Bladeren van fruitbomen in de wei..kan dat kwaad??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Bladeren van fruitbomen in de wei..kan dat kwaad??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 16:55

Door al die publiciteit over de esdoorn en het gevaar van atypische myopathie ben ik toch wat arwanend tegen over blad in de wei.
Onze paarden staan nu in een nieuwe wei waar wel gras op staat maar er staan ook veel fruitbomen in ( kersen).
dus nu ligt er veel donker blad van die fruitbomen wat de paarden ook naar binnen krijgen...kan dat kwaad??/ Of overdrijf ik mijn bezorgheid nu??
Wie weet of aggevallen bladeren van fruitbomen ook schadelijk zijn???

tamary

Re: Bladeren van fruitbomen in de wei..kan dat kwaad??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:13

Voor je paarden niet zo snel, maar voor je grasmat is het funest door de verstikkende laag die het wordt. Sommige bladsoorten verzuren de grond ook nog eens sterk, wat onkruid weer kansen biedt. Liefst weghalen dus.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 19:50

tamary..het is 1 hectare wei met fruitbomen erin....een onbegonnen werkje dus om al het blad te verwijderen......moeilijk..sommige sites zeggen dat kersenbomen giftig zijn maar onze paarden lopen er al 10 jaar in de winter in....pas na die hele heisa rond het esdoorn blad ben ik mij erin gaan verdiepen.......
er staat trouwens ook een walnotenboom in die schijnen ook giftig te zijn? Ik dacht dat die juist goed waren in de zomer tegen ongedierte??

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:53

Misschien kun je de ergste stukken schoon blazen met een bladblazer? Als je het op een hoopblaast is het (vaak) zo opgeruimd.

Staan de bomen echt in de wei? Dan zou ik toch wel een beetje oppassen met de walnotenboom idd. Al weet ik niet of echt alle onderdelen giftig zijn of bijv. alleen het blad ofzo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 19:54

Walnotenhout is in elk geval giftig, maar de meeste paarden eten er niet van. Je wil het alleen niet tussen je zaagsel hebben zitten als je dat als bodembedekking in de stal gebruikt.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:18

twee jaar geleden heeft mijn merrie ongeveer de hele bast opgegeten, die walnotenboom is ook dood gegaan.....mijn merrie was kiplekker..niets aan de hand....gewoon dan mazzel gehad? Of is er ook weer verschil tussen walnootbomen???

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:31

voer je ze bij?
Ik denk dat het dan wel meevalt.
Als ze alleen dood blad naar binnen krijgen lijkt mij niet goed.

probabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:33

er zit zeker verschil in walnoten bomen, zover ik weet heb je de zwarte walnoten boom en een normale....nu zit ik alleen te denken welke nu giftig was, volgens mij de zwarte.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 20:43

ja de paarden worden gewoon bijgevoerd, en staan ook maar twee uurtjes in de wei...pfff..heb er toch niet zo'n heel goed gevoel over...
De walnoot is een doodnormale walnotenboom............in de zomer staan ze ook wel eens te trekken aan de groene bladeren vd kersenboom...ook nooit problemen door gehad.....maar toen wist ik nog van niets...ze hebben zelfs jaren de bladeren van de rode esdoorn gegeten..ook nooit een probleem..totdat ik hoorde hoe gevaarlijk het is....nu loop ik iedere dag dat stuk wei na op zoek naar een door de wind geblazen blaadje vd esdoorn.......

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 20:52

Misschien kun je ergens een zitmaaier lenen met een bak er aan voor het maaisel. Als je dan over de stukken gaat met het meeste blad heb je het zo verzameld. Dit doet de buurman hier ook met zijn wei. Maar hij heeft er drie lindebomen in, dus dat is te overzien. Een hele boomgaard is een ander verhaal natuurlijk.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 21:16

Tjee...nog niet eens aangedacht...wij hebben een zitmaaier.......wat een idee....thanks!!! hopelijk kan ik hem zo instellen dat hij alleen blad opneemt en niet ook nog eens veel gras want dan blijft er van het grasland weinig over nu het niet meer groeit...maar is het proberen waard!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 11:26

zoutenootjes schreef:
Misschien kun je ergens een zitmaaier lenen met een bak er aan voor het maaisel. Als je dan over de stukken gaat met het meeste blad heb je het zo verzameld. Dit doet de buurman hier ook met zijn wei. Maar hij heeft er drie lindebomen in, dus dat is te overzien. Een hele boomgaard is een ander verhaal natuurlijk.

goed idee!Zo halen wij ook het blad uit de tuin.
Een hele boogaard is wel te doen,je moet dan wel je bak vaak legen ;)

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:17

Graag gedaan hoor. Het schijnt dat blad op het gras ook niet zo goed is voor het gras, dus wie weet valt het mee. Eerst een hoop van de blaadjes maken met de bladblazer en dan met de zitmaaier erover gaan? Buurman heeft een hele mooie wei met goed gras voor zijn schaapjes.