Wel of geen deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JunkDeLuxe

Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:29

Ja hoor, de zoveelste die een deken-topic opent :+

Ik zit dus met het volgende. Ik heb mijn meisje nu anderhalf jaar. Bij de vorige eigenaar kreeg ze NOOIT een deken op, ze had er niet eens eentje. Vorige winter heb ik haar wel een deken omgedaan, puur uit egoïsme natuurlijk: ik had geen zin om na het rijden een uur droog te stappen, en wilde met dat deken de haargroei een beetje tegen houden. Ik ken haar namelijk van voor ze van mij was, en weet uit ondervinding dat ze echt héél fluffy wordt in de winter.

Eind oktober zijn wij naar een nieuwe stalling verhuisd. Het is daar echt heerlijk! Paardjelief heeft nu een uitloop(je) aan haar stal, een eigen wei (daar kan ze nu niet meer op, maar ik zet haar wel op de winterwei :) ), en amuseert zich te pletter.
Rijden doe ik eigenlijk niet echt meer, zal alweer zo'n 2 maanden geleden zijn. Ik ben wel dagelijks met haar bezig hoor, het is niet omdat ik niet echt meer rij dat ik haar niet meer verzorg! Het rijden pak ik ooit wel eens terug op, maar dat zal (toch zeker in de winter :+ ) sporadisch zijn.

Dus wat mij betreft mag ze zo fluffy worden als maar zijn kan. Ze is al van voor de verhuis behaarder aan het worden, en ondertussen heeft ze toch al best een pels. Kan ik haar deze winter zonder deken laten staan? Volgens mij zou ze, moest ik toch één opleggen, dat volledig aan gort trekken in haar uitloop. Dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik er liever niet aan begin.

Ik was wel aan het denken; als ik haar nu echt zie rillen, krijgt ze natuurlijk meteen een deken op. Maar als ze het niet koud heeft, kan ze dan gewoon zonder deken, zoals bij haar vorige eigenaar?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wel of geen deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:55

ja hoor, waarom niet?
Die van mij staan ook zonder deken.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:58

lekker dekenloos laten en een teddy beren vacht laten krijgen.als je niet rijd zie ik geen meerwaarde van een deken,of paard moet al ziek/oud zijn

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:02

Ja hoor. Een deken is een overbodig (mode)artikel wanneer je er niet dagelijks pittig mee traint.
Je paard heeft een gratis perfecte deken, die zich aanpast aan de temperatuur, niet schuurt of trekt, etc.
Wanneer je weer begint met rijden, zul je het trainen toch rustig op moeten bouwen.
Dat kan ook zonder deken.
Succes.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 14:18

Ik dacht net, ik ben vergeten vermelden hou oud (of hoe jong :D ) m'n meisje is. Ze wordt in januari 12, dus in de fleur van haar leven :D :j

Polly_: de vorige stal was meer een luxestal, zeg maar. Nu staat ze open en bloot buiten (uitloop), maar ze kan dus wel lekker gewoon in haar stal gaan staan als ze wil. Ik merk dat ik doe alsof ze van suiker gemaakt is :+

Keona: ze is kerngezond, en bijna 12 jaar :D Ik zeg al een tijdje: nu stap ik er weer op! Maar dan blijkt dat ik het hele weekend moet werken, of regent het, enwatnogallemaal. En zo blijf ik het uitstellen :+

Senna21: dat doet me er aan denken.. Ik zag eerder een roze fleece met diamantjes.. *Geeft zichzelf een mep.. MAG NIET!!* :') Ze trekt zichzelf ook aan gort, vandaar dat ik een deken niet aandurf. Haar borst is nu netjes aan het genezen, ik zie haar al rond lopen met een half deken.. :') Zonder deken dus dit jaar! Ik ben waarschijnlijk de luiste ruiter die er bestaat, dus trainen wordt sowieso rustig opgebouwd hoor :D En ik geef haar nog steeds wel gelukkig beweging :) Het is gewoon, nadat er artrose e.d. is vastgesteld bij m'n kanjer, doet het rijden me niet veel meer. Ik ben gewoon ontzettend gelukkig dat ze pijnvrij is, en dat ik m'n maatje nog bij me heb. Als je zo'n zware diagnose krijgt als wij toen hebben gehad, veranderen je prioriteiten :j Ik geniet 100% van haar gezelschap, en de vriendschap en band tussen ons doet me véél meer dan een geslaagde training :j

Tenzij ik haar rillen van de kou zal ze dit jaar dus dekenloos moeten doorkomen :D

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:54

Ze kan best zonder deken.
Ik vind een deken niet een overbodig mode artikel.
Ik heb een appaloosa en die moet echt met een deken staan. Hij heeft echt mega snel last van zijn spieren.
Hij krijgt er zo veel last van en gaat super kreupel lopen. Als ik dit kan oplossen met een deken is dit een makkelijke oplossing :)

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:59

Lekker zonder deken laten, het is gewoon heel natuurlijk en kunnen zich prima 'weren' tegen de koude.
Ik had vroeger mijn paarden ook altijd een deken op. Sinds ik mijn jonkie heb ben ik er volledig vanaf en het bevalt me super!

Zorg wel voor voldoende ruwvoer zodat haar kacheltje aanblijft. Regelmatig controleren van de oren of ze nog warm zijn.

Kijk ook maar eens op de site van www.paardnatuurlijk.nl onder het artikel 'Heeft mijn paard het koud'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:03

Zonder deken.... Is ze al gewend dus ze zal echt niet smelten toch.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:12

Annickkii schreef:

Maar ze heeft vorig jaar wél een deken opgehad.. Vandaag dat ik het toch maar even vraag hier :D

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:14

Indomitable schreef:
Lekker zonder deken laten, het is gewoon heel natuurlijk en kunnen zich prima 'weren' tegen de koude.
Ik had vroeger mijn paarden ook altijd een deken op. Sinds ik mijn jonkie heb ben ik er volledig vanaf en het bevalt me super!

Zorg wel voor voldoende ruwvoer zodat haar kacheltje aanblijft. Regelmatig controleren van de oren of ze nog warm zijn.

Kijk ook maar eens op de site van http://www.paardnatuurlijk.nl onder het artikel 'Heeft mijn paard het koud'

Ik vind het artikel niet :+ _O-

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 15:16

lin_ schreef:
Ze kan best zonder deken.
Ik vind een deken niet een overbodig mode artikel.
Ik heb een appaloosa en die moet echt met een deken staan. Hij heeft echt mega snel last van zijn spieren.
Hij krijgt er zo veel last van en gaat super kreupel lopen. Als ik dit kan oplossen met een deken is dit een makkelijke oplossing :)

Tuurlijk, in sommige gevallen is het gewoon nodig! Moest mijn paard 10 jaar ouder zijn, zou ik ze waarschijnlijk wel een deken opleggen. Of moest ze zoals de jouwe zoveel last van de spieren hebben bijvoorbeeld.

Maar ze heeft eigenlijk nergens last van.. Gisteren regende het nogal hard, en toen ik aankwam op stal stond ze, zoals al de andere paarden, in de stal. Tot de boer hooi kwam geven, toen ging ze buiten staan :D Ze staat vrij vaak in de stal, maar minstens even vaak op haar uitloop.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:18

Deken zou ik in dit geval niet aan beginnen. Zonde van je geld en alleen maar lastig voor je paard. Een beetje rijden is ook geen probleem als je ze niet kletsnat terugzet. Ik zou dan alleen ook met borstelen en toiletteren wat terughoudend zijn. Omdat ze nu natuurlijk haar vacht wel nodig heeft en van overmatig geborstel zou je de struktuur van de vacht wel een beetje kunnen vernietigen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:27

Wij gebruiken ook nooit dekens. Alleen als ze bezweet zijn na een training een fleecedeken voor een kwartiertje/20 minuten. Afkloppen, maar nooit problemen mee gehad. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:34

De artrose zou voor mij reden zijn om een deken op te doen ivm makkelijker soepel blijven en dus minder last met nat+kou(+wind) zoals ons herfst- en winterweer. Hier staat er ook 1 weer onder een regendeken (al hoop ik elke dag weer dat andere er af blijft).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 15:59

JunkDeLuxe schreef:
Annickkii schreef:

Maar ze heeft vorig jaar wél een deken opgehad.. Vandaag dat ik het toch maar even vraag hier :D

Maar dat was vorig jaar, en dat was met een reden toch? Dat maakt echt niks uit hoor kan makkelijk zonder deken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 16:00

Kan prima hoor :D

Mijn beide merries staan dekenloos.
Vind mijn haflinger niet bepaald knap in haar wintertenue, maar het gedoe met dekens vind ik ook maar niks...

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:22

Mi_Amore schreef:
Kan prima hoor :D

Mijn beide merries staan dekenloos.
Vind mijn haflinger niet bepaald knap in haar wintertenue, maar het gedoe met dekens vind ik ook maar niks...

Je hebt de foto's op facebook gezien he, ik maak me vooral zorgen over hoe ze dat deken zou molesteren, én zichzelf daarbij :D

Annickkii: inderdaad, dat was met een andere reden. Maar is haar pelsje dat nu niet gewoon? :P Ik weet het, ik ben een softie :+

Tamary: ik kan natuurlijk niet in haar kruipen, maar voorlopig lijkt ze pijnvrij te zijn. Ze komt ook nog steeds uit zichzelf buiten staan, héél vaak, dus ik denk dat het wel zal meevallen. Ik hou het natuurlijk wel in de gaten :)