In de toekomst zou ik graag rubberen tegels in de stallen van mijn pony's leggen en hiervoor ben ik alvast aan het rondkijken. Nu vroeg ik mij af of ik ook gewoon rubber terrastegels in de stallen kan leggen (er komt stro overheen). Deze zijn wel dunner dan de gemiddelde staltegel en dus minder lang meegaan. Maar wat zijn verder hier de nadelen van?
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Er zijn verschillende soorten tegels die je kan gebruiken ik heb zelf een ex speeltuintegel werk prima en kost niet zoveel. Ook die zijn in verschillende diktes te krijgen.
Doorlatende tegels slibben vrij makkelijk dicht en eronder schoonmaken is een rotklus. Zonder urineafvoer onder de tegels zou ik ze ook echt niet meer willen. Komen er ooit weer boxen, dan kies ik veel liever voor zo'n hit softbed en een meststrook met vlas/hennep/strokorrel er achter/omheen. Onder een hit softbed/matras komt nl niet of nauwelijks urine (nl niet doorlatend) en dat scheelt een hoop schoonmaken. Daarnaast gaat daar juist geen bodembedekking op (minder aantrekkelijk om op te mesten en plassen) wat kosten spaart en (meestal) ook een schoner paard als bonus heeft, want softbed is dan schone slaapplek.
Ik heb ook van die dikke tegels in 2 boxen liggen, bevalt mij prima, zijn gewoon terrastegels, maar dan wel de dikkere, ga deze week nog tegels ophalen voor 4 boxen, maar dat zijn dunnere. Bij de eerste 2 boxen heb ik dat gedaan omdat de twee paarden die daar nu instaan steeds al het stro opaten, of enorm vies op stal zijn, en ze dus op t beton kwamen te staan, dit werkt super!