Van simpele pensionstalling naar 24/7 buiten maar meer luxe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elicious

Van simpele pensionstalling naar 24/7 buiten maar meer luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 12:24

Ik weet niet wat ik moet dus, dus graag jullie advies.

Op het moment sta ik met mijn paard op een eenvoudige pensionstalling.
Ze staat overdag buiten en gaat 's avonds naar binnen.
Kleine stal, vriendelijke mensen, niet te ver van huis, maar alleen een buitenbak, weides en paddock.

Nu krijg ik een aanbod (scheelt 100 euro per maand,goedkoper!!!!!!) voor een luxere accomodatie, 24/7 buiten (dus geen stal!!)
WEL een binnenbak, longeercirkel, 2 grote buitenbakken, kantine enz. Daarbij is het wel 10 km verder rijden, dus met de kinders iets minder makkelijk 'even op en neer'.

Ik heb mn paard nog nooit in de winter 24/7 op de wei gehad en heb geen idee of dit 'werkbaar' is.
Heb wel een hekel aan regen etc, maargoed .. ik hoeft er zelf niet te gaan staan, er zijn binnenfaciliteiten!

Wat zouden jullie doen?!
Laatst bijgewerkt door Elicious op 03-12-12 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:27

Ik zou blijven staan. Het is dichterbij. Met een buitenbak alleen kun je ook rijden. Je hebt een box achter de hand voor slecht weer en droog borstelen. Wil je een binnenbak zou je eerder een trailer kunnen lenen en dan ergens anders binnen gaan rijden. Welke is goedkoper de luxe of eenvoudige variant?

Edit. Als je paard continue buiten staat en je rijdt fanatiek loop je daar weer tegen dingen aan, nat vies o
Paard of continue dekens wisselen. Een zwaar bezweet paard meteen weer naar buiten gooien heeft ook zijn nadelen.

Britt

Re: Van simpele pensionstalling naar 24/7 buiten maar meer luxe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:29

Daar wil ik wel staan :D Ik ken maar heel weinig stallen die 24/7 buiten én een binnenbak bieden. Maar €100,- scheelt wel gruwelijk veel per maand natuurlijk.

Wat zijn je redenen om te vertrekken en wat zijn de redenen om te blijven staan?

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:29

Hebben ze wel een schuilstal?
Het klinkt eigenlijk ideaal. Vaak is het zo dat als je wat meer luxe krijgt, het paard minder naar buiten gaat.

Vroeger reed ik altijd buiten en reed ik in weer en wind. Toen heb ik er nooit problemen mee gehad, maar sinds we een binnenbak hebben, zou ik niet meer zonder kunnen.
Natuurlijk, het is nog steeds koud, maar die regen, daar heb je helemaal geen last meer van!

Ik zou als ik jou was even een lijstje maken met alle plussen en minnen en die dan vervolgens tegen elkaar wegstrepen en de balans op maken.

Ben je al een keer op deze stal geweest? Ik zou sowieso langs gaan om de sfeer te proeven :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:30

Als er een schuilstal is zou ik er meteen heen gaan :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:30

Anderevraag, hoe zit het met voeren bij continue buiten ivm hooi ed? Hoe droog of nat zijn de plekken waar ze staan? Zijn er boxen bij ziek of kreupel paard?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 12:59

Elicious schreef:
100 euro per maand,goedkoper!!!!!!) [...] 10 km verder rijden

Die 100 euro ben je dan kwijt aan brandstof, reken maar uit. Als het niet meer is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:01

Als er een schuilstal is en goedkoper zou ik ervoor gaan. Meer luxe,als je dagje niet kunt heeft paard wel zen beweging,en je kunt altijd,ook savonds! Rijden.
Wel op het voorbeleid letten, voldoende goed ruwvoer? Brok?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:01

Ooooh ik zal het wel weten!

100 euro goedkoper, een BINNENBAK. Heerlijk!
En je paardje altijd lekker de ruimte op te lopen, kan toch niet beter?

Tenminste, als het niet heel ver is en je paard droog en onder een dak kan staan. :)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:03

als ze een schuilstal/loopstal hebben meteen gaan.het is voor je paard fijner/en voor jou en het scheelt 100,-.en 10kilometer is ook de wereld niet(die kun je in de zomer zelfs fietsen).en als je eens een dag niet kunt maakt dit niet uit paard kan zelf bewegen eten en spelen.ik zeg gaan met die banaan ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:04

Ok de luxere is goedkoper. Over wat voor bedrag hebben we het per maand? Ondanks het grote prijsverschil neig ik toch naar blijven staan. Als het goed bevalt op stal 1 tenminste. Wat maakt dat je twijfelt? Is het alleen de binnenbak en het bedrag of liep je toch al te twijfelen over stal 1?

Je weet nu wat je hebt, niet wat je krijgt. Iets wat ideaal lijkt kan vies tegenvallen. Stal maakt niet waar wat beloofd, medepensionklanten zijn niet leuk. De binnenbak is heel vaak erg druk, bodem van de bakken niet goed bij nat of vriesweer. En je loopt nog de kans dat je paard het continue buitenstaan niet trekt. Ik weet niet of je mensen kent die op die luxere stal staan? Hoe groot is het verloop daar en wat is de kwaliteit van ruwvoer. Omdat het verschil zo groot is? Of is de omgeving van de stal zo verschillend?

Weet je of je bij noodzaak een box kunt gebruiken of zijn die er helemaal niet? wij hebben nu het geluk dat we een box hebben maar paardlief wel continue buiten staat. Weliswaar alleen een buitenbak maar voor mij voldoet het prima. En ik heb een box voor slecht weer, ziekte en uitzweten. :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:50

Lijkt me zeker ideaal ik weet alleen niet of ik zelf nu wel zou willen verhuizen. Zeker als je paard het niet gewend is dan lijkt me dit voor nu direct geen fijne oplossing om ze plots 24/7 buiten te zetten.
Verder zijn er natuurlijk meer dingen die meewegen. Hoe zit met het ruwvoer, en is er een schuilstal. Wel zo fijn om even alles op een rijtje te zetten en jezelf niet te verkijken op de 24/7 buiten en binnenbak en 100 euro goedkoper. Klinkt te mooi om waar te zijn. Dus blijf realistisch en kijk of de stal wel echt is wat je wil en of het wel is wat bij jouw en je paard past.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:55

Was het zomer geweest dan had ik gezegd.....gelijk verhuizen maar nu in deze tijd van het jaar een paard wat s'nachts altijd binnen staat 24/7 buiten te laten lopen, dát zou mijn keuze niet zijn! Schuilstal zou voor mij wel een must zijn. ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:56

Als er een schuilstal is zie ik het probleem niet? Ze zijn niet van suiker.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 13:57

Het klinkt mooi.
Maar ik zou wel kijken hoe de paarden er nu bijstaan.
Hebben ze een droge plek waar ze kunnen liggen/rusten.
Hoe zijn de kuddes verdeeld of is er één groep.
Zijn er voldoende schuilmogelijkheden voor de paarden.
Hoe zit het met voeren.

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:10

Ik zou lekker blijven staan waar je nu staat. In de winter 24/7 buiten terwijl je paard niet is gewend om 's nachts buiten te staan.. Als de zomer er aan kwam zou je het wel kunnen overwegen maar zou het nu niet proberen. Maar je moet natuurlijk doen waar jij je het beste bij voelt!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:40

ik ben wel benieuwd naar een uitgebreidere beschrijving van die stalling!

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:31

Ook ik zou blijven waar je staat.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:10

Ik zou lekker blijven staan. Heb toch wel heel graag dat ze gewoon 's avonds warm/droog binnen kunnen staan als ik heb getraind en ze zweten.
En dan, wat anderen ook zeggen. Wat als ze kreupel is, ziek o.i.d.?

Buitenbak, als je die goed sleept, dan kun je heel lang blijven rijden hoor en een paar mensen op stal waar je goed mee kan is goud waard!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 07:55

Ik denk dat ik niet zou verhuizen. Kostenbesparing ben je kwijt aan benzine.

- verder weg dus minder tijd voor je paard
- ideaan een binnenbak maar nat van het zweet weer naar buiten moeten.
- continu met dekens wisselen.
- voerschema oid voor het bijvoeren, zo ja kun je die verplichtingen nakomen?
- geen stal en ik neem aan geen schuilmogelijkheid
- wat bij extreme nattigheid, is er dan nog een droge plek of alternatief?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:29

ik zou het wel doen , 24-7 is voor de paardengeweldig!! 10 km is geen wereldafstand
Binnenbak is erg luxe. Nat terug op wei is onzin, je kan een paard droogstappen evt met zweetdeken en erna de wei op. Als het paard nat is en je wilt rijden, kun je ook op de zadelplek droogwrijven en gaan rijden.
Nu heeft ze geen binnenbak, dus kan ze als het regent ook niet rijden ( neem ik aan)
Mocht het paard een deken op hebben liggen is er helemaal geen probleem met nat paard om te rijden

verder weg dus minder tijd voor je paard
zeg dat het 10 minuten enkele reis is, valt toch wel mee dan hoor
- ideaal een binnenbak maar nat van het zweet weer naar buiten moeten.
Zweetdeken en droogstappen?

- continu met dekens wisselen.
Continu? Ik heb 3 dekens, en wissel echt niet constant[als het minder dan 10 graden is doe ik ongevoerde op, al shet kouder wordt de 200 grams en met echt extreem weer een dikkere/i]

- voerschema oid voor het bijvoeren, zo ja kun je die verplichtingen nakomen?
[i]Je kan dit misschien combineren met het rijden en verzorgen, als er uberhaupt voerschemas zijn en ze het zelf moet doen, ook dit staat nog nergens vermeld

- geen stal en ik neem aan geen schuilmogelijkheid
Is nog niet gezegd

- wat bij extreme nattigheid, is er dan nog een droge plek of alternatief?
Ook hier staat nog niks over gemeld, als er een stukje betegeld is en rij bomen / schuilstal, heeft het paard genoeg hoor
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 04-12-12 11:37, in het totaal 4 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 11:32

Margreet schreef:
Elicious schreef:
100 euro per maand,goedkoper!!!!!!) [...] 10 km verder rijden

Die 100 euro ben je dan kwijt aan brandstof, reken maar uit. Als het niet meer is

hoevaak gaat ts, Dagelijks of 2 x per week? Als het 2 x per week is met verbruik van 1 : 10 en benzineprijs van 1.71 euro= is het 30 euro per maand benzine

als TS dagelijks zou gaan kost het 105 - aan bezine per maand, maar niet iedereen gaat dagelijks
Binnenbak is ook al extra geld waard

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:06

Dat 24/7 buiten voor paarden geweldig is, weet ik niet hoor... De kudde bij ons op stal staal om 09:00 al weer voor het hek te dralen als het slecht weer is. Met van die zielige oogjes of ze alsjeblieft weer naar binnen mogen! (En die hebben voldoende gras om te vreten en voldoende ruimte) Sommige paarden zijn gewoon mietjes!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:17

ik zou ookk weten verhuizen maar,,!!

heerlijk voor je paard!

MissDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 13:34

Verschilt denk ik ook wel per paard, heb de mijne ook een tijdje 24/7 buiten gehad zonder schuilstal, en dat is ook een mietje hoor maar ging eigenlijk altijd heel goed, met regen of slecht weer dekentje op en niks aan de hand.
Al zal het in het begin een beetje moeilijk zijn.
Maar ik zou de voors en tegens tegen elkaar opwegen, zet het eens op papier en dan kies wat je het belangrijkste vind voor je paard.