inrichting schuur tot stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

inrichting schuur tot stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 20:42

Dag allemaal,

Ik beschik over een schuur van een dikke 4,5 m op 4,5 m.
Dit is een mooie grootte, maar niet echt nodig om een pony deze ruimte te geven.

Hoe zouden jullie dit schuurtje indelen? Hoe zou je de ruimte benutten?
Je moet je voorstellen dat deze schuur eerst helemaal leeg is. De ruimte voor het paard moet nog gemaakt worden door zijwanden te construeren.
Maar wat zouden jullie met de "overschot" doen.

Ik hoop dat de vraag een beetje duidelijk is.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:43

Een plattegrond met aangegeven waar de deur (misschien deuren) en ramen zitten is wel handig!
En hoe groot is je pony?

HorseAndMe

Re: inrichting schuur tot stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:47

Je kan de een box van 3mx3m in zetten misschien? of 4.5mx2.5
En het overige stuk een zadel kast? Het is maar net waar je behoefte aan hebt natuurlijk..

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:48

Mocht je nou geen stuk nodig hebben voor je spullen bijv, dan zou ik je paardje gewoon lekker het hele schuurtje geven. Heerlijk toch die extra ruimte voor je paardje.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:56

als je ruimte nodig hebt voor spullen zou ik opteren voor een stal van 4.5 op 3. dan heb je een stalgang van 1.5 meter, waar je fijn een zadelkast, voerton, kruiwagen etc kunt plaatsen.
als je geen ruimte nodig hebt voor de spullen (of bv enkel voor voer oid) zou ik je paard de hele stal geven (en misschien in de stal in de hoek een goed afsluitbare kast maken voor een zak voer oid in te zetten?)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 21:06

Hoi,

Er mag wel "aparte" ruimte zijn voor spullen en inderdaad een voerton of een paar pakjes hooi of ...
Dit heb ik liefst afgesloten van het paard. er moet zeker een kast in voor tuig in te hangen of andere kleine spulletjes.

Het is voor max. een D-pony.
Ik zal er even een simpel plattegrondje bij doen.

Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:08

Ik zou inderdaad gaan voor de eerste optie van Duhelo.
Maar komt de pony dan alleen te staan? En heeft hij buiten een ruimte waar hij los kan?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:09

ik zal niet alles doen, neem aan dat ze nog veel buiten komt(misschien mogelijkheid tot in loopstal?)
ik zou dan 1,5 meter die je over houd, een plekje maken voor je borstels, hooi, halster enzo

als ie verder niet op een stal staat oid, moet er wel een maatje bij komen dan zou ik wel de hele stal zo groot laten,

carmenbrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:11

Ik zou dan denk ik links 4,5 x 3 de stal doen en rechts in het overige stuk de kast ed..

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:11

Het paard staat in z'n uppie?

Ik zou een stal maken van 4,5x2,5 dat breekt de ruimte niet zo als 3x3. En dan achter in de schuur, aan de bovenkant van je plaatje zegmaar. Dan heeft hij ook nog een raam waar hij doorheen kan kijken vanuit zijn stal (misschien dan wel even een rek voor het raam maken, is wat veiliger). Zo heb je zelf ook nog 4,5x2,5 over voor jezelf. En mocht er ooit een paardje bijkomen, is hier ook nog een plek voor. Als je een box van 3x3 erin maakt, is er nergens plek voor een ander paardje.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:19

Wat dacht je hiervan ??

Stal, ruimte voor hooi en een kast

Afbeelding

Ik zou wel de wand naast het hooi tot bovenaan dichtmaken. Het stuk voor de deur zou open kunnen blijven (geen traliehek oid).
De schuine wand geeft je veel bewegingsvrijheid en het paard mist die hoek niet. Wel kun je daar mooi een groot fijnmazig hooinet ophangen.

*een paar is een gezelschapsdier en hoort niet alleen gehouden te worden* (jmho) :)

Edit: typo aangepast
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 26-11-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:21

Dubbeldun mooi uitgewerkt

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:33

ik zou m in ieder geval niet aan het raam zetten maar gewoon links van de deur de gehele breedte van de schuur op 2.5 m diep
bij de deur is een lekker trekgat voor de pony
weet niet wat voor dekdekking het dak heeft..??
anders zou je daar misschien een gat kunnen maken met trasparante golfplaten oid voor het licht

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:52

Een ruimte kan alleen maar tochten als er iets tegen over elkaar open staat.
Ik neem aan dat het raam voorzien is van glas.
2,5 is te ondiep voor een (grote) D-pony.
Waarom kosten maken bij een goed dak terwijl je al een deuropening én een raam hebt...

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:05

DubbelDun schreef:
Waarom kosten maken bij een goed dak terwijl je al een deuropening én een raam hebt...

De ramen zijn inderdaad dicht.
Het dak is nog in goede staat, daar hoeven geen doorzichtige golfplaten in.

Misschien er nog even bij zeggen dat het meer als schuilstal moet dienen.
Pony mag van mij 24/7 buiten blijven en zelf kiezen wanneer hij naar binnen gaat.
Natuurlijk kan het wel eens nodig zijn dat hij of zij opgesloten moet worden, maar dat zal maar heel zelden zijn. Bij eventuele werken aan weide of omheining wil ik een stukje "paddock" in de buurt van de stal maken zodat de pony daar kan blijven staan.

2.5 m lijkt me ook wel erg krap te worden, ben meer te vinden voor de optie van Dubbeldun. +- 3 x 3 m lijkt me beter.

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:08

stijnDC schreef:
DubbelDun schreef:

De ramen zijn inderdaad dicht.
Het dak is nog in goede staat, daar hoeven geen doorzichtige golfplaten in.

Misschien er nog even bij zeggen dat het meer als schuilstal moet dienen.
Pony mag van mij 24/7 buiten blijven en zelf kiezen wanneer hij naar binnen gaat.
Natuurlijk kan het wel eens nodig zijn dat hij of zij opgesloten moet worden, maar dat zal maar heel zelden zijn. Bij eventuele werken aan weide of omheining wil ik een stukje "paddock" in de buurt van de stal maken zodat de pony daar kan blijven staan.

2.5 m lijkt me ook wel erg krap te worden, ben meer te vinden voor de optie van Dubbeldun. +- 3 x 3 m lijkt me beter.

4.5 * 2.5 is kwa oppervlakte groter dan 3*3
Ik zou eerder voor 4.5 bij 3 gaan

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:16

De oppervlakte is wel groter, maar 1,5 m bij 10 m bijvoorbeeld (als dat zou kunnen) is ook groter qua oppervlakte, maar niet praktisch.
Daarom denk ik dat een pony beter kan draaien, liggen, ... op 3 x 3 dan op 4,5 op 2,5, al zal het niet veel schelen, we zijn hier wat aan het muggenziften over 2,5 meter :D
Het is iets persoonlijk denk ik, de afmetingen die je het handigst, best vindt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:20

HorseAndMe schreef:
4.5 * 2.5 is kwa oppervlakte groter dan 3*3
Ik zou eerder voor 4.5 bij 3 gaan

Het gaat niet om de grootte in aantal m3, maar om het feit hoe makkelijk de pony kan draaien op stal.
4,5x3 zou ook kunnen, maar dan blijft er weinig ruimte over voor hooi-opslag en kast zonder dat die met elkaar in de problemen komen.

@stijnDC : als je de stal veelal bedoelt als schuilstal (vrij in -en uitlopen) dan zou ik eerder een scharnierende deur nemen ipv een schuifdeur. Met de scharnierdeur kun je dan de gang afsluiten zodat de pony niet bij het hooi kan komen.

HorseAndMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:21

stijnDC schreef:
De oppervlakte is wel groter, maar 1,5 m bij 10 m bijvoorbeeld (als dat zou kunnen) is ook groter qua oppervlakte, maar niet praktisch.
Daarom denk ik dat een pony beter kan draaien, liggen, ... op 3 x 3 dan op 4,5 op 2,5, al zal het niet veel schelen, we zijn hier wat aan het muggenziften over 2,5 meter :D

Daarom zette ik er ook al onder, ik zou zelf eerder voor 4.5*3m doen ;)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 22:25

HorseAndMe schreef:
stijnDC schreef:

Daarom zette ik er ook al onder, ik zou zelf eerder voor 4.5*3m doen ;)

inderdaad, het was geen "aanval" richting jou.
Gewoon eventjes dat een grotere oppervlakte niet altijd beter is.

Ik kweek ook raskonijnen voor tentoonstelling en een hok van 1 meter op 20 cm is bijna even groot qua opp. dan eentje van 60 cm op 60 cm, maar zeker niet praktischer voor het dier. *D

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:33

mijn paard (1.65) staat ook in een brede maar niet zo diepe stal en dat gaat perfect maja zoals er al vermeld wordt: persoonlijke voorkeur
ik zou de breedte van de schuur pakken op 2.5 diep dan blijft er genoeg ruimte over voor opslag spullen en voer

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 22:28

Wat ik gisteren hier nog wou bijtypen.

ik weet dat een paard van nature een kuddedier is, maar er zijn toch pony's en paarden genoeg die absoluut niet samen kunnen staan in de wei?

Een kennis van mij heeft zijn paard alleen staan. Toen hij er een ander paard bijzette (na al een tijdje naast elkaar te staan) werd de nieuweling toch duchtig en stevig aangepakt.
Paarden maken onderling wel een rangorde uit, maar ik denk niet dat hij het tweede paard er langer had moeten bij laten staan.
sommige dieren zijn toch echt niet gediend met gezelschap van andere paarden?
Nu staan ze in aanpalende weides en hebben ze toch ook sociaal contact, of zie ik dat verkeerd?

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 23:01

Als ze in aanpalende weides staan kunnen ze niet echt contact hebben, dus niet even neuzen met elkaar etc. Zou het zonde vinden om een paard alleen te zetten. Ik vind de tekening van DubbelDun wel een goed idee.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:23

[quote="stijnDC"]
ik weet dat een paard van nature een kuddedier is, maar er zijn toch pony's en paarden genoeg die absoluut niet samen kunnen staan in de wei?[quote]

Dan heb je het wel over uitzonderingen.

[quote="stijnDC"]Een kennis van mij heeft zijn paard alleen staan. Toen hij er een ander paard bijzette (na al een tijdje naast elkaar te staan) werd de nieuweling toch duchtig en stevig aangepakt. [quote]

Sommige combi's hebben meer tijd nodig om aan elkaar te wennen, dat kan. Maar dat maakt niet dat elke pony alleen kan staan. Onze leidmerie heeft veel persoonlijke ruimte nodig, jaagt andere paarden uit haar "bubbel", maar ze kan toch echt niet zonder sociaal contact.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 15:39

Mijn pony is een echt krengetje naar andere paarden toe en niet mega sociaal. Altijd maar bokken en gillen en de baas willen zijn. Maar toch loopt ze niet alleen. Bij sommige combi's heeft het idd meer tijd nodig dan bij andere en je moet ook goed kijken welke karakters je bij elkaar zet. Er zijn maar heel weinig paarden die absoluut niet met een ander paard kunnen staan, ondanks goed voorbereidde koppelpogingen. Dus dat zou in mijn ogen geen reden moeten zijn om een dier alleen te zetten.

Het idee van dubbeldun lijkt mij ook het meest praktisch, dan heb je toch voldoende ruimte voor opslag en je paard heeft genoeg ruimte om te liggen en te kunnen draaien.