24/7 in de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsie99

24/7 in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:43

Alowha!

En eindelijk maar toch is het zover, ik heb een gratis weiland weten te regelen!! Tenminste, de vrouw van mijn verzorgpaarden heeft me aangeboden dat als ik een paard krijg, ik die gratis in haar weiland mag zetten. Op voorwaarde dat ik het weiland voor een groot deel verzorg.

Ik ben echt super blij, want dit is mijn kans op een eigen paard!

Alleen blij of niet, ik wil niet egoïstisch zijn. Dus wil ik eerst weten of het verstandig is een paard 24/7 op een weiland te zetten...

Hebben jullie tips, meningen, afraders of ervaringen?
Zet het alsjeblieft in dit topic!!

Groetjes Kirsten

NWDynamite

Re: 24/7 in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:44

Mits ze een schuilstal hebben is dat geen probleem! Gefeliciteerd!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:46

Ja hoor kan prima, de tinker die ik rijd staat ook 24/7 in de wei. ( zie profiel)
heeft de beschikking om in een voerhok te gaan schuilen ( wat ie overigens nooit doet, staat er alleen om te eten)
de enige keren wanneer hij op stal staat is als ik in de winter > lees met strenge vorst , les heb gehad en hij nog te warm nat is om buiten te zetten. als hij koud nat is gaat hij gewoon weer naar buiten
Vorig jaar heeft hij in totaal 3x een nacht binnen gestaan

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:49

Mijne gaat over 2/3 maanden ook weer opbouwen om zo over 4 maanden weer 24/7 op de wei te kunnen :) Geen probleem.

Zou hem in t begin wel op een klein stuk zetten, anders KAN die een koliekaanval krijgen als die teveel in eens krijgt, althans dat dat mijne eens...

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:50

Wat leuk voor je TS! *\o/*

Komt jouw paard dan bij de verzorgpaarden te staan? Dat lijkt me wel gezellig :)

Paarden kunnen prima 24/7 buitenstaan, mits schuilstal (waar ze hier in de zomer meer gebruik van maken dan in de winter). Misschien is het een idee om over een soort contractje na te denken? Stel dat er plots iets opspeelt tussen jou en de eigenaresse van het land, dat je niet van de ene dag op de andere op straat staat (de kans is vast miniem dat dat zou gebeuren, maar je weet maar nooit)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:51

Als ze een schuilplaats/schuilstal hebben waar ze droog kunnen liggen en schuilen hebben en een maatje dan zijn de meeste paarden dolgelukkig. Verder voor voldoende ruwvoer zorgen zodat ze zich van binnenuit kunnen opwarmen.

Mijn pony's staan met slecht weer wel graag onder de luiffel van de stal en op de verharding omdat ons weiland snel modderig wordt (kleigrond).

Ik zou verder wel een bepaald bedrag opzij zetten voor dierenartskosten en voor eventuele pensionkosten. Nu mag je toekomstige paard er gratis staan, maar stel dat dit ooit niet meer kan, dan moet je wel de middelen hebben om het dier ergens anders (tegen betaling) te kunnen stallen.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:54

-Kan je een paard onderhouden?
-Ook als het ziek is?
-Komt je paard met soortgenoten te staan?
-Stel dat je mot krijgt met deze vrouw en je moet vertrekken, kan je het dan bekostigen om WEL te betalen voor een stuk weidegrond of een manege / pension stal ?
-Is de omheining voorzien van goed stroom?
-Zijn er schuilmogelijkheden?
-Lopen er op de weide al dieren of niet?
-Anders het land goed controleren op bijvoorbeeld holen van andere dieren of een oud verdwaald stuk ijzer bijvoorbeeld.
-Goed ontwormen voordat je nieuwe paard op de weide / bij andere paarden komt

Maar een paard 24/7 op de weide kan prima hoor!

-Phoe, zo zijn er nog zo enorm veel dingen ......

Iris_Casper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:56

Als er een schuilplek is en een maatje kan een paard prima 24/7 op het land. Wel zorgen voor genoeg ruwvoer in de winter in de vorm van hooi of kuil.

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 19:48

Super bedankt voor alle lieve reacties! Ik ben echt super blij dat het kan, want dat betekend dat ik nu eindelijk een paard kan krijgen!
Het is zeker geen overhaaste beslissing, en ik vind het geen probleem om nog een paar maandjes of een half jaar te wachten. Als ik maar een paard krijg, waar ik écht een band mee kan opbouwen.

En ja, m'n toekomstige paardje komt dan bij mijn verzorgpaardjes te staan, is het probleem van mogelijke eenzaamheid ook opgelost. Ik zal even met de vrouw van mijn verzorgpaarden overleggen over hoe en wat het weiland precies is. Er is een schuilstal.

Dat idee van een contractje vind ik heel goed! Dat geeft ook zekerheid:)

@TLNLSDB: Ik voldoe aan al deze punten behalve het punt als ik ruzie met deze vrouw zal krijgen. Maar ik loop al bijna 4 jaar bij haar en dit kan ik me niet voorstellen. Verder kan ik sparen, en als mijn moeder over een paar jaar een betere baan krijgt, kunnen we stalling en weiland zelf betalen. :)

Falathiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:00

Als het lukt is het super! Misschien is het ook nog een idee om elke maand een bedrag op een spaarrekening voor je paard te zetten? Dat als er echt iets gebeurd, je wel geld hebt om dingen te kunnen betalen als dat nodig zou zijn (bijv. onverwachtse ziekte etc).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:26

Nu kun je je dat mss niet voorstellen Kirsie99, maar er kan altijd wat gebeuren waardoor je daar niet meer mag staan. Zou zonde zijn als je dan opeens je paardje moet verkopen. Ik zou dus proberen iedere maand een mooi bedrag op een aparte spaarrekening te zetten, dan heb je altijd wat achter de hand voor ziekte of pensionkosten.

Fijn dat de maatjes al geregeld zijn. Vaak vergeten mensen dat paarden kuddedieren zijn en toch wel graag een maatje hebben. Zo is dat prima opgelost.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:29

Kirsie99 schreef:
@TLNLSDB: Ik voldoe aan al deze punten behalve het punt als ik ruzie met deze vrouw zal krijgen. Maar ik loop al bijna 4 jaar bij haar en dit kan ik me niet voorstellen. Verder kan ik sparen, en als mijn moeder over een paar jaar een betere baan krijgt, kunnen we stalling en weiland zelf betalen. :)

Oké helemaal top! :)

Maar het lijkt me wel echt van belang dat je er ook zeker van kunt zijn,dat je gewoon stalling geld zou kunnen betalen!
Je weet nooit wat er gebeurd, en waarschijnlijk heb je gewoon geluk maar mocht het fout gaan zit je mooi in de oliebol.
Zonder die vrouw en haar land, kun je dus eigenlijk niet de complete zorg dragen voor je paard.
En dit bedoel ik absoluut niet aanvallend, maar zoiets is wel echt van belang.

En stel dan bijvoorbeeld dat je paard ziek wordt?
Kunnen jullie die kosten dan wel betalen?
En een rekening van een ziek paard kan een mens ook goed ziek maken, ook als je wel geld hebt om je eigen stalling te bekostigen.

Houd je ook rekening met de hoefsmid, tandarts, wormen kuren, inentingen, ed?

Sorry en nogmaals, ik bedoel dit echt niet banketstaaf ik gun je met alle liefde een paard of pony
maar er komt nog zoveel meer bij kijken.

Hooi en evt. brok krijg je ook allemaal van die vrouw?

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 13:49

@TLNLSDB: Ik snap helemaal wat je bedoelt! Ik vat het ook helemaal niet aanvallend op, en vind het erg fijn om zulk commetaar te krijgen. Want overhaast een paard kopen is het domste wat je kunt doen.

Ik ga naar aanleiding van dit commetaar even met haar in gesprek. Waarschijnlijk stellen we zoals eerder geopperd in dit topic, een contractje op.

Ik betaal zelf het voer voor mijn paard, en we hebben een paar duizend op de bank staan voor als het paard echt ziek zou worden. Verder sluit ik een ziektekostenverzekering af, die zoveel mogelijk dekt.
Het probleem was alleen, dat we de vaste lasten van 300 per maand ofzo (want zo duur is het hier in de buurt) niet zouden kunnen betalen.

Ik heb ongeveer een kostenplaatje gemaakt, en hiermee kom ik all in (ziektekostenverzekering, tandarts, inentingen, hooi, brok, wormenkuren, bekappen en al het andere wat je maar kunt bedenken) op ongeveer 150,- per maand uit.
Ik weet zeker dat dit wel gaat lukken. En natuurlijk pin ik mezelf hier niet op vast, want heel veel kosten zijn per paard verschillend.

En ik blijf natuurlijk flink sparen voor als er echt iets gebeurd. En als er spullen kapot gaan. Ik ben vereder erg realistisch en ik weet zeker dat ik het niet vol ga houden om al mijn kleedgeld en zakgeld etc. op de bank te zetten, maar sparen met 50,- per maand extra gaat wel lukken.
En ik ben ook zeker geen pennymeisje wat denkt dat ze naar een half jaartje rijles een zwarte volboed Arabische hengst kan temmen:P Ik rijd nu acht jaar op een manege, daarnaast 5 jaar NH en ik heb nu 4 jaar die twee verzorg Friezen. Alles is bij mij 1000x overgekeken, uitgedacht en nog zullen er nog dingen zijn waar ik naar wil kijken voor ik een eigen paard krijg:)

Ik ben echt erg blij met het commentaar van jullie!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:57

Heel veel succes! Mocht je een contract opstellen, zorg er dan voor dat je even googlet naar de geldigheidsvoorwaarden (datum - vermelding aantal exemplaren - handtekening, of zo iets, maar dan volgens het Nederlands systeem :) ) Je kan bijvoorbeeld bedingen dat je een maand de tijd krijgt om een nieuwe plek te zoeken. Overigens lijkt het mij heel leuk dat je paard dan bij de verzorgpaarden komt te staan, dan heb je toch hulp van de eigenaresse mocht er eens iets minder vlot verlopen. Dat is toch heel wat anders dan ergens alleen staan op een stukje grond :)

Heel veel succes!

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:00

Ja, dat vond ik ook erg fijn! Ze kan me altijd helpen als ik het even niet meer weet, want mijn verzorgFriesjes zijn ook super paardjes!
Ik zal zo gelijk even Googelen, voor de voorwaarden van een contract. Pff, wat is het toch lastig om te wachten! Maarja, wat moet dat moet:)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:13

Hou er rekening mee dat als je dit weiland af moet, dat je je paard weer moet verkopen omdat je geen andere stalling in die prijsklasse kan vinden.
Denk ook aan irritaties onderling, een paard van een ander dat bijvoorbeeld je hek steeds kapot loopt of een paard van jezelf die dat doet, is toch anders.

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 14:20

Haha, als je even terug leest, zie je dat daar inmiddels een oplossing voor is gevonden :j