Hooi zakt niet in kliko

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kitten84

Hooi zakt niet in kliko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 11:29

Ik heb voor mijn 2 shetjes een hooikliko gemaakt, met een triplex plaat er in die een beetje schuin geplaatst is zodat het hooi mooi naar de spijlen kan zakken. Het hooi zakte alleen niet goed, maar vorige week in 1 keer wel. De kliko was mooi leeggegeten.

Ik was helemaal blij dat de pony's het eindelijk door hadden en dat ze lekker konden knabbelen. Sinds dit weekend zakt het hooi niet meer |(
De pony's kunnen alleen de onderste bij de spijlen er uit halen en de rest blijft lekker bovenin steken.

Wie heeft DE tip voor mij zodat het hooi gewoon iedere keer zakt?

Djilna

Re: Hooi zakt niet in kliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 11:31

Iets zwaarders bovenop leggen zodat het door het gewicht naar beneden geduwd wordt?

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 13:12

Toch wel?

Doen anderen dat ook dan: er wat op leggen? En wat leg je erop dan, want hij loopt schuin naar beneden als een trechter.

Angelsss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 19:11

als je er een steen op legt. dan zakt het wel

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:02

Ik denk niet dat dat gaat werken, de steen valt dan van het hooi en komt onderin te liggen,werkt dan alleen maar tegen.
Ik zou de plank wat steiler zetten en evt, gladder maken door er een plastic zak overheen te spannen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:04

Een roostertje maken wat er goed in past en daar een steen bovenop leggen

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:07

Kleinere plukken erin doen en niet 1 dik stuk.

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:19

Bedankt voor alle tips. We halen de plakken altijd helemaal uit elkaar en schudden het dan naar beneden door de plank te wiebelen.

Ik dacht ook al aan plastic inderdaad. We dachten plexiglas ofzo, maar vuilnis over de plank heen zou ook kunnen werken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:10

iets glads er in en goed schuin. regelmatig schoon maken en vooral goed droog, als de plaat vochtig is plakt het hooi of voordroog er aan vast. Siliconenspray (maakt bijvoorbeeld kunststof heel glad) is misschien ook een optie. Wel eerst goed op laten drogen voor je het voer er weer overheen gooit natuurlijk :P

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 22:26

Plank staat sowieso op zijn schuinst met een blok erachter zodat hij niet naar achter geduwd kan worden.

Dank voor je tip.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:13

Kleinere pllukken plank op zn schuinst meer zou ik ook niet weten iets er bovenop help volgensmij ook ie veel

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 20:37

Ik heb vandaag een plastic zak om de plank heen gedaan. Ben benieuwd morgen. Het gleed al wel mooi naar beneden toen ik het in plukjes erin deed.

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 20:55

okee ben benieuwd!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:22

Gat groter maken. Bij mij zakte het ook niet altijd lekker door. Toen een tweede gat met gaas gemaakt vlak onder de klep. Dus bijna de hele voorkant van de kliko is gaas. En dan lekker grof en langstrengelig hooi erin. Ook bij heel kort of te fijn hooi krijgt ze hem soms niet helemaal leeg. Met lang en grof hooi wel.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:26

Wij bleven ook met dat probleem zitten + waren toch niet helemaal blij met het gaas ervoor. We hebben er toen een net in gehangen:

Afbeelding

Afbeelding

Het principe van het slowfeeden is nog precies hetzelfde, alleen doordat ze nu zelf het net in beweging houden doordat ze het hooi eruit trekken zakt het hooi vanzelf. Geen schuine plank geen steen, geen gedoe dat je iedere keer moet opletten of je het hooi er wel goed in hebt gedaan. Ik gooi er een paar plakken in (licht uitgeschud) en hoppetee paardjes hebben lekker eten uit de kliko!

Kitten84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-12 16:08

Het hooi is wel wat gezakt. Dit baaltje is trouwens wel heel fijn en kort. Zit ook her en der wat gedroogde plantjes in. Nieuwe baaltje wordt vandaag als goed is aangebroken en dat is wat langer.
Maar van dat net is ook een goede tip inderdaad. Wat heb je daar, gewoon zo'n aanhangwagennet?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:11

Kun je geen plaatje maken die je dan op het hooi legt en dan een steen erop?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 16:18

Kitten84 schreef:
Het hooi is wel wat gezakt. Dit baaltje is trouwens wel heel fijn en kort. Zit ook her en der wat gedroogde plantjes in. Nieuwe baaltje wordt vandaag als goed is aangebroken en dat is wat langer.
Maar van dat net is ook een goede tip inderdaad. Wat heb je daar, gewoon zo'n aanhangwagennet?

:j half aanhangnet. aan de onderkant dichtgemaakt met stevig koord, aan de bovenkant een paar schroeven erin en klaar! Ik ben zo blij dat we hier op over zijn gegaan, nooit meer gedoe met die plank goed schuin en een steen erop, en dan zakte het soms nog niet door zaten ze de halve dag zonder hooi. Dit gaat altijd goed :j