Pony naar natuur gebied, mogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gucci2012

Pony naar natuur gebied, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 23:34

Eigenlijk zit ik met een probleem, en opzoek naar een oplossing.
Het gaat om een pony wat een trauma heeft opgelopen,
na 2,5 jaar knokken voor de pony is de conclusie eigenlijk nog duidelijker geworden.

Pony wilt niet in aanraking komen met mensen, er zijn diverse professionals langs geweest
en meegekeken over de schouder en diverse dingen geprobeerd. Het uit stal halen om in de kudde
overdag te zetten is een drama, ik ben gemiddeld een uur bezig en een ander krijgt hem al helemaal niet.
Op een weide met schuilstal ontloopt hij je, hij kan namelijk weg en om je heen.

Ofwel, je doet deze pony er geen plezier mee, dat is duidelijk. Voor de slacht is hij te goed en geheel opgeven
willen we ook niet.

Nu schijnt dat je een pony kan opgeven voor natuurgebieden? Waar ze in kuddes komen te lopen?
Wie heeft er zulke oplossingen en weet waar je ervoor moet zijn?
Zaten ook al te denken aan de eiffel opfok oid. (We willen gewoon voor de pony blijven betalen en niet de handel in)

Er hoeft echter geen discussie te ontstaan dat hij nog ''op te knappen valt'' . Soms moet je een pony in z'n waarde laten.

Pauline

Re: Pony naar natuur gebied, mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:37

Wat voor ras is het?
Ik ken iemand die haar pony (ijslander) in Meijel had, maar die kende daar persoonlijk trainers. Dat dier is ook maanden in de natuur geweest en langzaam terug getraind.
Verder is het heel lastig om voor elkaar te krijgen. De vraag is groter dan het aanbod.

gucci2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 23:40

Het is een pony kruising welsh cobje (klein maatje)
Het zal inderdaad vrij lastig worden, maar naar de slager als hij nog gezond lijf heeft is nu ook nog niet eerlijk. En dat willen wij zelf ook helemaal niet.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:42

Ik weet niet, ik heb mijn tinkermerrie wel om die reden in laten slapen. Die was ook gewoon klaar met mensen, kon zeer onverwacht heel heftig uit de hoek komen en na een scheiding kon ik haar niet meer betalen en niemand wilde haar hebben. Ja, wilde haar wel maar dan om te fokken of alsnog te breken. En dat..wilde ik zeker niet. Laat staan het zgn marktplaatscircuit.
Dus na lang zoeken heb ik besloten haar in te laten slapen..
Heftig besluit en toch heb ik er nog geen dag spijt van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:45

Als jij gewoon stalgeld wilt betalen zou ik gewoon bedrijven als de eifelopfok bellen, ik meende dat er ook zoiets is in tjechie? Helemaal als het dier qua paardenmanieren zich wel goed gedraagd, zou hij/zij geschikt zijn als opvoeder voor jonkies? Vooral veel rondbellen!

Hmm na het verhaal van pauline zit ik wel even na te denken, is ze gevaarlijk naar mensen? Dan kan ik me voorstellen dat een opfok er minder belang bij zal hebben, dat is gedrag dat mogelijk door de jonkies gekopieerd kan worden..

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 23:48

goh ik houd dit even in de gaten. ik weet van ongeveer 7/8 jaar terug dat er toen wel natuurgebieden waren waar paarden het hele jaar in kudde verband stonden. maar tegenwoordig... ik heb echt geen idee.
7/8 jaar geleden betaalde we 300 euro voor het hele jaar per paard in dat gebied. helaas weet ik niet wie daar over gaat en wie ik moet hebben op weer een paard naar een natuurgebied te brengen. ik heb nu ook een merrie staan die te koop staat. en mocht ze niet verkocht worden heb ik ook iets van een natuurgebied in het hoofd waar ik haar wil "stallen" als dat mogelijk is.

gucci2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 23:55

Pony is niet gevaarlijk, haalt niet uit zomaar en ik heb de pony te vaak moeten insluiten dat ik eigenlijk al tussen 6 planken had moeten liggen als hij gewild had. Maar hij keert om en probeert te ontkomen, hij gaat daarom gerust door sloten als het moet. Maar gericht uithalen heeft hij in mijn tijd (2,5 jaar) nog nooit gedaan.
In gedrag naar paarden is hij erg lief, onderdanig en rustig. Weet zijn plekje in de kudde te vinden.
Dan is hij gewoon ''paard'' .

Ik wil inderdaad blijven betalen omdat ik er een band mee heb, maar 4 paarden in de randstad op stal is nu niet te doen. Maar de handel,slager wil ik voorkomen en zoeken we een passend huisje/weiland waar hij eerst maar opnieuw moet genieten. Pony is namelijk tamelijk jong.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 02:12

HOe oud is de pony dan?

Je wil er na een tijdje nog wel weer mee aan de slag?

Is het een ruin of een merrie?

Als je er nog eens mee aan de slag wilt, zou ik eens gaan kijken naar een gemengde opfok kudde. Waar wel regelmatig mensen de kudde in lopen. Misschien dat een jonge pony nog kan leren van zo een kudde. Vergeet alleen niet dat de meesten toch wel hun paardjes laten enten, bekappen, ontwormen, tanden nakijken etc. Als dat allemaal niet lukt wanneer het wel nodig is, heb je een probleempje.

Voordeel is dat als je een stabiele kudde hebt en zij/hij goed volgt, ze misschien wel leert en het straks goed te doen is.

Zelf zeg ik wel heel eerlijk dat ik wel denk dat er nog andere methodes zijn, zeker bij een pony die niks slechts in zich heeft. Maar goed, dan moet je wel de goede methode en mensen hebben en er voor open staan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 07:33

ik heb zelf een vergelijkbaar dier gehad, die had ik thuis in een stabiele kudde staan maar het bleef een buitenbeentje, ook voor de fok was ze niet geschikt. Hoewel ze leuke veulens gaf werden die de eerste maanden ook met haar angst geconfronteerd en kostte het heel veel moeite om ze na het afspenen vertrouwen te geven, ondanks dat ze de eerste weken veel met mensen in contact geweest zijn.

Zij is uiteindelijk viavia in een natuurgebied beland maar ik zou nooit meer zo'n dier verkopen maar af laten maken. Ik heb dat met haar geprobeerd maar de DA weigerde ondanks dat ze zelf ook niks meer wisten wat we nog konden doen en toen was ik nog niet genoeg thuis in alles om voor de slager te kiezen.

Succes met je beslissing!

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 07:47

natuurmonumenten bellen?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 10:15

Ik weet niet of het nog zo is, maar een aantal jaar geleden was er bij Zeewolde een gebied van 1000 hectare groot. Onder beheer van dhr Van IJzendoorn, van de Zonnehoeve. Kostte toen geloof ik 50 a 60 euro in de maand.

wereldJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:10

Hier op Terschelling lopen een paar "wilde"paardjes in een klein natuurgebied. Ik heb geen idee hoe het werkt hoor, maar mischien kun je bellen met staadsbosbeheer op terschelling en je verhaal uitleggen..
0562-442116

gucci2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 20:06

Polly schreef:
ik heb zelf een vergelijkbaar dier gehad, die had ik thuis in een stabiele kudde staan maar het bleef een buitenbeentje, ook voor de fok was ze niet geschikt. Hoewel ze leuke veulens gaf werden die de eerste maanden ook met haar angst geconfronteerd en kostte het heel veel moeite om ze na het afspenen vertrouwen te geven, ondanks dat ze de eerste weken veel met mensen in contact geweest zijn.

Zij is uiteindelijk viavia in een natuurgebied beland maar ik zou nooit meer zo'n dier verkopen maar af laten maken. Ik heb dat met haar geprobeerd maar de DA weigerde ondanks dat ze zelf ook niks meer wisten wat we nog konden doen en toen was ik nog niet genoeg thuis in alles om voor de slager te kiezen.

Succes met je beslissing!

Dat is ook een reden waarom ik dit dier in mijn bezit wil hebben, maar door omstandigheden is er nu geel stal/land voor hem
en weten we nu geen oplossing meer. Over paar maanden zijn dr oplossingen zat, behalve nu :(
Als de keus straks gemaakt moet worden verkoop/slager is de optie slager, de pony komt uit de handel en erin terug stoppen wil ik niet.
Komen alleen maar ''penny'' meisjes op af die hem wel ''even'' temmen straks.

Op dit moment staat hij in een noodstal (tot eind deze week) en komt overdag buiten als ik hem vang en buiten zet met mijn andere paarden.
1 paard volgt hij wel netjes, maar elke pas trilt hij als een rietje.
superpony schreef:
HOe oud is de pony dan?

Je wil er na een tijdje nog wel weer mee aan de slag?

Is het een ruin of een merrie?

Als je er nog eens mee aan de slag wilt, zou ik eens gaan kijken naar een gemengde opfok kudde. Waar wel regelmatig mensen de kudde in lopen. Misschien dat een jonge pony nog kan leren van zo een kudde. Vergeet alleen niet dat de meesten toch wel hun paardjes laten enten, bekappen, ontwormen, tanden nakijken etc. Als dat allemaal niet lukt wanneer het wel nodig is, heb je een probleempje.

Voordeel is dat als je een stabiele kudde hebt en zij/hij goed volgt, ze misschien wel leert en het straks goed te doen is.

Zelf zeg ik wel heel eerlijk dat ik wel denk dat er nog andere methodes zijn, zeker bij een pony die niks slechts in zich heeft. Maar goed, dan moet je wel de goede methode en mensen hebben en er voor open staan.

Mogelijk wel òf we moeten iets vinden zoals een natuurgebied waar hij pony mag zijn en lekker zo zijn leventje slijten :)

De rest bedankt voor de nummers, ik ga deze morgen alle bellen!

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:20

Bij ons achter de zeedijk (Oude Bildtzijl) staat in de zomer altijd een hele groep met paarden en pony's. hier hebben ze heel veel ruimte en staan ze in een hele grote kudde. misschien ken je het verhaal wel van de dobbe paarden van Marrum? niet 1 van de mooiste verhalen, maar met het idee dat de paarden er nu al weer een hele tijd lopen zonder dat er ook maar weer iets gebeurt is, is dit wel een geweldige plek voor je pony. volgensmij zit er een opfok in burdaard die de paarden in de zomer achter de dijk heeft lopen ??

gucci2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 20:34

Het moet ook voor de wintermaanden zijn, in de zomer kan ik hem overal kwijt :)

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:49

misschien kan hij in de wintermaanden bij die mensen in burdaard in de opfok ofzo ?? of wil je haar perse buiten hebben ??

hier is hun site :)
http://www.doniahoeve.nl/

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:00

dat in Burdaard is gewone pensionstalling en betaal je dus de 'gewone' prijs denk ik.

dit is nog wel een gat in de markt, natuurgebieden laten begrazen door 'privépaarden'.
en dan INCLUSIEF de winter met voldoende grote balen ruwvoer.
want voor de zomer weet ik ook wel plekjes voor een tientje per week of (destijds) 175 euro voor 6 maanden.

Little_Miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 21:11

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 23:21

Achja,, er zijn zoveel opfok stallen waar je je paard kwijt kan, ii weet alleen dat hun paarden ook achter de zeedijk lopen, maar volgensmij zijn zij niet de enige ... Geen idee wie dat verder regelen enzo ;P

gucci2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:08

Little_Miss schreef:
Ik weet niet, ik heb er niet veel verstand van, maar misschien kan je dit eens proberen. Ze hebben al veel paarden geholpen en opgevangen. Paarden die gewoon helemaal tot rust kunnen komen zegmaar. http://www.paardrijden-in-de-ardennen.be of http://www.paardrijden-in-de-ardennnen.com. Je moet het zelf even lezen denk ik. (nog meer info over opvang-paardjes: http://www.facebook.com/Stalhoursinne.sewalt )
In ieder geval heel veel succes met je paardje!

Ik heb hen zojuist gebeld, ik word hier nog over terug gemailt.
Vind alleen hun prijs erg duur, daar kan ik hem hiervoor op stalling zetten.

Opfok weet ik niet of het een goede keuze is, dan word hij ook in stal gezet en krijgen
we het bovenstaande en kan ik hem net zo goed hier bij me houden. (lastig allemaal)

Little_Miss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:39

Ik hoop dat je snel ergens een plaatsje vind :j 'Leuk' dat het misschien hoursinne word. Ik ben er afgelopen jaar op kamp geweest en ik heb echt op een heel nieuwe manier met paarden om leren gaan. Ik hoop dat zij je kunnen helpen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:43

Gucci, ik las iets over een wei met schuilstal.
Is het niet mogelijk hem daar de wintermaanden te plaatsen met een kameraadje in de vorm van een shetlander ofzo ?

Denk dat het voor het dier ook best wel aangrijpend is om te moeten verhuizen ( denk aan de trailerrit :( ) en weer moet wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe mensen.

Zo kun je hem ook zelf in de gaten houden en verlies je ook niet het weinige kontakt dat je met hem hebt.

Althans, de bedoeling was toch voor alleen de wintermaanden, of begrijp ik dat verkeerd ?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:53

Allereerst wil ik zeggen dat ik het super vind dat je hem zo'n kans wilt bieden!!!
Ik hoop echt dat het je gaat lukken!
Heel misschien dat je via dit topic iemand gaat vinden!?
Zou me niet te druk maken over eventuele stress bij transport, want dat is 1x en nu heeft hij het iedere dag!
Misschien ook nog een oproepje plaatsen op bokt markt??

gucci2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:29

Shirley schreef:
Gucci, ik las iets over een wei met schuilstal.
Is het niet mogelijk hem daar de wintermaanden te plaatsen met een kameraadje in de vorm van een shetlander ofzo ?

Denk dat het voor het dier ook best wel aangrijpend is om te moeten verhuizen ( denk aan de trailerrit :( ) en weer moet wennen aan een nieuwe omgeving en nieuwe mensen.

Zo kun je hem ook zelf in de gaten houden en verlies je ook niet het weinige kontakt dat je met hem hebt.

Althans, de bedoeling was toch voor alleen de wintermaanden, of begrijp ik dat verkeerd ?

Voorlopig staat op de planning om hem voor aantal jaren elders onder te brengen. Dit moet wel mogelijk zijn.
Helaas is dat hier in de omgeving niet te vinden :(
De bovenstaande 'stalling' wat ik gebeld heb wil liever dat ik afstand doe, echter wil ik geen afstand doen
omdat ik bang ben dat hij verkeerd weer terecht komt, en ik heb best een sterke band met de pony en
het is mijn plicht om de zorg voor hem te houden, ik wist waar ik 2,5 jaar geleden aan begon en wil dit afmaken tot het einde.
En anders kies ik zelf voor de slager als er niks te vinden is.

Kentaro schreef:
Allereerst wil ik zeggen dat ik het super vind dat je hem zo'n kans wilt bieden!!!
Ik hoop echt dat het je gaat lukken!
Heel misschien dat je via dit topic iemand gaat vinden!?
Zou me niet te druk maken over eventuele stress bij transport, want dat is 1x en nu heeft hij het iedere dag!
Misschien ook nog een oproepje plaatsen op bokt markt??

Al gedaan, krijg er meer mensen op die toch teveel nog in contact komen te staan.
Winters op stalling zetten en overdag buiten gooien oid, of om de maand verweiden.
Dit zijn gewoon niet de dingen wat ik voor hem zoek.

Ik heb nu een oplossing mogelijk gevonden, grote schuilstal met een grote paddock eraan vast.
Komen alleen mijn eigen paarden bij elkaar (ook de pony waar hij zich aan hecht) en mogen ze zelf kiezen binnen/buiten.
Zou ik hem alleen zomers in de weide moeten zetten en winters er weer vanaf moeten halen.
Maar dit is misschien nog een optie om zelf de controle en rust te gunnen aan hem.
En de trailer loopt hij zo in, dat is klein en ''geborgen'' heeft hij weer geen probleem mee, liefst staat hij ook op stal.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 16:31

Wat fijn dat je mogelijk al een oplossing gevonden hebt!!!!
En nog een paar keer per jaar in handen, moet hij maar even doorheen bijten hoor! :)
Toppie!