drinkbak die niet bevriest!! Thermo Quell???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

olanis

drinkbak die niet bevriest!! Thermo Quell???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 12:23

Kreeg net een mail van agradi met deze drinkbak erin.
Ze beweren dat hij niet bevriest?
Iemand ervaringen??

http://www.agradi.nl/stal-erf/watervoor ... 000177/611

Ze hebben hem ook met 2 drinkbakken. Voor grote groepen.

Klinkt wel idaal. ook voor de zomer. Constant schoon en koel drinkwater.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:45

De bal kan bij erge vorst wel degelijk vast vriezen. Sprak laatst een handelaar die ze had en die vond ze bij de wateraansluiting ook vaak lekken,met name als ze wat ouder zijn.

Ik heb sinds vorige winter de Thermobar uit Zweden. Bevalt prima. Stroomaansluiting , travo, dan een 25 volt zwakstroom naar de Thermobar en gewoon aan laten staan. Verwarmt het water en houd de watertemperatuur altijd tussen de 15 en 20 graden. Water blijft tot temperaturen tot -40 mooi op temperatuur. http://www.youtube.com/watch?v=SP0cDUCyiFA en de site http://www.thermobar.se

Bevalt prima. Het is even een aanschaf maar het is echt geweldig! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Bravura op 28-11-12 12:52, in het totaal 5 keer bewerkt

luzerne

Re: drinkbak die niet bevriest!! Thermo Quell???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 12:48

Zelfde systeem van sueva, die hebben wij gaat tot -21 gr en het water dat ze drinken is daardoor ook niet steenkoud.
systeem bevordert ook rustig drinken in de zomer omdat de kom langzaam voloopt..
wij zijn erg tevreden.
gekocht bij paardenbak.nl

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:12

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:20

Zou mooi zijn, maar ik zie aan die bak in de OP toch wel heel veel dat kan bevriezen ...

En hoe houd je je aanvoerleiding dan ook vorstvrij ?
De vereiste aardwarmte lijkt me ook als sneeuw voor de zon verdwijnen als het dag en nacht blijft vriezen :)

Ik houd het toch maar op emmertjes sjouwen en wakken hakken, stuk goedkoper ook ;)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:23

Wij hebben nooit bevroren bakken. Het enige wat bij hele strenge vorst (en dan praat ik echt over -15) wel eens bevriest is het knopje achter de lepel. Daardoor komt er dus geen water meer uit.

Wij hebben de doodgewone drinkbakken eraan zitten. De leidingen lopen rond door de ongeïsoleerde schuur. Het enige wat wij erachter hebben geplaatst is een boilertje en een pompje. Het water wordt dus voortdurend rondgepompt en is door de boiler net iets boven 0.

Nooit slepen met emmers water, echt heeerlijk!!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:30

Maar dat is binnen, rowo, daar bevriezen onze drinkbakken ook niet, nou ja, soms NET een vliesje erop.

Deze bak is bedoeld voor buiten in het land ... althans, dat neem ik aan ?

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:34

Oh buiten op het land... okee, sorry :o

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 23:04

Hij is dan idd voor buiten op het land.
Het klonk mij ook al te mooi waar te zijn. Dus toch maar gewoon met water blijven sjouwen.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:07

Bravura schreef:
De bal kan bij erge vorst wel degelijk vast vriezen. Sprak laatst een handelaar die ze had en die vond ze bij de wateraansluiting ook vaak lekken,met name als ze wat ouder zijn.

Ik heb sinds vorige winter de Thermobar uit Zweden. Bevalt prima. Stroomaansluiting , travo, dan een 25 volt zwakstroom naar de Thermobar en gewoon aan laten staan. Verwarmt het water en houd de watertemperatuur altijd tussen de 15 en 20 graden. Water blijft tot temperaturen tot -40 mooi op temperatuur. http://www.youtube.com/watch?v=SP0cDUCyiFA en de site http://www.thermobar.se

Bevalt prima. Het is even een aanschaf maar het is echt geweldig! _/-\o_

Haha....leuk filmpje...en dan durven wij iets over sneeuw te zeggen :) Ziet er wel fantastisch uit hoor...heb maar niet gekeken of er ergens prijzen bij staan, want dat zal wel wat kosten...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:11

Ik wil niet heel vervelend zijn maar zo'n ding staat hier in het bos ook van ssb uit voor die koetjes ed die daar vrij lopen.
Ik gok er op dat dat ding niet bevriest anders zou ssb hem toch ook niet gebruiken ??
Verschil is wel dat zij een grotere bak en de leiding ondergronds hebben geloof ik.

Misschien eens ssb Appelscha aan schrijven en vragen hoe hun ervaring is met die dingen.
Ding van hun is al redelijk op leeftijd.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:31

Shirley schreef:
En hoe houd je je aanvoerleiding dan ook vorstvrij ?
De vereiste aardwarmte lijkt me ook als sneeuw voor de zon verdwijnen als het dag en nacht blijft vriezen :)

Ik houd het toch maar op emmertjes sjouwen en wakken hakken, stuk goedkoper ook ;)

Bij de gewone verwarmde Lister drinkbakken uit de SB serie, wordt de bak en het ventiel door een 230V verwarmingselement verwarmd. De aanvoerleiding moet je dan nog wel tegen vorst beschermen.

De Lister drinkbakken met type S 22 RBH zijn voorzien van een verwarmingskabel op 230V deze wikkel je om de aanvoer leiding. De kabel van de Lister SB22RBH is lang genoeg voor 2 meter waterleiding.
De resterende bovengrondse leidingen kan je voorzien van een verwarmingskabel.

Zorg er wel voor dat alle leidingen en kabels beschermd zijn tegen knabbelende paarden.
Alle info vindt je op onze site http://www.cavalo.nl/vorstvrije-stal/vo ... akken.html

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:36

Dank voor de goede uitleg, BBolluijt, maar ik doelde eigenlijk op de bak uit de OP.

Van de site van Agradi:
Citaat:
Met de thermo quell drinkbak is het mogelijk om zonder energie een vorstvrije of koele drinkplaats te creëren. Uitstekende isolatie door de dubbele wand met foamvulling.

De drinkschaal staat in verbinding met de onderliggende bak en via een systeem circuleert het water erdoor. De vlotter houdt het water op niveau. Van belang is het wel dat de aanvoerleiding vorstvrij ligt en men gebruik maakt van de aardwarmte. Doordat de dieren het water regelmatig verversen komt er weer nieuwe energie in de bak en blijft deze vorstvrij of koel. De bak is eenvoudig leeg te maken door de grote stop.

Gemiddelde watertemperatuur gedurende de winter: 3-5 graden celsius, gemiddelde watertemperatuur gedurende de zomer 10-12 graden celsius.
Watervoorziening voor maximaal 15 dieren.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:40

ik heb even op de site van de leverancier van agradi gekeken. Ik denk dat ze de techniek van de drinkbak van Kerbl niet helemaal hebben begrepen.
Net als de bakken van JFC en Suevia (http://www.cavalo.nl/vorstvrije-stal/ge ... akken.html) die al lang op de markt zijn, bestaat de nieuwe bak van Kerbl gewoon uit een goed geisoleerd reservoir met een vlotterventiel (niks geen apparte drinkschaal of circulatiesysteem).
Door de aanvoerleiding goed diep (60-100 cm onder maaiveld dus vorstvrij) aan te leggen en de bak boven een vertikale buis van 315 mm te plaatsen maak je gebruik van de op stijgende warmte uit de ondergrond om het reservoir en ventiel vorstvrij te houden.
Al met al weinig verschil met de concurentie, maar ik moet toegeven het ziet er goed uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:00

Shirley schreef:
Dank voor de goede uitleg, BBolluijt, maar ik doelde eigenlijk op de bak uit de OP.

Van de site van Agradi:
Citaat:
Met de thermo quell drinkbak is het mogelijk om zonder energie een vorstvrije of koele drinkplaats te creëren. Uitstekende isolatie door de dubbele wand met foamvulling.

De drinkschaal staat in verbinding met de onderliggende bak en via een systeem circuleert het water erdoor. De vlotter houdt het water op niveau. Van belang is het wel dat de aanvoerleiding vorstvrij ligt en men gebruik maakt van de aardwarmte. Doordat de dieren het water regelmatig verversen komt er weer nieuwe energie in de bak en blijft deze vorstvrij of koel. De bak is eenvoudig leeg te maken door de grote stop.

Gemiddelde watertemperatuur gedurende de winter: 3-5 graden celsius, gemiddelde watertemperatuur gedurende de zomer 10-12 graden celsius.
Watervoorziening voor maximaal 15 dieren.

Het is leuk bedacht van Agradi maar ALLES wat zonder externe energie buiten staat, zal vroeger of later bevriezen. Je kunt een hoop doen om dat moment voor je uit te schuiven, maar je kunt wachten op het moment dat het mis gaat.

Garanties op niet bevroren drinkwatervoorzieningen kun je alleen realiseren door op enigerlei wijze de boel te verwarmen. Enne, dat aardwarmte-verhaal is leuk verzonnen maar het is regelrechte onzin.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:08

Zie deze link, mbt geisoleerde vleesbak (600 liter met geisoleerde deksel); Bravura @ [SV] het drink water van de paarden in de winter

Hier heb ik hem gehaald: http://www.willemsemballage.com/actuele ... ingen.html De onderste grote rode bak (CTH). Het is een polyethyleen geïsoleerde bak en met isolatieplaat als deksel (zelf er bij gehaald) met daar overheen de bijbehorende deksel ('s nachts). Het water blijft tot zeker -10 a -15 prima. Overdag komt er wel een klein vliesje overheen maar daar drukken ze met de neus doorheen. Bij 2 weken -18 en overdag strenge vorst, bleef de bak 1.5 week vorstvrij. Na 1.5 week kwam er een heel dun ijslaagje 's nachts overheen. Gaat prima en sinds gister staat de bak weer gevuld met schoon water (moet wel geheel gevuld blijven aangezien een grote hoeveelheid water minder snel bevriest dan weinig water.
Laatst bijgewerkt door Bravura op 30-11-12 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 21:13

Elpharo schreef:
Haha....leuk filmpje...en dan durven wij iets over sneeuw te zeggen :) Ziet er wel fantastisch uit hoor...heb maar niet gekeken of er ergens prijzen bij staan, want dat zal wel wat kosten...

Heb vorige week, ivm een bestelling die niet door kwam via de site, met Thermobar gebeld. De site is nu even deels uit de lucht, die zal wel geheel gecontroleerd worden. Zal wel een paar dagen duren maar dan staan bij de webshop de prijzen weer genoemd. :j En....binnen 2 dagen in huis vanaf Zweden! +:)+ Ze komen overigens ook op de Equitana. Ze zijn sinds vorig jaar wel een stukje duurder geworden en het verzenden komt er tegenwoordig apart bij, dat zat eerst bij de prijs in.

Richard_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:19

Deze bakken heb ik sinds 2 jaar in de open paardenstal staan. Werken prima. Had ze twee jaar terug bij min 20 nog gewoon prima aan de gang.

Het voordeel vindt ik, is dat deze bak veel goedkoper is dan de rest. Voor 275 had ik hem staan : http://www.landbouwwinkel.nl/index.php? ... 11&lang=NL

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:55

Even gekeken bij Lanbouwwinkel, het is inderdaad dezelde JFC ID25 geisoleerde drinkbak bak als bij cavalo.nl. De prijzen bij Landbouwwinkel zijn echter exclusief BTW, dus kom je op €356,95 incl BTW en verzendkosten. Bij Cavalo is het €340,- incl BTW en verzendkosten.