Ik weet niet veel van de verzorging van een weiland af. Alleen aangezien ik waarschijnlijk binnenkort een paard ga kopen, en ik deze in de weide wil zetten, moet ik deze ook verzorgen.
Iemand tips, afraders, ervaringen of andere dingen? Plaats het alsjeblieft!
Goed onderhoud van de omheinig, wei mesten, op zijn tijd onkruid weg laten spuiten (als dat nodig is), zorgen voor een goede veilige omheining, enz.
friesiszwart
Geplaatst: 26-11-12 19:02
Heb je een eigen weiland of zet je je paard bij een ander op het weiland.
Onder weidebeheer zit: bemesten kalken drainage nalopen sloten op diepte houden bloten maaien slepen sproeien onkruid verwijderen onderhoud van de omheining en slootkanten etc etc.
Het uitmesten is inderdaad heel belangrijk! Let ook goed op dat ze niet te veel, maar ook zeker niet te weinig gras hebben. Als er weinig gras is, kan je ook gewoon wat hooi oid in de wei leggen voor je paard.
Stroomdraad is in de winkels vrij duur, bij de Boerenbond bijvoorbeeld is, dacht ik, een rol van 100 meter €100,-. Dus ik zou op marktplaats zoeken naar stroomdraad of iets dergelijks!
Als laatste: staat je paard alleen? Ik zou zorgen voor een maatje, als een shetje of zo te duur of te lastig is voor je is een schaap een echte aanrader! Die kunnen altijd buiten blijven staan, weer of geen weer, en ze eten alles op, dus ook het gras wat je paard niet eet omdat hij daar altijd mest en het onkruid.
Kirsie99
Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-12 22:41
Wauw, thanks!
Mijn paardje staat in de zomer en lente samen met 2 Friezen, en in de winter en herfst weet ik het nog niet. Het kan zijn dat ze samen met 1 v.d. twee Friezen staat, anders alleen...
Isabonny
Geplaatst: 26-11-12 22:47
Als de paarden 24/7 op wei staan, dan zou ik een stukje afzetten waar ze altijd in kunnen staan; een stukje wat kapot gelopen mag worden zeg maar. De rest van de wei blijft dan netjes. Daar zet je ze dan alleen op als het droog genoeg is en ze niet alles kapot lopen.
Ik heb schuilgelegenheid (stallen) in de uitloop. Voor de stallen is het verhard (ca. 3 meter) en een stukje (ca. 1,5 meter) overdekt. Zo kunnen de paarden dus ook ervoor kiezen op het droge te staan als de uitloop modderig begint te worden.
Een uitloop moet dan wel groot genoeg zijn voor 3 paarden, want ze moeten in staat zijn voor elkaar weg te vluchten als dat nodig zou zijn. Een te klein stuk kan spanningen opleveren.