Ik hoor verschillende verhalen over vlas en stro. De een zegt dat stro beter is en meer vocht opneemt dan vlas. Bij ons op stal leggen we vlas in de stallen. Zelf vindt ik dit makkelijk tijdens het uitmesten en het oogt minder vies als je het natuurlijk bijhoudt. Ook zou stro de paarden bezighouden; ze kunnen het eten, maar er zijn genoeg paarden die ook vlas eten.
mijn paard eet zich rot in het stro, waardoor hij altijd op een dun, vies laagje staat. Dus ben wel vlas aan t overwegen. Ik lees ff mee!
simongek
Geplaatst: 28-11-12 18:20
mijn paard is naar vlas overgegaan omdat hij altijd al zijn stro opat en niet 1 plakje of zo maar een halve baal. omdat het dan in het midden van de box erg nat en kaal werd kreeg hij kale plekjes op zijn achterknie en hij werd er erg buikig van.
nu staat hij op vlas en is een stuk dunner. een slanke den zal het nooit worden en dat geeft ook niet maar zo blijft hij iets beter in de model.
Ik vindt het ook nog eens veel schoner in gebruik en altijd lekker droog om te liggen.
M'n paarden staan op stro, maar mij lijkt vlas makkelijker je hoeft namelijk met mesten alleen de drollen er uit te scheppen en de natte plekken weg te halen en dan een beetje bij te vullen
Mijn paarden staan op vlas, omdat op de meeste pensionstallen waar stro boxen zijn er onvoldoende hooi word gevoerd. Mijn merrie eet namelijk absoluut geen stro, en kwam daardoor altijd te kort.
mijn paard staat op vlas, alleen voor mijn gemak, minder mestafval en ik maak s'winters altijd een potstal. en idd wel genoeg hooi bijvoeren zodat hij wat te knabbelen heeft!
Claudia1993_
Geplaatst: 28-11-12 19:05
Ik heb ervaringen met beide en als ik moest kiezen zou ik voor stro gaan. Gewoon zorgen dat je paard genoeg ruwvoer krijgt, ik heb in ieder geval nooit problemen gehad met teveel stro eten. Fijne van stro vind ik inderdaad ook dat ze nog wat te knabbelen hebben, en ze kunnen beter stro eten dan vlas.
Vind vlas wel droger en makkelijker in gebruik, sta nu trouwens op vlas maar vind het geen fijn idee dat hij vlas gaat eten als hij zich verveelt. Daarom meng ik het vlas door elkaar heen en gooi ik geen hele baal vlas er in, dan heeft hij veel te veel 'schoon' vlas om van te eten. Zorg er uiteraard ook voor dat hij genoeg ruwvoer krijgt, dit werkt voor mij op dit moment prima.
vlas,is makkelijker in gebruik, oogt schoner, minder afval, zuiniger. stro eten ze idd vaak op zodat er weinig bodembedekking blijft liggen. bij ons eten ze geen vlas omdat als ze op stal staan eigenlijk altijd eten voor hun box hebben liggen
Kelseytjee
Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-12 20:13
Je kan met vlas inderdaad een lekkere dikke bodem kweken, omdat je niet elke keer alles eruit hoeft te halen. Wij mengen het inderdaad ook altijd bij de paarden die het eten. In de winter is het volgens mij ook warmer?
_Mel
Geplaatst: 28-11-12 20:16
Mijn paard staat op vlas, echt ideaal!
Heb in mijn hele stal matten, er daar op vlas. Gewoon net zoveel als een stal zonder stalmatten. Elke dag mest eruit en als het nodig is de pisvlek eruit. Als ik de pisvlek eruit haal dan doe ik er een nieuwe baal vlas bij.
Mijn paard maakt zijn stro stal ontzettend vies, terwijl hij op vlas heel erg schoon is.
Dat ze als ze op stro staan altijd wat te knabbelen hebben is wel zo. Maar ik zorg er gewoon voor dat mijn paard voldoende hooi/kuil krijgt. Waardoor hij ook áltijd wat te knabbelen heeft.
Hij heeft gewoon elke avond een heerlijk bedje, en ligt ook altijd 's nachts.
Ipsilonka
Geplaatst: 28-11-12 20:17
Hier staan ze ook op vlas, hebben onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking dus ze gaan echt niet eten van het vlas. En het ligt prima, we hebben er 4,5 cm dikke rubber matten onder liggen
Sjolvir
Geplaatst: 28-11-12 20:18
Heb er 1 op stro staan, maakt van wat voor bodembedekking dan ook, toch een bende en eet er graag van. Heeft hij wat te doen.
De andere staat op vlas, reden vrij simpel, luchtwegproblemen. Helaas voor haar, dus geen onbeperkt strobanket meer in de nacht.
Beiden bevallen prima, op een andere manier dat wel.
Ragdollcat
Geplaatst: 28-11-12 20:24
Had ook ooit op vlas gestaan op vorig stal, maar vind stro veel en veel fijner. Absoluut.
Geen verschrikkelijke stukken scherp vlas meer in zijn ogen die hem pijn doen en geen vlasstukken meer in zijn koker en heeft altijd wat te knabbelen op stal.
Vlas wordt erg snel vochtig als de luchtvochtigheid ook erg vochtig is zoals het nu is, nou dan kan je wel bij blijven strooien om toch maar droog te kunnen staan.
Vlas verpest de hoeven doordat het ook vast kan zitten in kleinste gaatje ergens.
Dat er paarden zijn die de hele strobed leegeet, kan aan de soort stro liggen, want er zijn strosoorten dat paarden wel wat van eten maar niet de hele strobed leegeet.
Mijn paard at ooit altijd en dagelijks zijn hele stal leeg, maar nou nooit meer hoor, wel lekker van eten en knabbelen zoals veel paarden maar niet de hele stal leegeten.
simongek
Geplaatst: 28-11-12 20:29
mijn paard eet niet van het vlas gelukkig.
Hij krijgt geen onbeperkt hooi maar wel 4 x per dag zodat hij regelmatig wat te kauwen heeft. merk niets van vlas in ogen of dat soort dingen.
wel zit het in zijn staart en overal in mijn kleding/sokken etc. Dat vindt ik niet zo erg. wassen we wel weer.
Meneer ligt wel in een lekkere dikke laag vlas en lekker droog.
mijn paard staat op stro en ik heb op een stal gewerkt waar de paarden op vlas stonden, een ramp vond ik dat, de pisplek eruit scheppen was een flink karwij, schoon vlas is ontzettend glad en ik kan het vlas echt overal vandaan plukken bij de paarden en mezelf. miss is het wat anders als je een of twee paardjes hebt te mesten, maar ik deed er elke dag 10 en dan is vlas echt niet grappig. daarbij moet je dan voor veel hooi met veel struktuur zorgen. met stro haal je gewoon elke dag de pisplek eruit, kan je de hopen mest makkelijker pakken en je paard heeft altijd wat te knabbelen als het hooi even op is.
simongek
Geplaatst: 28-11-12 21:25
ja meerder boxen lijkt me best veel veel werk.
wij doen maar 1 box en dan meerdere keren per dag de mest eruit. 1 x per week een natte plek van 1m2.
Absoluut stro, kunnen ze lekker knabbelen. Mijne eet ook veel van zijn stro maar nog nooit iets nadeligs van gemerkt. Ik vind het prettig dat als zijn hooi op mocht zijn hij nog iets te knabbelen heeft. Wordt er ook niet dik van, gewoon een mooie ruwvoerbuik .
Ik had mijn paard voorheen alleen op stro staan. Dat werd echter erg nat, omdat er geen rooster o.i.d. in de stal ligt. Nu gooi ik er een baal vlas onder per 1.5 week en daaroverheen gewoon de gebruikelijke hoeveelheid stro. Had verwacht dat alles door elkaar zou gaan zitten, maar het blijft heel netjes. Paard heeft de hele nacht wat te knabbelen en de stal is verder mooi droog.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 29-11-12 00:25
Ik gebruik ook vlas en stro. Mijn merrie is heel erg van mesten in de ene hoek, plassen in de andere hoek, en alle bedekking wat ervoor ligt in de hoek gooien. Potstal werkt daardoor niet. Ik mest dagelijks uit, gooi er een paar handjes verse vlas bij en ze krijgt dagelijks een nieuw bedje stro. Stro houdt haar lekker bezig, en wanneer ik er geen stro in doe begint ze aan haar vlas te eten. De combinatie vlas en stro vind ik echt ideaal. Stro alleen vind ik een ramp, neemt niets op en is vreselijk met uitmesten, en de mesthoop wordt er 5 keer zo groot van.
Paarden staan hier op vlas. Ik vind het schoner, makkelijker mesten en ook 1 met luchtweg problemen. Ik lees net dat mensen het vervelend vinden dat paarden met vlas niets te knagen hebben, hier gebruik ik elke dag een beetje gerstestro (schrijf ik dit goed?) voor. Hebben ze wat extra's te knagen als ze dat willen. Strooi ik in het begin van de stal.
Ik vind stro fijner. Mijn paard heeft op beide gestaan, maar vind het toch fijn dat hij inderdaad iets te knabbelen heeft mocht hij zich vervelen. Hij eet overigens niet heel de stal leeg en maakt er ook geen bende van .