Overgang naar andere stal, waar op te letten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Overgang naar andere stal, waar op te letten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:34

Hallo allemaal!

29 december ga ik met mijn haflinger Angel verhuizen, het is de eerste x in 8 jaar dat ik weg ga van mijn huidige stalling (ben er begonnen met lessen, daarna een haflinger daar gehad, en na zijn overlijd Angel daar gezet)

Het is best wel spannend want het is allemaal nieuw ! Ik ga gelukkig naar een erg leuke stalling :)

We krijgen de overgang van vlas naar stro.. Waar moet ik goed op letten hier bij?
Ook gaat het voer veranderen. Mijn paard heeft altijd een basis sportbrok gehad maar hier wil ik eigenlijk vanaf ivm de zomereczeem. Hoe bouw ik dit het beste af?

Kan ik haar de eerste 2 dagen het beste eventjes op stal houden of kan ze de dag erna best wel naar buiten ?

Bedankt alvast :j

Sandrina

Re: Overgang naar andere stal, waar op te letten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:40

Afbouwen zegt het al: langzaam het 'nieuwe voer'door het 'oude' voer mengen. Koop je eigen voer dan weet je altijd wat ze krijgt.
Ze willen nog wel eens veel van stro eten. Leg het vieze stro terug óp het schone stro; dat gaat volle-buikje-eten tegen.
Om haar aan een andere omgeving te laten wennen kan je haar wel loslaten in de bak of paddock. Kan je nu al eens naar die nieuwe stal gaan; kan ze al aan het uitzicht wennen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:53

Hey sandrina :)
Gelukkig hebben ze daar ook sportbrok dus daarmee kan ik het afbouwen. Stro eten is dat schadelijk ? Ofja ik verwacht niet dat ze het TE veel gaat doen, ze heeft vroeger op stro gestaan maar nu al een jaar op vlas (waar ze ook vrij veel van eet)

Om nu naar de nieuwe stal te gaan is iets te ver, ik ga haar overzetten in een buitenritje :)

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 10:02

Hej Meid, Neuh ik denk niet dat stro eten schadelijk, vult alleen maar hun buikje. Maar je blijft stro aanslepen als ze hun 'beddegoed'op (vr)eten! Ik doe dat niet; vuil stro over schoon stro, laat ze maar eten. Het valt eigenlijk wel mee.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:21

een niet te groot punt maken van de verhuizing.
Ik heb mijn paard altijd de volgende dag meteen aan het werk gehad en op de huidige stalling is hij 's morgens gekomen en 's middags meteen met het koppel mee naar buiten gegaan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:22

Oke dus gewoon geen zorgen maken en gaan :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:38

Ik zou zoveel mogelijk in hetzelfde ritme gaan als wat je nu doet. Dezelfde structuur bieden die je nu ook biedt.
Dus idd gelijk de volgende dag mee het land in, gaan rijden e.d.
Ik ben met mijn eczemer gelijk gewisseld van voer (dieetmix) en heb geen problemen ondervonden. Je zou het idd nog een weekje kunnen mengen en daarna overgaan op nieuw voer.
Overgang op stro; ik denk dat ik het even zou aankijken of ze de hele stal opeten, deed die van mij niet. En anders zou ik zorgen dat er eerst wat meer hooi aanwezig is.
Veel plezier op je nieuwe stal.
Laatst bijgewerkt door Marvel op 26-11-12 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:40

Okee heel erg bedankt :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:41

Ik ben ook net verhuisd met mijn paard en wij hebben haar eerst de hele middag in de bak gehad waar de andere paarden omheen stonden in het land. Vervolgens zijn ze allen tegelijk op stal gezet en is ze de volgende dag in een groepje het land op geweest.
Zo snel mogelijk bij de groep, dat is het beste.
Overgang naar stro zou je gewoon even aan moeten kijken hoe ze het daarop doet.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:45

Ik denk dat ze wel wat viezer word op stro :) Maar dat vind ik niet zo erg, ik probeer iedere dag haar stalletje te doen !

Het is maar een hele kleine stal (3 paarden) en ze hebben allemaal hun eigen weitje :) staan dus niet samen op de wei.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:49

Hoi Maureen, verhuizen is op zich niet zo een probleem, jij bent er nog steeds en dat is voor Angel belangrijk, dat ze door dezelfde personen wordt verzorgd. Dus dat komt vast wel goed!
Stro eten is niet zo erg, zeker niet als ze er niet teveel van eten. Om dat tegen te gaan zou ik voldoende hooi geven.
Zou Angel ook direct de eerste dag buiten zetten hoor, binnen staat ze zichzelf gewoon op te jagen waarschijnlijk, dus zet ze maar lekker buiten! Als je denkt dat ze te gek gaat doen, kan je misschien eerst even longeren zodat ze er wat overtollige energie kan uitlopen!
En inderdaad, overschakelen van brok geleidelijk en mengen en dan komt ook dat goed!
Ben blij voor jou dat je mag verhuizen, klinkt allemaal erg leuk! En natuurlijk spannend!
Verder nog een tip: ook over de verhuis niet te gek doen, gewoon de trailer op en gaan :)

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:51

Ik verhuis haar via een buitenrit, en angel kennende zweet ze vreselijk erg na wat galopjes dus daarom dat ik haar niet meteen de eerste dag buiten gooi.

Toch bedankt voor je advies hihi :)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:53

Nog beter :D dan gaat ze gewoon even op 'vakantie' in haar ogen en scheelt ook de stress van de trailer op moeten. Even buiten kan met een zweetdeken niet zoveel kwaad hoor, zeker niet als er niet teveel wind is en het niet extreem koud is, het is momenteel nog 10 graden!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 11:55

Ja maar gisteren bijvoorbeeld waaide we bijna weg ! (waren we ook op buitenrit)

We stappen trouwens over op Havens Natural Balance :)

Ik denk dat het verhuizen voor haar geen probleem gaat zijn aangezien haar vorige eigenaar regelmatig met haar verhuisd is. Ik denk dat ik de gene ben die zich weer druk gaat maken :o

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 11:58

Polly schreef:
een niet te groot punt maken van de verhuizing.
Ik heb mijn paard altijd de volgende dag meteen aan het werk gehad en op de huidige stalling is hij 's morgens gekomen en 's middags meteen met het koppel mee naar buiten gegaan.

Ja, superhandig zo vlak voor oud en nieuw :D

TS, ik zou gewoon even aankijken hoe je paardje reageert en aan de hand daarvan beslissen wat je doet. Je weet 't gewoon niet van tevoren, het kan ook per verhuizing verschillen hoe ze reageren.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:00

M_hartje_M schreef:

Ik denk dat het verhuizen voor haar geen probleem gaat zijn aangezien haar vorige eigenaar regelmatig met haar verhuisd is. Ik denk dat ik de gene ben die zich weer druk gaat maken :o

't was gisteren echt ENORM winderig, heb het ook gevoeld, ging bijna van mijn paard waaien!
En euh, das normaal hoor, baasjes maken zich altijd véél drukker dan het paard zelf :o

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:06

M_hartje_M schreef:

Dat doet iedereen en dat is stom.

ben een paar keer verhuisd zie het als wedstrijd of buitennrit gelijk gewoon verder in regelmaat hoe meer je veranderd hoe meer het dier erop reageert. Vele mensen beseffen niet dat de stress die hun hebben uitwerking op het paard heeft.

Ik zie vaak paar dagen vrij of zelfs een week enz?. Nee hoor gelijk doorgaan.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:10

OKee toppie :)

Nou de 29ste verhuizen we en ik zet haar over in een buitenritje. Idd het is vlak voor nieuwjaar, dus hoop niet dat ik ergens rotjochies tegen kom met vuurwerk, achja kan ik meteen testen hoe bomproof ze is :))

Het zal wel lukken hihi :) allemaal erg bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:14

MD => VSW