Ik zit even met een vraagje. Ik heb een friese merrie met bijna geen wintervacht en een pony met een giga dikke wintervacht en ze staan bijna 24 uur per dag buiten. Ze kunnen zelf op stal gaan wanneer ze willen. Als het weer echt super super slecht weer wordt en het weiland is echt niet meer goed dan zetten we ze op stal. Maar nu is mijn vraag nu het wat kouder word zit ik er aan te denken om ze een regendeken op te doen zodat ze in iedergeval niet nat worden. Maar nu lees ik ook op bepaalde sites dat, dat helemaal niet goed is voor een paard omdat de haren dan plat gaan liggen en dan zou het geen kou meer tegen houden. Maik de kleine pony met een giga wintervacht wilde ik dan een regendeken op doen met een klein beetje vulling. Maar ik twijffel wel of ik dat nou wel moet doen. Ik wilde hem sowieso nu nog niet 1 op doen maar als het echt veel kouder word en er ligt sneeuw enzo. Marijke de friese merrie heeft bijna geen wintervacht en haar vacht is helemaal plat. Nu twijffel ik ook of ik haar nu wel een deken op moet doen zodra het nog kouder wordt. Vorig jaar heb ik het wel gedaan. Maar omdat ik gelezen heb dat het eigenlijk niet goed is begin ik daar ook over te twijffellen. Wie kan mij antwoord geven? Op dit moment wordt er niet met ze gereden i.v.m. de winterstop.
ok, we geven ze sowieso 2 keer op een dag hooi en 1 keer een bak brokken. Ze kunnen inderdaad zelf lekker naar binnen wanneer ze willen staldeuren staan altijd open. Ik heb ook gelezen dat als je paard magerder wordt dat ze er te hard voor moeten werken om zich warm te houden.
Ik heb hier een Fries, Belg en New Forrest staan. De drie staan allen zonder deken, 24/7 open stal en uitloop naar de wei. Nooit een deken op, ook niet als het regent. Ze lijken er ook een voorkeur voor te hebben lekker in de wei te staan bij wind en regen. Met vrijwel onbeperkt ruwvoer houden ze zich prima warm. Paarden vacht past zich prima aan aan de kou.
Andewi
Geplaatst: 30-11-12 11:04
De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding! Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Een paard waarbij de structuur van de vacht niet door borstelen wordt verwoest, en waarbij de vetlaag niet door shampo's en dergelijke wordt weggespoeld is zeer goed bestand tegen regen en zorgt ervoor dat de huid altijd droog blijft. Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog. Het resultaat is een juweeltje van temperatuurregulatie: Het paard gaat meer warmte produceren en bouwt tegelijkertijd een paar extra lagen isolatie.
super bedankt voor de antwoorden!!! Alleen nu moet ik iets anders voor mijn verjaardag verzinnen hahaha had namelijk een nieuwe deken in gedachten haha.