wat een hel zeg de wei...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

wat een hel zeg de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 11:34

Mijn pony staat op een shetlanderwei met schuilstal. Door de enorme lading regen van de afgelopen tijd is het 1 gore natte drap in de wei. Gelukkig hebben we er een betonplaat bij gekregen zodat de ponys een plek hebben om droog te staan met hun hoeven. Dit is dan weer niet waar gevoerd mag worden (vanwege de rotzooi) en ook staat de schuilstal wat verder in de wei, dus ze moeten hoe dan ook meerdere keren per dag door de blubberzooi. Nu ben ik zo bang dat het straks gaat vriezen en al die kuilen en blubber op gaat vriezen. Gaan ze daar hun benen niet over breken? Ik kijk zo op tegen die winter... Helaas is een stalling gewoon te duur voor me, anders had ik wel een groot paard gehad. Ik sta nu voor 60 euro per maand....Wat is jullie ervaringen met winterweitjes?

MamaMiesje

Re: wat een hel zeg de wei...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:37

Sjah...dat is de ellende van de winter inderdaad :j
Een optie zou nog zijn om nu -zolang het niet vriest, de blubberzooi regelmatig te egaliseren. Maar daarvoor heb je wel een traktor en sleper nodig, maar wie weet heeft de eigenaar van het weiland dat wel?
Andere optie zou kunnen zijn er een héle berg zand op te storten en dat te verdelen over de blubberzooi.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:38

Bij ons lopen staan ze in de winter grotendeels in hun inloopstallen en betonroosters.

Kan je niks verhard maken voor je stal zelf?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:39

Onze paarden mogen zo lang mogelijk buiten lopen, indien het land wordt zoals jij omschrijf dan moeten zij echt van het land af en in de paddock.
Of het land goed blijft is heel afhankelijk van de groote van het perceel, ruimte van de paarden (aantal) en met name ook de weersomstandigheden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:42

ik weet niet wat voor ondergrond je hebt maar hier kan echt geen trekker het land meer in hoor, wij hebben klei.
De kans dat het hobbelig gaat opvriezen is wel heel groot ja, ik heb die van mij ook nog buiten lopen en die hebben een schuilstal met verharde uitloop voor de nacht en de echt natte dagen en een prutweitje wat ze stuk mogen lopen voor als het gaat, fungeerd als paddock.
Naast dat kapotgelopen stuk heb ik nog 4 stukken waar ze beslist niet op mogen komen, die kunnen dan strak opvriezen en daar mogen ze op als het echt koud word.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:43

als dat op gaat vriezen krijg je idd behoorlijke gevaarlijke gaten, ik heb echter wel de ervaring dat paarden daar best goed mee om kunnen gaan.
miss mag je als je belooft die betonplaat elke dag aan te vegen wel op die plaat voeren?
en miss is het een idee om richting stal wat rijplaten neer te leggen zodat je daar droog kan komen en de pony's ook een veilige weg hebben om daar te komen.

Malouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:44

Dat is inderdaad erg vervelend TS.
Het land waar een vriendinnetje van mij met haar paard staat zag er ook altijd zo uit...
Na veel blessures door al die kuilen e.d. hebben ze toen besloten om met de andere die daar staan het op te hogen met héél veel zand.
En nu ziet het er echt keurig uit, zelfs in de winter!

Jammer dat je inderdaad niet een gewone stalling kan betalen...
Ben blij dat mijn kleintje met dit vieze weer iedere keer een lekkere droge paddock heeft en in de avond heerlijk in een warm stalletje kan liggen.

Succes TS!

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:47

@barbar: bedoel je van die stalen oprijplaten? is dat niet gevaarlijk/glad? zeker voor paardjes met ijzers? Of gaat dat juist heel goed?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:47

hoe wil je die platen daar krijgen als het land nu al zo doorweekt is?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:53

ja die bedoel ik, die kan je wat ruwer houden met wat zand erover, maar de paarden weten ook snel genoeg dat die platen wat glad kunnen zijn en lopen dan ook wat voorzichtiger, wij hebben er ook een liggen in de paddock als verlenging van een betonnen pad en er is nog nooit een paard over uit gegleden.
het is nog altijd veiliger dan opgevroren gaten of zuigende blubber en makkelijker neer te leggen dan een pad van tegels, die rijplaten kunnen dan in de zomer ook weer weggehaald worden als je dat wilt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:53

Polly schreef:
hoe wil je die platen daar krijgen als het land nu al zo doorweekt is?

met een paar sterke mannen?

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:54

Hier ook -O-
Dierenarts al bij de pony geweest, koliek..
Teveel zand binnengekregen door dat vieze weiland.
Dan toch maar even in de buurt rondvragen of de ponys tijdelijk ergens anders kunnen staan.
Het ergste van alles: het is niet ons weiland en de eigenares heeft het huis te koop staan.
Zomaar drenage etc leggen kan ook niet dus, dan betalen we namelijk voor iemand anders weiland waar we niet zeker van zijn of we daar kunnen blijven staan. |o

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:58

kan je niet van die platen neerleggen met ribber platen erover?
tegen het uitglijden

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 12:02

Alleen maar zand op de blubber gooien lost niks op, dat wordt in korte tijd dan gewoon een gemengde blubberzooi :n

Je zult het moeten afgraven/schrapen tot de ondergrond weer hard is , dan zand erop en tegelen !
Als is het maar een paadje naar de stal en een "terrasje" waar ze kunnen eten en staan ..

Opgevroren zachte grond met ingetrapte gaten ( wat niet te voorkomen is ) is vragen om problemen, zeker als er meerdere dieren staan !

Onder genoemde omstandigheden zou ik ook bang zijn voor de winter, Brenda, is er geen mogelijkheid om al is het maar alleen voor een paar maanden een behoorlijk onderkomen voor je pony te zoeken ?

Ik vind je opmerking betreffende de kosten en een eventueel groot paard wel een beetje vreemd, want als er geen geld is om een shetje behoorlijk te huisvesten, zou je die dus ook eigenlijk niet kunnen hebben :o

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 12:56

Bedankt voor jullie ideeeen en adviezen. Helaas willen de eigenaren niet echt veel moeite doen voor de shetlanderwei, die vinden het allemaal prima zo. Daar kan ik dus niets bij bereiken.
Nou Bianca, ik weet niet of het zo vreemd is; ik betaal hier voor een groot paard minstens 200 euro per maand alleen aan stalling. Dat is 140 euro meer, wat ik niet te besteden heb elke maand. Mijn pony krijgt verder precies hetzelfde als een groot paard; is tot 2000 euro per jaar verzekerd tegen ziektekosten, komt geregeld bij de smit, krijgt zn entingen en voer etc. Maar een extra vaste post van 140 euro per maand kan ik helaas niet betalen nee. Zo vreemd is dat niet toch?
Laatst bijgewerkt door Chezshir77 op 02-12-12 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 12:56

Wat betreft andere stalling; ik betaal voor een stalling voor mijn pony net zoveel als voor een groot paard helaas....

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:12

Wat ik bedoel, is dat dat plekje van 60 euro dus duidelijk niet voldoet :n

Het is een onveilige blubberbende en je voelt je je er niet prettig bij ( en geheel terecht ! ) hetgeen betekent dat je paardje , of dat er nu eentje is van 1.15 m of 1.75 m een betere en dan ook duurdere huisvesting nodig heeft !

Vind het trouwens knap schandalig dat de verhuurder er niets aan wil doen ... kun je niet samen met de andere shetlandeigenaren zelf iets opknappen en de kosten delen ?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:11

ik heb vorig jaar een partij rubber matten op de kop kunnen tikken en daar een pad van gemaakt door de blubber. paarden snapte dat meteen en liepen altijd over de rubber matten.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:36

Ik heb in alle jaren tot nu toe de pony's ook in de winter buiten lopen. Ook wanneer de grond bevroren en heel onregelmatig is. Ze lopen gewoon wat voorzichtige, doen wat rustiger met spelen, maar heb tot nu toe (ff afkloppen) nog nooit iets ernstigs mee gemaakt. Ongelukken gebeuren juist wanneer je in de winter je paard binnen/in een paddock houdt en met lekker weer ineens naar buiten op de harde grond van de wei zet. Dan zijn de meeste zo gek als een deur en is de kans op blessures veel groter.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:47

Die van ons doen dat ook, maar een goed begaanbaar pad en een droge, schone plek om van te eten of een stukje waar je gewoon lekker op je gemakje kunt staan of liggen is m.i. toch echt wel het minimale aan "luxe" wat je moet kunnen bieden :j

Buiten een schuilstal natuurlijk, maar die is wel aanwezig bij TS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:49

Winterweitjes, enkelmodderbaden...... ;(

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 14:58

Paarden moeten ook leren hoe ze waar overheen kunnen lopen/rennen. Hier lopen ze zonder problemen en op aangepaste snelheid over gras, bestrating, modder, bevroren modder (met de genoemde onregelmatigheden) en zelfs gladde bestrating. Wel hebben ze altijd de keus. Ze hebben altijd een effen stuk, droog stuk en een bestraat stuk voorhanden.

Blessures ontstaan in mijn ogen vaak omdat het paard op stal gehouden wordt, beperkt buiten komt en al helemaal niet de gelegenheid krijgt om te leren hoe op de verschillende ondergronden te lopen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 08:48

Shirley schreef:
Die van ons doen dat ook, maar een goed begaanbaar pad en een droge, schone plek om van te eten of een stukje waar je gewoon lekker op je gemakje kunt staan of liggen is m.i. toch echt wel het minimale aan "luxe" wat je moet kunnen bieden :j

Buiten een schuilstal natuurlijk, maar die is wel aanwezig bij TS

Een schone plek om van te eten is het probleem niet, ze hebben een hele grote schuilstal. Daar ligt mijn pony ook heerlijk in. De betonplaat aan het begin van de wei is ook een fijne plek om op te staan. Alleen dat heen en weer lopen is het probleem. Rubbere matten is misschien inderdaad wel heel handig, om als pad te leggen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 19:51

Ik zou me niet eens zorgen maken over de winter en het opvriezen, meer over mok en dat soort dingen..

Egaliseren lukt ook niet met zo'n drekbende.. het mooiste zou zijn als je een verhard stukje voor de schuilstal kan hebben, kunnen de betonplaten niet verplaatst worden? Dan maar je de inloopstal met een betonplaat ervoor (die je eventueel ook als het te nat is af kan sluiten zodat het land netjes blijft) en dan bijvoeren?

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 20:23

ik zou toch maar eens op zoek gaan naar een andere locatie voor je pony!