vieze stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

max66

vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:47

Wij hebben stro in onze stallen. Iedere dag haal ik de hele stal leeg omdat ie zeiknat is.
Volgens de staleigenaar moet ik niet de hele stal leeghalen maar juist een laagje laten liggen, zodat je een onderlaag krijgt. De urine zal dan naar beneden zakken waardoor de bovenste laag droog blijft.

Ik vind het echter vies om zo'n natte stro-laag te laten liggen en er dan maar gewoon nieuwe stro op te strooien.

Bij zijn eigen paarden laat ie idd een laag liggen waardoor de paarden steeds hoger komen te staan. Een enorme klus om de stal eens een keer helemaal goed leeg te halen. Dit doet ie dan ook niet zo vaak.

Hoe doen jullie dit, met stro als bodembedekking?

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:50

Dat heet een potstal zoals hij dat doet en dat is eens in de zoveel tijd inderdaad een enorme klus, ook mijn manier niet maar een vriendin van mij vindt het ideaal voor haar groepsstal.

Zit er wel een goede afwatering in de stal? Ik heb ooit een tijdje een pony op een manege gehad waar totaal geen urine weg kon lopen met als gevolg dat de stal elke dag zeiknat was en zo goed als helemaal leeggehaald moest worden. Moesten daar zelf mesten dus dat was geen feest.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:50

Ik heb vroeger ook mijn paard op Stro gehad en haalde elke dag alle natte plekken eruit,maar echt
erg nat was het nooit.
Alleen een beetje in het midden.
Ik hield niet van laagjes opbouwen ,vond ik niet fris ,maar dat is ieder voor zich natuurlijk ;)

Heeft de stal wel een goed rooster waar de urine weg kan lopen?
Voer je toevallig ook veel peen?

Ik merkte nl wel dat mijn paard dan meer moest plassen bijv.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:51

Ik haal al het natte eruit. juist omdat die van mij rotstraal gevoelig is.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:52

de urine kan idd niet weglopen, waardoor alles gewoon op de betonnen vloer blijft liggen. Logisch natuurlijk dat het stro zo zeiknat is!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:53

iedere dag het nat eruit(en de drollen natuurlijk) en nieuw stro boven op.
Mijn stal blijft vrij droog omdat ik de vloer schuin heb gemaakt en een geul in het cement aan de kant.
Zo loop de meeste urine weg.
Paard loopt overdag buiten,kan wel zijn stal in en uit lopen...piest ook binnen overdag. :D

Een onderlaag doe ik niet aan....ja een droge ;)
De stank van urine is niet gezond en het is inderdaad erg veel werk als hij dan wel leeg moet.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:54

ow dat is wel balen,zeg!
Kun je misschien geen box krijgen waar dat wel inzit?

Anders zou je misschien als onderlaag een pak zaagsel kunnen gebruiken ?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:56

Je zou ook een laagje zaagsel onderop kunnen doen, maar dat moet je stalbaas wel goedvinden ;)
Onze paarden staan helemaal op zaagsel, vind het ideaal!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:58

Ik stond ook op stro en mijn bodem was ook gewoon recht beton, de urine kon dus niet weglopen plus ik ben de trotse eigenaresse van een merrie die best een smeerkees is met als gevolg dat ik kon mesten als een achterlijke maar ze stond nog steeds te nat -> Rotstraal.

De overige stalgenoten hebben OF een heel schoon paard of combineren het met een vlasbodem met daar over heen stro.
Zelf sta ik nu geheel op vlas en gooi er wat stro bovenop zodat ze wat te knabbelen heeft.

Een oud stalgenootje van mij potte verder wel met haar stro, ze haalde wel de hele vieze plekken eruit maar het stro wat vies was maar "nog wel kon" liet ze liggen en daar deed ze overheen schoon stro. Ik vond het zelf heel smerig, maar ik ben dan ook een hele schone stal gewend (ik verbruik per maand 10 balen vlas en 3 balen stro, dat betekend voor mij dat er elke 3 dagen een baal vlas op gaat, erg schoon dus.)
Laatst bijgewerkt door Megamutsj op 01-12-12 22:59, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 22:58

max66 schreef:
de urine kan idd niet weglopen, waardoor alles gewoon op de betonnen vloer blijft liggen. Logisch natuurlijk dat het stro zo zeiknat is!

Klinkt raar maar kun je geen gaten in de vloer maken en die opvullen met grof grind?
Gaten van ongeveer 8 cm doorsnede,te klein om eventueel met een hoef in te komen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 22:59

ik vind zo'(natte) onderlaag dus ook goor. Het stinkt en lijkt me niet gezond.

Zou het helpen om meer stro in de stal te doen? Ik vind namelijk dat de staleigenaar er ook te weinig stro in doet (anders eten ze het toch maar op, zegt ie). Hierdoor is het natuurlijk logisch dat alles iedere dag helemaal nat is (in combinatie met de urine die niet weg kan).

Ik dacht dat als er meer stro in ligt, er vast wel IETS droog blijft. Bij het uitmesten kan ik dan alleen de natte onderlaag eruithalen en het droge stro laten liggen. Als hier dan weer bovenop gestrooid wordt...

Soms heeft de staleigenaar een paar zakken zaagsel (krijgt ie van iemand) maar nu is het op. Hij heeft verder voor de hele winter stro ingekocht en zal dus ook niet anders gaan kopen. Ik koop liever ook niks, omdat de maandelijkse kosten dan wel erg hoog worden!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 23:02

geerke schreef:
max66 schreef:

Klinkt raar maar kun je geen gaten in de vloer maken en die opvullen met grof grind?
Gaten van ongeveer 8 cm doorsnede,te klein om eventueel met een hoef in te komen.

Nou, er lopen wel sleuven in het beton maar die zitten helemaal vol met rotzooi en zijn dus verstopt. De staleigenaar had ze laatst schoongemaakt zei ie en een dag later zaten ze weer dicht..

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:02

Wij hebben ook een paard op stal waarbij het niet uit maakt of je per dag er 3 balen stro in doet of 3 strootjes, de volgende dag is alles zo goor als maar kan want hij eet alles op en plast en poept alles onder en vervolgens roert hij de boel gezellig door elkaar tot 1 grote drapzooi!

Enigste oplossing kan ook zijn dat je over moet gaan op een andere bodembedekking maar als dat niet gaat kun je altijd proberen of wat meer stro helpt. Wat dan ook een idee is om over het schone stro een beetje vies stro te doen, dan eten ze het minder snel op.

vigo_is_lief

Re: vieze stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:06

bij ons worden de stallen 1x in de week uitgemest, mijn paard zn stal is meestal alleen de laatste 2 dagen voor het uitgemest wordt vies...

EmmyJoycee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:09

Mijn pony is een enorme viespeuk, ik heb zeg maar ong 10 cm laat ik liggen soms wat meeer, elke dag er wel een kruiwagen uit en het achterste waar zij plast haal ik dus alleen de bovenlaag weg, wat vooraan ligt gaat er elke dag gewoon uit en strooi elke dag kruiwagen op en ze blijft mooi droog en staat nooit oo beton :) stinkt misschien beetje maar zo heeft ze het nooit koud om op beton te staan :) ik doe het voor de poown dat die geen koude ondergrond heeft :) en een x in de maand middagen vrij maken op de stal leeg te halen en dan gooi ik er eerst zaagsel in en dan paar dagen minder goed uitmesten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 23:54

Zonder rooster zijn die sleuven binnen de kortste keren verstopt en dan heb je er niets meer aan. Als stro inclusief de stalling is zou ik toch echt elke dag die stal leegtrekken en voorzien van vers stro. Niet leuk voor de staleigenaar maar het is zijn taak om voor een goede afwatering te zorgen.

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:30

In een stal van 3.5 op 3, hoeveel balen stro gaan daar eigenlijk in?

Selbourne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 02:35

Mijn paard stond ook altijd op stro en ik vond dat heerlijk. Gelukkig was bij hem niet alles iedere dag zeiknat zodat ik idd een laag kon laten liggen en daarover heen dan weer schoon stro. Zo stond hij eigenlijk altijd droog. Helaas staat hij door het wisselen van stal nu op vlas maar ik vond stro echt lekkerder voor hem en voor mij.

milla99

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:25

Mijn paard staat op vlas, en ik haal ook alleen de drollen eruit, z'n hok is heel schoon, en een dikke laag vlas.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:34

Mijn pony staat sinds kort ook op stro, en is een enorme viespeuk. Ze poept en plast overal, loopt er steeds doorheen en gaat er gewoon midden in liggen. Ik probeer dagelijks de vieze plekken eruit te halen, en dat stro ik dan weer op. 1x per week haal ik de stal leeg.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:38

Mijn paard staat ook op een potstal. Ik wilde er eerst ook altijd alles uit hebben: natte plek + drollen, maar dat werd een dure hobby. Nu laat ik dus de natte plek liggen, haal ik wel alle mest eruit. Als er voldoende wordt opgestrooid is het een mooi stalletje dat bovendien nog een beetje warm is, omdat de natte stro ook isoleert.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 13:40

Toen wij nog op stro stonden:
Elke dag een halve baal stro bijstrooien, en niet uitmesten. (of alleen de mesthopen als ze nog intact zijn :D )
Twee keer in de week de hele stal leeghalen en 1 baal stro er weer in.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-12 19:12

vandaag een laag zaagsel in de stal gegooid (we kregen weer eens een aantal zakken) en daar bovenop stro.
Ik probeer het zaagsel maar zo lang mogelijk te laten liggen, ik hoop dat dit de urine opneemt en dat ik zo een droge bodem kan houden.

De staleigenaar had haar stal uitgemest, maar toen ie klaar was wilde ik er eigenlijk nog een kruiwagen uithalen. Er lag echt nog natte stro. Hij zei dat ik het beter kon laten liggen en dan het zaagsel erop. Het vocht zou zo absorberen en het zaagsel zou minder stoffig worden...

Als ik het had gedaan had ik gewoon weer de hele stal leeggetrokken! Jammer dat ik er niet iedere dag heen kan!

@ Mika: je gebruikt wel veel stro dan, vier balen per week! Bij ons gaat er 1,5 baal stro per dag door heen voor zes stallen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:21

1.5 kleine baal?

lizzy238

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:54

Ik doe het zo en vind het op zich best handig:
1.Zorg dat de stal leeg is.
2.leg er een laagje zaagsel in.
3.doe daar bovenop weer gewoon stro
Je mest dan gewoon een keer per dag uit en zorgt dat de zaagsellaag blijft liggen als je die zaagsellaag er een keer in de week uithaalt dan blijft alles droog dan leg je er weer een nieuwe laag zaagsel in en daarboven op weer stro zo doe ik het en het gaat wel lekker maar ieder zijn eigen trucjes!!!!!!!