smeerkezen waren. De paarden staan wel overdag buiten, maar nu na een maand zijn de stallen nog steeds netjes en geen stank. De mest wordt zelfs naderhad op gehaald, je moet de drollen elke dag eruit halen en de bedding omgooien. Elke week een zakje korrels erbij en na 13 weken alles eruit halen. Gescheiden zal het dan weer opgehaald worden. Tenminste dat is wat er verteld wordt.
Klinkt allemaal ideaal, helemaal als je weinig mestopslag hebt. Maar nogmaals wij gebruiken het nu als een test, en weet er verder niks van. Vandaar mijn oproep.
voor info www.stablestabile.nl

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 17:18

Is dat niet ontzettend onhandig werken met steeds de mest in een bigbag doen? Die dingen zijn toch slap?

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:41

Wat doe je met de rest van je afval strooisel?

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 14:58

Zammie schreef:
Is dat niet ontzettend onhandig werken met steeds de mest in een bigbag doen? Die dingen zijn toch slap?

Geen idee, wij gooien de mestballen gewoon op de mesthoop. we zitten nu in een proef.
De rest na 13 weken zal in een container opgehaald worden.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 15:00

kevje06 schreef:
Wat doe je met de rest van je afval strooisel?

De mestballen worden gescheiden opgehaald, en het restafval eens per 13 weken. Dit wordt hergebruikt.
Lees maar eens op de website.

totaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 15:45

Wij doen ook mee.
De eerste 5/6 weken is het perfect, daarna kom ik bij een gemiddeld vies paard niet toe met 1 zak in de week om de toplaag zacht en mooi te houden. Nou is het afgelopen tijd ook erg nat en vochtig weer geweest, dat zal zeker verschil maken. Sinds begin november werken wij met Stable Stabile. Wij hadden eerst vlas. Bij minder vieze paarden ligt de bodem nog perfect.

Er wordt nu geadviseerd om erg natte plekken te verwijderen. Ik ben op zich tevreden, maar ben er kostentechnisch nog niet helemaal uit.
Ik vindt het wel fijn mesten. En idd een stabile bodem.
Ze hebben nu ook de pellets geplet/vergruist, zodat het meteen meer volume heeft. Als het goed is ontvang ik daar vandaag een aantal zakken van. Ik ben voorzichtig positief ;).
Nog afwachten hoe het met een container met transportband zal werken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:53

Wat het volgens mij vooral financieel aantrekkelijk maakt is wanneer mensen nu een ander bedrijf moeten laten komen om de mest af te halen en daar flink voor moeten betalen, terwijl ze bij dit strooisel ongeveer hetzelfde aan strooisel kosten kwijt zijn maar geen kosten meer hebben aan die mestophaalservice omdat het "gratis" is. Op zich niet zo gek als ze die korrels weer kunnen recyclen tot brandbare houtkorrels voor verbrandingsovens/bio-installaties en nu geen lege retour-rit hebben, maar een nieuwe vracht.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:15

Daarom ben ik geïnteresseerd Joyce, zit altijd met mest opslag te rotzooien

isaenshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 15:47

Hallo allemaal,
Ik gebruik het sinds november en heb dus inmiddels 13 weken om en ben weer op nieuw begonnen, ben er op zich tevreden over!
Er was alleen 1 maar, toen het zo heel erg nat is geweest voor die vorstperiode van 14 dagen kreeg ik de stal niet meer droog en heb toen ongeveer de helft er uit moeten halen en de helft was al meer dan 1 container vol en ca 6 zakjes er weer in moeten doen (ook op aanraden van Stablestabile firma, ben dus wel blij dat ze nu zijn overgestapt op rolcontainers ipv big-bag, dit was niet te doen. Daarna heb ik de stal eigenlijk mooi droog en dus stabile kunnen houden.
Mijn merrie is een hele grote smeerkees en ze is drachtig dus ze zeikt ook nog eens heel veel.

Dit is tot dusver mijn ervaring!

Groetjes

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 16:44

Dat heb ik met mijn vlas ook gehad in die periode isaenshadow.
Fijn te horen dat ze met rolcontainers zijn gaan werken.
Ik wil het na de zomer proberen.
Houd het nu bij mijn vlas omdat we potstallen hebben en die pas in het voorjaar geheel leeg aan.

Zilion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 17:04

Kan iemand hier eens een foto plaatsen van hoe het eruit ziet in de stallen?
Ben er wel erg benieuwd naar.

chantalj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:48

Mijn ervaring met stable stabile is echt super! Mijn haflinger en shetlander staan samen in stal. Daarom wordt het sneller vies dan bij een stal met 1 paard. En omdat mijn haflinger elk strootje in stal op at had hij vaak last van koliek.
Maar sinds ik stable stabile in stal heb gaat het uitstekend. Het blijft heel mooi schoon en droog.
Zelf haal ik wel de natte plekken er uit waardoor het gewoon heel mooi blijft.

Daarom raad ik stable stabile aan! Echt een super product wat makkelijk werkt en ook omdat het weer op gehaald wordt is een voordeel.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:41

Ik ben ook erg geinterresseerd naar ervaringen van mensen!

Wij gaan er mee beginnen met een aantal weken en ik ben benieuwd.

Zijn er ook mensen die paarden met stalondeugden op dit spul hebben staan?
En zo ja hoe gaan die paarden er mee om? (of wordt er meer kuil/hooi gevoerd bij die paarden)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:45

Wij zijn ook een paar maanden over en het werkt goed:)voor meer info mag je pb en

sneppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 21:54

Gebruiken jullie ook allemaal de zeef?
En waar gaat het afval om het op te halen?
Ik woon onder aan een steile dijk en vraag me dus af of er een vrachtwagen naar beneden kan.
Vind de site niet heel duidelijk maar lijkt me wel handig systeem.

ger1958

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:22

Ik gebruik sinds januari Stable Stabile en ben er gematigd positief over.
In droge perioden blijft de stal mooi maar nu de paarden mals gras eten en meer urine produceren komt de reuk van ammoniak je 's-morgens tegemoet.
Er moet dan een behoorlijke hoeveelheid product uit en dat moet uiteraard ook weer bijgevuld worden.
Bij mijn Schwarzwalders kom ik dan zeker niet toe met 1,5 zak per week terwijl ik in de wintermaanden (geen mals gras en veel hooi) veel weken heb gehad van 1 zakje.
Nu weet ik niet wat het verbruik zou zijn geweest als de paarden door weersinvloeden niet naar buiten hadden gekund van de winter.
Het advies is de stal één keer per week te zeven (of met de zeef of met de mestvork) maar mijn ervaring is dat één keer per week niet voldoende is. Ik zeef de stallen inmiddels drie keer in de week met de mestvork.
Al met al denk ik nog steeds dat het voor de paarden een mooie stabiele bodem is waar ze graag op staan en ook gaan liggen. Maar of de kosten uiteindelijk veel lager zijn dan bij gebruik van vlasstooisel zal de toekomst nog moeten uitwijzen.
Ik vraag mij trouwens af en daar heb ik al met diverse mensen over gediscussieerd wat er gemiddeld wordt uitgegeven aan stalstrooisel. De een zegt dat 30 EUR per stal per maand acceptabel is terwijl de ander er 80 EUR per stal per maand aan uitgeeft.
Graag zou ik meerdere meningen horen !!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 22:59

Ik gebruik zo n 10 zakken in de maand voor 1 paard en een shet. Paard krijgt ene week twee zakken en andere keer ander half. Pony ene keer 1 en andere keer een half. Zeef nu niet elke week omdat het mij teveel tijd kost. Moet de zeef nl eerst ophalen bij kennissen verderop en dan kan ik pas zeven. De stal is wel altijd droog wat voor mij een enorm voordeel is aan het strooisel. Verder geen kosten voor het wegbrengen van de mest wat ook weer scheelt in de kosten. Ben dus 40 euro per maand kwijt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 07:55

sneppie schreef:
Ik vraag mij trouwens af en daar heb ik al met diverse mensen over gediscussieerd wat er gemiddeld wordt uitgegeven aan stalstrooisel. De een zegt dat 30 EUR per stal per maand acceptabel is terwijl de ander er 80 EUR per stal per maand aan uitgeeft.

80 euro lijkt mij wel heel veel, dan kan je nooit uit met pensiongeld. ik geef zo'n 40 euro uit aan stalbedekking per paard, uiteraard is dit een gemiddelde.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 05:34

Zijn er nog mensen die dit stal strooisel gebruiken?? Ik heb gister afscheid genomen van t waardeloze tweetal dat dit " bedrijf" runt..hopeloze mannen waar geen afspraak mee te maken is!

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 05:52

Wij gebruiken op dit moment vlas, daar gaat iedere week een halve baal per box in en 2x een kwart. En dan staan er toch 2 ruinen op stal die er een bende van maken, er van uit gaande dat de balen ongeveer 4€ kosten geef ik 16€ per paard per maand uit aan strooisel.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 06:24

Op mijn werkt hebben we het geprobeerd. Is niets anders dan dramatisch ! Wij hadden gewoon dat we dagelijks +6 zakken in 1 stal erbij moesten doen en dan de dag erna weet hetzelfde.

Geprobeerd met 1x per week zeven tot 7 dagen per week de hele stal zeven. Niets werkte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:13

biscaya schreef:
Zijn er nog mensen die dit stal strooisel gebruiken?? Ik heb gister afscheid genomen van t waardeloze tweetal dat dit " bedrijf" runt..hopeloze mannen waar geen afspraak mee te maken is!

Ja wij hebben het, de service is inderdaad waardeloos. Ja we komen dinsdag, dan kijken wij mekaar al aan van welke dinsdag, deze week volgende week of volgende maand? Maar goed de stallen zijn wel fijn te mesten maar je hebt er bijna een dagtaak aan om volgens afspraak geleverd of opgehaald te krijgen.

Het product is verder goed.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:47

Nu ook een prima product gevonden!! Super blij dat ik van de mannen van stable stabile af ben.. inmiddels is hun website ook uit de lucht dus stront aan de knikker!!