Geen idee of dit topic hier moet of eerder bij voeding....
Het geval is zo:
Sinds anderhalve maand staan mijn ponys op een nieuwe stal. Altijd op box gestaan met enkele uurtjes paddock per dag, sinds anderhalve maand een lekker inloopstal met een flinke paddock eraan.
Maar sinds een week zie ik mijn beide ponys veel zand op likken. Ze graven de gele boven laag van het zand eraf en staan uitgebreid te likken aan het zwarte zand.
Ook likt de kleinste pony als ze de kans krijgt mijn hond helemaal af. Bijna abosessief in mijn ogen!
Ponys krijgen onbeperkt hooi van goede kwaliteit (komt van eigen land en wordt goed bemest e.d.).
Tevens hebben ze altijd stro om te knabbelen ter beschikking, een liksteen (zo'n rode) en er liggen speeletjes in de paddock. Ze krijgen alleen wat krachtvoer als ze hebben gewerkt. Wel krijgen ze bijna dagelijks vitaminekorrels (paarden kern brokken van treurniet)
Verveling lijkt me dus niet logisch, en vitamine of mineralen te kort ook niet....
Maar wat dan wel???
Wat ga ik hier aan doen?
Ga morgen sowieso een ont-zandings kuur halen (heet dat zo?) maar hoe ga ik dit gedrag in de toekomst voorkomen??