hoeveel tijd besteden jullie aan je paard??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xroosx1e

hoeveel tijd besteden jullie aan je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 17:46

Hey bokkers,

Ik wil misschien een paard kopen. Eéntje waar ik op kan rijden. We hebben namelijk al een shetlander,
die verzorg ik elke dag. Nou heb ik een vraag:
Hoeveel tijd besteden jullie aan je paard? (per week/ per dag.)

We hebben zelf een kleine boerderij, dus het paard kan bij mijn shetlander in de wei staan. En dus ook in een stal.

Roos

ps. ik ben 13 bijna 14 /3
oja, ik weet niet of ik het in het goede topic geplaatst heb... Sorry als dat zo is..

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:49

Op een schooldag ongeveer een uur, in het weekend/vakantie/als ik ga rijden wel langer.
Laatst bijgewerkt door Sjors op 26-11-12 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:49

Wij hebben een hele gezellige kantine, dus ik besteed veel tijd op stal :') Aan mijn paard gemiddeld zo'n 2 uur per keer, met het poetsen, opzadelen etc. Maar als je paard thuis komt te staan moet je ook rekening houden met binnen en buiten zetten, voeren, stal uitmesten, in de winter water geven, et cetera.

Leen

Re: hoeveel tijd besteden jullie aan je paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:12

Voor het mesten, voeren, in winter water geven, boel netjes achterlaten ben ik toch een 2u kwijt. Als ik wil rijden komt daar nog een 2u bij.

Denk er wel aan als je ouder bent (moeilijkere studies/meer tijd in school steken) dat je minder tijd gaat hebben om met je paard te zijn.

xroosx1e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:48

Ik mest mijn shet nu 's ochtends uit, dan veeg ik de boel netjes aan en haal ik de mest uit de paddock. Dus 's middags kan ik rijden/beweging geven. Mijn broertje zou ook kunnen rijden/longeren.. e.d ik rijd nu met mijn zusje elke dinsdag/donderdag/zaterdag met de shet. Ik moet alleen wel huiswerk maken. meestal doe ik daar 2 uur over. Dus ik zou van 4u tot 6 u bij m'n paard kunnen zijn en van 7-9 u hw make.. ;)

xJorgx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:33

Ik ben elke dag wel een uur of 2 inclusief rijden en mesten.
Als ik een hele drukke week heb op school ben ik er denk een uurtje of 1,5.
In het weekend en vakanties ben ik er vaak 3 à 4 uurtjes en soms wel meer :o

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:19

Als ik er niets mee doe, een half uurtje a 45 minuten. Water geven, eten geven weide op kuisen en snel de paarden controleren. Als ik met paardje ga werken hangt het er echt vanaf wat ik ga doen en hoe het werken gaat en hoeveel tijd ik heb. Als ik weinig tijd heb, of paard lief heeft in de week al een uitgebreide poetsbeurt gehad, ga ik met de harde borstel over de plek van het zadel, krap de hoeven uit en maak zen hoofd proper en dan het zadel er al op. Hangt er dus wat vanaf :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:21

Ong. 5 kwartier per dag.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:21

Doordeweeks ben ik 1.5-2uur bezig op zaterdag dan wel meerdere paarden en de stallen en eventueel weides 5uur gemiddeld en zondag ligt eraan wat voor buitenrit we maken en aan de stallen enz ook zo een 3 uur of langer. Paarden kosten altijd meer tijd dan je denkt.

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:24

2/3 uur soms 4 .
Als ik voor mijn gevoel, sneller klaar ben dan 2uur of 2,5 dan zit ik constant te denken of ik wel alles heb gedaan, of ik hem wel goed naverzorgd heb.
Veel mensen verzorgen niet of amper na die tijd ,terwijl ik geen haar op mijn hoofd heb die eraan denkt mijn pony vochtig onder een winterdeken te zetten.

Daarbij vind ik het fijn als ik even een borstel over zijn hoofd gehaald heb om (oud)zweet weg te poetsen voor ie op stal gaat, zijn hoeven uit te krabben enz.

Edit dat van mij is natuurlijk per dag.
Als het erg gezellig is op stal duurt het wat langer, maar over het algemeen als ik echt enkel voor Asra kom is het met alles bij elkaar wel 2,5 uur.
In het weekend altijd langer, meer mensen om dezelfde tijd en donders gezellig
Laatst bijgewerkt door S_uus op 26-11-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:26

Ik denk als ik naar stal ga per dag wel 2 uur.
Maar dat is ook inclusief 2x 5 km fietsen.
En in het weekend blijf ik meestal langer hangen dus dan wordt het ook langer.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:28

Ik heb de paarden ook thuis en stallen uitmesten en water bijvullen kan als ik het vlot doe en goed plan (water aan tijdens vegen) binnen een half uurtje doen. Als ik longeer word het een uur en als ik rij 2 uur. S ochtends voeren is een halve minuut en dan weer naar binnen om zelf te eten en dan buiten zetten, misschien 5 minuten (omdat ze op het moment bij de buren in de wei staan) al met al kan het dus best snel allemaal. Ik rij zelf maar 1 paard, de ander word door mijn buurmeisje gereden. Als het snel moet kan het dus in een half uur. Maar dat wil je niet elke dag. Wil je rijden en alles lekker op je gemakje doen ben je snel al 1,5 tot 2 uur kwijt. En naverzorgen kost idd in de winter alweer meer tijd als in de zomer. Als je paard gezweet heeft moet je nog weer een keer naar buiten om dekens te wisselen en evt weer binnen/buiten zetten. Maar dat scheelt als je ze bij huis hebt, is in een paar minuten gedaan.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:37

Ik heb aan huis 3 paarden en 1 pony, en moet minimaal:
paarden buiten en binnen zetten
's ochtends hooi voeren in paddock
's middags hooi voeren in paddock (doet m'n vader als ik weg moet)
stallen + paddock mesten
hooi en biks in stallen en biks klaar zetten voor 's ochtends
waterbak (bijna) dagelijks vullen

Denk dat ik daar op z'n snelst toch wel een klein uurtje mee bezig ben.
Daarnaast dan nog rijden (uurtje incl op/afzadelen). En meestal zet ik dan de andere 3 in de molen als ik de ene rij of als ik de stallen aan het doen ben.

Dus ik ben doordeweeks inclusief 1 rijden, minimaal wel 2 uur bezig. Maar ik probeer het altijd over de dag te verdelen. Dus 's ochtends mesten en 's avonds rijden bv

sandra1312

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:45

Ik heb mijn pony niet thuis staan, maar ongeveer 4km verderop.
Hoeveel tijd ik er aan besteed ligt een beetje aan school/weer etc.
Meestal ben ik er per dag sowieso een uur, als ik ga rijden of wat anders met haar doen wel langer. En in het weekend en op vrije dagen blijf ik meestal bestwel lang, gewoon beetje trutten/daar hangen.

La_Rouge

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:49

Rond de 2 uur per keer. Soms korter soms langer.
Ligt er ook aan of ik een drukke dag heb.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:52

's Ochtends voeren, mesten, buitenzetten.
's Avonds voeren en binnenzetten.

In de zomer blijft ze 24/7 buiten maar neem ik haar altijd even mee naar stal om uitgebreid te controleren op wondjes etc.

Dus sowieso wel ruim 1 uur per dag als ik niet rijd.

Rijden, longeren, lessen, etc. ben ik altijd vrij lang mee bezig. Trek ik meestal wel 3 uur voor uit (inclusief uitgebreid poetsen, op- en afzadelen, en stap altijd 15 min warm en uit).

En minimaal paar keer in de week gaan we samen 'op stap'. :D Ik ga dan bij vriend of vriendin in de bak rijden of met de trailer op buitenrit, of op wedstrijd, of naar een binnenbak, of naar een oefenparcours. Dan ben ik rustig 4 tot 6 uur bezig met alleen m'n paard, inclusief de reistijd. Dan is het écht een paardendag! :')

Gemiddeld besteed ik dus zo'n 4 uur per dag aan m'n paard. :)
Laatst bijgewerkt door Picassox op 26-11-12 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:53

Ongeveer een uur per dag zonder rijden. Dat is dan de verzorging van drie paarden (eten geven, hooi geven, water aanvullen, controleren op wondjes, borstelen, etc). Met rijden erbij uiteraard langer, ik rij meestal buiten dus ong. twee uur per rit.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:01

Ik ben meestal 3/4 uur per dag op stal.. Maaaaar; dan heb ik wel 2 jonkies (jaarling en een tweejarige) dus meer dan poetsen/beetje rommelen in de bak etc doe ik niet. Maar doorgaans ben ik wel effe aan het kleppen ook met stalhoudster, dat kost alles bij elkaar zomaar een uur hihi :D

annekeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:21

ik heb een verzorgpony, daar heb ik amper tijd voor omdat ik net op de middelbare school zit, toen ik nog in grep 8 zat kwam ik ong. 4 a 5keer per week bij mn verzorgpony. Nu ongeveer 2 a 3 keer meestal zelfs 1 keer en dat is op zaterdags. Als ik er zaterdags ben ben ik erheel vaak de hele dag. en gewoon door de week 2 a 3 uur!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:24

mijn twee paarden en een pony staan thuis,ik doe alles zelf en ben daar denk ik twee uur per dag mee bezig.Ik rijdt ze niet meer.
Ze staan s'nachts op stal en overdag in de 'wei'.
Iedere dag worden de stallen goed schoongemaakt,ze worden geborstelt en de weides maak ik schoon.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:35

mijn paarden staan aan huis, ik ben hier zeker 1.5 tot 2 uur mee bezig en daar zit rijden niet bij in.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:31

Dat verschilt per dag. Soms maar 10 minuten (om snel te voeren) en soms 4 uur (wei uitmesten, voeren en lange buitenrit bijv)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:32

Op een schooldag 2 tot 3x per week ongeveer 3 uurtjes.
In het weekend soms wel 5 uur. :j

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 20:10

Elke dag minimaal al 4 uur.
aan onderhoud etc.
en verzorging 1 uur elke dag minimaal

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:58

Minimaal 4 uur elke dag? :wow: Waar haal je die tijd vandaan dan???