Help, paard wipt deur eruit...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meliss1812

Help, paard wipt deur eruit...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:39

Hallo,

Nu voor de tweede keer heeft mijn paard het voor elkaar gekregen om de staldeur eruit te wippen (de onderkant), het is een schuif deur met bovenin een pin om de deur te sluiten. Voor de rest ziet hij er zo uit;

http://www.hetgroteveld.nl/TestSite/system/files/100_0146.jpg

Gewoon een professionele staldeur dus... De eerste keer dachten we dat het kwam doordat mevrouw de deur 'op tilde' met haar hals, gevolg luik gewoon dicht. Maar vandaag was het weer feest.... wie o wie heeft raad of ervaring... (Stal deur moet er nu eerst helemaal uit voordat deze er weer in kan..)

Pally

Re: Help, paard wipt deur eruit...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:41

Ik houd dit topic ff in de gaten, paard bij ons op stal doet hetzelfde.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:42

Luik dichtmaken is de simpelste oplossing. Ik heb er eentje staan die in de zomer graag wat schuurt, hij gaat dan soort van schuin door de opening heen hangen en die krijgt het dan ook voor elkaar om de hele boel te ontwrichten...Met luik dicht blijft de deur netjes op zijn plek gelukkig.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:43

Het luikje dicht houden :D

Die van ons deed het alleen als het luikje open was. Ik kreeg steeds de schuld :o Maar toen heb ik het gefilmd toen meneer dat deed, en toen geloofde pa mij :)

* Edit: Esther is mij voor :)

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:48

Helpt het bij jullie niet door de deur helemaal naar links te schuiven? Wij hebben ook deze deuren en ze worden er inderdaad wel eens uitgewipt door jeuken schoppen enz enz.... Door de deur helemaal naar links te doen schuif je het spul zo weer op zijn plek.

Vandaag was er bij ons een bij waarvan de pin niet meer in de houder viel. Een drama voor de 'oppas' van vandaag. Al meerdere keren met de deur aan de gang geweest, maar hij kreeg het niet voor elkaar.
Kwam bij me met het verhaal en heb maar gevraagd om een hamer }> ...... Helpt niet zegt die...ohjawel :j Een ferme tik erop en klaar was het gedonder weer.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:56

Tik met een houten hamer of balk, dan ligt ie idd weer op plek.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:58

Het luik was naar de eerste keer al dicht dus met een dicht luik is het haar ook gelukt ;)

Aan de binnenkant zit ook een 'pin' die ervoor moet zorgen dat de staldeur niet naar voor of achter kan (horizontale beweging) Door deze pin kan ik hem niet helemaal naar links schuiven zodat hij er weer in zit helaas... Maar bedankt voor de reacties!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:06

meliss1812 schreef:
Hallo,

Nu voor de tweede keer heeft mijn paard het voor elkaar gekregen om de staldeur eruit te wippen (de onderkant), het is een schuif deur met bovenin een pin om de deur te sluiten. Voor de rest ziet hij er zo uit;

http://www.hetgroteveld.nl/TestSite/system/files/100_0146.jpg

Gewoon een professionele staldeur dus... De eerste keer dachten we dat het kwam doordat mevrouw de deur 'op tilde' met haar hals, gevolg luik gewoon dicht. Maar vandaag was het weer feest.... wie o wie heeft raad of ervaring... (Stal deur moet er nu eerst helemaal uit voordat deze er weer in kan..)

Het lijkt mij uit je verhaal dat deze staldeur niet laag genoeg is gesteld (boven waar ie hangt kun je stellen) en dus bij even wat optillen uit z'n borging wipt aan onderkant.
Niet zonder gevaar dit, heb verhaal gehoord dat jaren terug een ruin er s'nachts met een voorbeen klem is komen te zitten (vraag niet hoe) tussen onderkant deur en vloer.. en paard maar trekken en trekken tot diepe wonden toe met de nodige blessures.
In theorie kan dit type deur er aan de bovenkant nooit "uit" de rail is dicht van boven.
Maar bij stevig omhoog drukken zit er speling op de rollen en met wat metaal buiging loopt deur er aan de onderkant uit.
Het zijn maar 2 haakse U strippen waar deur tegenaanligt.

Terugzetten kun je inderdaad makkelijk door hele deur door te schuiven en weer terug.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 26-11-12 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:11

Dankje Peetstap